ارتباط بین اجتماعی بودن و دوپامین بسیار شناخته شده است. سوء استفاده از مواد دوپامینرژیک مثل آمفتامینها جهت بهبود عملکرد اجتماعی، افزایش اطمینان و اعتماد به نفس بسیار رایج است. در یک مطالعه جدید ارتباط مستقیمی بین موقعیت اجتماعی افراد و میزان چسبندگی گیرندههای دوپامین نوع دوم و سوم (D2/3 binding affinity) در استریاتوم(striatum) یافت شده است. [۱] برخی از مطالعات نیز دقیقا کاهش میزان چسبندگی گیرندههای نوع دوم دوپامین را در استریاتوم افراد مبتلا به اضطراب اجتماعی نشان می دهد. [۲] برخی مطالعات دیگر به غیرطبیعی بودن میزان ترانسپورترهای دوپامین(dopamine transporter) در استریاتوم افراد مبتلا اشاره کرده اند. [۳] [۴] هر چند برخی از محققین نیز نتایج متفاوتی بدست آورده اند.[۵] ولی شواهد بسیاری بر نوعی ناهنجاری در سیستم دوپامینرژیک مبتلایان تاکید می کند. به عنوان مثال نقص در تمرکز، خستگی، بی علاقگی به امور روزمره و روابط اجتماعی، کاهش اعتماد به نفس و ... در مبتلایان دیده می شود. مبتلایان نیز داروهای دوپامینرژیک را موثرترین داروها در برخورد کوتاه مدت با این اختلال می پندارند. برخی تحقیقات نیز میزان بالای شیوع اضطراب اجتماعی در بین بیماران مبتلا به پارکینسون و شیزوفرنی را نشان می دهد. در یک مطالعه اضطراب اجتماعی در 50 درصد از مبتلایان به پارکینسون تشخیص داده شده است.[۶] مطالعات دیگری نیز نشان داده اند برخی آنتاگونیستهای دوپامین(dopamine antagonists) مثل هالوپریدول ممکن است در افراد غیرمبتلا علائم اضطراب اجتماعی ایجاد کند. [۷] که نقش دوپامین در اضطراب اجتماعی را پررنگ تر می کند.نوشته اصلی توسط footer
منبع:
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AF%D9%88%D9%BE%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86
جلوگیری از بازجذب سروتونین بیشتر به افسردگی کمک میکنه تا اظطراب دوست عزیز
باز هم اگر احتیاج بود منیع موثق براتون آماده می کنم
دوست عزیز فرمایشات شما هم درسته روانپزشکان برای دفعات اول با تجویز داروهای ssri سعی دارند اضطراب
افراد رو کاهش بدهند اما هیچ رابطه مستقیمی بین سروتونین و اظطراب اجتماعی وجود نداره بلکم فقط در افسردگی
کاربرد داره...یکی از دلایل دیگش هم کم عارضه بودن داروهای ssri هست
بیمار باید حداقل 40 روز یه دارویی مثل سیتالوپرام رو بخوره تا اضطراب اجتماعیش کاهش پیدا کنه
که هم اشتها هم خواب دچا راختلال میشه ...و خواب آلودگی بعضا جزو عوارض همیشگی داروهای ssri هست
مخصوصا فلوکسامین ( لووکس ) و پاروکستین بیشترین میزان خواب آلودگی رو دارند و فلوکستین کمترین..
فلوکستین هم که خودش به صورت اشتباه توسط متخصصان تغذیه برای لاغری و کم شاتهایی تجویز میشه
کاهش سطح سروتونین مغز از علل اصلی افسردگی است لذا داروهای ضد افسردگی متعدد بر این اساس ساخته شده اند مانند لیگاندهای گیرنده 5HT1، لیگاندهای گیرنده 5HT2، لیگاندهای 5-HT3 گیرنده, 5-HT4 گیرنده, 5-HT5A گیرنده, 5-HT6 گیرنده, 5-HT7 گیرنده، مهارکننده های بازجذب سروتونین و مهارکننده های آنزیمMAO (آنزيم تخريب كننده سروتونين در مغز). از معروفترین داروهای افسردگی این گروهها فلوکسیتین، سرترالین، فلووکسامین و سلژلین هستند.
منبع:
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%AA%D9%88%D9%86%DB%8C%D9%86
![]()










علاقه مندی ها (Bookmarks)