متشکرم از شما
در مورد تفاوت برونگرایی و درونگرایی که اشاره کردین.
لازمه هر دوی شما بیشتر از دنیای هم مطلع بشین و اقداماتی انجام بدین؛
معمولا چنین شخصیت هایی مثل شما و همسرتون اوایل آشنایی به هم قلاب میشین، یعنی برای هم جذاب میشین اما رفته رفته در حین زندگی مشترک تفاوت ها ممکن هست ناخوشایند و منجر به اختلاف بشه.
بهترین کار اینه شما نقاط مثبت همدیگر رو کشف کنین، در عین اینکه هر کدام از نقاط ضعف شخص خودتون غافل نمیشین و سعی میکنین اون رو اصلاح کنین.
مثلا از خصوصیات برونگراها گرایش به جمع، علاقه مندی به وقایع دنیای اطراف، تعامل بالا با مردم، پرحرفی و شوخی و ... با دوستان هست.
در واقع اینها بنظر خودشون اشتباهی مرتکب نمیشن اما ممکن هست سبب آزار همسرشون و سوء تفاهم بشه و مثلا در اینجا لازمه بجای محدودیت مرزها و حریم هایی رو در ارتباط با سایرین مشخص کنن که این شادی، فعالیت و انرژی در مسیر سالمی هدایت بشه و فردی مثل شما هم در تنهایی انرژی از دست رفته خودتون رو بازیابی کنه. اینجا بجای ایستادن مقابل هم، به درک بیشتری میرسین و سبب رشد هم میشین.
......................
دومین مساله که حالا افراد زیادی درگیرشن ساعت کاری بالاست، شما هفت برمیگردین احتمالا باید خسته باشین + تشنگی و گرسنگی و نیاز به اندکی استراحت. اینطور وقتی باقی نمیاند برای همسر، برای تفریح درستی و ... این هم خوب نیست و لازمه تعادل ایجاد کنین. خانواده باید به اسمش بیاد... زندگی مشترک باید شبیه به زندگی مشترک باشه، نمیشه با یک پیک نیک آخر هفته این مسئله درمان بشه.
.....................
در این مورد راهش این نیست. گفتگوی مؤثر و هنر خوب شنیدن بشما کمک میکنه.
نحوه ی گفتگوی صحیح که من مختصر نوشتم این هست؛
* رفتار گرم و صمیمی
* انتخاب زمان مناسب برای گفتگو
* سخن روشن و بدور از ابهام
* استفاده از کلماتی مثل ( عزیزم )_ ( جانم ) و... بجای صدا زدن اسم همسر یا تو
* فکر کردن روی مسئله ای که میخواین بیان کنین
* جدا کردن مسائل غیر ضروری برای گفتگو
* خلاصه گویی و عدم پر حرفی
* خوب گوش دادن (۱)
* تقویت تماس چشمی
* مدیریت احساسات
* استفاده از کلمات و جملات مثبت
* تشکر و قدردانی از زحمات یا تلاش های فرد مقابل
* توجه به لحن و تن صدا خود
* قرار گرفتن در فضای مناسب و آرام
* عدم سرزنش، توهین، تمسخر، مقایسه و ... همسر
* تقویت اعتماد بنفس خود
و...
(۱)
شنونده ی خوبی برای سخنان همسرتون باشین تا حدی که بتونن بدون نگرانی از سرزنش، تمسخر، توهین و در کل تنش تمامی آنچه که در ذهنشون هست رو برای شما بیان کنن و نگرانی از عکس العملتون نداشته باشن و در اینصورت وقتی هدفتون درک کردن ، نه جواب دادن باشه، میشه این انتظار رو داشته باشین شما هم در گفتگو موفق بشین و سخنانتون شنیده بشه. وقتی قرار باشه فقط خودتون حرف بزنین و تریبون مال شما باشه همسرتون ممکنه تمایل نداشته باشن در گفتگو شرکت کنن یا ادامه بدن.
![]()










علاقه مندی ها (Bookmarks)