فنون ریلکس تراپی: ( قسمت چهارم )
دفع سموم روانی
* ورود خاطره تنش به ضمیر ناخود آگاه موجب می شود که تنش با روح و روان انسان عجین شود و همواره حتی بعد از حذف عامل استرس، باز شخص در حالت تنش و دور از هر گونه آرامش روانی قرار بگیرد.
*- تراکم تنش از کام های وازده ( انسان آرزوها و کام های ناخوشایند را وا م یزند و به ضمیر ناخودآگاه می راندو این کام ها پیوسته در صدد یافتن راهی هستند که بتوانند از ناخودآگاهی به خودآگاهی آیند) است که موجب جریحه دار شدن روح و روان شده ؛ این تراکم تنش "عقده" یا "کمپلکس" نامیده می شود که موجب افزایش فشار روانی و برهم خوردن آرامش روحی می شود.
*- ضمیر ناخود آگاه همواره در پی کامجویی ( دستیابی به خواسته های خود ) است و ضمیر خود آگاه مانع آن می شود ؛ که سرانجام با دخالت ضمیر خود آگاه برتر در امر قانون و مسائلِ وجدانی ، این سه نیرو در گیر کشمکش روانی و جنگ و ستیز قرار بگیرند و در نتیجه آرامش روانی دچار اختلال و شخص دچار تنش و بیماری های روان تنی شود.
*- برای کسب آرامش روانی باید این سه نیرو باهم سازش کنند برای همین منظور احتیاج به مکانیسم های روانی است که این سه نیرو را راضی نگه دارد (مکانیسم های روانی فرایندهایی هستند که شخص را در مواجهه با مسائل بیرونی یاری می کنند).
*- مکانیسم های روانی با شکل برتر و تکامل یافته تر، دست یابی به خواسته ها را به عرضه ظهور می رساند. این دست یابی به خواسته ها در مراحل ابتدایی، خود را در قالب های گوناگون نشان می دهد.هنرمند واکنش خود را از کام های وازده به شکل هنر در می آورد. هنر برترین روش ارضا کردن تمایلات سرکوفته است که به وسیله تصعید به اشکال گوناگون متجلی می شود.
* آرزوها و تمایلاتی که وجدان آ«ها را پذیرفته و در بیداری بدان توجه زیادی داشته ایم ولی نتوانسته ایم به آ«ها جامه عمل بپوشانیم، در عالم خواب به حقیقت می پیوندند ؛ بنابراین تجلی آرزوهای درونی در عالم رویا و خواب باعث آرامش درونی می شود.
*- علاوه بر دستیابی به خواسته ها ، دردهای درونی با پوشش مبدل در قالب هنر و ادبیات و ... به نمایش گذاشته می شود که خواهان درمان و التیام می باشد.
*- هنرمند همچون یک روان پزشک ابتدا دردهای درونی را به نمایش می گذارد، سپس مرهمی برای دردها می شود و موجب تسکین و آرامش دردها و التیام زخم های روحی می گردد.
*- هنرمند بعد از التیام زخم های روانی به تدریج باید از لذاید مادی و ابتدایی دور شود و در خط پیشرفت و تعالی قرار بگیرد و در قالب هنرش روح عرفانی و معنوی دمیده شود و منحصر به زمان و مکان و اشخاص نشود. همواره در سیر متعالی غرق آرامش عرفانی شود و التیام زخم های روحی خود را در آن مرحله جستجو کند.
*- دو نوع هنر ارزشمند است:
الف) هنر پاتولوژیک با ارزش درمانی
ب) هنر رئالیست با ارزش فرهنگی و وسیله ای برای پالایش روانی.
*- از نقاشی کودکان که نمونه ای از هنر پاتولوژیک است می توان به دردهای درونی آنها پی برد که چگونه و به چه صورت درگیر حالات روحی روانی هستند و برای التیام و تسکین دردهای خود در جستجوی چه مرهمی هستند.
*- برای کسب آرامش یا باید امیال و آرزوها را مجدداً در خط تحقق یافتن انداخت و یا اینکه با درد دل کردن و برگشت به خاطرات گذشته و تجزیه و تحلیل دردها آنها را التیام داد.
