
نوشته اصلی توسط
سید1387
سلام
به نظر من توکل در موضوعی مصداق پیدا میکنه که از کنترل ما خارج میشه
گفت پیغمبر به آواز بلند با توكل زانوی اشتر ببند
یعنی اینکه ما باید به وظایف خودمون عمل کنیم اما اینکه نتیجه چه خاهد شد را به خدا واگذار کنیم.
درست وقتی شما امتحان دادید نتیجه امتحان قابل تغیر نیست اما قبل از امتحان و در حین امتحان چی؟ چه بسا آدم درس میخونه اما سر جلسه حالش خوب نیست و نمیتونه خوب امتحان بده، یا اینکه شما فقط ۵۰ درصد درس را خوندی اما اکثر سوالها از همون بخش هست. اینا را گفتم که بگم که لزوما ون رابطه خطی که شما میگی بین میزان درس خوندن ، هوش ،... و نتیجه امتحان وجود ندارد.
واقعیت اینه که این جهان کلا براساس معادلاتی طراحی نشده که ما بتونیم با فرمول های ریاضی اتفاقات فردا را پیشبینی کنیم.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chaos_theory
امروزه ما به قطع میدانیم که هیچ گاه ناخاهیم توانست بعضی از چیزها را پیشبینی کنیم مثل اب و هوا ، ...
بنابرین توکل یعنی اینکه بعد از اینکه من وظایف خودم را انجام دادم چگونگی نتیجه را به خدا واگذار کنم چون او به خوبی از همه عدم قطعیت ها مطلع هست و میتونه مسیر من را بسمت بهترین رقم بزنه.
پاسخ
علاقه مندی ها (Bookmarks)