به انجمن خوش آمدید

دسترسی سریع به مطالب و مشاوران همـدردی در کانال ایتا

 

کانال مشاوره همدردی در ایتا

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
  1. #1
    عضو فعال آغازکننده

    آخرین بازدید
    دوشنبه 24 خرداد 00 [ 00:30]
    تاریخ عضویت
    1387-6-17
    محل سکونت
    سنندج
    نوشته ها
    2,798
    امتیاز
    71,961
    سطح
    100
    Points: 71,961, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran50000 Experience PointsSocialTagger First Class
    تشکرها
    9,001

    تشکرشده 10,163 در 2,191 پست

    Rep Power
    0
    Array

    فرار از زندگي يكنواخت

    يكنواختي، شايد در زندگي نظم خاصي را به همراه بياورد، اما خسته‌كننده و كسالت‌‌آور است و كمتر كسي پيدا مي‌شود به دنبال يكنواختي ممتد باشد، حتي اگر همه چيز در زندگي خوب ولي يكنواخت باشد، بعد از مدتي كسالت‌‌آور خواهد شد. فرض كنيد غذاي مورد علاقه‌تان را به مدت چند روز پشت سر هم و بدون تنوع بخوريد.
    مسلما از آن زده خواهيد شد. پس تنوع يكي از ملزومات زندگي بشر است و اگر علاقه به ايجاد تنوع نبود، شايد بسياري از كشف‌ها و اختراعات بشر شكل نمي‌گرفت و احتياجي به تغيير در انسان اوليه به وجود نمي‌آمد.


    آسيب‌شناسي يكنواختي زندگي

    يكي از مسائلي كه مي‌تواند زندگي زناشويي را كسالت‌‌آور كند و زن و شوهر ديگر جذابيتي براي هم نداشته باشند، يكنواختي زندگي است. انسان همواره به دنبال ايجاد هيجان و شور و نشاط در درون خود است تا بعد از آن به آرامش برسد، نه اين‌كه صرفا يك آرامش يكنواخت را تجربه كند. يكي از مهم‌ترين و اصلي‌ترين دلايل چند همسري در مردان همين عامل يكنواختي در زندگي است. يكنواختي مي‌تواند به همراه خود بي‌حوصلگي، كسلي و بي‌اهميت شدن به همه چيز را به همراه بياورد و در مواردي حادتر منجر به افسردگي يا جدايي همسران از هم شود.

    يكنواختي مانع پيشرفت مي‌شود و انگيزه افراد را از زندگي‌كردن مي‌گيرد و انسان‌ها را تبديل به ماشين‌هايي مي‌كند كه سرساعت‌هاي معين بايد كارهاي از پيش تعيين شده‌اي را انجام دهند؛ غافل از اين‌كه انسان‌ها داراي روح و فكر هستند كه در زندگي يكنواخت روح و فكرشان نقش كمرنگي به خود مي‌گيرد و رو به فرسودگي مي‌روند. اگر روح و فكرشان فرسوده شود، دچار اختلال مي‌شوند و زندگي‌شان هم مشكل پيدا مي‌كند. همه مي‌خواهند از يكنواختي فرار كنند. وقتي به يك مهماني مي‌رويد كه فضايي يكنواخت و كسالت‌آور دارد، مي‌خواهيد هرچه زودتر آن مهماني تمام شود.

    اما بايد دانست با كمي ‌درايت و خلاقيت و رعايت چند نكته مي‌توان زندگي را از يكنواختي در آورد و او را براي خود و ديگران لذت بخش كرد. براي اين‌كه اين مساله را به اثبات برسانيم، پيشنهاد مي‌كنيم مطلب زير را بخوانيد و براي مدتي نكاتي كه از آن مي‌آموزيد را به كار ببريد تا تنوع را در زندگي تجربه كنيد.


