به انجمن خوش آمدید

دسترسی سریع به مطالب و مشاوران همـدردی در کانال ایتا

 

کانال مشاوره همدردی در ایتا

صفحه 2 از 2 نخستنخست 12
نمایش نتایج: از شماره 11 تا 16 , از مجموع 16
  1. #11
    عضو عادی

    آخرین بازدید
    شنبه 11 آذر 91 [ 05:41]
    تاریخ عضویت
    1386-10-06
    نوشته ها
    137
    امتیاز
    5,078
    سطح
    45
    Points: 5,078, Level: 45
    Level completed: 64%, Points required for next Level: 72
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran5000 Experience Points
    تشکرها
    299

    تشکرشده 328 در 117 پست

    Rep Power
    30
    Array

    RE: گفتار نخستین در چارچوبه ی حقوق ما

    حق کسی که از شما مشورت می خواهد

    به کسی که از ادمی مشورت میخواهد ،"مستشیر"گویند .گاهی اوقات فردی به شما رجوع میکند و می گوید:
    من می خواهم با فلان دختر ازدواج کنم ،یا فلان منزل را بحرم . نظر شما چیست؟
    حضرت می فرماید:
    "اگر تو در این خصوص رای و کلام روشنی بخش و راهنمایی روشنگرانه ای در اختیار داری، خوب است در اختیار کسی که از تو مشورت خواسته است قرار دهی .ودر غیر این صورت نباید کلامی به زبان جاری کنی که ذهن او خراب شود، بلکه باید بگویی که من در این خصوص اطلاعی ندارم. بعد او را نزد فرد خبره ای که به کار او بیاید ،ببری".
    یک بار مامون عباسی کسی را طلبید و به او گفت :
    "برای فلان ولایت به نظر تو چه کسی برای قضاوت مناسب است؟"مشاور فردی را معرفی کرد .
    مامون مکثی کرد و گفت :
    "انگونه که من اطلاع دارم ،تو با این شخص اختلاف داری. چرا در اینجا مدهش کردی؟"گفت:
    "بله !مخالفم!و اگر در کوچه بیابمش با هم نزاع خواهیم کرد. اما تو از من مشورت خواستی ومن لازم بود که در مقام مشاوره به عقل خودم رجوع کنم ونه احساسم !"
    از مهمترین اوصاف مومن ،انصاف است وانصاف در چنین مواردی خود را نشان می دهد که تو با کسی نزاع شخصی داشته باشی ،اما وجدانا او را برای یک منصب بخصوص مناسب بدانی .
    ایا در هنگام مشاوره حاضری احساس فردی خود را زیر پا نهی؟
    این کار نیاز به اقتدار روحی و ایمان باطنی دارد.
    حضرت می فرماید :

    حق کسی که با او مشورت می کنی

    این است که وقتی رایش را شنیدی ،حتی اگر نمی خواهی بدان عمل کنی ،به او پرخاش نکنی.
    بعضی ها هستند که در ابتدا با حالت ملتمسانه نظر خواهی میکنند و بعد از اینکه نظر طرف مقابل را شنیدند وبه یک معنا ،تخلیه اطلاعاتی اش کردند ،با حالت بدی این نظر را تخطئه می کنند ،به طوری که مشاور برمی گردد ومیگوید:
    اگر خودت به نظر واقعی رسیده ای ،برای چه از من مشورت خواستی؟!

  2. 4 کاربر از پست مفید termeh تشکرکرده اند .

    termeh (چهارشنبه 15 خرداد 87)

  3. #12
    عضو عادی

    آخرین بازدید
    شنبه 11 آذر 91 [ 05:41]
    تاریخ عضویت
    1386-10-06
    نوشته ها
    137
    امتیاز
    5,078
    سطح
    45
    Points: 5,078, Level: 45
    Level completed: 64%, Points required for next Level: 72
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran5000 Experience Points
    تشکرها
    299

    تشکرشده 328 در 117 پست

    Rep Power
    30
    Array

    RE: گفتار نخستین در چارچوبه ی حقوق ما

    حق کسی که از شما نصیحت می خواهد .

