به انجمن خوش آمدید

دسترسی سریع به مطالب و مشاوران همـدردی در کانال ایتا

 

کانال مشاوره همدردی در ایتا

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3
  1. #1
    ((( مشاور خانواده ))) آغازکننده

    آخرین بازدید
    پنجشنبه 30 فروردین 03 [ 13:16]
    تاریخ عضویت
    1386-6-25
    نوشته ها
    9,420
    امتیاز
    287,066
    سطح
    100
    Points: 287,066, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 67.0%
    دستاوردها:
    VeteranCreated Blog entryTagger First ClassSocial50000 Experience Points
    نوشته های وبلاگ
    7
    تشکرها
    23,577

    تشکرشده 37,079 در 7,002 پست

    حالت من
    Sepasgozar
    Rep Power
    0
    Array

    اختاپوس وسواس فکری- عملی (اختلال وسواس اجباری)



    وسواس یکی از بیماری های روان شناختی شایع است که دلایل مختلفی سبب بروز آن می شود. این بیماری، علاوه بر آنکه آسیب های روحی فراوانی را از خود به جا می گذارد، در مسیر بندگی نیز افراد مبتلا را با سرعت گیرهای دشواری روبرو می کند. غلبه بر این مشکل، در صورتی که پیشرفت زیادی کرده باشد و شدت و زمان ابتلای به آن زیاد باشد، بدون کمک گرفتن از مشاوران حاذق، ممکن نیست. ولی در برخی از افراد، وسواس ناشی از ندانستن و کج فکری است. در سخنی با این عزیزان، نکته هایی را یادآور می شویم.





    1. از کاه وسوسه تا کوه وسواس: وسوسه مانند بهمن است؛ همان گونه که بهمن از یک گوله برف شروع می شود و به توده بزرگ تبدیل می شود، وسوسه نیز از کاه شروع و به کوه تبدیل می شود. وسوسه مانند بوته های تیغ بیابانی است؛ وقتی تازه رشد کرده باشد با اندکی کشیدن از ریشه در می آید ولی اگر زمانی از رشدش بگذرد، کندن آن کار حضرت فیل است؛ به همین دلیل در احکام وسواس، به بی اعتنایی به آن سفارش جدی شده ایم.

    2. ارتباط مؤثر:وظیفه داریم با ظرافت و امر به معروف درست، دیگران را از وسواس منع کنیم. مسخره کردن، تذکر در جمع، خندیدن و گوشه کنایه زدن، نسبت دادن آنها به شیطان و گناه کار بودن و رفتارهایی از این دست، وسواس را تشدید می کند.

    3. جوشکاری انسانی: افراد وسواسی به دلیل اضطراب زیاد، تمایل به گوشه گیری دارند. با ظرفت آنها را به جمع بکشانیم.

    4. شعله ای اضطراب: در آتش سوزی باید منابع اشتعال زا را از آتش دور کنیم تا مهار شود. در وسواس هم باید از هر چه که سبب اضطراب می شود، فاصله بگیریم تا شعله های وسواس کاهش یابد.

    5. حقیقت بندگی: عبادت چیزی است که خدا خواسته نه چیزی که میل ما می طلبد. مراقب باشیم شیطانی به نام عبادت، کلاه گل و گشادی سرمان نگذارد که تا روی ناف مان بیاید!

    6. پیشگیری: لازم است کارشناسان دین احکام را طوری بیان کنند و بنویسند که ایجاد وسواس نکند. حتماً اعلام کنند که احکام وسواسی جداگانه است. مراقب باشند با توجه به سابقه فرد، نگرش او، سخن اطرافیان و... رفتار و سؤالات وسواس گونه را از زهد و تقوا جدا کنند و با تشویق نابجا سبب تشدید وسواس نشوند.

    7. احکام وسواسی ها: همان گونه که مسافر، مریض و معلول احکام خاصی دارند، فرد وسواسی هم احکام خاص خود را دارد. زمانی که توان فرد در تمام کردن کار به دلیل وسواس بودن کم شده، از تکلیف او هم کاسته می شود.

    8. عینک عرف:همان طور که نابینا برای مصون ماندن از خطر از افراد بینا کمک می گیرد، افراد وسواسی که به دلیل بیماری، بینش شان کج و معوج می بیند و توهم را واقع می پندارند، براساس دستور دین و عقل باید از عینک عرف مردم و حامیان اطراف خود کمک بگیرید.

