سلام
به خدا، خدا گویند;
چون اصل واژه «خدا» یعنی «خود آمده» یا «خود آغازکننده» است پس مخفف گردیده و خدا شده است (به این معنی که پدیدهای نیست تا پدید آورنده خواسته باشد بلکه ذاتش چنین است که از ازل بوده استبر خلاف مخلوقات عالم که از اول نبودهاند و خدا آنها را پدید آورده است) در زبان پهلوی خدا به معنی «خواتای» (شاه و آفریدگار جهان) است . بعضی نیز این کلمه را از اوستایی (hudhaya) xvadhaya مشتق دانستهاند .
و بعضی در وجه اشتقاق خدا گویند:
در پهلوی متاخر xvatay و در پهلوی اشکانی xvatadh و در پازند xvadai میباشند . (1)
به پیامبر، نبی میگویند;
چون نبی از نبوه شیء مرتفع است و در اینجا به معنی انسان بلند مرتبه میباشد و یا از نبا به معنی خبر است و در اینجا به معنی کسی است که از جانب خدا خبر میدهد، و یا نبی به معنی راه روشن استبه این معنی که پیامبر راه روشنی به سوی خدا میباشد . (2)
به حضرت ابراهیم، ابراهیم گویند;
چون اصل ابراهیم «هم فبر» است، یعنی همت گماشت پس نیکی کرد، یا اصل آن هم بالاخرة و بری من الدنیا است، یعنی به آخرت همت گماشت و از دنیا بری شد بعد تخفیف داده شد و به صورت ابراهیم در آمد . (4)
بنابر قولی اصل ابراهیم «ابرام» بوده، «اب» به معنی پدر و «رام» به معنی بلند مرتبه و خداوند در سن 99 سالگی نام او را به ابراهیم «پدر اقوام» تبدیل کرد . (5)
به حضرت یعقوب، اسرائیل گویند;
اسرا به معنی عبد بنده و ئیل به معنی الله خدا استبنابراین اسرائیل به معنی بنده خدا میباشد . (6)
به حضرت موسی (ع)، موسی گویند;
مو در لغتبه معنی «آب» و «سی» به معنی درخت است و چون زن فرعون، موسی را در حالی که در جعبهای میان آب و درختبود، گرفت، به او موسی گویند . (7)
موسی به معنی بیرون کشیده یا گرفته شده است و چون او را از آب بیرون کشیدند، موسی نام نهادند . (8)
به حضرت عیسی (ع)، مسیح گویند;
به خاطر اینکه:
1 - لسیاحته فی الارض (چون برای ارشاد و هدایت مردم از زمین، سیاحت میکرد)
2 - چون با دست کشیدن بر هر بیماری، بیمار شفا مییافت . (9)
به حضرت علی (ع)، امیرالمؤمنین گویند;
چون امام صادق (ع) میفرمایند: «لانه یمیرهم العلم اما سمعت کتاب الله عزوجل و نمیر اهلنا» (10)
یعنی چون علم را به مؤمنان عطا مینماید آیا نشنیدهای سخن پروردگار را که گوید ما به اهل خود طعام عطا میکنیم .
به حضرت فاطمه (س)، فاطمه گویند;
«لانها فطمت هی و شیعتها من النار»
فاطمه به معنی بریدن و جدا کردن است و چون خداوند حضرت فاطمه و دوستان او را از آتش جهنم بریده است، به این سبب اورا فاطمه میگویند .
قول دیگر گوید: «چون خدا او را با علم از شیر و خون حیض در عالم میثاق باز گرفت» و امام صادق (ع) میفرمایند: «لانها فطمت من الشر» چون از شر جدا شده بود . (11)
قولی دیگر گوید: (به فاطمه، فاطمه میگویند:) چون از دیگران جدا است (یعنی بی نظیر است) (12)
قول دیگر گوید: چون خداوند، وضع هر چیزی را قبل از اینکه به وجود آید، میداند و میدانست که پیامبر اسلام با قبایلی ازدواج میکند که آنان به امر خلافت طمع خواهند کرد، از این جهت موقعی که فاطمه متولد شد، خدای سبحان او را فاطمه نامید و امر خلافت و امامت را برای فرزندان وی قرار داد و بدینوسیله دست آن افرادی که خواهان امر خلافتبودند، قطع کرد . (13)
به حضرت فاطمه (س)، کوثر گویند;
چون حضرت فاطمه (س) مصداق بارز کوثر در آیه «انا اعطیناک الکوثر» میباشند . کوثر «یک معنی جامع و وسیعی دارد و آن کثیر و فراوان میباشد و چون از نسل حضرت زهرا (س) نه تنها امامان معصوم، بلکه هزاران هزار علمای بزرگ، نویسندگان، فقیهان، محدثان، مفسران والامقام و فرماندهان عظیم به وجود آمدند، به ایشان «کوثر» میگویند . (14)
به حضرت زینب (س)، زینب میگویند;
چون زین به معنی «زینت» و اب به معنی «پدر» است و چون حضرت زینب واقعا زینت پدر بودند، به ایشان زینب گویند .