*- روانکاو سعی می کند با کنار زدن پرده آهنین خود آگاه و نیمه خود آگاه، به آرزوها و امیال نهانی بیمار دسترسی پیدا کند. بیمار با عنوان کردن دردهای درونی اش آنها را تخلیه کند و یا از درون بزداید و روح خود را با مجهز شدن به مکانیسم های روانی با یک شستشوی روانی از آلودگی ها پاک کند و با مجهز شدن به مکانیسم های روانی دیگر تمایل به پنهان کردن و سرکوبی آنها نشان ندهد.
*- روانکاو با شناخت فرهنگ و اعتقادات و سمبل های روانی بیمارش به تجزیه و تحلیل حالات روحی وی می پردازد و به کمک هیپوآنالیز سریع تر به تفسیر خواب و رؤیاها که ممکن است به زبان سمبلیک عنوان شده باشد می پردازد و بعد با شگردی ماهرانه سه نیروی درونی بیمار را متحد می کند و او را به آرامش واقعی می رساند.
*- روانکاو گاه با تجربه دوران های کودکی بیمار در حالت بهتر می تواند او را در مسیر دستیابی به آرزوهایش قرار بدهد و یا با استفاده از مکانیسم ها و تصعید کام ها (آرزوها وامیال نهانی ) ، او را در مسیر دستیابی به خواسته های متعالی قرار بدهد و در نهایت هدفش کسب آرامش بیمار است.
*- نهایتاً کسب آرامش روحی و روانی : یعنی اتحاد سه نیروی ضمیر ناخود آگاه - خود آگاه – نیمه خود آگاه.
فنون ریلاكس تراپی: ( قسمت پنجم )
تخیلات ذهنی آرام بخش
● تصورات و تخیلات الگوهای ذهنی هستند كه بر كنش و رفتار هر شخص اثر مستقیم دارد كه حالات روحی، شخصیت و حساسیت هر فرد را در بر می گیرد.
● الگوهای ذهنی ناهماهنگ شخص از خود نسبت به محیط می تواند حالات روحی او را دچار اختلال و شخص را حساس و شكننده كند و در اثر كمترین استرس دچار تنش و بیماری های روان – تنی شود.
● یك تصور عمیق از الگوی ذهنی مناسب می تواند یك شخصیت برتر را با اعتماد به نفس و تسلط و مقاوم نمودن روح ، در اعماق وجودمان شكل بدهد. همواره شخص با یك دید برتر می تواند بر امور تسلط داشته باشد و این اعتماد به نفس موجب آرامش روانی شخص شود.
● الگوهای ذهنی ایجاد شده در ذهن، بستگی به موقعیت اجتماعی و دگرگونی های محیطی و حتی وضع ظاهری و در نهایت تفسیر ما از زندگی دارد و خلق این الگوهای ذهنی در ارائه تنش و آرامش مؤثر است.
● قوی ترین قوه "مخیله" است زیرا بدون وقفه و 24 ساعته حتی بدون حضور محرك كار می كند و اثرات عمیقی در نگرش و تفكر و حالات روحی ما دارد.
● درد و درمان بستگی به امید و دید مثبت و منفی شخص دارد زیرا در دید منفی و ناامیدانه، حالات درد و بیماری ما تصوارت رنجوری بدن ملكه ذهن می شود و در دید مثبت شفا و سلامت و تندرستی ملكه ذهن می گردد.
● ملكه ذهن مثبت یا منفی به اعماق درون نفوذ می كند و در آن صورت خواسته یا ناخواسته اعمال بدن را تحت تأثیر قرار می دهد.
● برای ورود الگوهای ذهنی به اعماق درون، باید در حالات خلسه و از خود بی خود شدن قرار گرفت و هر چقدر عمر خلسه بیشتر باشد الگوهای ذهنی شدید در اعماق درون حكاكی می شود.
● ارسال الگوهای ذهنی شدید در اعماق درون به دو صورت امكان پذیر است :
الف) طبیعی : مانند عشق، ایمان، ترس، دعاهای شبانه ، ...
ب) مصنوعی : فیكس چشمها، بی حسی عضلات، بی حركتی بدن و ...
● برای كسب آرامش روحی بعد از ریلكس تن، باید به تخیلات و امیدها و آرزوها و خاطرات شیرین پرداخت تا روح ارضا شود. تصور زیارتگاه ها و اماكن مقدس به روح آرامش عمیق تری می دهد.
