به انجمن خوش آمدید

لینک پیشنهادی مدیران تالار همدردی:

 

"گلچین لینکهای خانواده، ازدواج و مهارتها(به روز شد)"

دانلود موسیقی و آرامش
دسترسی سریع به مطالب و مشاوران همـدردی در کانال ایتا

 

کانال مشاوره همدردی در ایتا

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 12 , از مجموع 12

موضوع: تقويت اراده

  1. #11
    عضو کوشا

    آخرین بازدید
    چهارشنبه 20 خرداد 88 [ 06:20]
    تاریخ عضویت
    1387-2-31
    نوشته ها
    378
    امتیاز
    6,522
    سطح
    52
    Points: 6,522, Level: 52
    Level completed: 86%, Points required for next Level: 28
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran5000 Experience Points
    تشکرها
    157

    تشکرشده 166 در 85 پست

    Rep Power
    0
    Array

    RE: تقويت اراده

    پايگاه اينترنتي دويچه وله (راديو آلمان) روز چهارشنبه نوشت: يافته هاي جديد علمي نشان مي دهد كه قدرتي به نام اراده وجود ندارد.

    به گزارش دويچه وله، يكي از فرضيه هاي جنجال برانگيزي كه اخيرا توسط يكي از بزرگترين دانشمندان مغز و اعصاب مطرح شده بر اين نكته تاكيد مي كند كه تصميم -گيري تنها بستگي به ساختار و عملكرد مغز دارد و اراده آزاد چيزي غير از يك تصور نيست، تصوري كه به ما احساس خوبي مي دهد.

    "ولف زينگر" (‪ (Wolf Singer مدير موسسه "ماكس پلانك" در فرانكفورت آلمان مي -گويد: "ما فكر مي كنيم كه مي توانيم آزادانه و براساس دلايل منطقي تصميم بگيريم. از ديد علمي، مغز سيستمي پيچيده و بدون يك مركز مشخص است كه همه چيز را برنامه ريزي مي كند و عملكرد مغز كه تعيين كننده رفتار ماست پروسه اي نوروبيولوژيك است. يعني اينكه نوع تصميم گيري ما كاملا به ساختار مغزي مان وابسته است و اينكه مغز چگونه شكل گرفته است و چطور اطلاعات دريافتي را بررسي مي كند."

    پس اراده اي براي تصميم گيري وجود ندارد و رفتار ما به عادات و نوع تربيتمان و اينكه چگونه مغزمان فرم گرفته بستگي دارد و دقيقا همين فرم و ساختمان است كه نحوه تصميم گيري را مشخص مي كند و اينطور به نظر مي رسد كه تمام اين روند ناخودآگاه است. ولف زينگر معتقد است: "تازه بعد از انجام يك كار، ما افكارمان را مرتب مي كنيم ، به بررسي آگاهانه اوضاع مي پردازيم و بعد فكر مي كنيم كه حتي مي توانستيم به گونه ديگري تصميم بگيريم، اما داستان اينگونه نيست. قضيه آنطور پيش مي رود كه بايد پيش مي رفت و تازه بعد از ماجرا براي ما حالت قصد و عمد پيدا مي كنند."

    اين نظريه قبل از همه در ميان فيلسوفان مخالفين سرسختي دارد كه معروف ترين چهره مخالف و منتقد "يورگن هابرماس" (‪ (urgen Habermas است.

    به نظر هابرماس اينكه اختيار وقدرت تصميم گيري آزادانه وجود ندارد و آنچه ما انجام مي دهيم زاييده فعاليت نورن ها و سيناپس هاي مغزي است، بي جاست.

    وي مي گويد: "اگر اينگونه باشد هيچ جايي براي قدرت استدلال باقي نمي ماند، در نتيجه از اين به بعد كسي مسوول اعمالش نيست. مثلا نيازي نيست از يك قاتل پرسيد به چه علت آدم كشتي؟ چون مدل ساختمان مغزي اش اينگونه عمل مي كند.

    "اما در اين رابطه زينگر پاسخ جالبي دارد: "حتي جنايتكار را بايد به چشم قرباني نگاه كرد، به دليل اينكه فعاليت مغزي اش غيرعادي است و درست مثل آدمي كه به دليل تومور مغزي كنترل رفتارش را از دست داده و بيمار است، اما حتي بدون اراده آزدانه هم يك قاتل خطري براي همه محسوب مي شود و بايد جلويش گرفته شود."

