به انجمن خوش آمدید

دسترسی سریع به مطالب و مشاوران همـدردی در کانال ایتا

 

کانال مشاوره همدردی در ایتا

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 6 , از مجموع 6
  1. #1
    Banned آغازکننده
    آخرین بازدید
    چهارشنبه 01 آبان 92 [ 09:48]
    تاریخ عضویت
    1392-5-19
    نوشته ها
    134
    امتیاز
    597
    سطح
    11
    Points: 597, Level: 11
    Level completed: 94%, Points required for next Level: 3
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Tagger Second ClassOverdrive31 days registered500 Experience Points
    تشکرها
    14

    تشکرشده 194 در 88 پست

    Rep Power
    0
    Array

    Tavajoh اختلال شخصیت وسواسی جبری ocpd

    فکر میکنم همه با اختلال وسواس اشنا هستن ولی متاسفانه افراد کمی با اختلال شخصیت وسواسی اشنا باشن

    اینجا یه توضیحات مختصر برای اشنایی با این اختلال اورده شده
    Spoiler: .......

    وسواس یکى از شایع ترین اختلالات و بیمارى ها در جامعه است و متخصصان روان شناسى و روان پزشکان تعاریف گوناگونى را از این بیمارى ارائه داده اند. این بیمارى که حدود 2 تا 3 درصد از جمعیت را گرفتار خود مى کند شامل فکر، احساس یا تصورات عود کننده و مزاحم براى شخص است که در او ایجاد اضطراب مى کند. در نتیجه تعادل فرد به دنبال این بیمارى به هم مى خورد و او در سازگارى با محیط دچار مشکل مى شود. از نظر روانکاوان نیز وسواس یک بیمارى ناخودآگاه است که اختیار و آزادى را از فرد سلب می کند و او را وامى دارد تا رفتارى را برخلاف میل و خواسته اش انجام دهد. اگرچه اکثر بیماران به بیمارگونه بودن رفتارشان آگاهى دارند ولى قادر به رها شدن از آن نیستند.

    مطالعات در زمینه این بیمارى نشان مى دهد که وسواس همگام با بلوغ در افراد به تدریج رشد مى کند. اگر در آن ایام شرایط براى درمان مساعد باشد، ممکن است بیمار بهبود نسبى پیدا کند، ولى در غیر این صورت این بیمارى سیر رو به افزایش خواهد داشت. همچنین بسیارى از افراد که دارى شخصیت هاى حساس هستند اذعان مى کنند که در دوره هایى از زندگى این اختلال را تجربه کرده اند.

    افراد مبتلا به این اختلال تلاش مى کنند تا از طریق توجه دقیق به موازین، جزئیات ریز، فهرست ها و برنامه ها بر همه امور کنترل داشته باشند. آنها داراى دقت افراطى اند، کارها را تکرار مى کنند، به جزئیات توجه فوق العاده دارند و به طور مکرر اشتباه احتمالى را کنترل مى کنند. آنها نسبت به این حقیقت که اطرافیانشان در برابر تأخیرها و ناراحتى هایى که از این رفتار ناشى مى شود دلخور مى شوند، توجهی ندارند.

