به انجمن خوش آمدید
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 13 , از مجموع 13
  1. #11
    سرپرست سایت

    آخرین بازدید
    [ ]
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-۱-۰۳
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    7,758
    امتیاز
    109,918
    سطح
    100
    Points: 109,918, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.3%
    دستاوردها:
    SocialRecommendation Second ClassCreated Blog entryVeteranOverdrive
    تشکرها
    27,239

    تشکرشده 34,838 در 7,108 پست

    نوشته های وبلاگ
    4
    Rep Power
    997
    Array



    2 - از آنجا که معمولاً مجردانی که رو به ازدواج موقت می آورند به هردلیل در این امر ثبات نیز ندارند ( به یک زن تا زمان ازدواج دائم اکتفا نمی کنند وگزینه ها تغییر می کند) ازطرفی تنوع طلبی آنان از مهار خارج شده وبه انحراف می افتد و بعداز ازدواج دائم به سختی می توانند آنرا کنترل کنند ، از طرف دیگر تجربه زنانی چند ، زمینه را برای مقایسه همسر آینده دائمشان با همسران موقت سابقشان فراهم می سازد که خود زمینه ساز بهانه جوییها و بروز اختلافات و حتی رو آوردن به خیانت و .... می شود


    3 – داغ شدن بازار ازدواج موقت در میان جوانانی که تصور می کنند شرایط ازدواج دائم را ندارند چه بسا آنان را نسبت به ازدواج دائم و مسئولیتهای آن بی میل کند و از این رو باعث شود دختران زیادی بی همسر بمانند و سن ازدواج نیز بالا رفته و ..... که تبعات فردی و اجتماعی ناخوشایندی را درپی دارد ( امر ازدواج دائم در رشد اجتماع از جهات مختلف از جمله اقتصادی . ورشد جمعیت سالم موثر است که با رواج ازدواج موقت و راحت طلبی های عادت شده اگر ازدواج دائم را از رکود بیاندازد مانع رشد اجتماع در موارد یاد شده می شود )


    4 - اختیار کردن همسر موقت به بهانه نداشتن امکانات مالی برای ازدواج دائم از طرفی انگیزه فعالیت بیشتر اقتصادی را در پسران پایین می آورد و از طرفی هدف ازدواج را محدود به تأمین میل جنسی رواج می دهد و لذا این باور غلط که وقتی امکان تأمین نیاز جنسی از طریق ازدواج موقت هست چه نیاز به ازدواج دائم هست را پیش می آورد و این در حالی هست که مزایای عدیده ای برای ازدواج دائم از بعد روحی و روانی و اخلاقی و اجتماعی و اقتصادی و قرهنگی و حتی شخصیتی و جسمی هست که تعطیلی یا رکود آن موجبات دفع این مزایا وپدید آمدن عوارض منفی می شود .

    و دلایل دیگری که بنا به کافی بودن موارد فوق برای اعلام موضع همدردی در این زمینه از ذکر آن صرف نظر می کنیم .


    لذا همدردی در خصوص ازدواج موقت برای مجردها نیز اولویت را به خویشتنداری و پیشه کردن عفت و پرهیز از ازدواج موقت می دهد و به موارد استثناء نیز به خاطر استثناء بودنش نپرداخته و محل استناد برای ارائه نظر جهان شمول نمی داند .

  2. #12
    سرپرست سایت

    آخرین بازدید
    [ ]
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-۱-۰۳
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    7,758
    امتیاز
    109,918
    سطح
    100
    Points: 109,918, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.3%
    دستاوردها:
    SocialRecommendation Second ClassCreated Blog entryVeteranOverdrive
    تشکرها
    27,239

    تشکرشده 34,838 در 7,108 پست

    نوشته های وبلاگ
    4
    Rep Power
    997
    Array


    خلاصه و نتیجه گیری:


    اصل چند همسری سابقه تاریخی پیش از اسلام دارد و دین اسلام آنرا بنا به ضرورتهایی بطور جوازی ( نه

    وجوبی ) حفظ نموده اما مقید به حدود و شرایطی سخت نموده است تا فقط در موقعیت ضرورت به آن

    مبادرت شود .


    امروزه در جامعه ما که فرهنگ دینی دقیق معیار هست و چند همسری هم در کنار سایر گزینه های دینی عملی می شود

    ومقید به شرایط هست،
    به خاطر تقابل شرایط فرهنگی کنونی با مسئله چند همسری ، حتی در موقعیت ضروری و مقید

    به شرایط (دور از هوی و هوس)،فردی که مجازبه اقدام است باید بتواندبااین تقابل مبارزه کندکه کمتر کسی توان این مبارزه و

    مواجهه با تبعات اجتماعی و خانوادگی آنرا دارد . و اگر از راه بکار گرفتن روشهای غیر دینی و فریب و حقه ، برای تحقق امر

    اقدام نماید ، با شرط عدل در اصل تعدد زوجات در تضاد هست.


    بنا به آنچه گفته آمد
    تالار همدردی اصل را بر تک همسری می داند و پای بند به شریعت اسلام موارد نادر مطابق شرایط و بدور از هوی و هوس اقدام کردن را مقابله نمی کند ، اما بنا به استثناء و نادر بودن این موارد ، توجیهات غالب عاملین ( که بدون داشتن شرایط مجاز ) را با نظر به این مقاله رد می کند و روند آنها را اثبات به پیروی از هوی و هوس می نماید .