    9. بی خیال درمانی: افراد وسواسی نگران آخرت خود نباشند. مراجع فرمودنده اند: شما به وسواس تان بی خیال باشید، قیامت تان گردن ما. وسواسی بودن به معنی پلید بودن نیست. عیب وقتی است که ما دست روی دست بگذاریم و سیل وسوسه بیاید و خانه مان را ویران کند. برخی از بزرگان هم گرفتار وسواس شده بودند که با راهنمایی دستورات دین و سماجت با وسواس کشتی گرفتند و پیروز شدند.

    10. روان درمانی و دارو درمانی: کمک از روان پزشک (دارو درمانی) و روان شناس بالینی (روان درمانی) در درمان وسواس لازم است. بزرگان دین و اخلاق توصیه می کنند با دقت و تلاش، اجازه ندهید وسواس ریشه دار شود و در این مبارزه اهمال کاری نکنید، ولی اگر به هر دلیلی وسواس شدید شد، باید هم از روان پزشک و هم روان شناس بالینی کمک بگیرید.[1] ضرب المثل «با توکل بر خدا زانوی اشتر ببند»، ریشة روایی و همخوانی معنایی با باورهای دینی دارد. از سویی دیگر، خود خدا گفته از اسباب طبیعی و متخصص کمک بگیریم و به همین دلیل امام حسن(ع) و حسین(ع) برای امام علی(ع) قبل از شهادت شان پزشک آوردند. امام صادق(ع) می فرماید: یکی از پیامبران بیمار شد؛ پس گفت: خود را درمان نمی کنم تا هم او که بیمارم کرده است، شفایم دهد. خداوند تعالی به او وحی کرد: تا خود را درمان نکنی، شفایت ندهم؛ زیرا شفا دادن از من است.[2]جابربن عبدالله انصاری می گوید: همراه پیامبر خدا(ص) بودم. حضرت از بیمارى عیادت کرد و به او فرمود: «آیا برایت طبیبى فرا نخوانیم؟». بیمار گفت: آیا تو، اى پیامبر خدا، به این کار فرمان مى ‏دهى؟! پیامبر فرمود: «آرى، خداوند، هیچ دردى فرو نفرستاده، مگر اینکه درمانى نیز برایش فرو فرستاده است».

    11. دامن زدن به مشکل: اگر فردی که متخصص نیست، با آیه یأس خواندن، مانع دارو درمانی فرد وسواسی شود و پا توی کفش متخصص کند و ادعا کند که دارو درمانی برایت مفید نیست، ضامن ضررهای بیمار است و گناهکار.

    12. کفه سنگین سود: متخصص هم می داند داروهای وسواس، مانند هر داروی دیگر، عوارضی دارند، ولی قطعاً مجموعه عوارض داروها، خیلی کمتر از عوارض خود بیماری است؛ بنابراین باز هم صرفه با دارو درمانی است نه توقف و گیر کردن در دام اختاپوس وسواس.

    13. کار درمانی: بی کاری، مهم ترین عامل رشد خیالات واهی و وسواسی است. همان گونه که اگر در باغچه چیزی نکاریم، پر از علف هرز می شود، اگر ذهن مان را با ارتباط کلامی مثبت با خدا(قرآن، ذکر و دعا)، با ائمه( توسل، خواندن زیارت نامه و..) با دیگران مشغول نکنیم، درگیر کارهای خلاقانه نشویم و آن را راکد بگذاریم، محل رشد فکرهای تکراری می شوند. در یک ظرف جای یک چیز است؛ پس اجازه ندهید ظرف ذهن تان با افکار خودآیند وسواسی پر شود. [3]



    نام كتاب: بي خيال درماني
    به كوشش: م ح قديري
    نشر دانا كتاب
    1391
    carefree theraphy or inAttention theraphy

    By: Mohammad Hosein Ghadiri


    به نقل از: اسک دین




    ===============
    لینک مرتبط:
    http://www.hamdardi.net/thread-1718.html

    غلام همت آنم که زیر چرخ کبـــود
    زهرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است

    http://www.hamdardi.com
    دسترسی سریع به همدردی و مدیر همدردی با عضویت در کانال همدردی در ایتا

  2. 6 کاربر از پست مفید مدیرهمدردی تشکرکرده اند .

