به انجمن خوش آمدید

دسترسی سریع به مطالب و مشاوران همـدردی در کانال ایتا

 

کانال مشاوره همدردی در ایتا

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2
  1. #1
    عضو همراه آغازکننده

    آخرین بازدید
    یکشنبه 06 آذر 90 [ 09:03]
    تاریخ عضویت
    1387-10-07
    نوشته ها
    1,274
    امتیاز
    12,573
    سطح
    73
    Points: 12,573, Level: 73
    Level completed: 31%, Points required for next Level: 277
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran10000 Experience Points
    تشکرها
    3,481

    تشکرشده 3,465 در 1,036 پست

    Rep Power
    144
    Array

    چگونه ابراز وجود کنیم ؟

    قصد دارم تو این تاپیک چند مقاله در رابطه با نحوه ابراز وجود بذارم .امیدوارم مورد استفاده دوستان قر ار بگیره .


    ابراز وجود









    آیا شما در بیان احساسات و عقایدتان به دیگران مشكل دارید؟ یاد بگیرید از خودتان پشتیبانی كنید! آموزش ابراز وجود در بیان خودتان به گونهای به شما كمك میكند كه نه خودتان را ارزان بفروشید و نه دیگران را تهدید كنید.

    راهبردهای ابراز وجود را به كار ببرید، تا بیاموزید چگونه از حقوق خود دفاع كنید؛ از دیگران تقاضا كنید و یا تقاضای آنها را رد كنید؛ با دیگران سلام و احوالپرسی كنید و یا به سلام آنها پاسخ دهید و خشم خود را به نحو سازنده ای بیان دارید.



    ـ برای ارائه چنین رفتاری راهبردهای زیر را به كار برید:


    ۱) حقوق، خواستهها و نیازهای شخصیتان را شناسایی كنید.

    ۲) چگونگی احساساتتان را نسبت به موقعیتهای ویژه ( از قبیل «من خشمگینم »، «دستپاچه هستم »، « دوستت دارم » شناسایی كنید. در این شناسای از توصیفهای حسی استفاده كنید تا كاملا به چگونگی احساساتتان دست یابید( مانند « احساس ضعف و وارفتگی می كنم احساس می كنم روی ابرها به پرواز در آمدهام ». نوع عملی را كه احساستان شما را مجبور به انجام آن می كند، بر زبان آورید ( نظیر دوست دارم ترا در آغوش بگیرم ).

    ۳) در توصیف احساساتتان از ضمیر «من » بهره بگیرید. استفاده از ضمیر «من » در گفتههایتان به جای ارزشیابی یا سرزنش دیگران، احساسات شما را نشانه میگیرد، مانند «من ناراحتم » به جای «تو مرا ناراحت كردی » یا « تو آدم بی ملاحظهای هستی»

    ۴) به هنگام صحبت كردن، احساسات خود را با برخی از رفتارهای خاص دیگر پیوند دهید، مثلا بگویید «من آزرده شدم وقتی بدون خداحافظی رفتی ». ولی نگویید «من آزرده شدم چون تو آدم بی ملاحظه ای هستی»

    ۵) صریح باشید. حرف خود را مستقیم و بدون واسطه به شخص مورد نظرتان بزنید. تقاضای خود را در یك یا دو جمله ساده و قابل فهم بیان كنید.

    ۶) بكوشید درباره این كه دیگری در مورد شما چه فكری میكند و یا چه احساسی دارد؛ چه انگیزههایی دارد؛ ممكن است چه واكنشی نسبت به شما نشان دهد، هیچگونه حدس و گمانی نزنید.

    ۷) از طعنه و كنایه زدن، ترور شخصیت یا توهین به دیگران بپرهیزید، مانند: استفاده از واژههایی مانند «تو هرگز .»«تو همیشه ...»، «تو دائما . » و غیره.....

    ۸) از برچسب زدن اجتناب ورزید.

    ۹) از گفتن جملاتی كه با «چرا ؟» ، «تو .»شروع میشوند، خودداری كنید. اینگونه جملات شخص را در موضع دفاع قرار میدهد.

    ۱۰) از مخاطب بازخورد بگیرید: «حرفهایم را روشن گفتم ؟» « موقعیت را چه طور میبینی؟» دریافت بازخورد به شما كمك میكند تا هرگونه كج فهمی ر اصلاح كنید و دیگران دریابند شما در ارتباط باز هستید و عقاید، احساسات تمایلات و خواستههای خود را بیان میكنید.

