مشکلات زیاد من در کلاس درس به علت مقایسه کردن
سلام دوستان. امیدوارم حالتون خوب باشه
این اولین تاپیک منه.
پسری هستم ۲۰ ساله.
حقیقتش نمیدونستم تاپیکمو کجا بزارم، فکر کردم اینجا بهتر باشه.
اول بگم که من عاشق رشته ام هستم و تو انتخاب رشته ، با علاقه ی خودم انتخابش کردم.
خب از مشکلم براتون بگم.
قضیه از این قراره ک من تو دانشگاه خیلی خیلی اعتماد به نفسم کمه.
فکر میکنم علت اصلیش ، مقایسه کردن خودم با بقیه ست.
در واقع دقیق تر اگه بگم ، مقایسه کردن با یه شخص خاصه.
ایشون رتبه ۱ ورودی مون هستن و اضافه کنم که دختر هستن.
من رتبه ۲ هستم.
اینجوره که هر موقع ایشون سر کلاس به سوالی که استاد پرسیده جواب میده و من میبینم که نمیتونم ، اعصابم خراب میشه.
واسه امتحانات هم همینطور. هر موقع نمره ی ایشون از من بیشتر میشه من کلی اعصاب خوردی دارم.
تلاش هم میکنم ، ولی نمیدونم چرا بهش نمیرسم.
البته اینطور نیست که همه ی نمره های ایشون از من بیشتر باشه و همه جا از من بهتر باشه. قطعا منم مهارت هایی دارم (به ویژه در قسمت عملی) که ایشون ندارن . یا اینکه منم تقریبا در نصفی از موارد به سوالات استاد جواب میدم که ایشون جوابشو نمیدونستن. ولی باز وقتی میبینم ایشون در یه قسمت بهتر عمل کرده ، خیلی خیلی ناراحت میشم.
جدیدا این مشکل خیلی بدتر شده . یعنی دیگه من شرطی شدم که سر هر کلاس ، باید به یه نکته ی خوبی حول صحبت های استاد اشاره کنم . یا به یکی از سوالاتش پاسخ بدم . وگرنه اگه کلاس تموم شه و من چیزی نگفته باشم ، نابود میشم .
اخیرا اینجور شده که ایشون هر چی میگن ، استاد واسشون نمره ی امتیازی لحاظ میکنن . ولی من ک سوال سر کلاس حل میکنم یا ایراد استاد رو میگم ، هیچی ... نمیدونم از نظر شما خنده داره یا ن ، ولی خودم داره خنده ام میگیره از این مشکلم :311:
مورد بعدی هم که به همین موضوع ارتباط داره ترس از صحبت کردن سر کلاسه. که باز هم فکر میکنم ربطی به اون مقایسه کردنه داشته باشه . میترسم از اینکه چیزی بگم و اشتباه باشه و در فکر استاد و بقیه بچه ها جایگاهم بیاد پایین . یا یه سوالی بپرسم ک بعد بفهمم بی مورد و خیلی بدیهی بوده و ضایع بشم سر کلاس .
کلا هر موقع قراره کلاس جدیدی شروع شه ، من از چند ساعت قبلش استرس شدیدی دارم ک خدا قراره چی بشه . نکنه حرف بزنم ضایع شم . نکنه سوالی بپرسم ک بی مورد باشه . نکنه اون خانم باز به سوال بعدی درست جواب بده و باز اعتماد همه رو نسبت به خودش قوی تر کنه (البته ایشون هم بعضی وقتا سوالاتی میپرسه که خیلی بدیهیه . ولی خب مشکل از مقایسه کردن بیش از حد منه که همچین مشکلی دارم )
البته رقابت سالم بد هم نیستا. باعث پیشرفت میشه و انگیزه میشه واسه درس خوندن. ولی خب من دیگه شورشو در آوردم . هر موقع استاد میگه نظرتون راجع به فلان چیز چیه ؟ یا میگه خب درس رو توضیح دادم . بریم مثال حل کنیم . بعد مثال مینویسه میگه ۱۰ دقیقه فرصت دارین. یا میگه همچین مشکلی رو داریم ، چجوری رفعش کنیم ؟
همون موقعست که بدنم میره تو حالت انفجار . هی میگم فکر کن فکر کن .
بعد وقتی به چیزی نمیرسم ، حواسم میره اونور ک نکنه ایشون جوابشو بده .
خیلی این مشکل توی اعتماد به نفسم تاثیر گذاشته و استرسم این چند روز ، چند برابر شده . اصلا نمیدونم چیکار کنم . یکم دیگه هم کلاس داریم و از همین الان قلب من داره از جاش کنده میشه . :302:
میشه راهنماییم کنین واسه حل این مشکل ؟
کتاب خاصی رو در زمینه روانشناسی باید بخونم ؟
تمرین خاصی رو باید انجام بدم ؟
مطلبی هست که کمک کننده بهم باشه ؟
ممنون میشم از اینکه کمکم کنین از شر این مشکل رها بشم .