به انجمن خوش آمدید

دسترسی سریع به مطالب و مشاوران همـدردی در کانال ایتا

 

کانال مشاوره همدردی در ایتا

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
  1. #1
    مدیران انجمن آغازکننده

    آخرین بازدید
    سه شنبه 30 خرداد 02 [ 12:14]
    تاریخ عضویت
    1388-7-01
    محل سکونت
    همین حوالی
    نوشته ها
    2,572
    امتیاز
    64,442
    سطح
    100
    Points: 64,442, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 25.0%
    دستاوردها:
    VeteranSocialRecommendation Second ClassTagger First Class50000 Experience Points
    تشکرها
    13,202

    تشکرشده 14,121 در 2,560 پست

    حالت من
    Mehrabon
    Rep Power
    305
    Array

    حفظ انگیزه- قسمت دوم

    به دنبال اطلاعات زیاد نباشید از اطلاعات زیاد دوری کنید؛ چون لزوما اطلاعات زیاد خوب نیست. شما خودتان هستید و نحوه زندگی شما منحصر به خودتان می باشد .



    مشکلی که من معمولا می‌بینم این است که فرد اطلاعات زیادی کسب می کند که نمی تواند آن را مورد استفاده قرار دهد.

    پس توصیه من به شما این است که از اطلاعات زیاد دوری کنید و سعی نکنید دور و بر خودتان را از اطلاعات زیاد، از کتاب های زیاد و از سایت های مختلف پر کنید. چیزهایی که ممکن است هرکدام شان یک نظر و دیدگاه مختلف داشته باشند. چنین چیزی باعث می شود شما با اطلاعات زیادی روبه روشوید که ندانید کدام یک درست است و با شرایط شما هم‌خوانی دارد و کدام یک را باید کنار بگذارید.


    شما ماشین نیستید!

    وقتی که شما انتظار ماشینی از خودتان دارید و فکر می کنید شما یک ماشین تجزیه و تحلیل هستید، که می تواند همه رفتارها را درست تحلیل کند ،فرایندی اشتباهی است. فضای خطا نیز برای خود در نظر بگیرید
    اگر شما تصور ماشینی از خود داشته باشید بعد از یکی دو هفته و نهایتا یک ماه ، انگیزه های شما به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.



    انسان علاوه بر قوه منطق، قوه احساس هم دارد. ، سعی کنید همان اندازه که به قوه منطق می پردازید، قوه احساس تان را نیز درگیر کنید. به عنوان مثال با مطالعه متون مذهبی، شعر، شنیدن موسیقی و ... . همان اندازه که می تواند قوه منطق فعال می شود، قوه احساسات شما نیز فعال خواهد شد.


    پشتکار

    من همیشه در کلاس ها عنوان می کنم که انسان های موفق کسانی بوده اند که پشتکار زیاد داشته اند. این افراد پشتکارشان بیشتر از هوش شان برجسته بوده است. جمله ای به انیشتین منتسب است ـ البته این که این را واقعا خود وی گفته باشد چقدر صحت دارد، من مطمئن نیستم ـ انیشتین می گوید انسان های موفق، اگر 100 درصد موفقیت دارند، 90 درصد به خاطر پشتکار و 10 درصد به خاطر قریحه ذاتی شان است.
    همیشه به خاطر داشته باشید، همیشه انسان هایی را که به عنوان آدم موفق در ذهن دارید، بارها و بارها دچار شکست شده اند. شکست در هرکاری طبیعی است. یاد نگرفتن هم یک چیز کاملا طبیعی است.
    پس پشتکار داشته باشید و سعی کنید مشکلات را برطرف کنید. سعی کنید مشکلات تان را کمتر کنید. پشتکار زیاد می تواند به شدت در ایجاد و حفظ انگیزه شما کمک کند.

    باز هم تاکید می کنم حتما زندگی انسان های مرجع ـ کسانی که دو ست دارید شبیه آن ها باشید ـ را بخوانید. مطمئنا در برهه های زیادی از زندگی شان درچار شکست شده اند و عاملی که باعث شده از آن شکست به موفقیت برسند پشتکار و اعتماد به نفس بوده است.

    ارزش آفرینی ، نه موفقیت

    اگر شما درس می‌خوانید، کار می کنید،ورزش می کنید و... تا به موفقیت است، بدانید که اشتباه می کنید.
    موفقیت مهم است، اما هدف نهایی نباید موفقیت باشد.


