3-برای سلامتیتان به پا خیزید!
این روزها خیلی از کارها، کارهای دفتری است. کارهای پشت میز نشینی. نشستن روی صندلی و خیره شدن به مانیتور. و افراد تا به خودشان بیایند، ساعتها گذشته و از پشت میزشان بلند نشدهاند. شاید تصور ناخودآگاه این باشد که با بلند شدن از پشت میز و کمی بدن را کش دادن و قدم زدن، وقت مفید کاری تلف میشود. و شاید مدیرانی که تفکرات قدیمی دارند و در ده نمکهای خودشان گیر کردهاند، به این طرز فکر دامن میزنند و کارمند خوب را کارمندی میدانند که از پشت میزش جُم نمیخورد! اما
واقعیت، دقیقا برعکس است.کارهای ما هم در دفتر محمود معظمی، عموما پشت میز نشینی است. و روزی نیست که آقای معظمی در دفتر باشد و به ما پیشنهاد نکند که حتما دفعاتی را از پشت میز بلند شویم و کش و قوسی به بدنمان بدهیم، قدمی بزنیم و چه بهتر که از پلهها بالا و پایین برویم. و باز چه بهتر که از فضای دفتر خارج شویم و در هوای بیرون قدمی بزنیم تا هم جسم ما شادابیاش را بازیابد و هم روح ما نشاطی دوباره پیدا کنید یا بهقول فرنگیها refresh شود.محمود معظمی میگوید حتی
بهتر است که میزها حالت ایستاده داشته باشند؛ طوری که فرد هنگام کار، پشت میز بایستد و نه اینکه روی صندلی بنشیند. و حتی باز بهتر است که در همین حالت، زیر پا یک نوار تردمیل وجود داشته باشد تا این ایستادن هم بیتحرک نباشد.شما که غریبه نیستید، گاهی اوقات برای تحرک و بانشاطتر شدن، در دفتر بادکنکبازی هم میکنیم! یعنی یک بادکنک را بالا میاندازیم و هر کسی که بادکنک سمت او میرود، باید تلاش کند که بادکنک روی زمین نیفتد. خیلی هیجانانگیز است و کلی عرق آدم را درمیآورد. و البته، دوستانی که در کارگاههای محمود معظمی شرکت میکنند با این بازیهای هوشمندانه و این فضای سرخوش آشنا هستند. (محمود معظمی معتقد است که آموزش باید لذتبخش و هیجانانگیز باشد.)صحبتهای محمود معظمی، کاملا پایه در یافتههای علمی دارد. دانشمندان متوجه شدهاند که مدتهای طولانیِ نشستن، برای سلامتی انسانها بسیار مضر است. این ضرر آنقدر زیاد است که حتی ورزش کردن و باشگاه رفتن هم آن را جبران نمیکند (هرچند، کسانی که زیاد مینشینند اما ورزش میکنند، باز وضع سلامتیشان بهتر از کسانی است که زیاد مینشینند اما اصلا ورزش نمیکنند). و نشستن، فقط در محل کار نیست. خانه در برابر تلویزیون را به آن اضافه کنید، کتاب و مجله خواندن در
حالت نشسته، استفاده از موبایل و تبلت در حالی که فرد روی کاناپه لم داده است و... برای سلامتی، باید به پا خیزیم! (دوستانی که علاقهمندند از این یافتههای علمی بهطور مشروح آگاه شوند، میتوانند این مقالۀ نیوساینتیست را بخوانند.)» سبک کاری شما چگونه است؛ بیشتر اهل نشستن هستید یا ایستادن و تحرک؟ دربارۀ نکتۀ سوم چه نظری دارید؟» تمرین امروز: مدتهای طولانیِ نشستن، هم ذهن شما را فرسوده میکند (و خلاقیتکُش است) و هم جسم شما را
میآزارد. هر از گاهی، از پشت میز بلند شوید، کش و قوسی به بدنتان بدهید، قدمی در فضای دفتر بزنید، یکی دو بار از پلهها بالا و پایین بروید، و چه بهتر که در فضای خارج از دفتر قدمی بزنید. نتیجۀ این کارها و اثری که در نشاطِ روح و جسم شما و بازده کارتان خواهد داشت، شما را شگفتزده میکند. به خاطر داشته باشید: توانا بود هر که تمرین کند!









پاسخ با نقل قول

علاقه مندی ها (Bookmarks)