براساس نتایج یک پژوهش جدید درایالات متحده، شاد بودن ممکن است به پیشگیری از حمله قلبی کمک کند.

پژوهشگران دانشگاه کلمبیا درنیویورک، سطوح خوشبختی بیش از ١٧٠٠ بزرگسال در نواسکوشیا در کانادا در سال ١٩٩٥ را که دچار هیچ یک دچار عارضه قلبی نبوده اند ارزیابی کرده اند.

پرستاران با ٨٦٢ مرد و ٨٧٧ زن مصاحبه کرده اند تا خطر ابتلا به عارضه قلبی دراین افراد و ارتباط آن با هیجانات مثبت همچون شادی، خوشبختی، شور زندگی و نیز حالت های منفی همچون افسردگی، تشویش و اضطراب و خصومت را مورد ارزیابی قراردهند.

پس از گذشت یک دهه از مراحل گوناگون این پژوهش، محققان وضعیت ١٤٥ نفر را که به عارضه قلبی دچار شده بودند بررسی کردند و دریافتند احتمال ابتلای افراد شاد تر به عوارض قلبی بسیارکمتراست.

کارینا دیویدسون، روانشناس مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا و پژوهشگر ارشد این تحقیق می گوید: « اگر به طورطبیعی فرد خوشحالی نیستید، وانمود کنید که شاد هستید چرا که به سلامت قلبتان کمک خواهد کرد.»

دیویدسون و همکارانش با استفاده از یک مقیاس پنج درجه ای ، میزان خوشبختی مردم را اندازه گیری کرده اند و سپس داده های آماری خود را با عواملی همچون سن، جنسیت و اعتیاد به سیگارسنجیدند.
به ازای هر درجه در مقیاس خوشبختی، احتمال ابتلای افراد به عارضه قلبی ٢٢ درصد کاهش می یافت.

دکتر دیویدسون می گوید افراد شاد از شیوه زنگی سالم تری برخوردار بودند.

برخی کارشناسان معتقدند احساس خوشبختی درمقایسه با احساسات دیگری همچون استرس و افسردگی، عاملی برای داشتن قلب سالم تر است.

دکتر جوئپ پرک، استاد علوم بهداشت دانشگاه کالمارسوئدو سخنگوی « انجمن اروپایی کاردیولوژی» می گوید: « استرس اغلب سبب ترشح هورمون هایی می شود که عامل تخریب ماهیچه های قلب است. استرس همچنین باعث گشاد شدن رگ های قلب، ساخته شدن پلاک و در نهایت باعث انسداد رگ ها و عروق می شود.»

افسردگی همواره یکی از عواملی ست که خطرابتلای به عوارض قلبی را افزایش می دهد. دیویدسون می گوید هنوز برای انتشار دستورالعملی جهت بیماران به منظورافزایش سطوح خوشبختی و مراقبت از سلامت قلب زود هنگام است و نیازمند تحقیقات بیشتر و گسترده تر خواهد بود، اما قدم برداشتن به سوی یک زندگی شادتر و بهبود سلامت روان اولین توصیه خواهد بود.

وی می افزاید هرکاری که بیماران برای افزایش میزان شادی در زندگیشان انجام بدهند، مفید خواهد بود.

بگفته او ترک سیگار، کنارگذاشتن مصرف غذاهای ناسالم، ورزش و خودداری از هر عمل یا عاملی که سلامتی را به خطر اندازد، از شروط اصلی سلامتی و شادی هستند.
ویژگی های ژنتیکی ناشناخته ای هم ممکن است به شاد بودن افراد و عارضه قلبی کمتر منتهی شود.

یافته های این تحقیق روز ١٨ فوریه درنشریه European Heart منتشر شد.


http://www1.voanews.com/persian/news/science-technology/Happiness_HeartAttack-2010-19-02-84805477.html