به انجمن خوش آمدید

دسترسی سریع به مطالب و مشاوران همـدردی در کانال ایتا

 

کانال مشاوره همدردی در ایتا

صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 28

موضوع: ۞ماه خدا۞

  1. #1
    عضو فعال آغازکننده

    آخرین بازدید
    یکشنبه 18 مرداد 94 [ 14:38]
    تاریخ عضویت
    1387-6-12
    محل سکونت
    همدردی
    نوشته ها
    2,295
    امتیاز
    31,060
    سطح
    100
    Points: 31,060, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 10.0%
    دستاوردها:
    VeteranSocial25000 Experience Points
    تشکرها
    11,614

    تشکرشده 12,542 در 2,269 پست

    Rep Power
    256
    Array

    ۞ماه خدا۞

    ورود شما به میهمانی پربرکت خدا را خیر مقدم می گویم.
    امیدوارم همه شما وما از فیوضات این ماه عظیم وعزیز بهره برداری نموده ، درراستای بندگی خدا قدم برداریم.

  2. 6 کاربر از پست مفید baby تشکرکرده اند .

    baby (چهارشنبه 20 مرداد 89)

  3. #2
    عضو کوشا

    آخرین بازدید
    دوشنبه 25 بهمن 00 [ 10:13]
    تاریخ عضویت
    1387-1-30
    نوشته ها
    485
    امتیاز
    26,364
    سطح
    97
    Points: 26,364, Level: 97
    Level completed: 2%, Points required for next Level: 986
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran25000 Experience Points
    تشکرها
    1,578

    تشکرشده 1,607 در 499 پست

    Rep Power
    65
    Array

    RE: ๑۩๑۞๑۩๑ماه مهمانی خدا๑۩๑۞๑۩๑

    چكيده:

    پژوهش حاضر به تبيين ماهيت روزه در اسلام پرداخته از اين در گام نخست به بيان پيشينه روزه در اديان ابراهيمي و اسلام پرداخته شده سپس تعريفي از ماهيت روزه (با تكيه بر نمود ظاهري آن) ارائه شده است. سپس در گام اصلي پژوهش، به بيان شرايط و ماهيت اصلي روزه پرداخته شده شرايطي كه نخوردن و ... را تنها شروط لازم مي‌داند نه كافي و شروط ديگري هم در آن طرح مي‌نمايد كه توجه انسان را از ظواهر به معنويات و روحيات دروني انسان سوق مي‌دهد كه شرايط كمال يك روزه است.



    در قدم بعد آثار روزه در مراحل مختلف مطرح مي‌شود، خصوصاً اينكه در مرحله كمال روزه، آثار واقعي آن و بزرگي از آن نصيب روزه دار مي شود.

    پس از آن، به كاربرد روزه در قوانين اجتماعي پرداخته شده و اينكه مثلاً دو مقوله كفاره و قصاص در برخي موارد با روزه سامان گرفته است.



    مقدمه

    اين پژوهش بر آن است تا به بررسي جايگاه، روزه در اسلام بپردازد. از اين رو با بررسي قرآن و احاديث سعي شده تا برداشت مفيدي از روزه ارائه گردد، بر خلاف ساير تحقيقات مشابه از بيان احكام و فضايل روزه، كه معروف همگان است تا حد امكان خودداري گرديده و به بيان ماهيت اصلي روزه پرداخته شده.

    روزه، عملي عبادي است كه خداوند آنرا به همه اديان ابراهيمي قبل از اسلام و بعد از اسلام نيز نازل نمود. ازاين رو با پرداختن به ماهيت و شرايط عميق روزه مي‌توان به هدف خداوند از روزه و جايگاه آن و سپس وظيفه اصلي روزه داراي پي برد.

    تاريخچه روزه:

    تاريخ روزه، براي اولين بار در اسلام به سال 6 ه.ق مي‌رسد، زماني كه پيامبر صلي‌الله عليه و آْله و سلم پس از صلح حديبيه، راهي مدينه شدند، ايشان در مدينه اعمال ماه رمضان و سپس شوال را بجا آوردند. اسلام جايگاه خاصي براي روزه قائل مي‌باشد، تا آنجا كه در حديثي از پيامبر صلي‌الله عليه و آْله و سلم يكي از ستون‌هاي محكمي كه اسلام برآن استوار گرديده را، روزه‌داري در ماه رمضان مي‌شمردند. و در جايي ديگر يكي از سه ساحت بهره‌برداري از اسلام را روزه مي‌دانند.

