چهار احساس مخرب
در این دنیا چهار احساس "احمقانه" وجود دارد. یعنی هربار که دچار یکی از این احساسات شوید، نمی توانید به شکلی موثر از عهده ی موقعیتی برآیید و فردی یا موضوعی اعصابتان را به هم می ریزد.
این احساسات عبارتند از:
1... اضطراب (یا عصبیت، تنش، ناراحتی، هراس، نگرانی، رعب و وحشت) افراطی.
برای نمونه ممکن است در یک مصاحبه ی شغلی یا هنگام صحبت با رئیسی مرعوب کننده، بی نهایت عصبی شوید. به دلیل پایان مهلت مقرر در محل کار، یا تصمیم مهمی در زندگیتان، یا رفتار اخیر فرزندتان خیلی ناراحت شوید.
2... عصبانیت (یا حالت تدافعی، خشم، وقاحت، برافروختگی، جنجال طلبی، آزردگی، ناکامی) افراطی.
شاید وقتی همسرتان از شغل شما، آشپزی، طرز تربیت فرزند یا روش عشق ورزیتان انتقاد کند، حالت تدافعی بگیرید. شاید وقتی همکارتان به شما بی اعتنایی یا بی احترامی کند، از کوره در بروید.
اگر بپذیریم که میلیون ها عامل بالقوه ی فشارآور بر اعصاب در اطراف ما وجود دارند، می توانیم به اراده ی خودمان تاثیر این عوامل را خنثی کنیم.
ما مجبور نیستیم از عوامل فشار آور بگریزیم و خودمان را پنهان کنیم. می توانیم به طور مستقیم و مناسب با آنها رو به رو شویم، بی آنکه آرامش و خونسردی مان را از دست بدهیم.
3... افسردگی (ناراحتی، ناامیدی، احساس طردشدگی، احساس نادیده گرفته شدن، پکر بودن) افراطی.
اگر به دلیل فقدان کسی که دوستش دارید، یا بابت شغلتان، یا به دلیل ناکامی در انجام کاری، به افسرده بودنتان ادامه دهید، به احتمال زیاد مستاصل خواهید شد و نمی توانید به گونه ای موثر عمل کنید.
از آنجائیکه افسردگی و خستگی اغلب شبیه به هم به نظر می رسند، ما این اصطلاحات را با هم به کار می بریم. اگر بخواهید آدمی خسته را توصیف کنید از کلماتی مانند کسل، بی حوصله، بی حال، بی رمق، و بی توجه به چیزهایی که همیشه به آنها اهمیت می داد، استفاده می کنید. اینها همان کلماتی هستند که برای توصیف یک فرد افسرده هم بکار می برید.
4:: احساس گناه (احساس مسئولیت، پشیمانی و شرمندگی) افراطی.
با چنین احساساتی نمی توانید ارزیابی های خوبی داشته باشید و برطبق استدلال هایی نادرست تصمیم خواهید گرفت.
*** اما "افراطی" به چه معناست؟ چه زمانی احساساتتان افراطی هستند؟
این مفهومی انتزاعی است. در واقع ما مطمئنیم شما در %85 مواقع می توانید بگویید که آیا واکنشتان افراطی هست یا نه.
طبیعتان گاهی احساساتی قوی دارید که افراطی بودن یا نبودنشان برایتان مشخص نیست. اما بیشتر اوقات می توانید آن را درک کنید. هرچند اقرار به این مسئله ممکن است سخت باشد و اگر وقتی در حال عصبانیت هستید کسی روی شانه تان بزند و مودبانه بگوید: "آیا واکنشت افراطی نبود؟" ممکن است در جوابش بگویید: "به تو چه مربوط؟"
از این رو، "افراطی" در اینجا به این معناست که شما با قضاوت خودتان واکنش افراطی نشان می دهید.
توجه: گاهی جمله ای مانند "اوه، واکنش تو افراطی است" واقعیت دارد. اما گاهی دیگران به این وسیله فقط شما را تحت تسلط می گیرند تا آنچه می خواهند را انجام دهید. بنابراین صرفا به قضاوت خودتان تکیه کنید.







پاسخ با نقل قول

علاقه مندی ها (Bookmarks)