    ۱۱) انتظارات خود را ارزشیابی كنید. آیا آنها مستدل هستند؟ انتظارات خود را تعدیل كنید.






    ـ به تقاضا ها وخواستهها ی غیر منصفانه «نه »بگویید


    ۱) ابتدا از موضع خودمطمئن شوید، یعنی مشخص كنید كه میخواهید بگویید بله یا خیر. اگر مطمئن نیستید، بگویید كه برای پاسخ دادن باید كمی فكر كنید. به شخص مقابل بگویید كه بداند چه زمانی پاسخ خواهید گفت.

    ۲) اگر شما كاملا متوجه نشده اید كه فرد مقابل از شما چه تقاضایی دارد، از او توضیح روشنی بخواهید

    ۳) تا آنجا كه میتوانید كوتاه و موجز سخن بگویید، یعنی دلیلی موجه برای امتناع خود ارائه دهید ولی از توجیه و توضیحات مفصل اجتناب ورزید. چنین عذرهایی چه بسا باعث شود كه فرد مقابل با شما بحث كند تا شما را از موضع « نه » پایین بیاورد.

    ۴) هرگاه از تقاضایی سرباز می زنید، واقعا از كلمه « نه» استفاده كنید. «نه » از قدرت بیشتری برخوردار است تا عبارت مبهمی مانند « خوب، من این طور فكر نمی كنم.»

    ۵) مطمئن شوید كه ژستهای غیر كلامی شما آینهٔ پیامهای كلامیتان هستند. وقتی «نه» را برزبان میآورید. سرتان را به نشانه نفی تكان دهید. خیلی از افراد وقتی میكوشند از تقاضایی امتناع ورزند، ا آگاهانه لبخند میزنند و با سر موضوع راتصدیق میكنند.

    ۶) به صراحت از كلمه نه و افعال منفی مثل «من نمی آیم» «من تصمیم خود را گرفتهام، من نمی خواهم» استفاده كنید. این تأكید نشان میدهد كه شما پس از تفكر به دو شیوه بله یا خیر، انتخاب خود را كردهاید.

    ۷) گاه ممكن است شما بارها تقاضای فرد مقابل را رد كنید تا سرانجام او دست از پافشاری بردارد. در چنین مواردی لزومی ندارد كه هربار برای امتناعتان توضیح جدیدی ارائه دهید، بلكه فقط «نه» خود و دلیل اصلی امتناعتان را تكراركنید.

    ۸) اگر شما پس از بارها تكرار «نه » همچنان فرد مقابل بر دریافت پاسخ مثبت از سوی شما اصرار داشت؛ سكوت اختیار كنید( این كار در گفتگوهای تلفنی ساده تر است ) یا موضوع گفتگو را تغییر دهید. شما حق دارید كه به گفتگو پایان بخشید.

    ۹) ممكن است شما بخواهید احساسات فرد مقابل را درباره امتناعتان بپذیرید و میگویید: « می دانم كه از من دلخور شدی، ولی واقعا من نمی توانم .» یادتان باشد در اغلب موقعیتها برای عذر خواهی از امتناعتان، نیازی به گفتن «متاسفم » نیست. بیان «متاسفم » یعنی شما از حق اساسی «نه » گفتن خود با تسامح و تساهل برخورد كردهاید.

    ۱۰) احساس گناه نكنید. شما حلال مشكلات همه نیستید یا نمیتوانید همه را خشنود نگه دارید.

    ۱۱) اگر شما نمی خواهید با تقاضای اصلی شخص موافقت كنید، ولی مایلید به او كمك كنید، از این رو دست به مصالحه بزنید «من نمیتوانم تمام بعداز ظهر را از بچهات مراقبت كنم، ولی میتوانم دو ساعت كنارش باشم .»

    ۱۲) شما میتوانید تصمیم خود را تغییر دهید و به تقاضایی كه قبلا پاسخ مثبت داده بودید، «نه » بگویید و میتوانی به هر آنچه كه در بالا گفته شد « بله » بگویید وتصمیمهای خود را تغییر دهید.


    منبع

    سایت روانشناسان


    ادامه دارد ...