● در تصورات و تخیلات دسترسی به غیرممكن ها روح را ارضا می كند و یك شخصیت برتر در بازسازی و تكامل روحی می شود و در نهایت موجب تقویت و آرامش روحی می گردد.
● "تصورات" می تواند یكی از قوی ترین اثرات آرامش را داشته باشد زیرا می توان در هر موقعیتی این تكنیك را به كار گرفت.
فنون ریلاكس تراپی(قسمت ششم)
بیوفیدبك آرامش
● بیوفیدبك حالتی است كه شخص آگاهانه به حالت ها و احساسات قبلی خود برگشت می نماید تا بتواند احساسات خود را عمیقاً درك كند و آنها را تحت كنترل ارادی خود بگیرد.
● در مغز مراكزی وجود دارد كه نسبت به احساسات برانگیخته می شود تا بتواند هماهنگی لازم را برای برقراری تعادل ایجاد كند . برای هماهنگی دقیق تر درون و برون این مراكز معكوس یا متضاد دارند كه نسبت به احساسات متضاد برانگیخته می شود، مانند سیری، گرسنگی، خشم و شادی، سرما و گرما؛ مغز با توازن این دو مركز، توازن و تعادل را ایجاد می كند.
● برای توازن و تعادل روحی و جسمی باید بتوان این احساسات را به صورت ارادی و خود آگاهانه بیدار كرد و افزایش یكی از این دو حس متضاد به حالت توازن و آرامش روحی رسید.
● برای بیداری احساسات باید در حافظه این احساسات را بایگانی و نگه داشت تا در صورت لزوم با بیداری یكی از دو حس متضاد بتوان حالات تعادل و آرامش را ایجاد كرد.
● بعد از بیداری احساسات می توان احساسات خوشایند را تقویت و احساسات ناخوشایند را كمی تضعیف كرد تا احساس نشاط و آرامش دائمی برقرار شود.
● برای بیداری احساسات و حالات روحی باید ابتدا چرخش آگاهی به احساسات فیزیكی و یا احساسات فعلی كرد. سپس مرحله به مرحله احساسات قلبی را بیدار كرده و آنها را در حافظه ذخیره كرده تا در صورت لزوم بتوان با دسترسی به حافظه احساسات مورد نظر را بیدار كرد.
● گاه احساسات به صورت سمبلیك در ضمیر ناخودآگاه نقش می گیرند و برای كنترل این احساسات می توان به عمل خواسته یا نیت كردن احساسات سمبلیك را بیدار كرد و آنها را تحت كنترل در آورد.
● بیوفیدبك در چهار مرحله است بعد از تسلط كامل در هر چهار مرحله می توان به سرعت احساسات را در هر موقعیت بیدار نموده و جسم و روح را تحت كنترل گرفت و نهایتاً به تعادل روحی و آرامش رسید.
● برای كنترل بهتر احساسات متضاد باید به صورت تسلسلی و پشت سرهم بیدار شوند تا وجه التفاوت این دو حس بهتر درك شده و راحت تر بتوان آنها را بیدار و ایجاد توازن و تعادل روحی كرد.
● تمرینات ابتدا باید با حوصله و دقیق سپس رفته رفته با سرعت بیشتر انجام شود و با تكرار تمرین می توان دو احساس متضاد را در حافظه حكاكی كرد و به سهولت آنها را به یاد آورد و كاملاً به شكل واقعی و حقیقی آنها را بیدار كرد.
● با گسترش آگاهی بر احساسات واقعی و حتی كاذب می توان به كنترل شدیدتری رسید به طوری كه اعمال خارق العاده را با كنترل ذهنی به انجام رساند و این است اسرار كار یوگیها؛
فنون ریلاكس تراپی: ( قسمت هفتم )
آرامش متعالی
● كم و كیف انرژی روحی یا روانی موجود زنده نقش به سزایی در سرنوشت سلامتی و یا بیماری داشته به طوری كه برای تعیین كیفیت سلامتی می توان از دستگاه مخصوص برای مشاهده اشعه یا هاله های نورانی اطراف موجود زنده استفاده كرد.
● میزان قدرت انرژی و رنگ هاله می تواند نوع بیماری را مشخص كرده و حتی بیماری هایی كه در آینده رخ خواهد داد و این كه سیر بهبودی چگونه خواهد بود را نشان می دهد.