    علامت اساسى اختلال شخصیت وسواسى- جبرى شامل نظم گرایى، کمال گرایى و کنترل روانى است. افراد مبتلا به این اختلال تلاش مى کنند تا از طریق توجه دقیق به موازین، جزئیات ریز، فهرست ها و برنامه ها بر همه امور کنترل داشته باشند. آنها داراى دقت افراطى اند، کارها را تکرار مى کنند، به جزئیات توجه فوق العاده دارند و به طور مکرر اشتباه احتمالى را کنترل مى کنند. آنها نسبت به این حقیقت که اطرافیانشان در برابر تأخیرها و ناراحتى هایى که از این رفتار ناشى مى شود دلخور مى شوند، توجهی ندارند. مثلاً وقتى چنین افرادى فهرستى از کارهایى را که باید انجام دهند گم مى کنند به جاى این که با کمک گرفتن از حافظه لحظاتى را صرف بازنویسى فهرست آن کارها کنند و به انجام آن کارها بپردازند، زمان زیادى را صرف جست و جوى آن فهرست مى کنند. براى کارها زمان کافى تخصیص نمى دهند و مهمترین کارها براى لحظه آخر گذاشته مى شود. افراد مبتلا به این اختلال به بهانه کنار گذاشتن فعالیت هاى تفریحى، اوقات خود را به طور مفرط وقف کار و بهره ورى مى کنند، ممکن است تمرکز زیادى بر کارهاى روزمره خانگى داشته باشند (مثلاً تمیز کردن مفرط و تکرارى منزل). این افراد در مورد مسائل اخلاقى یا ارزش ها به طور افراطى وظیفه شناس، جدى و انعطاف ناپذیر هستند و ممکن است خود و دیگران را مجبور کنند که در عملکرد از اصول اخلاقى خشک و معیارهاى خیلى سخت پیروى کنند. آنها در مورد اشتباهات خود از خود به طور بى رحمانه انتقاد مى کنند. این افراد گرفتار نظم افراط گونه اى هستند که بر تمام روابطشان سایه مى اندازد، به طورى که حتى قادر به جداشدن از اشیاى فرسوده یا بى ارزش نیستند چون معتقدند شاید در آینده بتوان از آنها استفاده کرد.

    بى توجهى به جنبه هاى عاطفى ارتباط آنها را با خانواده دچار مشکل مى کند و در کار و محیط شغلى نیز برایشان مشکلات زیادى را به وجود مى آورد. اگر این اختلال در همان اوایل جوانى که شروع آن است بهبود نیابد در بزرگسالى افسردگى نیز به آن اضافه خواهد شد. البته مانند سایر اختلالات روانى مى توان گفت که در فرد دچار اختلال وسواسى- جبرى این نظم پذیرى و کمال طلبى نه تنها منجر به پیشرفت و رسیدن به هدف نمى شود بلکه در بسیارى از زمینه هاى زندگى باعث افت در عملکرد مى شود. در مورد علل و ریشه هاى این بیمارى اظهار نظرهاى بسیارى شده که وراثت، وضع هوشى، عوامل اجتماعى و خانوادگى از جمله آنان هستند. تحقیقات نشان داده اند که حدود 40 درصد وسواسى ها این بیمارى را از والدین خود به ارث مى برند. همچنین افرادى که از نظر هوشى در حد متوسط و بالاى متوسط هستند، بیشتر درگیر این بیمارى مى شوند. بررسى ها حاکى از آن هستند که والدین کمال جو که فرزندان خود را براساس ضوابط خاصى تربیت مى کنند در وسواسى کردن آنها بسیار مؤثرند.

    در شیوه رفتار درمانى با تقویت کردن پاسخ هاى مثبت و حذف پاسخ هاى منفى بیمار، روان درمانگر سعى در کاهش رفتارهاى وسواسى بیمار خواهد داشت البته در صورتى که بیمار نسبت به بیمارگونه بودن رفتارش آگاهى داشته باشد کار درمانگر آسان تر خواهد شد و نتیجه بهترى به دست خواهد آمد. گروه درمانى نیز از جمله دیگر درمان هاى غیردارویى است که در درمان این افراد مى تواند بسیار مفید باشد.

    اهمیت وسواس زمانى بیشتر مى شود که فرد در دوران کودکى انواع ناامنى ها را تجربه کرده باشد. از شیر گرفتن کودک به صورت ناگهانى، و تحقیر از جمله عواملى هستند که زمینه را براى انواع ناراحتى هاى عصبى از جمله وسواس فراهم مى کنند.صفات شخصیتى دیده شده در افراد وسواسى از این قبیل است: اضطراب جدایى، مقاومت در برابر تغییر، اهل ریسک نبودن، دودلى، افکار خرافى و دلبستگى زیاد به کار. شیوع این بیمارى در میان زنان بیشتر است.