  2. 19 کاربر از پست مفید m.mouod تشکرکرده اند .

    m.mouod (شنبه 21 آذر 88)

  3. #2
    عضو همراه آغازکننده

    آخرین بازدید
    یکشنبه 06 آذر 90 [ 09:03]
    تاریخ عضویت
    1387-10-07
    نوشته ها
    1,274
    امتیاز
    12,573
    سطح
    73
    Points: 12,573, Level: 73
    Level completed: 31%, Points required for next Level: 277
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran10000 Experience Points
    تشکرها
    3,481

    تشکرشده 3,465 در 1,036 پست

    Rep Power
    144
    Array

    RE: چگونه ابراز وجود کنیم ؟

    چگونه ابراز وجود کنیم؟


    مقدمه


    آیا هرگز در حالتی گیر کرده‌اید که احساس ناامیدی و ناتوانی بکنید و ندانید که چگونه باید رفتار کنید؟ آیا تا به حال دیگران شما را برای انجام خواسته‌هایشان تحت فشار قرار داده‌اند بطوری ‌که شما از سر اجبار و برخلاف میل خود تسلیم شده‌ باشید؟ اگر چنین مواردی در زندگی شما بارها و بارها تکرار شده باشد، حتما لازم است که روش‌هایی را بیاموزید که بتوانید در چنین شرایطی رفتار مناسبی داشته باشید.



    ابراز وجود یعنی اینکه دل و جرات داشته ‌باشید و بتوانید از حق خود و خواسته خود دفاع کنید و نگذارید حق شما ضایع گردد و یا مجبور به کاری شوید که تمایلی به آن ندارید. افرادی که در این زمینه مشکل دارند، بازیچه خواسته‌های دیگران می‌شوند و دائما احساس ناراحتی از وضعیت موجود دارند و خود را سرزنش می‌کنند. راه حل این کار سرزنش کردن خود نیست. روش‌هایی را باید یاد بگیرید تا برای همیشه از این مشکلات دور شوید.







    فواید ابراز وجود سالم

    ابراز وجود ، گاه با ویژگی‌هایی چون عنادجوئی ، منفی‌کاری و ساز مخالف زدن اشتباه گرفته ‌می‌شود. می‌توان گفت افرادی که دائما ساز مخالف می‌زنند و می‌خواهند برخلاف خواسته‌ها و شرایط دیگران رفتار کنند، مشکل دیگری دارند که حتما باید به فکر حل آن باشند. این افراد نه تنها ابراز وجود نمی‌کنند، بلکه دارای مشکلاتی در زمینه اعتماد به نفس و عزت نفس هستند که به صورت میان‌بر و کاذب اقدام به کارهایی می‌کنند که به دیگران قاطعیت و توانایی و اعتماد به نفس خود را نشان دهند.

    در شرایطی که فرد ابراز وجود سالم و مثبتی دارد، بر اساس یک منطق و دلیل (هر چند شخصی) از موضع خود دفاع می‌کند. و علاوه بر اینکه به حقوق دیگران احترام می‌گذارد، از حقوق خود نیز دفاع می‌کند و نمی‌گذارد فدای خواسته‌های دیگران شود. چنین فردی درباره زندگی خودش تصمیم می‌گیرد، ولی یک‌دنده و لجوج نیست. برای تصمیم‌گیری بهتر از دیگران کمک می‌خواهد، ولی تصمیم نهایی را خودش می‌گیرد، به میل خود شغلش را انتخاب می‌کند. قاطعانه جواب نه می‌دهد و خود را مقید به آداب و رسوم زائد نمی‌کند و کمتر می‌خواهد بنا به دلخوشی دیگران رفتار کند.

    ابراز وجود کردن میزان برابری انسان‌ها را افزایش می‌دهد و به ما امکان می‌دهد تا به سود خود اقدام کنیم و بدون اضطراب روی پای خود بایستیم و احساسات خود را صادقانه و خیلی راحت ابراز کنیم. به ما امکان می‌دهد تا بدون ضایع کردن حق کسی حق خود را بدست آوریم. روی پای خود ایستادن، یعنی بتواند در دقت مناسب نه بگوئید. در مقابل رفتارهای نامناسب دیگران واکنش نشان دهید و در صورت نیاز ابراز عقیده کنید و یا از عقیده مطرح شده دفاع کنید.








