سلام آقای همدردی از مشکلی که براتون پیش اومده خیلی ناراحت شدم
نتونستم تاپیکتونو کامل بخونم ولی لازم دونستم مطلبی رو بگم که اگه تکراریه عذرخواهی میکنم
نگاه به صیغه در جامعه ما خیلی متفاوته و من قصد بیان نظرات شخصیمو ندارم ولی خواستم بگم در بعضی فرهنگها صیغه اصلا به اون معنی که شما فکر میکنید نیست
مثلا در خانوادهی من که خیلی مذهبی هستن و از دست روزگار بسیار هم تحصیل کرده و همه دکتر مهندس هستن این رسم هست (لا اقل در گذشته رسم بوده) و اصلا هم به اون معنی که شما فکر میکنید نیست مثلا من خودم قبل ازدواجم یه مدت با همسرم صیغه بودیم که با هم آشنا شیم چون نمیخواستیم نشناخته عقد کنیم
ولی این صیغه اصلا چیزی نابود جز اینکه با هم بریم و بیام چون خانوادهی من مذهبی بودن و حتی گفتن و خندیدن با پسر نا محرمو خطا میدونستن
حتی میدونم در گذشته مواردی بوده که مثلا استاد یک خانومی آقا بوده و چون میخاستن گناه نباشه صیغه بینشون میخوندن که فقط معنیش این بوده مثلا سر کلاس بتونن با هم صحبت کنن یا به هم نگاه کنن
میدونم که این در خیلی فرهنگها کاملا عجیب به نظر میاد چون صیغه معنی دیگه ای در اون فرهنگها داره
ولی من خیلی ها رو میشناسم در خونواده که قدیما از این صیغه های الکی براشون خونده شده که مثلا به فلانیو فلانی محرم باشن که وقتی مثلا نگاهشون یه جایی به هم افتاد گناه نشه ...
حالا گذشته از غلط یا درست بودنش که من اجازهی قضاوت دیگران رو ندارم وشرایط مورد شما روهم کامل نمیدونم ولی واقعا ممکنه این خانوم چون خانوادهای مذهبی و قدیمی داشته براش این صیغه خونده شده که یه وقت سر کار اگه فلانی صداشو شنید گناه نشه … و خوب یه دختر مجرد هم در فرهنگ ما ممکنه گاهی استقلال فکری نداشته باشه وا گرم داشته باشه فرصتشو نداشته باشه
نکته ی دیگه هم اینکه مدت صیغه چیزیه که قابل بخششه یعنی می شه وسطش تمومش کرد . به عنوان مثال کسی که قبلا با نامزدش صیغه کرده نمیتونه با اون عروسی کنه مگه اینکه وقت صیغه تموم شه یا اینکه دو طرف مدت باقی مونده از صیغه رو ببخشن
و دیگه اینکه مثلا تو خانوادهی ما این صیغهها این قد الکی بوده که اصلا گاهی حتی جایی ثبت هم نمیکردن و این قد کم رنگو بی اهمیت که ممکن بوده یه وقت یادشون بره به خواستگار بگن (البته این قضیه مال گذشته هاست و الان دیگه رایج نیست)
من اینجا صاحب نفع نیستم فقط خواستم یه مثال براتون بیارم از فرهنگ یه خانوادهی مذهبی تحصیل کرده و پاکدامن که این مسئله به این شکل توشون بوده صرفا جهت اطلاع شما
با آرزوی خوشبختی و آرامش برای شما![]()








علاقه مندی ها (Bookmarks)