    تعريف

    تنوع به معني رفع هر گونه يكنواختي است. وقتي هر چيزي از نوعي به نوعي ديگر تغيير كند، تنوع ايجاد شده است، اما آنچه انسان به آن احتياج دارد تا از زندگي لذت ببرد نوسان در يكنواختي است و اين نوسان هم بايد مثبت باشد هم منفي و اين نوسان تنوع نام دارد. تا وقتي غم و شادي در كنار هم نباشند، معنايي ندارند. در واقع هر چيزي با ضد خود معني پيدا مي‌كند، هيجان با سكون، سلامت با بيماري، زيبايي با زشتي و... بشر هميشه مي‌خواسته به سمت تغييرات مثبت پيش رود ولي در روند زندگي هر انساني ناخودآگاه تغييرات منفي اعم از تصميمات اشتباه يا اتفاقات ناگوار رخ مي‌دهد كه اجتناب‌ناپذير و شايد ضروري‌اند. اجتناب‌ناپذير از اين‌رو كه انسان كامل نيست و هميشه درست انتخاب نمي‌كند و بدرستي پيش نمي‌رود و هنوز در برابر اتفاقات طبيعي ناگوار مثل مرگ، بيماري، گرسنگي، فقر و... مصونيت پيدا نكرده و ضروري از اين رو كه زندگي از مجموع خوب و بد‌ها تشكيل شده است؛ روزهاي خوب و بد، اتفاق‌هاي خوب و بد، انسان‌هاي خوب و بد و... كه اگر اينها در كنار هم قرار نگيرند معني و مفهوم خود را از دست مي‌دهند. زندگي آنقدر پيچ و خم دارد كه ما اگر همواره به دنبال ايجاد تنوع مثبت در زندگي خود باشيم، در كنار اتفاق‌هاي ناگوار و سختي‌هاي اجتناب ناپذير زندگي شايد بتوانيم يك تعادل رو به پيشرفت ايجاد كنيم. براي همين است كه انسان هميشه به دنبال نقاط مثبت زندگي مي‌گردد تا از پس نقاط منفي اجتناب ناپذير زندگي بر بيايد و بتواند با آنها مقابله كند. براي اين‌كه بتوانيم در زندگي زناشويي خود تنوع ايجاد كنيم، اول بايد ياد بگيريم چطور در زندگي شخصي خود رفع يكنواختي كنيم چرا كه يك تنوع شخصي مثبت مي‌تواند زمينه يك تنوع مثبت در زندگي زناشويي باشد.

    تنوع در زندگي شخصي

    براي اين‌كه بتوانيم در زندگي شخصي خود تنوع ايجاد كنيم، مي‌توانيم از چند راه استفاده كنيم:

    1- تنوع در كارهاي روزمره: شما مي‌توانيد براحتي كارهاي روزمره خود را متنوع كنيد مثلا مسيري كه هر روز از آن به محل كار مي‌رويد را هر چند وقت يك‌بار عوض كنيد. در كار خود خلاق باشيد و تا آنجا كه دستتان باز است، تنوع ايجاد نماييد. مثلا شما مي‌توانيد در چيدمان وسايل روي ميزتان تنوع ايجاد كنيد و هر چند وقت يك‌بار آن را تغيير دهيد. تهيه يك خودكار يا يك ليوان جديد هم مي‌تواند يك تنوع باشد به جاي اين‌كه هميشه از يك خودكار و يك ليوان مخصوص استفاده كنيد مي‌توانيد آن را تغيير دهيد و هزاران راه ديگر براي ايجاد تنوع در كارهاي روزمره كه مي‌توانيد با كمي‌فكر كردن آنها را بيابيد.

    2- تنوع در فعاليت‌هاي جانبي: كتاب خواندن، ورزش كردن، گوش دادن به موسيقي و فعاليت‌هاي هنري هر كدام دنيايي از تنوع هستند كه مي‌توانند اوقات خالي شما را سرشار از تنوع و هيجان كنند.

    3- ظاهر: شما از طريق تغيير در آرايش موها، پوشيدن لباس‌هاي متنوع و ... نيز مي‌توانيد يك تنوع عظيم براي خود و ديگران ايجاد كنيد چرا كه ظاهر شما هم براي خودتان است و هم ديگران آن را مي‌بينند.

