
نوشته اصلی توسط
sci
به به...
مبارك باشه!
عملا انتخاب نام كودك چند مرحله داره:
مرحله اول: تمام اسامي كه رو كه فكر مي كنيد و هر دو دوست داريد و يا به شما پيشنهاد مي كنند رو روي كاغذ مرتب بنويسيد/ در اين مرحله شما نتخاب نمي كنيد فقط مي نويسيد! حداقل چيزي كه يه اسم بايد داشته باشه تا وارد ليست شما بشه اينه كه شما و همسرتون دوست داشته باشيد.
اين ليست رو تفكيك نكنيد مثلا به دو ستون : اسامي من/ اسامي همسرم! / همه اسامي رو در هم بنويسيد. براي تكميل ليست يه زماني بگذاريد/
مرحله دوم: بعد از اينكه ليست كامل شد زمان انتخاب مي رسه.
سياست نامگذاري:
1. بعضي ها فكر مي كنند كه ميان نام و نام خانوادگي كودك هماهنگي وجود داشته باشه بهتره..
تو اين ارتباط ممكن است بصورت جزئي از كل نام فاميلي، كلمات هم ريشه و هم خانواده، يا آهنگ مشابه مد نظر شما قرا بگيرند
2. گاهي نام فرزند با اقتباس از نام مادر، پدر يا هر دو انتخاب مي شود. مثلا اول اسم شما با اول اسم کودکتان يكي باشد... خيلي هم بد نيست! مژگان (نام مادر) مرجان(نام دختر)
اگر مي خواهيد فرزندان بيشتري داشته باشيد:
3. برخي تمايل دارند كه فرزندانشان اسامي هم آوا يا هم معنا داشته باشند مثل :
سعید، سعیده/
4. يا اينكه ابتداي نام كليه فرزندان يك حرف مشخص بوده يا به يك حرف واحد ختم شود.
آوا/ سارا/
5. گاهي به مناسبت خاص يا بنا به درخواست يا وصيت بزرگان خانواده نامي براي نوزاد در نظر گرفته مي شود اما او را به اسم ديگري مي خوانند كه شهرت نام دارد و در شناسنامه ثبت نمي شود. گاهی ان اسم رو پشت قرآنی قدیمی می نویسند... و اسم انتخابی خودتون رو در شناسنامه ثبت می کنند.
6. گاهي فقط دنبال يك اسم خوب مي گرديد... همين!
پس شما سياست نامگذاريتون رو براي انتخاب مشخص مي كنيد / با اين سياست شايد بعضي اسامي از فهرست شما حذف شوند. بخصوص مورد يك! مثلا نام كودك رو با فاميلي با هم بخونيد ببينيد يك آهنگ خوبي داره يا نه!
اگر آهنگ خوبي نداشت حذفش كنيد! اگر داشت نگهش داريد
معيارها:
در اين مرحله هم خيلي از اسامي فهرست شما حذف خواهند شد، تعصب نداشته باشيد!
1. تلفط اسم آسان باشد.. خيلي پيچيده نباشد و با كلمات ديگر اشتباه نشود. كودك شما در ابتدا نام خود را ياد مي گيرد و براي سالهاي اوليه زندگي از اين نام براي ارتباط استفاده مي كند
2. قابل اختصار نباشد و اگر هست بد نباشد... مثلا اسم امير به هيچ وجه قابل مختصر شدن نيست!
3. اگر قصد زندگي در خارج داريد و يا براي فرزندتان آينده اي اين چنين مي بينيد به تلفظ و ديكته اسم به انگليسي توجه كنيد
4. حتما اسمي انتخاب كنيد كه از روي آن بشود جنسيت كودك شما رو شناخت! نه اينكه اسمش رو بگيد بعد بپرسند خب دختره يا پسر!!! مسلما اين نام در شكل گيري هويت جنسي كودك شما موثر است
5. اگر فاميلي پدر طولاني و تركيبي است بهتره نام كودك كوتاه باشه و غير تركيبي! اما اگر فاميلي كوتاه دارند مي تونيد از اسامي بلند و تركيبي هم استفاده كنيد
6. متناسب با آينده باشد... يعني كودك شما همواره در كودكستان و ابتدايي نيست... فكر كنيد اگر استاد دانشگاه شود هم اين نام مناسب است؟ مثلا اگر دكتر شود؟ يا مهندس شود؟
7. متناسب با سن در هر مرحله مناسب باشد
8. ترجيحا از اسامي عربي مثل اسامه نباشد چراكه بعد ها در سفارتها و ... دچار مشكل خواهد شد
9. اسم مجاز باشد. مي تونيد از سايت ثبت احوال اطلاعات خوبي كسب كنيد
طبيعتا در اين مرحله خيلي از اسامي حذف مي شوند
معاني:
خب چند تا اسم شد؟؟؟ مي بينيد كه خيلي از اسامي رو خط زديم
معاني اسامي باقيمانده رو بنويسيد... با استفاده از سايت ثبت احوال و فرهنگهاي اسامي مي تونيد اين ها رو پيدا كنيد.. معاني متوسط و بد را خط بزنيد و معاني والا و خوب رو نگاه داريد! بهتره اسمي انتخاب كنيد كه معني خوبي داشته باشد
حالا يه فهرست داريد كه شامل چند اسم يا فقط يك اسمه!
اگر چند اسم بود با گروه همسالان خود مي توانيد مشورت كنيد...
در هر صورت چند روز فرصت داريد كه اسم انتخابي خودتون را از اين فهرست كوچك انتخاب كنيد!
چند بار اسم رو تكرار كنيد و به احساس خودتون و ديگران توجه كنيد!
اسمي رو انتخاب نكنيد كه خودتون دوست داريد! اسمي رو انتخاب كنيد كه كودك شما به پدر و مادرش افتخار كند!
زياد هم سخت نگيريد!
فکر می کنم برای تصمیم نهایی روز عید غدیر روز مبارکی باشه...
راستی این کاغذها رو نگاه دارید... یه روزی که می خواست برای بچه اش اسم بذاره بهش نشون بدید!
تو پرانتز:
( یه آلبوم درست کنید، همه نتایج آزمایشات، سونوگرافی ها ، نسخه ها و همه چیزهایی که دارید رو در اون آلبوم نگه دارید تا مدارک تولد، این کاغذ نام گذاری هم بذارید، این آلبوم رو بر اساس تاریخ مرتب کنید، اگر دست نوشته ای هم دارید کنارش بگذارید، این آلبوم رو پیش خودتون نگه دارید تا وقتش برسه)
موفق باشيد
علاقه مندی ها (Bookmarks)