با سلام
گاهی بعضی خصوصیات و یا مشکلات احتمالی شخصیت ممکن است خود را در قالب فرهنگ ها و عرف یا شرع آن محیط ، خودش را نشان دهد
مثلا وسواس در کشورهای غربی خود را به صورت رعایت بهداشت و در کشور ما به صورت رعایت نجاست و پاکی نشان می دهد.
همچنین بدبینی و سوء ظن گاهی دیده شده خود را به صورت غیرت و تعصب نشان دهد.
این بدان معنی نیست که هر غیرتی بدبینی هست. اما باید بدانیم هر بدبینی ممکن است خود را به صورت هنجار و غیرت نشان دهد.
تفاوت در چیست؟!
تفاوت در منطق آن هست.
آنجا که فرد گفتگو می کند، دلیل عرفی و شرعی قابل قبول ارائه می دهد و روش قانع سازی را دارد نشان دهنده غیرت صحیح هست.
اما اگر فردی دستور می دهد، خود را محور و رئیس قلمداد می کند و خارج از اختیارات خود تحکم می کند این تعصب هست.
مثلا اکنون شما منزل پدرت ، هماهنگی با خانواده خودت و والدینت دارید. و ایشان که هنوز شما را عقد نکرده است حقی برای تعیین رفت و امد شما ندارد. اگر کسی که اکنون هیچکاره شماست اینگونه سخت گیر شما هست ، نشان می دهد که بعدا که همسر شما می شود از حقوق خود ممکن است سوء استفاده کند.
همچنین اینکه مشاوره نیاید، یا گفتگوی مناسب جهت قانع کردن شما نداشته باشد و دستور یک طرفه بدهد همه اینها مهم ارزیابی می شود
مراجعه به روانشناس بالینی و دادن تست mmpi توصیه می شود.










علاقه مندی ها (Bookmarks)