    4- ارتباطات: گاهي ارتباطات، بسيار يكنواخت و محدود به يك عده خاص مي‌شود در حالي كه ارتباطات شما مي‌تواند بسيار گسترده، سالم، مختصر و مفيد باشد. يك انسان موفق در ارتباطات بايد روز به روز بر دوستان خوبش بيفزايد و از دوستان بدش بكاهد. اگر بنشينيد و دوستان خوبتان را كه شايد ماه‌ها يا سال‌ها با آنها تماس نگرفته‌ايد به خاطر بياوريد، خواهيد ديد ارتباطات شما نيز مي‌تواند گسترده‌تر شود. ديدار اقوام و فاميل از مادر بزرگ و پدربزرگ‌ها گرفته تا بقيه اقوام نيز خالي از تنوع و لطف نيست.


    تنوع در زندگي زناشويي

    1- رعايت تنوع شخصي: اگر ما بتوانيم تنوع شخصي خود را حفظ كنيم و آن را با همسرمان شريك شويم، مي‌توانيم زندگي را از آنچه هست متنوع‌تر كنيم. درضمن بايد همسرمان را هم در ايجاد تنوع شخصي‌اش كمك و تشويق كنيم تا او نيز ايجاد تنوع را در زندگي شخصي‌اش بياموزد.

    2- تنوع در خانه: تغذيه، خود مي‌تواند يكي از متنوع‌ترين مسائل زندگي باشد. مرد خانه مي‌تواند مواد اوليه جديدي براي غذا تهيه كند. مثلا اگر براي خريد مواد غذايي مي‌رود و كالاي جديدي مي‌بيند، مي‌تواند آن را تهيه كند و زن خانه نيز مي‌تواند با دستيابي به دستورات جديد آشپزي در تغذيه خانواده ايجاد تنوع كند. ما هزاران غذا در دنيا داريم كه هر فردي با هر ضايقه‌اي مي‌تواند حداقل از نصف اين غذا‌ها لذت ببرد.

    كتاب خواندن، ورزش كردن، گوش دادن به موسيقي و فعاليت‌هاي هنري هر كدام دنيايي از تنوع هستند كه مي‌توانند اوقات خالي شما را سرشار از تنوع و هيجان كنندكارهاي خانه نيز مي‌تواند باعث تنوع ميان زن و شوهر شود. بعد از تقسيم كار در خانه مي‌توانيد هر چند وقت يك‌بار كارها را با هم تعويض كنيد تا در كارهاي خانه نيز تنوع ايجاد كنيد و در هفته هر كدام از زن و مرد يك روز را به استراحت بپردازند و ديگري كارهاي خانه را انجام دهد. تا يك نفر خسته نشود و خانه براي يك نفر محل كار و براي يك نفر محل استراحت نباشد بلكه براي هر دو محلي آرام و مفرح شود.

    تغيير در دكوراسيون خانه نيز مي‌تواند به ميزان قابل ملاحظه اي در ايجاد تنوع سهم داشته باشد. از تغيير جاي يك صندلي گرفته تا تغيير اتاق‌ها با هم. گذاشتن گل در گلدان‌ها و تهيه گلدان‌هاي آپارتماني نيز مي‌تواند روحيه شما و همسرتان را عوض كند.

    3- خلاقيت در رابطه زناشويي: در رابطه خود با همسرتان خلاقيت داشته باشيد و تنوع ايجاد كنيد. به طور مثال واژه‌هاي محبت‌آميز را از گفتار خود حذف نكنيد. اين واژه‌ها واژه‌هاي هيجان انگيزي هستند. هر چند وقت يك‌بار همسرتان را با يك پسوند يا پيشوند مثل عزيزم و... صدا بزنيد. اگر مهارتي داريد، به همسرتان نيز بياموزيد. همين لحظات آموزش مي‌تواند يك تنوع در رابطه تان باشد. روزهاي تولد و سالگرد ازدواج را از دست ندهيد چرا كه اين روزها بهترين فرصت براي ايجاد يك تنوع حسابي در بين روزهاي يكنواخت زندگي است.