    روزه گرفتن تنها متعلق به دين اسلام نمي‌باشد، در قرآن كريم آمده: « ... روزه بر شما واجب شده، همانطور كه بر اقوام قبل از شما واجب شده بود.» طبق اين آيه روشن مي‌شود كه روزه در همه اديان پيشين وجود داشته. خداوند براي شفاف نمودن بيشتر اين موضوع به ذكر نمونه‌اي از آن در قرآن مي‌پردازد، قرآن كريم به جريان تولد حضرت عيسي اشاره نموده و خطاب به حضرت مريم مي‌فرمايد: « .... اگر كسي از آدميان را ديدي، بگو براي خدا روزه نذر كرده‌ام.» البته روزه ايشان مستحبي بود كه به واسطه نذر واجب مي‌گشت اما از ديگر سو، پيام ديگر آيه عنايت خاصي است كه خداوند به روزه دارد و آنرا به افراد برگزيده خود سفارش مي‌نمايند.
    تعريف روزه:

    روزه از جمله اعمال عبادي است كه خداوند به آن امر فرموده است كه در آن، انسان در طول مدت معين و ساعات خاصي از شبانه روز، از خوردن و آشاميدن و ... در برخي موارد، حتي صحبت كردن دست مي‌كشد.

    روزه در گام اول عبارت است از حفظ شكم و شهوت از خوردن و آشاميدن و بهره گيري از غريزه جنسي و رعايت آداب ظاهري كه در توضيح المسائل‌ها بيان شده.

    در گام بعد حفظ زبان، گوش، چشم، دست و پا و ساير اعضا و جوارح از گناهان را دربر مي‌گيرد كه در صورت عدم رعايت آنها، روزه باطل مي‌گردد. اما همه اينها بهانه‌اي است تا انسان بيشتر به نفس خود توجه پيدا كند.

    هدف نهايي روزه، رسيدن به اين مرحله است كه آن روزه قلب از هموم دنيوي و افكار پست و نگهداري او از ماسوي الله مي‌باشد.

    علي عليه‌السلام مي‌فرمايد: «روزه دل با ارزش‌تر از روزه زبان و روزه زبان، باارزش‌تر از روزه شكم است.»

    شرايط روزه:

    همانطور كه بيان گرديد، روزه دست كشيدن و خودداري از خوردن و آشاميدن است البته، آسان‌ترين چيزي كه خداوند بر روزه‌دار واجب نموده، همين امر مي‌باشد.

    اين حداقل كار، نيز تاثيرات خاص خود را در انسان مي‌گذارد، در حديثي از معصوم عليه‌السلام آمده: «با گرسنگي، مجاري شيطان را تنگ نماييد، كه او مانند خون در بدن انسان جاري است.» در همين راستا، پيامبر صلي‌الله عليه و آْله و سلم مي‌فرمايد: « كسي كه شكم خود را گرسنه نگه دارد، انديشه‌اش تربيت مي‌شود.» ايشان همچنين مي‌فرمايند: «با تشنگي و گرسنگي با نفس‌هايتان مبارزه كنيد، همانا پاداش اين كار همانند پاداش مبارزه در راه خداست و عملي دوست داشتني‌تر از گرسنگي و تشنگي نزد خدا نيست.» ايشان همچنين فرمودند: «گرسنگي بكشيد و بر بدن‌هايتان سخت بگيريد، شايد دل‌هايتان خداوند متعال را ببيند.» «برترين شما روز قيامت، نزد خدا، كسي است كه گرسنگي بيشتري كشيده باشد و در خداوند متعال تكفر بيشتري نموده باشد.»

    خداوند متعال به روحيه و طبيعت بشر توجه داشته و روزه را بر اساس آن براي بشر مقرر نموده است. احكامي هم براي روزه قرار داده تا اشخاصي نظير مسافر و بيمار، تحت فشار قرار نگيرند و بتوانند عوض آن را با فضاي روزه و يا اطعام به مساكين جبران نمايند.

    با همه اوصافي كه به عمل آمده، روزه تنها خودداري از خوردن و آشاميدن نيست، بلكه طبق احاديث، «بايد گوش، چشم، زبان، فرج و شكمت نيز روزه بگيرند. دست و پايت را نگه دار و بسيار سكوت كن مگر از خير. با نوكرت رفق و مدارا نما. هنگام روزه بايد گوش و چشم تو نيز از حرام و زشتي روزه بگيرند. از جدال و آزار رساندن به نوكر خودداري كن و وقار روزه را داشته باش. روزي كه روزه هستي با روزي كه روزه نيستي بايد باهم فرق داشته باشند.»

    آنچه از احاديث برمي‌آيد اين است كه روزه آدابي دارد كه در تحمل گرسنگي محدود نمي‌شود و خداوند اهداف بلندي را در آن قرار داده، به همين خاطر، پيامبر صلي‌الله عليه و آْله و سلم فرمودند: « .... چه بسيار روزه‌داراني كه سودشان از روزه، تنها گرسنگي و تشنگي است.»