    هدف نهایی باید ارزش آفرینی برای خود و جامعه باشد. انسان هایی که به دنبال موفقیت هستند و تنها موفقیت را می بینند، هیچ گاه صد درصد راضی نمی شوند و همیشه چالش دارند. همیشه با این سوال درگیر هستند که چرا من نمی توانم صد درصد موفق باشم؟

    علت اش این است که اگر شما تمام هم و غم تان، موفقیت در زندگی باشد، حتما فردی وجود دارد که از شما موفق تر است. شما اگر به موفقیتی رسیدید، این برای شما ناچیز شمرده می شود و دوباره دغدغه های زندگی شما فوکوس پیدا می کند که به آن فرد موفق تر برسید. وقتی که شما به آن فرد موفق تر رسیدید، دوباره این دغدغه در شما ایجاد می شود که به فرد موفق تر دیگری برسید. ناخوداگاه می بینید زندگی شما چرخه ای شده برای این که به خودتان دغدغه بدهید و به خودتان استرس وارد کرده و احساس نارضایتی کنید.

    خواستن موفقیتِ تنها، مثل فردی می ماند که با خوردن آب، تشنگی اش برطرف نمی شود؛ نه تنها تشنگی اش برطرف نمی شود که تشنه تر نیز می شود. این باعث می شود که زندگی به کام آن فرد خیلی خوشایند نباشد. چون از زندگی، فقط گذارن زندگی برای رسیدن به یک موفقیت بهتر را تجربه کرده است.

    توصیه من این است که همیشه به دنبال ارزش آفرینی باشید. ارزش موضوعی دوجانبه است. یعنی اگر شما در فردی ایجاد ارزش کنید، ناخوداگاه همان اندازه که توانستید حس خوبی را با آن فرد انتقال دهید، آن فرد هم می تواند به همان اندازه حس خوب را به شما انتقال دهد. ارزش موضوع مهمی است و این را بدانید که هر وقت ارزشی برای فرد یا جامعه ایجاد کردید، به همان اندازه آن فرد یا جامعه دارد برای شما ایجاد ارزش می کند و شما چیزی را از دست نداده اید.


    ارزش چه مفهومی دارد؟

    ارزش یعنی سعی کنید در زندگی تان کاری را انجام دهید که لزوما منتفع نشوید؛ یعنی این که سود مادی نداشته باشد. بعضی وقت ها لازم است انسان به دوست خود کمک کند و موضوعی را به او یاد دهد. سعی کند به دیگران مشاوره دهد. سعی کند اشکالات شان را گوشزد کند. در این حال نه تنها شما دارید آن افراد را به موقعیت درست می رسانید، که در خودتان هم ارزش ایجاد خواهد شد.

    فلاسفه گفته اند یکی از راه هایی که شما می توانید در زندگی شاد بمانید این است که روزانه کاری کنید که از آن کار احساس نفع مادی نداشته باشید. این یعنی ارزش!
    پس موفقیت خوب است، اما این که به دنبال موفقیت صرف باشید، باعث می شود همیشه در زندگی دچار تلاطم شوید.



    معلم باشید

    معلم بودن یعنی این که وقتی شما دارید یادمی گیرید، به دیگران هم یاد بدهید. موقعی که شما به فردی موضوعی را یاد می دهید، ناخوداگاه باعث می شود که آن موضوع برای خودتان بهتر جا بیافتد و بهتر یاد بگیرید.

    وقتی دوستی از شما سوال می پرسد، ممکن است وقت شما را بگیرد، اما مطمئن باشد این وقتی که صرف کرده اید، باعث می شود موضوع جدیدتری را یاد گرفته و یا همان موضوع را بهتر یاد بگیرید. اگر در آن موضوع نقاط ضعفی داشته اید، برطرف خواهند شد و آن مطلب به زیبایی در ذهن شما جا می گیرد.



    معجزه منحنی نرمال را فراموش نکنید

    منحنی نرمال یکی از پرکاربردترین منحنی ها در علوم اجتماعی و مدیریت است. این منحی می گوید طیف زیادی از افراد جامعه ـ معمولا بین 60 تا 70 درصد افراد ـ تقریبا حول و هوش یک مقدار هستند و تفاوت زیادی ندارند. 10 تا 15 درصد افراد خیلی بهترند و 10 تا 15 درصد هم کسانی هستند که شرایط شان بدتر است.