    حضرت می فرماید:
    "حق کسی که از شما نصیحت می خواهد ،این است که نصیحتش کنید".
    اگر فردی نیاز به ارشاد دارد،چیزی را از تو سوال کرد،نباید با خشونت و تندی با او برخورد شود ،بلکه باید با رحمت و رافت با او سخن کفته شود.

    حال اگر تو خود نیاز به نصیحت پیدا کنی

    و نزد دیگری بروی تا تو را پند دهد و ارشاد کند،چگونه است ؟
    حضرت می فرماید:
    وقتی دیگری را نصیحت کردن به شما را اغاز کرد ،باید سعی کنید که خود را در برابر او متواضع نشان دهید و حالت کبوتری را به خود نگیرید که بالش را به زمین می نهد .
    اگر احساس کردید که کلمات او منطبق با موازین عقلی و ارزشهای دینی است ،شکر خدا را به جا اورید که چنین فردی را مامور کرده است تا شما را به عمل به سوی راستی و پرهیز از کحی تشویق کند.
    و اگر دیدید که کلام او موافق با موازین شرعی و عقلی نیست ،در عمل به راهی که پیشنهاد می دهد ،نروید،ولی در ظاهر هم با او پرخاش نکنید و او را به خاطر راه حل ناصوابی که ارائه می کند،توبیخ ننمایید. شاید او در ذهنش دچار بد فهمی نا خواسته و کج اندیشی شده است و به زودی اصلاح خواهد شد .
    و اگر ناصح مزبور ضمن اینکه راهنمایی نا صوابی می کند،در صدد ایجاد تفرقه هم هست ،به شیوه دیگری با او معامله کنید!فرضا به شما توصیه می کند که برادرتان را مورد ضرب وشتم قرار دهید!از سوی دیگر به نزذ برادرتان رفته،او را نیز بر علیه شما بسیج کرده است ،در این صورت راه صحیح ان است که این ناصح نمای تفرقه انداز را طرد کنید و به او اعتنا نکنید.

  4. 5 کاربر از پست مفید termeh تشکرکرده اند .

    termeh (چهارشنبه 15 خرداد 87)

  5. #13
    عضو عادی

    آخرین بازدید
    شنبه 11 آذر 91 [ 05:41]
    تاریخ عضویت
    1386-10-06
    نوشته ها
    137
    امتیاز
    5,078
    سطح
    45
    Points: 5,078, Level: 45
    Level completed: 64%, Points required for next Level: 72
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran5000 Experience Points
    تشکرها
    299

    تشکرشده 328 در 117 پست

    Rep Power
    30
    Array

    RE: گفتار نخستین در چارچوبه ی حقوق ما

    همچنان که انسان،سایه خود را بر دیگران می اندازدو دیگران را وا می دارد که او راتحمل کنندومدعی حقوقی است که دیگران نسبت به او بر عهده دارند . این مسئولیت پذیری و قبول کردن دیگران ،یکی از ابعاد ایمان است.
    ایمان به اینکه چیز دیگری غیر از من هم هست ،این معنا را دارد که ان چیزبر گردن ما حق دارد. منظور اینکه می گوییم:
    "به حقانیت اتش دوزخ ،مرگ ،سوال نکیر و منکر و مانند ان ایمان داریم " این نیست که بخواهیم دایره المعارفی از حقوق تهیه کنیم،بلکه معنای "النار حق"این است که از ان بیم داشته باشیم . همچنان که معنای "الجنه حق"این است که باید در صدد تصاحب ان باشیم.


