شماره 9 را بنده به این مقاله اضافه می کنم:
9 - لذت منفی
وقتی فرد به عناوین مختلف از بیرون آمدن از رابطه ( عینی و ذهنی ) آسیب زا طفره می رود و جدی نیست یعنی نمی خواهد بیرون آید یعنی از رنجی که از این رابطه می برد نوعی لذت می برد که می توان آنرا لذت منفی ( آسیب رسان ) و یا لذت مازوخیستی ( لذتی که از خودآزاری حاصل می شود ) آنرا نامید چون عقل حکم می کند رابطه ای که عاقبتی ندارد و ادامه اش وابستگی آسیب رسان است باید ترک شود و یکی از دلایل عدم ترک آن همین می تواند باشد
نمونه هایی از مراجعین تالار که سالهاست درگیر عدم فراموشی رابطه ای هستند که بطور عینی تمام و ترک شده اما بطور ذهنی ادامه دارد همین لذت بردن از حضور ذهنی معشوق و سرگرم شدن بدان است با همه رنجی که فراق و عدم دسترسی دارد که این لذت از نوع منفی و مازوخیستی است ....









علاقه مندی ها (Bookmarks)