    به عبارت دیگر در یک کلاس تقریبا 70 درصد افراد شرایط مشابه هم دارند.


    این موضوع چه کمکی به شما می کند؟

    اگر در مسیر زندگی دچار بحران خیلی سخت شدید، می توانید در ذهن تان به منحنی نرمال رجوع کنید. این به شما می گوید که اگر گذراندن این مرحله سخت است، فقط برای شما سخت نیست و برای یک طیف 70 تا 80 درصدی سخت است.

    انسان ها علیرغم تفاوت هایی که سعی می کنند با هم داشته باشند ـ که خیلی از آن ها تصنعی است ـ شباهت های زیادی هم با هم دیگر دارند. اگر دچار مشکل شدید و یک موضوع برای شما خیلی سخت یا چالش برانگیز بود، حتما سعی کنید به این فکر کنید که این تنها شما نیستید که دچار این مشکل شده اید. این باعث می شود که انگیزه شما کاهش پیدا نکرده و دچار استرس نشوید.


    خود را مقصر جلوه ندهید

    انسان ها معمولا دوست دارند در بعضی مسائل ـ البته نظرات متفاوت است، اما مطالعات روانشناسی این نکته را نشان داده است ـ خودشان را مقصر جلوه دهند. این خوب نیست. مطمئن باشید اگر شما دارید فقط خودتان را مقصر می دانید، این به شدت انگیزه شما را کاهش می دهد. خیلی وقت ها مشکل از شما نیست و شرایط نامناسب علت آن بوده است. اگر قرار است در مورد مقصرین نظر دهید، نه این گونه باشد که همه تقصیر را گردن شرایط محیطی بیاندازد و نه این که صد درصد تقصیر را گردن خودتان بیاندازد.

    بعضی از افراد از این که خود را مقصر جلوه دهند لذت می برند. هرجا فکر کردید که دارید خودتان را مقصر می دانید مطمئن باشید که دارید اشتباه می کنید. شما انسان هستید و انسان دچار خطا و شکست می شود. پس به این فکر کنید که تنها شما نیستید که این شرایط را دارید.

    در این مواقع شما می توانید بهتر تصمیم بگیرید، منطقی تر عمل کنید و بیشتر از زندگی تان لذت ببرید.

    منبع:دانشجو انلاین

  2. 5 کاربر از پست مفید بالهای صداقت تشکرکرده اند .

    gholam1234 (شنبه 10 خرداد 99), Mohammad! (یکشنبه 07 دی 93), آویژه (سه شنبه 15 مهر 93), باران13 (پنجشنبه 17 مهر 93), سوده 82 (چهارشنبه 23 مهر 93)


 

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 14
    آخرين نوشته: سه شنبه 05 فروردین 93, 08:09
  2. من نفرت انگیزم
    توسط shilaa در انجمن روانشناسی عمومی و طرح مشکلات فردی
    پاسخ ها: 50
    آخرين نوشته: پنجشنبه 17 بهمن 92, 15:14
  3. هدف و انگیزه؟!!؟از کجا بیارم؟!؟
    توسط tanin-91 در انجمن روانشناسی عمومی و طرح مشکلات فردی
    پاسخ ها: 19
    آخرين نوشته: دوشنبه 16 دی 92, 21:16
  4. خیلی تنهام انگیزه ای واسه بودن ندارم
    توسط مرمر تنها در انجمن روانشناسی عمومی و طرح مشکلات فردی
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: شنبه 09 آذر 92, 18:44
  5. مردایی که می گن دختر باید ریزه میزه و کوچولو باشه ،دروغ می گن؟؟؟؟
    توسط نازنین آریایی در انجمن روانشناسی عمومی و طرح مشکلات فردی
    پاسخ ها: 55
    آخرين نوشته: پنجشنبه 01 تیر 91, 16:44

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright © 1403 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
طراحی ، تبدبل ، پشتیبانی شده توسط انجمنهای تخصصی و آموزشی ویبولتین فارسی
تاریخ این انجمن توسط مصطفی نکویی شمسی شده است.
Forum Modifications By Marco Mamdouh
اکنون ساعت 19:39 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4 می باشد.