    حق الله

    حق خدا بر بنده این است که او را عبادت کند و شرک نورزد .و عبادت چیزی جر تسلیم در برابر ذات ذوالجلال نیست . اگر چنین روحی در انسان پدید اید ،حتی اگر گهگاه مرتکب گناه شود،امید صلاح و فلاح او وجود دارد ،مشروط بر اینکه گناه برای او اصل نباشد .
    باید مومن به مرحله ای برسد که خدا را مسبب الاسباب بداند .در هنگام بیماری سراغ دکتر برود ،ولی خدا را شافی بداند .این تعبیر که در میان عرف ما رایج است که می گویند :"بعد ازخدا شما امید من هستید ."تقریبا قابل قبول و بدون اشکال است .
    انسان باید بسیار مواظب باشد ودقیقا در پی عبادت خدا باشد ودر زندگی به خاطر نعمتها وقدرتهایی که در اختیار دارد،نباید خود را بی نیاز از خدا کند.اگر انسان چنین شد ،خداوند بر خود الزام می کند که در تمام مسائل به فرد متوکل یاری رساندو او را کفایت کند.
    حضرت امام سجاد در اغاز رساله حقوق می فرماید :
    "حق الله الاکبر علیک ان تعبده و لا تشرک به شیئا،فاذا فعلت ذلک باخلاش جعل لک علی نفسه ان یکفیک امر الدنیا و الاخره"
    "بزرگترین حق خداوند بر تو این است که او را عبادت کنی و به هیچ وجه به او شرک نورزی ،پس اگر با اخلاص چنین کردی خداوند بر خود واجب میگرداند که امور دنیا و اخرت ترا کفایت کند "
    انسان باید به این باور برسد که خیال نکند از مسیری غیر از مسیر خدا به او منفعتی خواهد رسید.
    حتی اگر به ظاهر کمکی برسد و انسان ان را به امید دستیابی به سرچشمه اصلی که خزانه پایان ناپذیر الهی
    است ،ترک کند ،خداوند خود برای رفع حاجت او اقدام خواهد کرد و راه را برای او هموار خواهد نمود.
    در پیش پا افتاده ترین مسائل از قبیل خرید گوشت مثلا ،باید این اندیشه را در خود تقویت کنیم که اگر چه از دست قصاب گوشت میگیریم ،اما خداست که سد جوع ما را به عهده دارد.
    انسان نباید در برابر غیر خدا کرنش کند
    اگر رئیس اداره به تو وام میدهد ،نباید بیش از اندازه خود را مدیون ومرهون او بدانی و در برابرش کرنش کنی .
    حتی اگر احساس کردی او مایل است تو در برابرش خضوع کنی ،از خیر ان وام بگذر !خدا خود جبرای خواهد کرد.
    البته خدا همواره کارش را از طریق وسائل انجام می دهد وایرادی هم ندارد که ما به وسائل توسل کنیم ،ولی باید وسیله را وسیله ببینیم و ان را جای هدف و مسبب اصلی ننشانیم و راه را اشتباه نرویم .
    خدایی که از رگ گردن به انسان نزدیکتر است ،روزی رسان ،شافی و کافی است .

  6. 7 کاربر از پست مفید termeh تشکرکرده اند .

    termeh (چهارشنبه 08 خرداد 87)

  7. #14
    عضو کوشا

    آخرین بازدید
    دوشنبه 21 فروردین 91 [ 17:04]
    تاریخ عضویت
    1386-11-27
    نوشته ها
    732
    امتیاز
    8,030
    سطح
    60
    Points: 8,030, Level: 60
    Level completed: 40%, Points required for next Level: 120
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran5000 Experience Points
    تشکرها
    730

    تشکرشده 755 در 381 پست

    Rep Power
    90
    Array

    RE: گفتار نخستین در چارچوبه ی حقوق ما

    سلام ترمه جان همه مطالب شما جای تشکر داشت، مخصوصاً این مطلب آخر " حق خدا "که کاش میشد چندتا تشکر بکنم.

  8. 4 کاربر از پست مفید آرزو تشکرکرده اند .

