به انجمن خوش آمدید

دسترسی سریع به مطالب و مشاوران همـدردی در کانال ایتا

 

کانال مشاوره همدردی در ایتا

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
  1. #1
    عضو همراه آغازکننده

    آخرین بازدید
    یکشنبه 06 آذر 90 [ 09:03]
    تاریخ عضویت
    1387-10-07
    نوشته ها
    1,274
    امتیاز
    12,573
    سطح
    73
    Points: 12,573, Level: 73
    Level completed: 31%, Points required for next Level: 277
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran10000 Experience Points
    تشکرها
    3,481

    تشکرشده 3,465 در 1,036 پست

    Rep Power
    144
    Array

    * خوب است بدانیم که ... *

    سلام


    به خدا، خدا گویند;

    چون اصل واژه «خدا» یعنی «خود آمده‏» یا «خود آغازکننده‏» است پس مخفف گردیده و خدا شده است (به این معنی که پدیده‏ای نیست تا پدید آورنده خواسته باشد بلکه ذاتش چنین است که از ازل بوده است‏بر خلاف مخلوقات عالم که از اول نبوده‏اند و خدا آنها را پدید آورده است) در زبان پهلوی خدا به معنی «خواتای‏» (شاه و آفریدگار جهان) است . بعضی نیز این کلمه را از اوستایی (hudhaya) xvadhaya مشتق دانسته‏اند .
    و بعضی در وجه اشتقاق خدا گویند:
    در پهلوی متاخر xvatay و در پهلوی اشکانی xvatadh و در پازند xvadai می‏باشند . (1)

    به پیامبر، نبی می‏گویند;

    چون نبی از نبوه شی‏ء مرتفع است و در اینجا به معنی انسان بلند مرتبه می‏باشد و یا از نبا به معنی خبر است و در اینجا به معنی کسی است که از جانب خدا خبر می‏دهد، و یا نبی به معنی راه روشن است‏به این معنی که پیامبر راه روشنی به سوی خدا می‏باشد . (2)
    به حضرت ابراهیم، ابراهیم گویند;

    چون اصل ابراهیم «هم فبر» است، یعنی همت گماشت پس نیکی کرد، یا اصل آن هم بالاخرة و بری من الدنیا است، یعنی به آخرت همت گماشت و از دنیا بری شد بعد تخفیف داده شد و به صورت ابراهیم در آمد . (4)
    بنابر قولی اصل ابراهیم «ابرام‏» بوده، «اب‏» به معنی پدر و «رام‏» به معنی بلند مرتبه و خداوند در سن 99 سالگی نام او را به ابراهیم «پدر اقوام‏» تبدیل کرد . (5)

    به حضرت یعقوب، اسرائیل گویند;

    اسرا به معنی عبد بنده و ئیل به معنی الله خدا است‏بنابراین اسرائیل به معنی بنده خدا می‏باشد . (6)

    به حضرت موسی (ع)، موسی گویند;

    مو در لغت‏به معنی «آب‏» و «سی‏» به معنی درخت است و چون زن فرعون، موسی را در حالی که در جعبه‏ای میان آب و درخت‏بود، گرفت، به او موسی گویند . (7)
    موسی به معنی بیرون کشیده یا گرفته شده است و چون او را از آب بیرون کشیدند، موسی نام نهادند . (8)

    به حضرت عیسی (ع)، مسیح گویند;

    به خاطر اینکه:
    1 - لسیاحته فی الارض (چون برای ارشاد و هدایت مردم از زمین، سیاحت می‏کرد)
    2 - چون با دست کشیدن بر هر بیماری، بیمار شفا می‏یافت . (9)
    به حضرت علی (ع)، امیرالمؤمنین گویند;
    چون امام صادق (ع) می‏فرمایند: «لانه یمیرهم العلم اما سمعت کتاب الله عزوجل و نمیر اهلنا» (10)
    یعنی چون علم را به مؤمنان عطا می‏نماید آیا نشنیده‏ای سخن پروردگار را که گوید ما به اهل خود طعام عطا می‏کنیم .

