به انجمن خوش آمدید

لینک پیشنهادی مدیران تالار همدردی:

 

"گلچین لینکهای خانواده، ازدواج و مهارتها(به روز شد)"

دانلود موسیقی و آرامش
دسترسی سریع به مطالب و مشاوران همـدردی در کانال ایتا

 

کانال مشاوره همدردی در ایتا

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 9 , از مجموع 9

Threaded View

  1. #1
    عضو فعال آغازکننده

    آخرین بازدید
    یکشنبه 11 بهمن 94 [ 04:40]
    تاریخ عضویت
    1389-3-25
    نوشته ها
    2,890
    امتیاز
    27,971
    سطح
    98
    Points: 27,971, Level: 98
    Level completed: 63%, Points required for next Level: 379
    Overall activity: 13.0%
    دستاوردها:
    VeteranSocial25000 Experience PointsTagger First Class
    تشکرها
    15,041

    تشکرشده 10,678 در 2,786 پست

    حالت من
    Moteajeb
    Rep Power
    342
    Array

    آنچه خود داریم ز بیگانه تمنا نکنیم.(روز عشق ایرانی)

    چند سالی ست حوالی 25 بهمن ماه (14 فوریه) که می شه، هیاهو و هیجان خاصی رو در

    خیابان هامی بینیم. مغازه ها پر می شن از اجناس کادویی لوکس و فانتزی پر از قلب و

    عروسک و شکلات...همه جا اسم ولنتاین به گوش میرسه. از هر بچه مدرسه ای در مورد

    والنتاین سوال کنی یه چیزایی می دونه!حتمن شما هم می دونید:در قرن سوم میلادی که

    مطابق می شه با اوایل امپراتوری ساسانی در ایران،در روم باستان فرمانروایی بوده به نام

    کلودیوس دوم.کلودیوس عقاید عجیبی داشته از جمله اینکه سربازی خوب می جنگه که مجرد

    باشه به همین دلیل ازدواج رو برای سربازان امپراتوری روم غدغن می کنه.

    کلودیوس به قدری بی رحم و فرمانش به اندازه ای قاطع بود که هیچ کس جرات کمک به

    ازدواج سربازان و نداشت.در همون زمان کشیشی بود به نام والنتیوس (والنتاین) که مخفیانه

    عقد سربازان رومی رو با دختران محبوبشون جاری می کرد.

    کلودیوس دوم از این جریان خبر دار میشه و دستور می ده والنتاین رو به زندان بیندازن و

    سرانجام والنتاین به جرم جاری کردن عقد عشاق ، با قلبی عاشق اعدام می شه.بنا بر این او رو

    به عنوان فدایی راه عشق می دونند و از اون زمان نماد و سمبلی می شه برای عشق.

    اما کمتر کسی ست که بدونه در ایران باستان،نه مثل رومیان از سه قرن پس از میلاد، بلکه از

    بیست قرن پیش از میلادروزی موسوم به روز عشق بوده...!!!

    جالبه بدونید که این روز در تقویم جدید ایرانی دقیقاً مصادفه با 29 بهمن، یعنی تنها 4 روز بعد از

    روز والنتاین.

    این روز" سپندار مزگان " یا " اسفندار مزگان " نام داشته .فلسفه ی بزرگداشت این روز به

    عنوان" روز عشق"به این صورت بوده که در ایران باستان هر ماه را سی روز حساب می کردن و

    علاوه بر اینکه ماه ها اسم داشتند، هر کدام از روزهای ماه هم یک نام داشتند. به عنوان مثال

    روز اول "روز اهورامزدا"،روز دوم" روز بهمن" (سلامت اندیشه)که نخستین صفت خدا ست .روز

    سوم "اردیبهشت" یعنی بهترین راستی و پاکی که باز از صفات خداست،روز چهارم "شهریور"

    یعنی شاهی و فرمانروایی آرمانی که خاص خداست و روز پنجم"سپندار مز" بوده.سپندار مز

    لقب ملی زمین است.یعنی گستراننده،مقدس،فروتن .زمین نماد عشقه،چون با فروتنی،تواضع

    و گذشت به همه عشق می ورزه. زشت و زیبا رو به یک چشم نگاه می کنه و مثل یک مادر

    همه رو در دامن پر مهر خودش امان می ده. به همین دلیل در فرهنگباستان " اسپندار

    مزگان " رو به عنوان نماد عشق می پنداشتن. در هر ماه، یک بار،نام روز و ماه یکی می شده.

    در همان روزی که نامش با نام ماه مقارن می شده جشنی ترتیب می دادن متناسب با نام اون

    روز و ماه. مثلا شانزدهمین روز هر ماه مهر نام داشته که در ماه مهر"مهرگان"لقب می گرفت.

    همین طور روز پنجم هر ماه سپندارمز یا اسپندارمز نام داشت که در ماه دوازدهم سال که اون

    هم اسفندارمز نام داشت،جشنی با همین عنوان می گرفتن.{الان 6 ماه سال 31 روزه پس 5

    اسفند اون موقع میشه 29 بهمن الان ما سپندارمزگان جشن زمین وگرامیداشت عشق است

    که هر دو در کنار هم معنا پیدا می کردن.در این روز زنان با محبت به شوهران خود هدیه می دادن،

    مردان هم زنان و دخترانشون روبر تخت شاهی می نشوندن به اونها هدیه داده و ازشون اطاعت می کردن.

    ملت ایران از جمله ملت هایی ستکه زندگی اش با جشن و شادمانی پیوند فراوانی داشته،به

    مناسبت های گوناگون جشن می گرفتن و به سرور شادمانی روزگار می گذروندن.این جشن ها

    نشان دهنده ی فرهنگ،نحوه ی زندگی،خلق وخوی،فلسفه ی حیات و کلاًجهان بینی ایرانیان

    باستان است.از اونجایی که ما با فرهنگ باستانی خود کمتر آشناییم شکوه و زیبایی این

    فرهنگ با ما بیگانه شده.






    http://hoora.berahma.mihanblog.com/post/27

    http://www.hamdardi.net/thread-5935.html

  2. 15 کاربر از پست مفید فرهنگ 27 تشکرکرده اند .

    فرهنگ 27 (سه شنبه 25 بهمن 90)


 

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 14
    آخرين نوشته: یکشنبه 12 اردیبهشت 95, 09:19
  2. پاسخ ها: 57
    آخرين نوشته: شنبه 14 آذر 94, 14:57
  3. نامزدم عصبیه..روز به روز مشکلاتومن بیشتر میشه
    توسط dokhtare_asemoon در انجمن عقد و نامزدی
    پاسخ ها: 11
    آخرين نوشته: پنجشنبه 06 تیر 92, 18:39
  4. یک ماه پس از جدایی،هنوز مثل روز اول جدایی
    توسط bahar_N در انجمن سئوالات ارتباط دختر و پسر
    پاسخ ها: 6
    آخرين نوشته: جمعه 06 مرداد 91, 10:17
  5. پاسخ ها: 2
    آخرين نوشته: سه شنبه 01 اردیبهشت 88, 08:22

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright © 1405 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
طراحی ، تبدبل ، پشتیبانی شده توسط انجمنهای تخصصی و آموزشی ویبولتین فارسی
تاریخ این انجمن توسط مصطفی نکویی شمسی شده است.
Forum Modifications By Marco Mamdouh
اکنون ساعت 02:04 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4 می باشد.