    بسیارى از روان شناسان و روان پزشکان براى درمان این بیماران از دو روشرفتار درمانى و دارو درمانى استفاده مى کنند. در شیوه رفتار درمانى با تقویت کردن پاسخ هاى مثبت و حذف پاسخ هاى منفى بیمار، روان درمانگر سعى در کاهش رفتارهاى وسواسى بیمار خواهد داشت البته در صورتى که بیمار نسبت به بیمارگونه بودن رفتارش آگاهى داشته باشد کار درمانگر آسان تر خواهد شد و نتیجه بهترى به دست خواهد آمد. «گروه درمانى» نیز از جمله دیگر درمان هاى غیردارویى است که در درمان این افراد مى تواند بسیار مفید باشد. در درمان دارویى متخصص روان پزشک براى این بیماران دوزهاى مختلفى از انواع آرام بخش ها را براى رفع علایم اضطراب ، افسردگى و افکار وسواسى تجویز مى کند.


    تفاوت اختلال وسواس هم با اختلال شخصیت وسواسی اینطور گفته میشه
    اختلال وسواسی- جبری جزئی از اختلالات اضطرابی (Anxiety Disorders) بوده و در محورI کدگذاری می‌شود و برای تفکیک آن از اختلال شخصیت وسواسی- جبری توجه به این نکته مهم است که اعمال ، رفتار و تفکر وسواسی در اختلال شخصیت وسواسی در تمام زمینه‌های اجتماعی-شغلی وجود دارد‌ ولی در اختلال وسواسی – جبری به چند جنبه اجتماعی-شغلی محدود است (مثل وسواس شستشو یا نظافت).
    با رهنمایی یکی از دوستان عزیزه اینجا جناب نیلا من روی این اختلال خیلی تحقیق و فکر کردم و فکر میکنم مشکل ریشه ای و اصلی رو در خودم پیدا کردم که همین اختلال هست

    علایم اصلی این اختلال اینطور عنوان میشه
    1-اشتغال ذهنی با جزئیات ، اصول ، فهرستها ، ترتیب ، سازمان یا برنامه ، به گونه‌ای که نکته اساسی فعالیت گم می‌شود.
    2-کمال طلبی به حدی که در تکمیل امور تداخل نماید (مثلا بدلیل اینکه معیارهای بسیار محدود او قابل وصول نیست قادر به تکمیل طرح نمی‌باشد.).
    3-علاقه‌مندی مفرط به کار و کارایی به بهای کنار گذاشتن فعالیت‌های تفریحی و رفت و آمد با دوستان (بدون ضرورت اقتصادی واضح).
    4-در مورد اخلاقی و رعایت ارزش‌ها بیش از حد جدی و وظیفه شناس ، دقیق و انعطاف ناپذیر است (بدون رابطه با همانندسازی فرهنگی یا مذهبی).
    5-از دور انداختن اشیا فرسوده و بی‌ارزش ، حتی اگر فاقد ارزش بوده باشند، ناتوان است.
    6-تردید در تفویض امور یا همکاری با دیگران ، مگر اینکه آنان تسلیم مطلق روش او در انجام امور باشند.
    7-خست در خرج پول برای خود یا دیگران ، پول از نظر آنان چیزی است که باید برای بحران‌های آینده پس انداز شود.
    8-ابراز سرسختی و عدم انعطاف.
    البته نباید همزمان تمام این موارد وجود داشته بلکه 4تا از این علایم وجود داشته باشه فرد دچار اختلال شخصیت وسواسی جبری هست

    من تغریبا6 تا از این علایم رو در خودم بصراحت میبینم حالا بعضیها شدید و بعضی خفیفتر و 2تا دیگه هم قبلا داشتم ولی با پی بردن بهشون به صورتهایی کنترلشون کردم و اصلاح کردم اون موارد رو

    من هرچقدر سرچ کردم روشهای درمانی رو پیدا نکردم و فقط به افکار درمانی و گروه درمانی و داروهایی برای مقابله با اضطراب و افسردگی رسیدم

    حالا دوستان اگر تجربیاتی دارن در مواجهه با این اختلال لطفا به اشتراک بزارن
    بخصوص روشهای رفتار درمانی رو اساتیدی که اطلاعات دارن توضیحاتی بدن لطفا