    هر چند وقت يك‌بار به مدت يكي دو روز از همديگر دور باشيد تا دلتان براي هم تنگ شود و قدر همديگر را بيشتر بدانيد. مثلا مي‌توانيد براي يكي دو روز به خانه پدري خود برويد (با اين‌كه فرهنگ اين كار هنوز در خانواده‌هاي ما جا نيفتاده است، اما بايد گفت يكي از موثرترين راه‌ها براي بهبود روابط زناشويي است.)

    4- رسيدگي به ظاهر خود : ظاهر زيبا و آراسته و تميز و لباس زيبا و خوشبو يكي از مهم‌ترين مسائل در زندگي زناشويي است كه هم براي زن و هم براي مرد مهم است و ايجاد تنوع در لباس و آرايش مي‌تواند به زندگي زناشويي رنگ و بو ببخشد.

    5- برنامه‌ريزي براي تفريح و سرگرمي‌: به دليل مشغله‌هاي زياد خانواده‌ها و كمبود زمان و امكانات اقتصادي و... روز به روز از سفرها و تفريح‌هاي خانواده‌ها كم مي‌شود، اما نبايد بگذاريم شرايط محيطي بر ما غلبه كند و با برنامه‌ريزي و مديريت اوقات فراغت خانواده لحظاتي شاد و آرامش‌بخش بيافرينيم. رفتن به يك سفر كوتاه يا يك گردش در طبيعت آنچنان وقت يا هزينه گزافي از شما نمي‌گيرد.


    پيشرفت، تنوعي بزرگ

    پيشرفت در زندگي انواع مختلف دارد كه مي‌توان به چند نمونه از آن اشاره كرد :

    1- پيشرفت مالي: پولدار شدن هدف خيلي از افراد جامعه در زندگي است، اما بايد دانست اين پيشرفت گاهي به جاي اين‌كه مايه آرامش خانواده باشد، برعكس عمل مي‌كند و باعث دوري اعضاي خانواده از هم مي‌شود. بايد سعي كنيم پيشرفت مالي در خدمت ايجاد آرامش خانواده شود و پول در خدمت خانواده باشد نه برعكس آن. پس پيشرفت مالي اگر صحيح به كار گرفته شود، مي‌تواند به ايجاد تنوع كمك كند.

    2- پيشرفت تحصيلي : پيشرفت تحصيلي و گذراندن مقاطع مختلف تحصيلي نيز خود سرشار از تنوع و هيجان است كه نه تنها در زمينه تنوع در زندگي شخصي بلكه در زندگي زناشويي نيز تاثيرگذار است. به اين صورت كه هر چه علم و دانسته‌هاي ما بيشتر مي‌شود، بايد بهتر زندگي كردن و راه‌هاي دستيابي به آرامش را بياموزيم.

    3- پيشرفت اخلاقي و رفتاري: ما بايد همواره رو به كمال قدم برداريم و نقاط ضعف و قوت خود را بيابيم و در رفع نقاط منفي و تقويت نقاط مثبت بكوشيم. تغيير همراه با تنوع است و وقتي اين تغيير مثبت در رفتار و اخلاق ما رخ دهد، حتما در زندگي شخصي و زناشويي ما نيز تنوعي مثبت ايجاد مي‌كند.

    4- پيشرفت در سلامت و زيبايي: با رسيدگي به سلامت خود و خانواده و بهبود در تغذيه و رعايت روش‌هاي سالم زيستن و حذف تدريجي عادات غلط و ايجاد عادت‌هاي صحيح و ورزش كردن، شما مي‌توانيد روز به روز سلامت بيشتري به دست بياوريد. خوب است بدانيد وقتي شما سالم و تندرست باشيد از اندام متناسب، پوست و مويي زيبا و روح و رواني سالم نيز برخورداريد كه خود مي‌تواند يك رضايت ضمني از زندگي در شما به وجود بياورد اين مساله باعث تنوع در زندگي شما نيز مي‌شود چرا كه روز به روز روش‌هاي درباره سالم زيستن مي‌آموزيد و به كار مي‌بريد.


