باز پنجره های ملکوت به بهانه ی دیگر گشوده شد
و چه عاشقانه می سراید : این الرجبیون ؟
چه خدای عاشقی که گناه می خرد و بهشت می فروشد و ناز بنده می کشد
امام محمد باقر(ع) می فرمایند:اگر مومنی را دوست دارید آمدن ماه رجب را به او مژده دهید.
ليله الرغائب(شب آرزوها) اولين شب جمعه ماه رجب است كه براي آن اعمال و فضايل بسياري نقل كرده اند كه از آن جمله مي توان به روزه پنجشنبه و استغفار زياد اشاره كرد.
چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و عشاء دوازده رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم میشود و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود. و چون دوازده رکعت به اتمام رسید، هفتاد بار ذکر«اللهم صل علی محمد النبی الامی و علی آله» گفته شود. پس از آن در سجده هفتاد بار ذکر «سبوح قدوس رب الملائکة والروح» گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذکر «رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم» گفته شود. دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذکر «سبوح قدوس رب الملائکة والروح» گفته شود. در اینجا میتوان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود. ان شاء الله به استجابت میرسد.
التماس دعا
بالهای صداقت

سجده از اموری است که هر انسان خاشع و خاضعی حداقل در طول شبانةروز 34 بار آن را انجام میدهد.
البته شکل ظاهری آن چون از ارکان نماز است بسیاری از ما شاید تاکنون بدون توجه به فلسفه سجده، آن را انجام داده و درپی یافتن حقیقت آن نباشیم.
در این نوشتار برآنیم تا نگاهی کوتاه بر موضوع سجده در قرآن داشته باشیم.
سجده به معنای خضوع و ابراز کوچکی در مقابل معبود است و با توجه به این معنا سراسر ذرات جهان در حال سجده برای خداوند یگانه هستند.
اما همانگونه که اکنون به ذهن شما خطور کرده است، سجده دارای هیئت ظاهری خاصی در نماز انسان است که با نهادن پیشانی بر روی زمین محقق میشود و این سؤال به ذهن متبادر میشود که سایر موجودات چگونه خداوند را سجده میکنند؟
در پاسخ این سوال باید گفت: منظور از سجده موجودات، سجده تکوینی آنهاست به این معنا که عالیترین مرتبه و مظهر فروتنی و تذلل (معنای سجده) موجودات در برابر خداوند پیروی از اراده واحد او و عدم مقاومت در برابر فرمان و اراده مطلق خداوند است.
منظور از سجده از روی رغبت آن نوع پذیرشهاست که با طبع انسان و یا هر موجود دیگر توافق دارد؛ مانند گردش خون و ضربان قلب و از سویی دیگر پذیرش رویدادههایی مانند مرگ که با طبع موجودات سازگار نباشد نیز همان ابراز تذلل و تسلیم در برابر خداست.
* انسان موجودی نافرمان
از گفتههای پیشین به این نتیجه میرسیم که همه موجودات با رغبت و بیرغبت از حیث تکوین تمام آنات زندگی خود را در حال ابراز تذلل و تسلیم (سجده) در برابر اراده مطلق خداوند یگانه هستند؛ اما در این میان موجودی به نام انسان که در این موضوع جدای از سایر موجودات نیست، گاهی نافرمانی کرده و از سجده تشریعی خداوند امتناع میورزد.
* سجده تکوینی در قرآن کریم
سجده تکوینی، همانگونه که پیش از این بیان شد به معنای پیروی تمام موجودات از قوانین خلقت و اطاعت و فرمانبرداری از سنن الهی در آفرینش است؛
در قرآن کریم در اینباره به سجده موجودات دارای آگاهی و عقل (رعد 15، نحل 49 و حج 18) تمام جنبندگان (نحل 49)، سجده گیاهان و درختان (رحمن 6) سجود و خضوع سایههای اجسام (نحل 48) و سجده آفتاب، ماه، ستارگان، کوهها، درخت و چهارپایان (حج 18) ذکر شده است.
برگرفته از تفسیر سوره صف؛ آیتالله جعفر سبحانی
علاقه مندی ها (Bookmarks)