انسان موجودی کاملا مختاره. این جمله به این معنیه که انسان در قبال کارهایی که خودش انجام میده مختاره نه در قبال حوادث و اعمال دیگران. بله درسته خداوند انسانها رو در موقعیت های خاص قرار می ده برای اینکه اونها دراون شرایط خاص به زندگی ادامه بدن، یه مثال می زنم، خدا به دونفر با شرایط یکسان، (از هر لحاظ که می شه یکسان بود)، یه گنج برابر می ده، یک نفر انتخاب می کنه که تمام اون ثروت رو بخوره و ریخت و پاش کنه، یک نفر انتخاب می کنه که اون ثروت رو جمع آوری کنه و یا به دیگران کمک کنه... این دو نفر در برابر یک چیز قرار می گیرن اما اختیاری که دارن باعث میشه عکس العمل های مختلفی نشون بدن. یا مثلا درگذشت عزیزان، میشه گفت یه جبره، اما عکس العمل بازماندگانشون یه اختیاره، بله خدا به هر کس هر چیزی که می خواد می ده و یا می گیره، اما این ماییم که اختیار انتخاب راه و عمل بعدی رو داریم. در ضمن خدا هم بارها گفته بخوانید مرا تا اجابت کنم شما را... اگه قرار باشه بشینیم تا هر چی می خواد بشه بشه، چیزی فراتر از خواسته مون بهمون نمی رسه..