● اثبات انرژی روانی و هاله های اطراف آن و ارتباط آن با نوع سلامتی و بیماری نشانگر آن است كه بیماری روانی موجب بیماری جسم می شود. به همین منظور برای سلامت و بهبودی جسمی باید به سلامت و بهبودی روحی توجه شود.
● برای سلامت و بهبودی روح باید به آرامش متعالی و عرفانی رو آورده و با تكیه به منبع آرامش كه خداوند سبحان است موجب آرامش روح و تسلی خاطر شده و در نهایت موجب بهبودی بیماری جسمی می شود.
● بهترین طبیب روح و مشوق ازلی و ابدی و بهترین درمان، عشق درمانی و بهترین دارو ذكر و دعاست به طوری كه معالجه گراف روحی نیز معتقدند آنها وسیله ای بیش نیستند شفا و درمان از طرف خدا می آید.
● برای كسب آرامش روحی به طور كلی دو عمل باید انجام داد:
الف) تقویت قدرت روحی و روانی
ب) دمیدن روح پاك برای هدایت قدرت روحی و روانی.
● نفوذ شخصی علامت قدرت روحی و روانی است كه گاه با آرامش ظاهر موجب تقویت روحی و اعتماد به نفس خود می شویم كه این عمل اثر كوتاه مدت دارد كه گاه با افزاش قدر واقعی با نفوذ كلام و قدرت رفتاری بر دیگران تسلط پیدا كرده و باعث افزایش اعتماد به نفس واقعی شده كه اثر درازمدت را دارد و اگر هر دو با هم باشد بهتر است زیرا موجب آرامش روانی دائمی می شود.
● انتقال آرامش به دو صورت میسر می شود.
الف) ارادی: با ایجاد تمركز فكر و دعا و ...
ب) غیر ارادی الگوهای مغزی و احساسات یكسان انتقال آرامش از طریق انرژی روانی انجام پذیر است و ربطی به بُعد مكان و زمان ندارد این انتقال از نوع روحانی و معنوی است.
● بعد از سیر صعودی در تكامل انسانیت و قرب به خداوند رفته رفته انرژی روحی و روانی او در جهت صفات پسندیده و اخلاقی قوت می گیرد و در همین اثناء میزان انرژی و رنگ هاله به شكل بهتر تغییر پیدا می كند و به رنگ های آبی، سبز و سفید در می آید، به طوری كه رنگ هاله علما و ائمه سفید است و موجب درخشش و روحانیت چهره آنها نیز می شود و با دور شدن از خداوند هاله سیاه شده و رنگ چهره نیز از حالت درخشندگی خارج شده و به تیرگی می گراید.
● برترین قوه عشق پاك است، عشق آلودگی های درونی را می زداید و موجب تسكین روح شده و موجب پیوند با خدا گشته و با ایجاد وحدت آرامش اعجاز انگیزی تمام وجودمان را فرا می گیرد.
● از دیدگاه عرفان درد به خودی خود معنا ندارد. درمان درد، درمان نفس بیمار است برای رسیدن به آرامش باید نفس بیمار خود را معالجه كنیم و از طرفی از هوی و هوس ها دور شویم وگرنه آرامش روحی میسر نخواهد شد باید از روح پلید دوری جویید و به روح پاك و مقدس عرفانی برسیم.
● برای معالجه نفس بیمار باید هر دم مراقب حال و هوای خود باشیم تا افكار پلید نفوذ پیدا ننماید برای این منظور باید دائم ذكر بگوییم و به روح ملكوتی پیوند بخوریم و به آرامش حقیقی برسیم و برای مراقبه كلاسیك یا مدیتیشن می توانیم در محلی ساكت، راحت و صاف و كشیده بنشینم و خیلی آرام و موزون و كشیده ذكری را بر زبان جاری كنیم و بعد از دقایقی از یك احساس آرامش باید همیشه در هر حال مصلحت و مشیت خداوند را سر لوحه كارهایمان كرده و به آن رفتار كنیم.