    و دوستان دیگه هم اگر همچین علامی در خودشون میبینن میتونن یه مقدار خودشون رو بررسی کنن شاید مشکلشون ریشش در همین اختلال باشه


    یه پیشنهاد هم دارم که بخشی ایجاد بشه که اینطور بیماری ها و اختلالات اونجا معرفی بشن تا افراد با مطالعه اون بخشها و تطابق علامی که در خودشون میبینن شاید ریشه مشکلشون رو بهتر کشف کنن

  2. 3 کاربر از پست مفید Estaf تشکرکرده اند .

    hyper (یکشنبه 17 دی 96), فرشته مهربان (جمعه 01 شهریور 92), مدیرهمدردی (جمعه 01 شهریور 92)

  3. #2
    ((( مشاور خانواده )))

    آخرین بازدید
    دیروز [ 11:18]
    تاریخ عضویت
    1386-6-25
    نوشته ها
    9,423
    امتیاز
    287,366
    سطح
    100
    Points: 287,366, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.4%
    دستاوردها:
    VeteranCreated Blog entryTagger First ClassSocial50000 Experience Points
    نوشته های وبلاگ
    7
    تشکرها
    23,585

    تشکرشده 37,089 در 7,005 پست

    حالت من
    Sepasgozar
    Rep Power
    0
    Array
    با سلام و احترام
    در مورد شخصیت کمالگرا یا وسواسی می توانید 2 مقاله ذیل را مطالعه فرمایید. اولی توضیح هست و دومی درمان

    1 - آنها كه از خودشون راضي نيستند، بخونند!(شخصيت كمالگرا)

    2 -درمان شخصیت کمالگرا (شخصیت وسواسی)




    اطلاعات جامع تر را در تاپیک ذیل می توانید مطالعه فرمایید:
    خوب هایی که از زندگی لذت نمی برند (تیپ شخصیتی کمال گرا)


    غلام همت آنم که زیر چرخ کبـــود
    زهرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است

    http://www.hamdardi.com
    دسترسی سریع به همدردی و مدیر همدردی با عضویت در کانال همدردی در ایتا

  4. 3 کاربر از پست مفید مدیرهمدردی تشکرکرده اند .

    Estaf (جمعه 01 شهریور 92), hyper (یکشنبه 17 دی 96), نیلا (جمعه 01 شهریور 92)

  5. #3
    عضو همراه

    آخرین بازدید
    چهارشنبه 29 شهریور 96 [ 22:02]
    تاریخ عضویت
    1389-9-06
    نوشته ها
    1,077
    امتیاز
    14,205
    سطح
    77
    Points: 14,205, Level: 77
    Level completed: 39%, Points required for next Level: 245
    Overall activity: 1.0%
    دستاوردها:
    1000 Experience PointsTagger Second ClassVeteran10000 Experience Points
    تشکرها
    3,300

    تشکرشده 3,560 در 934 پست

    Rep Power
    121
    Array
    این تاپیک را که خوندم گفتم یک متخصص باید به این پاسخ بده
    که خوشبختانه مدیر محترم سر رسیدند ، ممنونم
    آقای Estaf می تونید سمینار اختلالات شخصیتی دکتر هلاکویی را دانلود کنید از اینترنت

    - - - Updated - - -

    Estaf چطور میشه به شما ایمیل زد؟ من فایلش را دارم
    The Happiness of Your Life Depends on The Quality of Your Thoughts

    [SIGPIC][/SIGPIC]

  6. کاربر روبرو از پست مفید نیلا تشکرکرده است .

