به طور كلی افراد در ارتباطات خود به یكی از چهار سیستم عصبی زیر گرایش دارند
الف:"افراد بصری"
این افرادجهان را به ضرورت تصاویر ادراك میكنند به همین جهت كلماتی را كه به زبان می آورند تصویر گر است لحن صدا تغییرات چهره و حركات بدن به هنگام شنیدن به طرف بالا نگاه میكنندبا سرعت سخن میگویندو آهنگ صدایشان بلند است دست ها را حركت میدهند و به طرف بالا میگیرندتنفس سریع سطحی و نامرتبی دارند ودر قسمت بالایی قفسه سینه تنفس میكنند
؛افراد بصری در جملات به لغات زیر تكیه دارند؛
دیدن .نگاه كردن .خیره شدن .روشن .چشم انداز.در نظر گرفتن .هدف. دور اندیشی. درخشان. چراغانی .شفاف . تصویر . ترسیم . انعكاس . دیدگاه . كانون توجه . تیره و تار . تابش . آراسته .
"با بصری ها چگونه باشیم"
بصری ها عاشق گلند. دوستدارهدیه اند.با بصری ها باید پر شور تر و پر هیجان تر بود.توضیح و تفسیر زیاد حوصله بصری ها را سر میبرد.برای صحبت كردن با آنها حركات مهمتراز كلام یا لحن و طنین است. سریع تر صحبت كنید.رفتار مودبانه و محترمانه داشته باشید.آرامش افراطی و شل بودن آنها را كلافه میكنند.عاشق هیجانند.
ب:"افراد سمعی"
این گروه به لغات و واژه های سمعی تكیه دارند و به هنگام ارتباط حالات فیزیولوژیكی زیر را از خود نشان میدهند به هنگام اندیشیدن اغلب به اطراف خود می نگرندآرام با آهنگی آهسته اما پر طنین سخن میگوینددست خود را تا نیمه كمر بالا آورده و با آن ژست میگیرندآرام منظم و از وسط قفسه سینه نفس میكشند.
افراد سمعی در جملات به لغات زیر تكیه دارند
شنیدن. گوش دادن .فریاد كشیدن .بحث كردن .اطلاع دادن .تحسین كردن .گفت و شنود كردن .بیان كردن .اعلام كردن .خاموش كردن .صدا .آهنگ .همهمه .ضربه .قصد داشتن .شرح دادن .مذاكره كردن .ناهنجار . انعكاس. تلفن كردن..پر خاش كردن .اعتراض كردن .غرش .پر طنین .تلق تلق كردن .فركانس. غرغر كردن .سكوت.
"با سمعی ها چگونه باشیم"
به گفتار زیاد توجه دارند.با سمعی ها كمی آرامتر از بصری ها صحبت كنید.خیلی هم آرام نشوید.شرح و تفسیر فراوان هم ندهید.مودبانه سخن بگوئید.فصاحت و بلاغت را از یاد نبرید.شمرده و متین باشید .تشویقتان بیشتر كلامی باشد .به گفتار سمعی ها بیشتر از بقیه گوش دهید .سمعی خوش سخن است در تیپهای رفتاری معمولا سمعی ها محترمند برای سمعی ها احترام كلامی مهمتر از احترام رفتاری است .تند صحبت كردن با آنها بی ادبی تلقی میشود .چون آنرا نشانه اظطراب و نبود آرامش میدانند .ترجیح می دهند موسیقی ملایم گوش دهند تا اینكه فیلم مهیج ببینند.
ج:" افراد لمسی "
در جملات این افراد مفاهیم احساسی قالب است به هنگام اندیشیدن به پائین و طرف راست خود نگاه میكنندصدایشان عمیق است و كلمات شمرده از دهانشان خارج می شودحركات دست تغییرات چهره و اعمال جسمانی آنها زیاد است معمولا دستشان راپایین نگاه میدارند و خود را به كرات لمس میكنندتنفس این عده عمیق است و از تمام قفسه سینه برای تنفس استفاده میكنند
افراد لمسی در جملات به لغات زیر تكیه دارند
احساس. لمس كردن. اتصال .لغزیدن.تعادل.اصابت.احساسات ی.بالا و پایین پریدن.خشمگین . پیوند.چسبناك.گرسنه.سراسیمه. پر جنب و جوش.دور ریختن.گردندن.چنگ زدن. مضطرب .دلچسب .مالیدن
"با لمسی ها چگونه باشیم"
بسیار ملایمندآنقدر كه به نظر بعضی ها شل و ولندآما در ملایمت آنها متانت هم هست لمسی ها از بصری ها متنفرندباید آنها را در آغوش گرفت دستشان را به گرمی فشرد و دست تحسین و صمیمیت بر پشتشان زدهل دادن و كتك زدن موجب آزارشان می شودآرامتر و احساساتشان عمیق تر است با آنها ملایم صحبت كنید
د:"افراد حسابگر(منطقی-استدلال گر)
كلمات این افراد آمیخته با منطق و استدلال است و تغییرات فیزیولوژیكی آنها به شرح زیر است:
وقتی فكر میكنند به پایین و طرف چپ خود نگاه میكنند.با لحنی آهسته و آرام و به گونه ای شیوا سخن میگویند.حركات دست و تغییرات قیافه در آنها اندك است.
افراد حسابگر در جملات به لغات زیر تكیه دارند:آموختن.در نظر گرفتن.به ذهن كسی خطور كردن.تشخیص دادن.معتقد كردن.مقدم بودن.هوشیار بودن.مخلوط كردن.وانمود كردن.به فكر فرو رفتن.بی احساس.لغو كردن.جدی بودن.فهمیدن.به جا آوردن.
http://forum.p30world.com
علاقه مندی ها (Bookmarks)