    آرزو (چهارشنبه 08 خرداد 87)

  9. #15
    عضو همراه

    آخرین بازدید
    چهارشنبه 02 شهریور 01 [ 10:24]
    تاریخ عضویت
    1386-6-22
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    1,166
    امتیاز
    41,377
    سطح
    100
    Points: 41,377, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    VeteranSocial25000 Experience PointsTagger Second Class
    تشکرها
    2,961

    تشکرشده 3,584 در 906 پست

    Rep Power
    0
    Array

    RE: گفتار نخستین در چارچوبه ی حقوق ما

    سلام :
    باتشکر و تقدير اززحمتي که دوستان کشيدند.
    ميرزاي شيرازي ورعايت حقوق چپاولگر
    طلبه اي در عصر مرحوم ميرزاي شيرازي در شهري مي زيست و مورد احترام بود،ان قدر که به ديد ايت الله به او نگاه مي کردند .مردم از ميرزاي شيرازي مي خواهند که طلبه ي مزبور را به عنوان وکيل خود انتخاب کند.ميرزا چون او را صالح نمي دانست ،از نوشتن دستتخط خودداري کرد.عاقبت به قدري به ميرزا فشار اوردند که به رغم ميل با طني چنين کرد.طلبه ي مزبور بعد از اينکه دستخط ميرزا به دستش رسيد و بر منصب وکالت تکيه زد ،سر به طغيان نهاد و از چپاول اموال عمومي فرو گزار نکرد.درنهايت همان افرادي که ميرزا را تحت فشار قرار داده بودند ،نزد او امدند و اين بار اصرار کردند که دست خطي بنويسد و اورا از منصب وکالت عزل کند.
    ميرزا بازهم زير بار نرفت ،دليلش راسوال کردند .فرمود:«اگراين کار را بکنم ،مردم او را تا سرحدّ کفر پايين مي اورند،درحالي که او هنوز به اين مرتبه نرسيده است و بايد احترامش محفوظ بماند.»
    ***دين اسلام واقعا براي حيثيت و ابروي افراد ارزش و اعتبار قائل شده است ،و به اين راحتي نمي توان کسي را متهم کرد.
    انتقام گرفتن هم بايد با انضباط و در چارچوب مسائل عقلي و شرعي انجام شود.
    «ولا قوه الا بالله» واقعا عمل به اخلاق حميده نياز به نيرو گرفتن از خدا دارد وبدون ان مشکل است که ما انسان ضعيف برتسلط يابيم.
    حق کسي که به تو بدي کرده است
    «حق چنين کسي برتو ،ان است که اورا مورد عفو و بخشش قرار دهي »
    البته اگر احساس کردي ،در صورت بخشش فرد متجاوز ،جسور مي شود و بازهم به اعمال خلاف خود ادامه مي دهد ،اغماض نکن!
    حق جامعه
    «حق افراد جامعه اين است که نسبت به انان خوشبين باشي و با انان با رافت برخورد کني »
    درصورت بروز خبط و خطايي از انها بايداين روحيه در ما باشد که تا انجا که مقدور است محمل هايي بتراشيم و رفتار مسلمانان را بر صحت و درستي حمل کنيم.واگر اين کا رمقدور نيست و برايمان محرز شده است که فعل مزبور خلاف شرع و منطق است با بياني کاملا محترمانه و توام با مهرباني و بدون ايجاد حساسيت فرد خاطي را از عمل خود منصرف کنيم .
    (طبق روايات منقول از اهل بيت (ع)مومن بايد توان انس گرفتن با ديگران را داشته باشد)
    بايد از احسان کننده شاکر باشيد و در صدد تلافي از کسي که به شما بدي کرده نباشيد .هرچه براي خود مي پسنديد ،براي ديگري هم بپسنديد و هرچه را که براي خود شما ناگوار است ،براي ديگر ي هم بدانيد.
    وقتي در خيابان عبور مي کنيد و پير مردي را مي بينيد ،بايد فرض کنيد که پدر شماست واگر جواني را مي نگريد ،اورابرادر خود بپنداريد!پيرزنان درحکم مادران شمايند و خردسالان جامعه به منزله ي فرزندانتان.