    Estaf (جمعه 01 شهریور 92)

  7. #4
    Banned آغازکننده
    آخرین بازدید
    چهارشنبه 01 آبان 92 [ 09:48]
    تاریخ عضویت
    1392-5-19
    نوشته ها
    134
    امتیاز
    597
    سطح
    11
    Points: 597, Level: 11
    Level completed: 94%, Points required for next Level: 3
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Tagger Second ClassOverdrive31 days registered500 Experience Points
    تشکرها
    14

    تشکرشده 194 در 88 پست

    Rep Power
    0
    Array
    ممنون از دوستان بخاطر راهنماییهاشون

    در مورد کمالگرایی تمام تاپیکهایی که معرفی کردین و در این زمینه بود رو خوندم
    ذر اینکه یکی از بزرگترین مشکلات من هم همین کمالگرایی هست شکی نیست
    من حالا که این مطالب رو میخونم برام اصلا جدید نیست و خودم قبلا اینها رو در خودم کشف کرده بودم و حتی بعضی موارد رو روشون کار کردم
    مثلا ترس از بازنده بودن بشدت در من وجود داره و باعث شده دنبال خیلی کارها نرم ولی هرگز نتونستم این مورد رو اصلاح کنم با اینکه خیلی وقته فهمیدم این مشکل هست
    ولی مثلا ترس از نارضایتی رو با اینکه قبلها داشتم ولی بسیار روش کار کردم و حالا خیلی بهبود داشته این بخش مشکلم و در مواجهه با این موضوع دیگه منفعل عمل نمیکنم و این ترس میتونم بگم اصلا در من وجود نداره
    ولی بخشهایی هم بود که در من اصلا وجود نداشته و نداره
    بازم هم باید روی این بخش کار کنم چون علائم زیادی در این بخش مشکل هست که باید بررسی بشه
    ولی اصلیترین بخش مشکل من در حال حاظر همین بخش هست که باعث شده دست از فعالیت بکشم

    در مورد بقیه علائم هم مثلا مورد 5 و7 رو من در خودم اصلاح کردم چون پی برده بودم که این حالات مشکل هست و سعی در بهبودشون کردم که خیلی موفق بودم
    مثلا الان دوره ای وسایلم رو کنترل میکنم و اضافات رو دور میندازم با وجود اینکه همون تفکر شاید یه روزی بدرد بخوره وجود داره ولی باهاش مقابله میکنم
    یا مثلا خصت در خرج پول هرچند این خصت همیشه فقط برای خودم بود و برای دیگران معمولا مشکلی نداشتم ولی حالا بازم به صورت دوره ای سریع وسایلی که لازم دارم رو میخرم یا برای خودم دوره هدیه دادن به خودم رو گذاشتم که باید همیشه به خودم هدیه بدم و چیزهایی که دوست دارم رو بخرم

    ولی مواردی مثل اشتغال ذهنی با جرئیات رو خیلی شدت داره در من و خیلی نتونستم اصلاحش کنم و همین مورد باعث بروز استرس شدیدی هم میشه وقتی درگیری با جرئیات هرچی بیشتر میشه که دقیقا همون حالت رها کردن اصل موضوع پیش میاد که فقط میتونه باعث رهایی از این استرس بشه

    دریچه های جدیدی به روم باز شده با پرداختن به این موضوع و فکر میکنم پایه درمان رو باید روی این موضوع استوار کنم که هرچند در جرئیات اصلاحاتی داشتم ولی فکر نمیکنم بدون دارو درمانی برای کنترل استرس و اضطراب و همینطور کمک راون درمان مجرب زیاد بتونم پیشرفت کنم در زمان سریع
    ولی متاسفانه دسترسی به روانپزشک و روان درمان مجرب برام سخت هست

    - - - Updated - - -

    نقل قول نوشته اصلی توسط نیلا نمایش پست ها

    Estaf چطور میشه به شما ایمیل زد؟ من فایلش را دارم
    واقعا لطف میکنید ممنونم از محبتتون
    ویرایش توسط فرشته مهربان : جمعه 01 شهریور 92 در ساعت 13:51 دلیل: دادن ایمیل برای ارتباط خلاف قوانین همدردی هست

  8. #5
    عضو همراه

    آخرین بازدید
    چهارشنبه 29 شهریور 96 [ 22:02]
    تاریخ عضویت
    1389-9-06
    نوشته ها
    1,077
    امتیاز
    14,205
    سطح
    77
    Points: 14,205, Level: 77
    Level completed: 39%, Points required for next Level: 245
    Overall activity: 1.0%
    دستاوردها:
    1000 Experience PointsTagger Second ClassVeteran10000 Experience Points
    تشکرها
    3,300