فنون ریلاكس تراپی(قسمت هشتم)
آرامش كاربردی
● هدف از آرامش كاربردی به كارگیری تمام فنون ریلاكس در هنگام روبرو شدن با موقعیت های نابهنجار است. به طوری كه اكثر افراد بعد از بهبودی و با قرار گرفتن در موقعیت های اضطراب زا مجدداً دچار تنش و بازگشت بیماری خود می شوند، بنابراین با به كارگیری آرامش كاربردی می توان خود را با جامعه هماهنگ كرد و به آرامش دائمی رسید.
● به كار گیری فنون آرامش كاربردی در اشخاص متفاوت خواهد بود كه بستگی به حساسیت های فردی و تنش های حاصله دارد. ولی به طور كلی فن به كارگیری مرحله به مرحله در شكل ساده شروع شده و به مراحل پیچیده ختم می شود.
● برای درك چگونگی شروع و ادامه این تمرین باید ارزیابی دقیقی از خود داشته باشیم و حالات روحی خود را نسبت به موقعیت های متفاوت دسته بندی كرده و از شكل ساده تا پیچیده نمره گذاری كنیم و بعد از راحت ترین موقعیت شروع به مشكل ترین موقعیت پر تنش برای رفع حساسیت زدایی اقدام كنیم.
● برای ارزشیابی باید حالات روحی فعلی و گذشته خود را با كمك گرفتن از دوستان مورد سنجش قرار داده و آنها را دقیق یادداشت كرده و بعد با حدس و گمان علل حالات روحی خود را مشخص كنیم.
● بعد از ارزیابی باید سعی كنیم با ارائه منطق راه حل مناسبی برای معمای درونی پیدا كنیم و با تجزیه و تحلیل دقیق پنهان به علل بدست آمده پرداخته و با راه حل مناسب نهایت كار را در نظر بگیرم. این امر موجب آن می شود كه ؟؟؟ پنهان از اعماق درون بیرون آمده و به خود آگاه برسد همین امر موجب تخلیه و آرامش روان می شود.
● بعد از مشخص شدن نكات ضعف آنها را به راحتی پذیرفته و در جهت اصلاح آن اقدام كنید تا هم مجبور به سركوب عواطف نشوید و هم با عقل و منطق در راه اصلاح آن بر آید.
● برای كسب آرامش هم به نقاط ضعف خود توجه كنید و هم به نقاط ضعف دیگران با توجه به نقاط ضعف دیگران نقاط ضعف خود را بهتر پذیرفته و در نهایت موجب افزایش اعتماد به نفس خود خواهید شد یعنی مشاهده گر زوایای روحی خود و دیگران باشید و سعی كنید هم به خود و هم به دیگران كمك كنید.
● قبل از اقدام به عمل و ارائه رفتار و كنش راحت و ریلاكس در عالم تخیلات رفتار خود را با دیگران تنظیم كنید و بعد با آمادگی روانی كامل كم كم برای اقدام به عمل آماده شوید.
● برای موفقیت بیشتر در عمل و رفتارتان می توانید صحنه های خیالی را ایجاد كنید و یا به تصویر كشیدن دیگران در صحنه تخیلی اقدام به عمل كنید و با بازسازی صحنه تخیلی حالات و رفتار خود را دقیق تر تنظیم نمایید یعنی با خودتان تئاتر بازی كنید.
● اگر در مرحله اقدام شكست خوردید و مجدداً دچار تنش شدید به مقدار كم و اندك موفقیت خود فكر كنید و از شكست به عنوان كسب تجربه یاد كنید و بعد از بازسازی صحنه مجدداً با آمادگی بیشتر اقدام نمایید و به موفقیت كامل فكر كنید.
● هر عملی را كه می خواهید انجام بدهید و با شجاعت كامل اقدام كنید و بگذارید دیگران شاكی شوند و برای دفاع از خود تلاش كنید شما با راه حل منطقی و به شكل پسندیده اعمالتان را با شوخی و مزاح هماهنگ كرده تا به شكل مردم پسندانه جلوه كند.
● در نهایت هر عملی را كه می خواهید انجام بدهید و ظیفه خود را در عمل نیك و پسندیده بدانید و عاقبت و نتیجه كار را به خداوند رحمان واگذار كنید، زیرا خداوند مصلحت ما را بهتر از خودمان می داند.
----------------------------------------
منبع: ریلاكس تراپی
تألیف: رسول فتحی
tebyan.net
علاقه مندی ها (Bookmarks)