  10. 5 کاربر از پست مفید setareh تشکرکرده اند .

    setareh (چهارشنبه 08 خرداد 87)

  11. #16
    عضو عادی

    آخرین بازدید
    شنبه 11 آذر 91 [ 05:41]
    تاریخ عضویت
    1386-10-06
    نوشته ها
    137
    امتیاز
    5,078
    سطح
    45
    Points: 5,078, Level: 45
    Level completed: 64%, Points required for next Level: 72
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran5000 Experience Points
    تشکرها
    299

    تشکرشده 328 در 117 پست

    Rep Power
    30
    Array

    RE: گفتار نخستین در چارچوبه ی حقوق ما

    حق خود انسان برخودش

    انسان باید اساسی ترین حقی که به گردن اوست—یعنی حق خدا – را بپذیرد وتسلیم ان شود و در مرحله بعد به حقوق خویشتن توجه کند .

    از همین رو امام زین العابدین در رساله الحقوق اشاره فرموده اند که:
    اول به حق خدا توجه کن و در مرتبه بعد حق خودت را در نظر آر!

    واقعیت این است که کسی که خود را محترم نشمارد ،دیگران را هم نمی تواند محترم بشمارد.
    حق انسان نسبت به خود چیست؟
    یکی از حق کلی است که انسان بدن و امکاناتی را که خدا به او داده است ،در راه خدا مصرف کند.
    حتی فرصتی را که به انسان داده شده است ،سرمایه اوست وانسان حق ندارد حتی وقت خودش را تلف کند .
    تک تک اعضا و جوارح بدن باید زیر نظر انسان باشد و ادمی ملزم به مراعات حال انهاست .
    باید بداند حق زبان چیست و این عضو کوچک چه انتظاراتی از او دارد؟
    حق زبان این است که انسان ان را گرامی بدارد و از تلفظ حرف های کم ارزش تا چه رسد به فحش ونا سزا بپرهیزد .این عضو را می توان در مسیر خیر به حرکت در اورد و طوری عادت داد که حرف های اضافی را تکلم نکند .
    در روایات امده که باید انسان"ترک الفضول"کند ،یعنی به قدر نیاز زبان را در دهان بگرداند.

    عضو دیگر انسان گوش است که باید از افات،منزه و مصون بماند .پرهیز از شنیدن غیبت و استماع انچه حلال نیست،حق گوش است.

    عضو حساس دیگر ،چشم است . این عضو هم دارای حق وحقوقی است . وقتی خدا برای چشم پرده ای به نام پلک در نظر گرفته است ،معنایش این است که در روز قیامت ،از انسان چشم چران باز خواست می شود ،پلک ها را مقابل دیدگان نکشیدی ؟

  12. 5 کاربر از پست مفید termeh تشکرکرده اند .

    termeh (چهارشنبه 08 خرداد 87)


 
صفحه 2 از 2 نخستنخست 12

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. دوران عقد هستیم و متاسفانه داریم متارکه میکنیم
    توسط mohanad28 در انجمن متارکه و طلاق
    پاسخ ها: 20
    آخرين نوشته: دوشنبه 20 اردیبهشت 95, 00:14
  2. آیا ازدواج موقت کار درستیه ؟
    توسط poke_1024 در انجمن سایر سئوالات مربوط به ازدواج
    پاسخ ها: 29
    آخرين نوشته: دوشنبه 04 شهریور 92, 17:45
  3. در شرف جدا شدن هستیم
    توسط mahan31 در انجمن طــــــــرح مشکلات خانواده: ارتباط مراجعان-مشاوران
    پاسخ ها: 2
    آخرين نوشته: یکشنبه 12 تیر 90, 19:55
  4. تا چه سنی مسئول کار بچه ها هستیم؟!
    توسط ani در انجمن تجربه های فردی
    پاسخ ها: 10
    آخرين نوشته: چهارشنبه 09 دی 88, 20:02

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright © 1403 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
طراحی ، تبدبل ، پشتیبانی شده توسط انجمنهای تخصصی و آموزشی ویبولتین فارسی
تاریخ این انجمن توسط مصطفی نکویی شمسی شده است.
Forum Modifications By Marco Mamdouh
اکنون ساعت 12:32 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4 می باشد.