    آموختن، تنوعي بزرگ

    اگر لذت آموختن چيزي كه دوست داريد را علاوه بر چيزهايي كه موظفيد بياموزيد تجربه كرده باشيد، هيچ‌گاه دست از آموختن بر نخواهيد داشت. خوشبختانه دنياي آموختن، آنقدر وسيع است كه شما با همين يك مورد مي‌توانيد تمام عمر، زندگي متنوعي داشته باشيد. آموختن حرفه‌هاي مختلف، هنر‌هاي متفاوت،‌ ورزش‌هاي متنوع، زبان‌ها و مهارت‌هاي بسيار زيادي كه مي‌توان با آموختن آنها زندگي بهتري داشت و از آموختن لذت برد.

    به ياد داشته باشيد براي اين‌كه از آموختن خسته نشويد، از اين شاخه به آن شاخه نپريد. استعداد خود را بيابيد و آن را پيگيري كنيد، خود را خسته نكنيد و از همه ابعاد زندگي لذت ببريد نه تنها از چيزي كه در حال آموختن آن هستيد، آهسته و پيوسته پيش رويد نه به طور مقطعي. در اين صورت از چيزي كه در حال آموختن آن هستيد لذت خواهيد برد و از تنوعي كه آموختن دارد احساس آرامش خواهيد كرد.

    طبيعت، تنوعي از ياد رفته

    وقتي يكنواختي زندگي و كار به شما فشار مي‌آورد، به كوه، جنگل، رودخانه، دريا و حتي كوير برويد و لحظاتي را با طبيعت باشيد تا ببينيد كه مظهر تنوع طبيعت است كه حتي با انقراض انواع مختلف گياهان و حيوانات و تغييراتي كه بشر در محيط زيست داده است هنوز هم سرشار از تنوع است و مي‌تواند به شما در رفع يكنواختي زندگيتان كمك كند و آرامشي به شما دهد تا با انرژي دوباره به زندگي باز گرديد.

    شما حتي مي‌توانيد با گذاشتن چند گلدان يا تهيه يك آكواريوم كوچك يا نگهداري يك پرنده، طبيعت را به خانه خود دعوت كنيد و زندگي‌تان را با دست طبيعت از چنگال يكنواختي برهانيد.


    _____________________________
    www.jamejamonlaine.ir
    حديث السادات ميرزايي

  2. 9 کاربر از پست مفید keyvan تشکرکرده اند .

    keyvan (یکشنبه 23 بهمن 90)


 

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. خيلى به خودكشى فكر ميكنم
    توسط Somebody20 در انجمن سایر مشکلات خانواده
    پاسخ ها: 9
    آخرين نوشته: سه شنبه 28 شهریور 96, 09:08
  2. مردسالاري و بي مهري شوهرم باعث شده هر ثانيه به طلاق فكر ميكنم
    توسط mojtamelibsa در انجمن درگیری و اختلاف زن و شوهر
    پاسخ ها: 24
    آخرين نوشته: دوشنبه 22 مهر 92, 13:18
  3. فكر ميكنم كه شوهرم انگونه كه بايد براي زندگيمون تلاش نميكنه.چه كار كنم؟
    توسط mahsa pirooz در انجمن روانشناسی عمومی و طرح مشکلات فردی
    پاسخ ها: 15
    آخرين نوشته: سه شنبه 18 مهر 91, 02:05
  4. احساس ميكنم ديكه هيج ارزشي واسه نامزدم ندارم
    توسط niaz64 در انجمن طـــــــــــرح مشکلات ازدواج: ارتباط مراجعان-مشاوران
    پاسخ ها: 5
    آخرين نوشته: یکشنبه 26 شهریور 91, 09:29

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright © 1403 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
طراحی ، تبدبل ، پشتیبانی شده توسط انجمنهای تخصصی و آموزشی ویبولتین فارسی
تاریخ این انجمن توسط مصطفی نکویی شمسی شده است.
Forum Modifications By Marco Mamdouh
اکنون ساعت 23:34 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4 می باشد.