    به حضرت فاطمه (س)، فاطمه گویند;

    «لانها فطمت هی و شیعتها من النار»
    فاطمه به معنی بریدن و جدا کردن است و چون خداوند حضرت فاطمه و دوستان او را از آتش جهنم بریده است، به این سبب اورا فاطمه می‏گویند .
    قول دیگر گوید: «چون خدا او را با علم از شیر و خون حیض در عالم میثاق باز گرفت‏» و امام صادق (ع) می‏فرمایند: «لانها فطمت من الشر» چون از شر جدا شده بود . (11)
    قولی دیگر گوید: (به فاطمه، فاطمه می‏گویند:) چون از دیگران جدا است (یعنی بی نظیر است) (12)
    قول دیگر گوید: چون خداوند، وضع هر چیزی را قبل از اینکه به وجود آید، می‏داند و می‏دانست که پیامبر اسلام با قبایلی ازدواج می‏کند که آنان به امر خلافت طمع خواهند کرد، از این جهت موقعی که فاطمه متولد شد، خدای سبحان او را فاطمه نامید و امر خلافت و امامت را برای فرزندان وی قرار داد و بدینوسیله دست آن افرادی که خواهان امر خلافت‏بودند، قطع کرد . (13)

    به حضرت فاطمه (س)، کوثر گویند;

    چون حضرت فاطمه (س) مصداق بارز کوثر در آیه «انا اعطیناک الکوثر» می‏باشند . کوثر «یک معنی جامع و وسیعی دارد و آن کثیر و فراوان می‏باشد و چون از نسل حضرت زهرا (س) نه تنها امامان معصوم، بلکه هزاران هزار علمای بزرگ، نویسندگان، فقیهان، محدثان، مفسران والامقام و فرماندهان عظیم به وجود آمدند، به ایشان «کوثر» می‏گویند . (14)

    به حضرت زینب (س)، زینب می‏گویند;

    چون زین به معنی «زینت‏» و اب به معنی «پدر» است و چون حضرت زینب واقعا زینت پدر بودند، به ایشان زینب گویند .

    به امام حسن (ع)، حسن گویند;

    چون «حسن‏» به معنی نیکو و زیبارو است‏خلق ایشان نیز چنین بود و چون امام حسن مجتبی (ع) دارای صورتی نیکو و زیبا بودند، به ایشان حسن می‏گویند .
    چون امام حسن (ع) متولد شد، جبرئیل بر رسول خدا (ص) نازل گردید و آن حضرت را مبارک باد گفت و افزود که حق تعالی فرموده است که این مولود را به اسم پسر هارون نام کن حضرت فرمود: که اسم او چه بود؟ جبرئیل گفت: «شبر» آن حضرت فرمود: که زبان من عربی است، جبرئیل گفت: او را حسن نام کن . پس او را «حسن‏» نام نهاد . (15)

    چرا خدا یکی است؟

    چون علاوه بر این که تمام انبیای الهی و ائمه معصومین و قرآن و دیگر کتب آسمانی، همه قائل به یکتایی خدا هستند، ادله دیگری هم وجود دارد . از جمله اگر بیشتر از یک خدا وجود داشت، به قول حضرت علی (ع) باید خبری از او به ما برسد و پیغمبری یا کتابی فرستاده باشد .
    و در فلسفه هم کاملا یکتایی خدا به اثبات رسیده است . به این عبارت که خدا واجب الوجود است و اگر غیر از این خدای واجب الوجود، واجب الوجود دیگری باشد یا با هم فرق می‏کنند یا این که فرق نمی‏کنند . در صورت اول ترکیب لازم است و این باطل است چون ترکیبی در واجب الوجود راه ندارد (زیرا ترکیب مستلزم حاجت است) و در صورت دوم که با هم فرق نمی‏کنند و از هر جهت‏یک جور هستند، دیگر دو تا نمی‏شوند، بلکه یکی می‏شوند و آن هم خدای یکتا می‏باشد . (16)

