ریشه های تلۀ انقیاد در زندگی:
1.پدر و مادرتان سعی می کردند بر تمام جنبه های زندگی شما کنترل و تسلط داشته باشند.
2.وقتی نمی توانستید کاری را آن طور که پدر و مادرتان می خواستند انجام دهید، شما را تنبیه می کردند یا عصبانی می شدند.
3. اگر خلاف میل پدر و مادرتان کاری را انجام می دادید، محبت را ارتباط را از شما دریغ میکردند [و قهر میکردند].
4. پدر و مادر به شما به عنوان یک کودک اجازه نمی دادند که خودتان تصمیم بگیرید و انتخاب کنید.
5. به این دلیل که پدر/مادر به اندازه کافی توجه نمیکردند و به اندازۀ کافی لایق نبودند، شما مجبور شدید به بقیۀ اعضای خانواده رسیدگی کنید.
6. پدر و مادرتان همیشه درمورد مشکلات شخصی خودشان با شما حرف زدند و شما نقش شنونده را داشته اید.
7. اگر نمی توانستید کاری را که والدینتان می خواهند، انجام دهید، آنها حس گناه یا خودخواهی را در شما ایجاد می کردند.
8. پدر و مادر شما بسیار متقی و ایثارگر بودند و با از خودگذشتگیِ تمام به خواست دیگران اهمیت می دادند و از خواست خود چشم پوشی می کردند
9. در زمان کودکی، این حس را داشتید که حقوق، خواسته ها یا نظرات تان مورد اعتنای دیگران نیست.
10. در کودکی باید خیلی مراقب رفتار و گفتار خود می بودید تا مبادا پدر و مادرتان ناراحت و آشفته شوند.
11. همیشه از پدر و مادرتان به خاطر اینکه مانند سایر بچه ها به شما آزادی نمی دادند عصبانی بودید.
در کودکی، افرادی که به شما نزدیک بودند مثل والدین، خواهر و برادر، همسالان و سایرین شما را تحت انقیاد در آوردند. اگر انقیاد یک مشکل عمده در زندگیتان است آن فرد می تواند پدر یا مادرتان بوده باشد، زیرا پدر و مادر مهم ترین کسانی هستند که بر زندگی کودک اثر می گذارند.
شما به عنوان یک کودک شاید درک مبهمی از انقیاد خود داشته اید. شاید از پدر یا مادر خود یا هر دویشان رنجیده باشید یا احساس مظلومیت کنید. حتی حالا که بزرگسال شده اید شاید به عمق تأثیر انقیاد دوران کودکی خود کاملاً پی نبرده باشید. گاهی اوقات در طول درمان، بیمارانی که درگیر این تلۀ زندگی هستند تازه درک می کنند که فرآیند انقیاد چگونه است و در می یابند که چقدر در زمان کودکی تحت انقیاد بوده اند. در این مواقع غالباً خیلی عصبانی و خشمگین می شوند. اگر برای شما چنین اتفاقی
افتاد، باید بدانید که انگیزه های والدین از تحت انقیاد درآوردن کودکان بسیار متنوع و گوناگون است.
اگر پدر و مادری که شما را به دنیا آورده اند، بد رفتار بودند، سوء مصرف مواد مخدر یا الکل داشتند، بیماری روحی یا هر مشکل جدی دیگر داشتند ممکن است شما تحت این نوع انقیاد بوده باشید. بعضی از والدین، نیازهای خود را بر نیازهای فرزندانشان مقدم می دارند و همدلی در بین آنها وجود ندارد. این والدین، آسیب بزرگی به فرزندان خود می رسانند. اگر شما فرزند چنین والدینی هستید، به احتمال بسیار زیاد دچار تلۀ انقیاد بزرگی در زندگی خود هستید و باید برای غلبه بر این مشکل راه درمان خود را پیش بگیرید.
در خلال انقیاد، احتمالاً هر وقت که کمی توجه به فردیتِ خود نشان می دادید یکی از والدینتان به شدت شما را نکوهش و سرزنش می کردند.
اگر شما فردی ازخود گذشته هستید، احتمالاً والدینتان نیازمند و وابسته بوده اند و شما جان کندید تا خواسته های آنان را برآورده کنید. شاید سعی کرده اید که آنها را حفظ کنید و در امان نگه دارید. گاهی اوقات افرادی که تحت انقیاد هستند از خوددراضی منشانه برخود می کنند، یعنی کسانی هستند که بسیار از دیگران مطالبه می کنند، ولی در عوض چیزی نمی دهند و به احساسات دیگران زیاد توجه نمی کنند. شاید شما در جایگاه کسی که مدام در حال بخشیدن به دیگران است راحت باشید. اگر هم فرد متمردی باشید، شاید کسی را برگزینید که از شما مقتدرتر باشد و شما تحت کنترل او باشید.







پاسخ با نقل قول
علاقه مندی ها (Bookmarks)