به امام حسن (ع)، حسن گویند;
چون «حسن» به معنی نیکو و زیبارو استخلق ایشان نیز چنین بود و چون امام حسن مجتبی (ع) دارای صورتی نیکو و زیبا بودند، به ایشان حسن میگویند .
چون امام حسن (ع) متولد شد، جبرئیل بر رسول خدا (ص) نازل گردید و آن حضرت را مبارک باد گفت و افزود که حق تعالی فرموده است که این مولود را به اسم پسر هارون نام کن حضرت فرمود: که اسم او چه بود؟ جبرئیل گفت: «شبر» آن حضرت فرمود: که زبان من عربی است، جبرئیل گفت: او را حسن نام کن . پس او را «حسن» نام نهاد . (15)
چرا خدا یکی است؟
چون علاوه بر این که تمام انبیای الهی و ائمه معصومین و قرآن و دیگر کتب آسمانی، همه قائل به یکتایی خدا هستند، ادله دیگری هم وجود دارد . از جمله اگر بیشتر از یک خدا وجود داشت، به قول حضرت علی (ع) باید خبری از او به ما برسد و پیغمبری یا کتابی فرستاده باشد .
و در فلسفه هم کاملا یکتایی خدا به اثبات رسیده است . به این عبارت که خدا واجب الوجود است و اگر غیر از این خدای واجب الوجود، واجب الوجود دیگری باشد یا با هم فرق میکنند یا این که فرق نمیکنند . در صورت اول ترکیب لازم است و این باطل است چون ترکیبی در واجب الوجود راه ندارد (زیرا ترکیب مستلزم حاجت است) و در صورت دوم که با هم فرق نمیکنند و از هر جهتیک جور هستند، دیگر دو تا نمیشوند، بلکه یکی میشوند و آن هم خدای یکتا میباشد . (16)
چرا از میان معجزات پیامبر اسلام (ص) فقط قرآن معجزه خالده و جاویدان است؟
زیرا معجزات پیامبر (ص) غیر از قرآن، قابل مشاهده برای کسانی است که در زمان پیامبر (ص) در وقت معجزه حاضر بودهاند، مانند شق القمر و زنده کردن مرده، ولی دیگر برای غیر آنها قابل مشاهده نیست و فقط از راه اخبار دیگران اطلاع پیدا میکنند، ولی قرآن چنین نیست; بلکه قرآن در همه زمانها و مکانها تا روز قیامت در دسترس همه بوده و برای همه انسانها امکان دارد تا آنرا مشاهده نمایند پس به معجزه بودن آن ببرند . (17)
چرا قرآن معجزه است؟
زیرا: 1 - اعجاز بیانی دارد . 2 - مشتمل بر معارف عالیهای است که عقول فیلسوفان و متفکران شرق و غرب را مبهوت ساخته است . 3 - استقامتبیان دارد . 4 - تشریع قرآن ممتاز است . 5 - اخبار به غیب میدهد . 6 - اسرار هستی را بیان میکند . 7 - قصص گذشتگان و . . . را به نحو احسن بیان مینماید . (18)
چرا قرآن را بر عرب نازل کرد؟
در جواب این، قرآن میفرماید: «اگر ما این کتاب را بر عجمها نازل میکردیم، عربها به خاطر تعصب نابهجا تسلیم نمیشدند» . (19)
پینوشت:
1 . لغت نامه دهخدا، 20 ص 302 .
2 . ایضاح المراد فی شرح کشف المراد، ص 1 .
3 . علل الشرایع، ص 34 .
4 . ادیان بزرگ، ص 73، حسین توفیقی .
5 . مجمع البیان، ج 1، ص 206 .
6 . علل الشرایع، ص 56 .
7 . تاریخ انبیاء از آدم تا خاتم، ص 496، حسین عمادزاده .
8 . مجمع البحرین، ج 2، ص 413 .
9 . علل الشرایع، ص 161 .
10 . ره توشه راهیان نور (نوجوانان) سال 1380 -
11 . رنجها و فریادهای فاطمه، ص 21، شیخ عباس قمی .
12 . فضائل الزهراء، ص 17 .
13 . تفسیر نمونه، ج 27، ص 376 .
14 . منتهی الامال، ص 160 .
15 . کشف العراء، ص 35 .
16 . ایضاح المراد فی شرح کشف المراد، ص 71 .
17 . ایضاح المراد فی شرح کشف المراد، ص 71 .
18 . شعراء آیه، 198 - 199
منبع:سایت حوزه
علاقه مندی ها (Bookmarks)