    تماس چشم و ابراز وجود


    نگاه انسان ، معانی مختلفی را منتقل می‌کند. برای ابراز وجود می‌توان از تماس چشمی و نگاه قدرتمند استفاده کرد. افرادی که در زمینه ابراز وجود مشکل دارند، از برقراری تماس چشمی دوری می‌کنند و خیلی کم این ارتباط چشمی را ایجاد می‌کنند و در صورت ایجاد آن خیلی کوتاه سطحی و گریز زننده است. برای ابراز وجود ، بطور مستقیم ولی نه خیره به چشمان وی نگاه کنید. با این کار شجاعت و اعتماد به نفس خود را به او بنمایانید.



    حالت بدن و چهره و ابراز وجود


    نوع نشستن و ایستادن ، قدرت نسبی اشخاص را تغییر می‌دهد. برای دفاع از خود روی پای خود به عبارتی سر پا بایستید و حرفتان را بزنید. قرار دادن بدن در حالت قائم و قرار گرفتن رودر رو با شخص مخاطب ، میزان ابراز وجود شما را افزایش می‌دهد. در حالتی قرار بگیرید که به شما احساس قدرت دهد و این حس را به مخاطب شما منتقل کنید بطوری که او نیز قدرتمندی شما را درک کند. مراقب حالات صورت خود نیز باشید. چهره خود و خطوط آن را جدی نمایش دهید و توانمند جلوه کنید. سر خمیده به پائین ، شانه‌های افتاده و بدن جمع شده، چشم‌هایی خیره به زمین ، ناتوانی شما را نمایش می‌دهد.






    صدا و ابراز وجود


    بلندی و لحن صدای شما ، اثرات فزاینده در ابراز وجود شما دارد. طرز استفاده از صدا در برقراری روابط موثر بسیار مهم است. روان صحبت کنید. بلند صحبت کنید و قاطعیت خود را در صدایتان به نمایش بگذارید. مراقب باشید صدایتان ضعیف نبوده و حالت تضرع به خود نگیرد. سرعت حرف زدنتان را نیز کنترل کنید. افرادی که دچار اضطراب می‌شوند خیلی سریع صحبت می‌کنند و این از قاطعیت کلام آنها می‌کاهد و میدان را برای رقیب باز می‌کند. صریح ، آشکار ، دقیق و محکم سخن بگویید می‌توانید بلند صحبت کردن همراه با قاطعیت را در تنهایی تمرین کنید.




    به پیام‌های مخاطب خود نیز توجه کنید.

    در ابراز وجود کردن، توجه به پیام گوینده نیز ضروری است. باید ببینید طرف شما دارد درباره چه موضوعی صحبت می کند. نکات مهم صحبت او چیست و روی چه چیزهایی تاکید بیشتری دارد. شاید مقصود او چیز دیگری باشد. به نکات ضعف و قدرت او در ارتباط نیز پی ‌ببرد. مطمئن باشید او هم چندان راحت اقدام به چنین در خواستی از شما نکرده ‌است و او نیز در موقعیت چندان راحتی نیست. از این نکات می‌توانید بهره مفیدی برای دفاع از حق خود ببرید.


    در زندگی خود فعال و دقیق باشید .

    افرادی که در زندگی خود دقیق ، فعال و با پشتکار هستند و اهداف مشخصی دارند به راحتی برنامه‌ها و اهداف خود را تغییر نمی‌دهند و در ادامه برنامه‌های خود برای رسیدن به اهدافشان مصر هستند و حاضر نیستند به این راحتی برنامه خود را خاطر خواست دیگران تغییر دهند.


    سخن آخر

    ابراز وجود با توجه به نقش فزاینده خود در زندگی بسیار قابل توجه و مهم است. با وجود تاثیر عظیمی که دارد، استفاده از آن چندان سخت و دشوار هم نیست و به راحتی می‌توان با انجام تمریناتی به این کار بهبود بخشید و از یک زندگی فعال و از روابطی موثر بهره جست

    منبع

  4. 13 کاربر از پست مفید m.mouod تشکرکرده اند .

    m.mouod (سه شنبه 24 آذر 88)


 

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright © 1403 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
طراحی ، تبدبل ، پشتیبانی شده توسط انجمنهای تخصصی و آموزشی ویبولتین فارسی
تاریخ این انجمن توسط مصطفی نکویی شمسی شده است.
Forum Modifications By Marco Mamdouh
اکنون ساعت 20:51 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4 می باشد.