    وي مي افزايد: "اما اراده و اختيار اموري ذاتي نيستند كه از طريق ژنها به ارث رسيده باشند و اراده مثل يك قرارداد اجتماعي است، واقعيتي كه ساخته و پرداخته نظام اجتماعي است و تاثير يك واقعيت اجتماعي كمتر از رفتارهاي ذاتي نيست." واقعيت هاي اجتماعي مختلفي وجود دارند، مثلا مي توان پرسيد، آدم ها چرخ دارند؟ هم بله و هم نه!

    به اعتقاد زينگر، "از ديد طبيعي آدم چرخ ندارد،اما چرخ و وسيله هاي حركتي چرخدار را اختراع كرده، پس آدمي كه سوار دوچرخه است خودش هم چرخ دارد و شبيه اين داستان در مورد حق و وظيفه هم صدق مي كند. اينها ذاتي نيستند، اما جزيي از ساختار اجتماعي و در مورد تك تك ما صادق هستند."

    زينگر اضافه مي كند: "حالا اين سوال مشكل كه آدم اراده آزاد دارد؟ جواب از يك طرف آري است، از طرف ديگر خير. از ديد طبيعي، نه ندارد، اما آدم ها اراده آزاد را كشف و آن را در نظام اجتماعيشان ثبت كردند و چون به اين تصوير ثبت شده باور دارند خود را صاحب اختيار و اراده مي دانند. آدم صاحب اراده آزاد همان مفهوم آدم چرخ دار را دارد."

    نكته جالب اينكه كلمه اراده آزاد در بسياري از فرهنگ هاي غيراروپايي مفهومي ندارد و اين نكته را شايد بتوان اينگونه تعبير كرد كه اراده آزاد نه تنها يك قرارداد اجتماعي، بلكه يك مسئله فرهنگي است.
    حالا شما بگید آیا قدرتی به نام اراده وجود دارد ؟

  2. #12
    عضو کوشا

    آخرین بازدید
    چهارشنبه 20 خرداد 88 [ 06:20]
    تاریخ عضویت
    1387-2-31
    نوشته ها
    378
    امتیاز
    6,522
    سطح
    52
    Points: 6,522, Level: 52
    Level completed: 86%, Points required for next Level: 28
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran5000 Experience Points
    تشکرها
    157

    تشکرشده 166 در 85 پست

    Rep Power
    0
    Array

    RE: تقويت اراده

    اول خودم بگم بله این قدرت وجوددارد این قدرتو میشه تو بچه های معتادان گمنام که ترک اعتیاد کردن دید میشه تو آدمای افسرده ایکه به افسردگی خود غلبه کردند و الان مثل یک انسان عادی زندگی میکنند دید


 
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. ميخوام اولويت همسرم فقط من باشم
    توسط sara94sara در انجمن طـــــــــــرح مشکلات ازدواج: ارتباط مراجعان-مشاوران
    پاسخ ها: 9
    آخرين نوشته: سه شنبه 30 آذر 95, 12:37
  2. اقاي مدير همدردي حق عضويت شماره حساب بانك صادرات بدهيد
    توسط محمدابراهیمی در انجمن پیشنهادات ،انتقادات و مشکلات تالار
    پاسخ ها: 5
    آخرين نوشته: سه شنبه 12 مرداد 89, 14:27
  3. 10 كليد براي تقويت روحيه
    توسط keyvan در انجمن اعتماد به نفس
    پاسخ ها: 4
    آخرين نوشته: چهارشنبه 30 بهمن 87, 00:48
  4. ازدواج و حفظ هويت خانمها
    توسط erfan25 در انجمن مقالات و مطالب آموزشی در مورد ازدواج
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: جمعه 10 اسفند 86, 19:09

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright © 1405 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
طراحی ، تبدبل ، پشتیبانی شده توسط انجمنهای تخصصی و آموزشی ویبولتین فارسی
تاریخ این انجمن توسط مصطفی نکویی شمسی شده است.
Forum Modifications By Marco Mamdouh
اکنون ساعت 04:08 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4 می باشد.