    Aram_577 (چهارشنبه 25 فروردین 95), dooo (چهارشنبه 25 فروردین 95), نیکیا (چهارشنبه 25 فروردین 95), آرامش خیال (چهارشنبه 25 فروردین 95), شیدا. (پنجشنبه 26 فروردین 95), عشق آفرین (سه شنبه 11 خرداد 95)

  3. #2
    عضو کوشا

    آخرین بازدید
    یکشنبه 15 اردیبهشت 98 [ 18:50]
    تاریخ عضویت
    1394-2-31
    نوشته ها
    777
    امتیاز
    14,904
    سطح
    79
    Points: 14,904, Level: 79
    Level completed: 11%, Points required for next Level: 446
    Overall activity: 15.0%
    دستاوردها:
    Tagger First ClassOverdrive10000 Experience PointsVeteran
    تشکرها
    700

    تشکرشده 1,168 در 528 پست

    Rep Power
    144
    Array
    با سلام خدمت مدیر همدردی و ممنون بابت این پست مفیدتون..

    نمیدونم اینجا جواب میدین یا نه ولی بهر حال میپرسم.. منم نسبت به انتخاب همسر فعلیم دچار وسواس فکری شدم و فکرهائی که به ذهنم خطور میکنه اذیتم میکنهو نسبت به خانمم سرد میشم..

    میشه بفرمائین علائم و مشخصات این فکرها چیه؟؟

    با تشکر

  4. #3
    ((( مشاور خانواده ))) آغازکننده

    آخرین بازدید
    پنجشنبه 30 فروردین 03 [ 13:16]
    تاریخ عضویت
    1386-6-25
    نوشته ها
    9,420
    امتیاز
    287,066
    سطح
    100
    Points: 287,066, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 67.0%
    دستاوردها:
    VeteranCreated Blog entryTagger First ClassSocial50000 Experience Points
    نوشته های وبلاگ
    7
    تشکرها
    23,577

    تشکرشده 37,079 در 7,002 پست

    حالت من
    Sepasgozar
    Rep Power
    0
    Array
    با سلام و احترام
    این مقاله در مورد اختلال وسواس فکری - عملی هست.
    اما آنچه شما پرسیده ا ید، مربوط به اختلال شخصیت وسواسی یا شخصیت کمالگرا می شود.

    شاید برایتان سئوال باشد که چه تفاوتی بین این دو هست. به طور خلاصه باید بگویم مردم آنچه به اسم وسواس می شناسند که فرد شستشوی زیاد انجام می دهد همان اختلال وسواس فکری - عملی هست.
    در حالیکه آنچه فرد بیشتر افکار وسواسی و کمالگرا دارد با عنوان اختلال شخصیت وسواسی شناخته می شود.

    برای اطلاع بیشتر :

    اختلال شخصیت وسواسی با اختلال وسواس فکری- عملی چه تفاوت هایی دارد؟

    خیلی ها ممکن است اختلال شخصیت وسواسی را با اختلال وسواسی یکی بدانند، در حالی که این دو فرق می کنند. گر چه ممکن است برخی از بیماران هم زمان به هر دو اختلال مبتلا باشند، اما لزوما مبتلایان به اختلال وسواسی شخصیت وسواسی- جبری نیز ندارند.

    در اختلال وسواسی، وسواس ها یا اجبارهای مکرر مانند شست و شو، وارسی، نظم و تقارن آن قدر شدید است که رنج و عذاب قابل ملاحظه ای برای فرد به بار می آورد. وسواس ها یا اجبارها سبب اتلاف وقت می شوند و اختلال قابل ملاحظه ای در روند معمولی و طبیعی زندگی، کارکرد شغلی، فعالیت های معمول اجتماعی یا روابط فردی ایجاد می کنند. وسواس ها به دو دسته ی فکری و عملی تقسیم می شوند.

    در وسواس فکری، فکر، احساس یا اندیشه ی مزاحمی، ذهن فرد را به خود مشغول می کند و برای فرد رنج و عذاب زیادی ایجاد می کند. فرد تلاش می کند، اما نمی تواند از این افکار مزاحم رها شود. افکاری مانند ناسزاگویی به مقدسات، افکار پرخاشگرانه (مانند صدمه زدن به خود یا کسی)، افکار جنسی (مانند دیدن تصاویر یا صحنه های جنسی) مربوط به آلودگی، از جمله افکار وسواسی به شمار می روند.

    وسواس عملی مواردی مانند شست و شو و آبکشی مکرر، وارسی، نظم و ترتیب، و تأکید بر تقارن در چیدمان اشیا را در بر می گیرد.وسواس ها اغلب تحت تأثیر رویدادی استرس زا و اضطراب ناشی از آن، به وجود می آیند و ممکن است به مرور زمان تشدید یا کم رنگ شوند، اما اغلب دیده شده است که وسواس ها بدون درمان، مزمن می شوند. فرق بین اختلال شخصیت وسواسسی با اختلال وسواس در این است که اختلا شخصیت وسواسی در سال های نوجوانی شروع می شده، در حالی که، اختلال وسواسی ممکن است در هر سنی شروع شود. سیر اختلال شخصیت وسواسی یکنواخت است و اغلب در برگیرنده ی ویژگی های شخصیتی ای مانند محدودبودن هیجانات، نظم و ترتیب، مداومت و پافشاری، سرسختی و یکدندگی است.