    در خصوص ازدواج موقت برای مجردان نیز با فراگیر بودن این امر مخالف است و اولویت را به خویشتنداری و عفت پیشه کردن می دهدو موارد استثناء برای مجاز بودن را محل استناد برای نظر کلی نمی داند

  3. #13
    سرپرست سایت

    آخرین بازدید
    [ ]
    تاریخ عضویت
    ۱۳۸۸-۱-۰۳
    محل سکونت
    تهران
    نوشته ها
    7,758
    امتیاز
    109,918
    سطح
    100
    Points: 109,918, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 99.3%
    دستاوردها:
    SocialRecommendation Second ClassCreated Blog entryVeteranOverdrive
    تشکرها
    27,239

    تشکرشده 34,838 در 7,108 پست

    نوشته های وبلاگ
    4
    Rep Power
    997
    Array



    پاورقی :


    فلسفه تعدد زوجات ( نمونه هایی از شرایط مجاز بودن به اختیار همسری دیگر )



    1 - بیشتر بودن شمار زنان در برابر مردان:

    سبب این امر یا مقاومت بیشتر زنان در برابر بیماریها یا کثرت موالید زن در برخى جوامع است .برخى احادیث به این نکته اشاره دارد . گاه جنگها یا حوادث دیگر نیز سبب کشته شدن مردان و کاهش تعداد آنان در برابر زنان است، چنان‌که در جنگ جهانى دوم به سبب کم شدن شمار مردان بر اثر جنگ، زنان با برپایى تظاهرات جواز قانونى تعدد زوجات را خواستار شدند . طبق نقلى،آیه 3 نساء که تعدد زوجات را تجویز کرده نیز در حالى نازل شد که دختران یتیم در جامعه صدر‌اسلام پرشمار بودند ، از این‌رو کاهش شمار مردان، این حق رابراى زنان،یااین تکلیف رابراى جامعه و مردان پدید مى‌آورد که با تجویز و پذیرش تعدد زوجات، نیاز آنان برآورده شود .


    2 - رفع نیاز جنسى زن و مرد و جلوگیرى از انحراف آنان:

    مانند آنجا که زنان بى‌شوهری هستند که براى رفع این نیاز شرایط یا موقعیت سنی شان به گونه ای هست که راهى جز ازدواج با مردان داراى همسر برای آنان نیست ، در اینجا نیز بنا به توضیحات داده شده اصل بر خویشتنداری و عفاف هست مگرموارداستثناء که عدم تأمین نیاز موجب فشارهای روحی روانی و مشکلات اعصاب گردد که تشخیص آن نیز با متخصص است و نمی توان از آن به عنوان یک مستمسک استفاده کرد ( ویژگی های جنسی زنان از نظر بروز نیاز به گونه ای هست که راحت تر از مردان می توانندنیاز جنسی را کنترل کنند لذا این بند نیز بسیار در استثناء هست )



    3 - در پاره‌اى موارد، برخى مردان خواهان فرزند هستند، در حالى که همسر آنان عقیم است یا علاقه‌اى به داشتن فرزند ندارد و مایل نیست از همسرش نیز جدا شود یا شزایطش یه گونه ای هست که جدا شدن آسیب پذیری و بی خان و مانی وی را به دنبال دارد .

    و
    دلایل دیگری که جدا شدن همسر اول به مصلحت نیست . البته در شکل اول یعنی عقیم بودن باید گفت که امروزه با پیشرفت علم،بخصوص درموضوع سلولهای بنیادی دیگر نازایی بسیار استثناء پیدا کرده وراه های زیادی از نظر پزشکی برای فرزند دار شدن هست .



    4 - گاه مرد به همسر اول بنا به دلایل معقول و منطقی علاقه‌اى ندارد یا همسر اول وی بیمار است و توانایی رابطه زناشویی و مشارکت در زندگی را ندارد و طلاق وى نیز به سبب آواره شدن او یا عللى دیگر به مصلحت نیست. در این جا تعدد زوجات بهتر از طلاق دادن همسر اوّل است.


    5 - اصلاح نسل با انتخاب همسران خاص و داراى صفات برتر نیز در شمار حکمتهاى تعدد زوجات یاد شده است ( مثلاً در موقعیتهایی که مشکل ژنتیک در میان است و فرزندان بیمار به دنیا می آیند وطلاق همسراول نیز به مصلحت نیست )


    6 - مواردی که مرد و همسر اول بنا به هر دلیلی توافق می کنند که همسر دیگری اختیار شود چه بصورت دائم چه موقت یعنی رضایت و تمایل همسر اول برقرار هست و مرد و همسر اول و همسر دوم مسئولیت کارشان را می پذیرند و طبق چارچوب عقلی، شرعی تن به ازدواج می دهند و شرایط و عوارض آن را هم قبول می کنند . ( که در جامعه امروزی این موارد نیز بسیار نادر و استثناء هست )






 
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)
Powered by vBulletin® Version 4.2.2
Copyright © ۱۳۹۶ vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
طراحی ، تبدبل ، پشتیبانی شده توسط انجمنهای تخصصی و آموزشی ویبولتین فارسی
vBCredits II Deluxe v2.1.0 (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2010-2017 DragonByte Technologies Ltd.
Runs best on HiVelocity Hosting.
اکنون ساعت ۱۳:۵۵ برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4.5 می باشد.