سلام
آقای جوادیان اگرموافق باشید مبحث را ادامه دهیم :
گفتیم که ما هر کاری که انجام می دهیم یا یه کاری را یاد می گیریم ، یه شبکه عصبی ار نورون ها در مغز برای اون کار ایجاد میشه
و هر چی در اون کار تمرکز کنیم با بیشتر انجام دهیم این شبکه های عصبی قوی تر میشه
این یعنی مفهوم عادت !
احساسات ما ناشی از ، تصاویری ست در ذهنمان ،،، که بر آنها تمرکز می کنیم ، و احساسی که به این تصاویر از خودمان نشان میدیم ! ( عجب جمله ی سنگینی )
مثلا یه شخصی یه فرد زیبایی را می بینه و شروع میکنه در ذهنش تصویری سازی از اون شخص ، سپس در موارد بعدی به تصویر احساس میده ! - و خودش را غرق خیالات میکنه .
وقتی عادت این کار در ذهن ایجاد شود – ذهن شبکه ای از اون احساسات ایجاد می کنه – و وقتی زیاد تکرار بشه ، اون شبکه ها قوی می شوند و آن قدر قوی میشند که انسان را وارد مرحله ای میکنه به عنوان مرحله : ذهن مقایسه گر !
اگر ما یه دختر زیبایی را می بینیم ، نباید اون را در ذهنمان رشد دهیم ،
اگر این کار صورت بگیره ذهن وارد مرحله مقایسه گیری میشه ! – به جاش باید سریع مسیر ذهن را قطع کنیم !
اگر مسیر فکر را قطع نکنیم ذهن یه مسیر عصبی برای اون کار ایجاد میکنه و این شبکه ها پررنگ میشند و اگر آن کار را زیاد تکرار کنیم تبدیل به عادت می شند که باعث میشه در زندگی زناشویی و ..... به مشکل بر بخوریم .
داستان گل رز ، یعنی رسیدن به تمرکز - تمرکز به چیزهایی که داریم و از حکمت روزگار به ما رسیده !
.................................
یه پدیده ای هست به نام پدیده خوگیری به لذت !
مثلا ما یه تلویزیون led بزرگ خریده ایم ، اما پس از مدتی از چشممان می افتد و دلمان یه چیز بهتر می خواهد
یا مثلا ازدواج کرده ایم و پس از مدتی فکرمان را مشغول عیب ها و کاستی های همسرمان می کنیم و می گوییم فردی دیگری انتظار منو می کشد و ....
در نتیجه حکایت فرآیند خوگیری، افراد مدام به دنبال ارضای امیالی خودشان هستند .
یکی از راه های شادمانی اینه که فرآیند خوگیری را از همان ابتدا از بین ببریم .
باید برای رسیدن به این مهم تلاش کنیم و یاد بگیریم ،،، تو زندگی هممون چیزی را بخواهیم که داریم !!!!
مثلا ، همین الان فکر کنیم که از کار اخراج شدیم – ماشینمان را دزد برده – همسرمان ما را ترک کرده
و یا با فرد دیگری ازدواج کرده ایم و اون فرد ویژگی های خوب همسر سابفمان را نداشته و ..
حالا ببنید چقدر دردناک هست !
شکر چیزهایی که داریم و تمرکز به آنها ، باعث افزایش آرامشمان میشه
شکر نعمت ، نعمتت افزون کند
کفر نعمت ، از کفت بیرون کند
.................................................. .....
آقای جوادیان برای مدیریت ذهنتون باید از خودتون سئوال بپرسید !
مثلا اگر یه دختر زیبایی را می بینید به خودتان بگید فکر به او چه سودی برایم دارد ؟
جز اینکه در ذهنتان یه گل رز دیگه درست می کنید – و بهش آب و غذا می دید !
وقتی بر گل رز خودمان تمرکز کنیم - تازه می فهیم که گل رز ما چه بو و آوای خوبی داره !









علاقه مندی ها (Bookmarks)