    بی تصمیمی، کمال طلبی و انعطاف ناپذیری نیز خصیصه ی محوری افراد مبتلا به این نوع اختلال شخصیت به شمار می رود. بیماران مبتلا به اختلال شخصیت وسواسی رفتاری شق و رق، رسمی و خشک دارند. سوالات عاطفی محدودی دارند و در پاسخ به سوالات توضیحی مشروحی ارائه می دهند. این افراد مهارت های بین فردی چندانی ندارند. رسمی، جدی و فاقد شوخ طبعی هستند.

    آن ها مردم را از خود فراری می دهند، زیرا به اصرار می خواهند دیگران را تحت سلطه ی خواسته های خود در آورند؛ اما اگر کسی به نظرشان مقتدرتر از آن ها باشد، خواسته های او را به نحوی امرانه برآورده می کنند. از آن جا که از اشتباه کردن می ترسند، نمی توانند به تصمیم قاطعی برسند و دایم درباره ی تصمیمی که می خواهند بگیرند، فکر می کنند. آن ها دوستان زیادی ندارند و هر چیزی که بخواهد روال زندگی شان را به هم بزند، آن ها را برآشفته می کند.در حالی که ویژگی های شخصیتی نامبرده در بالا در مبتلایان به اختلال وسواسی دیده نمی شود.


    منبع مقاله: قهاری، شهربانو؛ (1390)، اختلال شخصیت وسواسی- جبری (راهنمای بیمار و خانواده)، تهران: نشرقطره، چاپ اول


    ===========
    در مورد سئوال شما و شناخت مشکل و درمان آن طی مقالات ذیل پاسخ داده شده است. اگر سئوال بیشتری دارید ، لطفا تاپیک جداگانه ارسال فرمایید.
    لینکهای مرتبط با شخصیت کمالگرا یا شخصیت وسواسی:
    http://www.hamdardi.net/thread-15050.html
    http://www.hamdardi.net/thread-15051.html
    http://www.hamdardi.net/thread-36841.html
    خوب هایی که از زندگی لذت نمی برند (تیپ شخصیتی کمال گرا)

    غلام همت آنم که زیر چرخ کبـــود
    زهرچه رنگ تعلق پذیرد آزاد است

    http://www.hamdardi.com
    دسترسی سریع به همدردی و مدیر همدردی با عضویت در کانال همدردی در ایتا

  5. 2 کاربر از پست مفید مدیرهمدردی تشکرکرده اند .

    شیدا. (پنجشنبه 26 فروردین 95), عشق آفرین (سه شنبه 11 خرداد 95)


 

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. درباره این شخص دچار وسواس فکری شده ام
    توسط nokte در انجمن سئوالات ارتباط دختر و پسر
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: دوشنبه 29 آذر 95, 18:59
  2. وسواس من به قد و ظاهر همسرم (2)
    توسط جوادیان در انجمن عقد و نامزدی
    پاسخ ها: 64
    آخرين نوشته: یکشنبه 22 آذر 94, 02:31
  3. وسواس ظاهری دارم ، زندگیم داره تباه میشه
    توسط omidsss در انجمن روانشناسی عمومی و طرح مشکلات فردی
    پاسخ ها: 6
    آخرين نوشته: چهارشنبه 10 دی 93, 21:36
  4. وسواس فکری دارم
    توسط Milad1 در انجمن روانشناسی عمومی و طرح مشکلات فردی
    پاسخ ها: 4
    آخرين نوشته: چهارشنبه 23 مرداد 92, 11:08
  5. وسواس روانیم کرده
    توسط اسناء در انجمن روانشناسی عمومی و طرح مشکلات فردی
    پاسخ ها: 3
    آخرين نوشته: دوشنبه 13 خرداد 92, 17:29

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright © 1403 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
طراحی ، تبدبل ، پشتیبانی شده توسط انجمنهای تخصصی و آموزشی ویبولتین فارسی
تاریخ این انجمن توسط مصطفی نکویی شمسی شده است.
Forum Modifications By Marco Mamdouh
اکنون ساعت 00:53 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4 می باشد.