    چرا از میان معجزات پیامبر اسلام (ص) فقط قرآن معجزه خالده و جاویدان است؟

    زیرا معجزات پیامبر (ص) غیر از قرآن، قابل مشاهده برای کسانی است که در زمان پیامبر (ص) در وقت معجزه حاضر بوده‏اند، مانند شق القمر و زنده کردن مرده، ولی دیگر برای غیر آن‏ها قابل مشاهده نیست و فقط از راه اخبار دیگران اطلاع پیدا می‏کنند، ولی قرآن چنین نیست; بلکه قرآن در همه زمان‏ها و مکان‏ها تا روز قیامت در دسترس همه بوده و برای همه انسان‏ها امکان دارد تا آن‏را مشاهده نمایند پس به معجزه بودن آن ببرند . (17)

    چرا قرآن معجزه است؟

    زیرا: 1 - اعجاز بیانی دارد . 2 - مشتمل بر معارف عالیه‏ای است که عقول فیلسوفان و متفکران شرق و غرب را مبهوت ساخته است . 3 - استقامت‏بیان دارد . 4 - تشریع قرآن ممتاز است . 5 - اخبار به غیب می‏دهد . 6 - اسرار هستی را بیان می‏کند . 7 - قصص گذشتگان و . . . را به نحو احسن بیان می‏نماید . (18)

    چرا قرآن را بر عرب نازل کرد؟

    در جواب این، قرآن می‏فرماید: «اگر ما این کتاب را بر عجم‏ها نازل می‏کردیم، عرب‏ها به خاطر تعصب نابه‏جا تسلیم نمی‏شدند» . (19)

    پی‏نوشت:
    1 . لغت نامه دهخدا، 20 ص 302 .
    2 . ایضاح المراد فی شرح کشف المراد، ص 1 .
    3 . علل الشرایع، ص 34 .
    4 . ادیان بزرگ، ص 73، حسین توفیقی .
    5 . مجمع البیان، ج 1، ص 206 .
    6 . علل الشرایع، ص 56 .
    7 . تاریخ انبیاء از آدم تا خاتم، ص 496، حسین عمادزاده .
    8 . مجمع البحرین، ج 2، ص 413 .
    9 . علل الشرایع، ص 161 .
    10 . ره توشه راهیان نور (نوجوانان) سال 1380 -
    11 . رنجها و فریادهای فاطمه، ص 21، شیخ عباس قمی .
    12 . فضائل الزهراء، ص 17 .
    13 . تفسیر نمونه، ج 27، ص 376 .
    14 . منتهی الامال، ص 160 .
    15 . کشف العراء، ص 35 .
    16 . ایضاح المراد فی شرح کشف المراد، ص 71 .
    17 . ایضاح المراد فی شرح کشف المراد، ص 71 .
    18 . شعراء آیه، 198 - 199


    منبع:سایت حوزه

  2. کاربر روبرو از پست مفید m.mouod تشکرکرده است .

    m.mouod (چهارشنبه 14 مرداد 88)


 

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. درخواست حذف کاربری، خواهشمند است مدیران سایت توجه فرمایند
    توسط ترنم1 در انجمن پیشنهادات ،انتقادات و مشکلات تالار
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: سه شنبه 11 آبان 95, 17:13
  2. پاسخ ها: 14
    آخرين نوشته: سه شنبه 28 شهریور 91, 23:34
  3. پاسخ ها: 9
    آخرين نوشته: شنبه 20 خرداد 91, 14:03
  4. پسری که دنبال تصاویر جنسی تو نت هست ممکنه مشکل درست کنه برای اطرافیانش؟
    توسط بهار.زندگی در انجمن روانشناسی عمومی و طرح مشکلات فردی
    پاسخ ها: 14
    آخرين نوشته: جمعه 12 اسفند 90, 15:20

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright © 1403 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
طراحی ، تبدبل ، پشتیبانی شده توسط انجمنهای تخصصی و آموزشی ویبولتین فارسی
تاریخ این انجمن توسط مصطفی نکویی شمسی شده است.
Forum Modifications By Marco Mamdouh
اکنون ساعت 06:40 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4 می باشد.