هر روز 34 گيگابايت اطلاعات به انسان مي‌رسد





محققان دانشگاه سن ديه گو اعلام کردند بمباران اطلاعاتي که روزانه مغز انسانها را تحت تاثير خود قرار مي دهد مي تواند آثار مخربي از خود به جا بگذارد.

غناي رسانه اي در عصر کنوني به آن معني است که هر فرد عادي روزانه به اندازه اي در معرض بمباران اطلاعاتي قرار مي گيرد که ميزان گنجايش مورد نياز براي ذخيره آنها از گنجايش اطلاعات يک لپ تاپ بسيار بيشتر خواهد بود.

در ميان نامه هاي الکترونيک، اينترنت، تلويزيون و ديگر شکلهاي رسانه انسانها روزانه در توفاني خروشان از حدود 100 هزار کلمه غرق مي شوند، اين ميزان برابر 23 کلمه در ثانيه است.

محققان دانشگاه سن ديه گو که اين مطالعه را انجام داده اند بر اين باورند که سرريز شدن اطلاعاتي مي تواند تاثيرات مخربي بر روي مغز انسانها داشته باشد. به اعتقاد اين دانشمندان فرايند پردازش اين حجم از اطلاعات به آن معني خواهد بود که ارتباط انسان با ديگران محدود يا قطع شده و از ميزان توجه افراد کاسته خواهد شد. به بياني ديگر حجم وسيع اطلاعاتي مي تواند توجه انسان را در فواصلي کوتاه قطع کند که اين فرايند به هيچ وجه براي شکل گيري تفکر عميق در انسان مفيد نخواهد بود.

ادوارد هالوول روانشناس بر اين باور است که در تاريخ بشر هرگز به اندازه امروز مغز انسان در معرض پردازش اين حجم از اطلاعات قرار نداشته است.

وي مي گويد: نسل امروز را مي توان نسل رايانه خوار ناميد زيرا انسانها بيشتر وقت خود را در مقابل رايانه ها، تلفنهاي همراه هوشمند و ديگر ابزار رسانه اي صرف مي کنند و اين مشغوليت ذهني براي پردازش اطلاعات مي تواند از ميزان گرايش انسان به فکر کردن و احساس کردن بکاهد.

اين مطالعه دريافته است که تعداد کلماتي که يک انسان به صورت روزانه مي شنود و اطلاعاتي که روزانه دريافت مي کند برابر 34 گيابايت اطلاعات است، ميزاني که مي تواند گنجايش اطلاعاتي يک لپ تاپ را به اتمام برساند. بر اساس تخمينهاي به عمل آمده تعداد کلماتي که از سال 1980 تا سال 2008 در آمريکا مورد استفاده قرار گرفته از چهار هزار و 500 تريليون به 10 هزار و 845 تريليون افزايش پيدا کرده است.

بر اساس گزارش تلگراف، محققان معتقدند سرريز اطلاعاتي مي تواند مغز انسان را به گونه اي برانگيزد تا به شکلي جديد تکامل پيدا کند زيرا مغز از توانايي براي رشد و افزايش ميزان گنجايش خود متناسب با نحوه مورد استفاده قرار گرفتن برخوردار است.

منبع