[align=justify]سلام![]()
فرشته جان عذر می خوام که بین مطالب شما پست می گذارم.
در مورد عادت ها نکته ای که به نظرم می رسه اینه که همیشه از بعد منفی با این مسئله برخورد میکنیم. یعنی هر
بار می گیم عادت، یادمون میفته که کدوم عادات منفی رو باید ترک کنیم. اما یه نکته مهم اینه که سعی کنیم بصورت
آگاهانه در خودمون عادات مثبت ایجاد کنیم.
همونطور که دکتر کمرزرین اعتقاد دارند، بدون کمک عادت ها ما توانایی زیستن رو نداریم. در واقع یک عادت باعث می
شه ما با سرعت بیشتری بتونیم تصمیم بگیریم. پس "عادت" به خودی خود یکی از عوامل حیاتی برای زندگی
ماست، و ما باید از این ابزار در جهت زندگی بهتر استفاده کنیم، نه اینکه رهاش کنیم تا هروقت عادت بدی ایجاد
شد، شروع به مبارزه کنیم.
باید توجه داشت که "عادت" پدیده ای خارج از کنترل ما نیست، بلکه می تونیم بصورت کاملا آگاهانه اخلاقیات و
رفتارهای مثبتی که مد نظرمون هست رو برای خودمون بصورت عادت دربیاریم. در این صورت نه تنها تبدیل به مخزنی
از عادات تحسین شده می شیم، بلکه به تدریج با توان بیشتری قادر خواهیم بود عادات منفی رو در وجود خودمون
ریشه کن کنیم.
بعنوان مثال:
شخصی که از عادت مشاجره کردن با همسرش رنج می بره، و نمی تونه خودش رو کنترل کنه که سر هر مسئله ی
بی اهمیتی تذکر نده و دعوا راه نندازه، می تونه روی این مورد تمرکز کنه که صحبت کردن مودبانه رو برای خودش
بصورت یک عادت در بیاره.
یعنی گذشته از اینکه بصورت مستقیم سعی در ترک اون عادت منفی داره، به خودش بگه که هرموقع با همسرم
مشاجره کردم، از افعال جمع (به نشانه ادب) استفاده کنم، و همینطور از کلمات محبت آمیزی مثل عزیزم و ...
مثلا وقتی همسرم از در میاد و کتش رو روی مبل میندازه، و من عصبانی می شم، بگم: عزیزم شما که بازم کتتون
رو روی مبل گذاشتید!
حالا این یه مثال بود، در کل می خوام بگم، یک عادت منفی می تونه نه تنها بصورت مستقیم مورد هجوم قرار بگیره،
بلکه بصورت تقویت عادات مثبت هم مورد تضعیف قرار بگیره. تا به تدریج راحت تر برطرف بشه.
چرا که یک عادت منفی، گذشته از تاثیرات مستقیمش، تاثیرات نامطلوب غیر مستقیمی هم داره. مثلا در این مثالی
که ذکر کردم، عادت خرده گرفتن از دیگران، و اینکه کوچکترین اشتباهاتشون رو در لحظه تذکر بدیم و صبر نکنیم تا
زمان مناسبش فرا برسه، نه تنها بصورت مستقیم باعث می شه مشاجرات زیاد بشن، بلکه بصورت غیر مستقیم
باعث می شه عصبانیتی که در لحن گفتار هست بی احترامی رو هم القا کنه و طرف مقابل به جایگاه خودش در
قلب همسرش شک کنه. حالا این فرد می تونه با استفاده از کلمات و افعال مودبانه و محبت آمیز، سعی در کاهش
این آسیب ها داشته باشه. و در ضمن این عادت مثبت رو در خودش ایجاد کنه که حتی در حین عصبانیت، و نارضایتی
از یک شخص، ادب رو نسبت بهش کاملا رعایت کنه.
[/align]








علاقه مندی ها (Bookmarks)