    تشکرشده 3,560 در 934 پست

    Rep Power
    121
    Array
    http://www.4shared.com/rar/MSEZ0Qc4/...siati_Ya_.html
    این لینکی هست که من دارم آقای estaf
    فکر کنم شما هم همین را دارین
    ولی اینجا گذاشتم شاید به درد مراجعان دیگه خورد
    The Happiness of Your Life Depends on The Quality of Your Thoughts

    [SIGPIC][/SIGPIC]
    ویرایش توسط نیلا : جمعه 01 شهریور 92 در ساعت 14:00

  9. کاربر روبرو از پست مفید نیلا تشکرکرده است .

    hyper (یکشنبه 17 دی 96)

  10. #6
    Banned آغازکننده
    آخرین بازدید
    چهارشنبه 01 آبان 92 [ 09:48]
    تاریخ عضویت
    1392-5-19
    نوشته ها
    134
    امتیاز
    597
    سطح
    11
    Points: 597, Level: 11
    Level completed: 94%, Points required for next Level: 3
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Tagger Second ClassOverdrive31 days registered500 Experience Points
    تشکرها
    14

    تشکرشده 194 در 88 پست

    Rep Power
    0
    Array
    من عذرمیخوام در جریان نبودم که دادن ایمیل خلاف قوانین هست

    جناب نیلا اگر سمیناری که میفرمایید همون فابل 14قسمتی هست من توی نت پیداش کردم و دارم دانلودش میکنم
    ولی اگه فایل دیگه ای هست مشخصاتش رو بهم بدین شاید توی گوگل تونستم خودم پیداش کنم

    - - - Updated - - -

    توی این تاپییک خیلی عالی و به تفضیل به موضوع کاملاگرایی پرداخته شده
    http://www.hamdardi.net/thread-21869.html

    ولی یه موردی که هست چیزی که متوجه شدم باید حداقل4 تیپ کمالگرا وجود داشته باشه
    ولی اینجا فقط یک تیپ پرداخته شده
    لطفا اگه کسی ادامه این مطالب رو داره به من معرفی کنه

    - - - Updated - - -

    نقل قول نوشته اصلی توسط نیلا نمایش پست ها
    http://www.4shared.com/rar/MSEZ0Qc4/...siati_Ya_.html
    این لینکی هست که من دارم آقای estaf
    فکر کنم شما هم همین را دارین
    ولی اینجا گذاشتم شاید به درد مراجعان دیگه خورد
    واقعا ممنون جناب نیلای عزیز
    بله فکر میکنم اون هم که من پیدا کردم همین فایلها باید باشه
    من از اینجا دریافت کردم
    http://radinblog.persiangig.com/audi...7%D9%84%D9%85/

    البته هنوز دانلود نکردم و باید شب دانلود کنم ولی هردو رو دانلود میکنم و استفاده میکنم اگر تفاوت داشته باشن
    بازم ممنون از لطف شما


 

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. درمان شخصیت کمالگرا (شخصیت وسواسی)
    توسط مدیرهمدردی در انجمن وسواس
    پاسخ ها: 2
    آخرين نوشته: دوشنبه 27 دی 00, 12:40
  2. همسر و خانواده وسواسی
    توسط Persianleopaed در انجمن درگیری و اختلاف زن و شوهر
    پاسخ ها: 5
    آخرين نوشته: یکشنبه 22 اسفند 95, 20:41
  3. همسر وسواسی من
    توسط ehsan59 در انجمن درگیری و اختلاف زن و شوهر
    پاسخ ها: 3
    آخرين نوشته: شنبه 23 خرداد 94, 18:11
  4. اختلال وسواسی اجباری
    توسط مدیرهمدردی در انجمن وسواس
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: یکشنبه 31 شهریور 87, 08:43

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright © 1403 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
طراحی ، تبدبل ، پشتیبانی شده توسط انجمنهای تخصصی و آموزشی ویبولتین فارسی
تاریخ این انجمن توسط مصطفی نکویی شمسی شده است.
Forum Modifications By Marco Mamdouh
اکنون ساعت 00:14 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4 می باشد.