    همه آداب و اعمالي كه در ماه مبارك رمضان مورد توجه مي‌باشد فلسفه‌اي دارد. تا آنجا كه يكي از سخنراني‌هاي پيامبر اعظم صلي‌الله عليه و آْله و سلم به تبيين اين مقوله و اهميت ماه مبارك رمضان اختصاص يافته است. در بخشي از اين سخنان چنين آمده: « ... با تشنگي و گرسنگي خود در آن، گرسنگي روز قيامت را به ياد آوريد. به فقيران خود صدقه بدهيد، بزرگان خود را احترام كنيد، كوچكترها را مورد رحمت خود قرار دهيد و صله رحم را بجا آوريد. زبان‌هاي خود را حفظ كرده. ديدگان خود را از آنچه نگاه به آن حلال نيست و گوش‌هاي خود را از آنچه گوش دادن به آن حلال نيست، نگه داريد. با يتيمان مردم مهرباني كنيد تا با يتيمان شما مهرباني شود. به درگاه خداوند از گناهان خود توبه كنيد. هنگام نماز دستهايتان را با دعا به طرف او بلند كنيد، زيرا اين وقت، بهترين اوقات است و خداوند در آن هنگام با نظر رحمت به بندگانش نگاه كرده و هنگامي كه از بخواهد و با او مناجات نمايند، جواب آنان را مي‌دهد. و اگر او را صدا بزنند، به آنان لبيك مي‌گويد و اگر دعا كنند، دعايشان را مستجاب مي‌كند.

    از ديگر اعمالي كه پيامبر صلي‌الله عليه و آْله و سلم به آن اشاره نمودند شامل موارد زير مي‌باشد:

    استغفار، سجده و عبادت زياد، افطاري دادن، اصلاح اخلاق، آسان گرفتن بر زيردستان، تكريم ايتام، خواندن نمازهاي مستحبي، عمل به واجبات، ختم صلوات فراوان، تلاوت قرآن، دعا. در راستاي اعمال مذكور كارهايي هم وجود دارد كه روزه‌دار را از انجام آن نهي مي‌نمايند. كارهايي كه هم روزه و هم وضو را باطل مي‌سازد، شامل: دروغ، غيبت، سخن چيني، نگاه شهوت انگيز، سوگند ناروا و دروغ.

    پيامبر صلي‌الله عليه و آْله و سلم فرمودند: روزه سپري است، در برابر عذاب خدا، تا آن گاه كه روزه دار آن را به وسيله دروغ يا غيبت پاره نكند.

    از ديگر شرايط روزه، رعايت اخلاق روزه‌داري است. در اين راستا، حديثي از پيامبر صلي‌الله عليه و آْله و سلم زينت‌بخش مي‌باشد، ايشان فرمودند: «كسي كه روزه گرفت، آن روز، ناداني و سبك سري نورزد و اگر كسي در مورد او ناداني كرد، نه به او ناسزا گويد و نه بدرفتار كند، بلكه بايد بگويد: من روزه دارم و زبان به زشتي باز نخواهم كرد.»

    از جمله شرايط روزه «سكوت» مي‌باشد. پيامبر صلي‌الله عليه و آْله و سلم فرمودند: «سكوت روزه دار، ستايش خداست.» و ثمره بزرگ سكوت، تذكر مي‌باشد. كه حكمت را به ارمغان مي‌آورد.

    در سوره مريم به صورت شفاهي به مقوله سكوت در روزه پرداخته . در اين سوره به حضرت مريم وحي مي‌شود: بگو براي خدا روزه نذر كرده‌ام، پس امروز با بشري سخن نمي‌گويم. در اين راستا حديثي از امام صادق عليه‌السلام مقوم بحث است. ايشان روزه‌دار را حتي از مجادله و سوگند راست منع مي‌نمايد.

    همه شرايطي كه در مورد روزه ذكر گرديد، بايد در ظرف زماني خاص واقع گردد، زيرا تنها ماه مبارك رمضان است كه ماه برگزيده خداست تا مسلمانان ابتدا تا انتهاي آن روزه بگيرند. هيچ كس، حق ندارد بدون دليل موجه شرعي، روزه اين روزها را ترك نمايد. آنچه ارزش روزه را مضاعف مي‌نمايد، واقع شدن آن در ماه مبارك رمضان است، ماهي كه قرآن در آن نازل شده و پيامبر صلي‌الله عليه و آْله و سلم در اين ماه شروع به تنزيل قرآن نموده.

    پس از همه آنچه ذكر گرديد، شخص روزه دار، بايد شرايط روحي خود را براي روزه گرفتن آماده سازد. امام صادق عليه‌السلام فرمود: « موقعي كه روزه مي‌گيري، خود را به آخرت، نزديك ببين و با خضوع و خشوع و شكستگي و خواري‌اش، مانند بنده‌اي كه از مولاي خود ترسان است. دلت را از عيوب و باطنت را از حيله‌ها و منكرها پاك كن و از هرچه غيرخداست. بيزاري جوي، در روزه خود، تنها خدا را سرپرست خود بدان و آن گونه كه شايسته است از خداوندي كه بر همه غالب است بترس. در روزهايي كه روزه مي‌گيري، روح و بدنت را به خداي متعال بده و قلب خود را براي محبت او و بدنت را براي عمل به دستوراتش و چيزهايي كه از تو خواسته ، آزاد گردان .... »

    نتيجه روزه، معرفت به خداوند است و شكرگزاري از او بخاطر اينكه ما را هدايت نموده، كساني كه به اين مرحله برسند، مورد آمرزش خدا قرار گرفته به اجر عظيمي مي‌رسند. ماه مبارك رمضان، بهترين فرصت براي كسب آمرزش خداوند است. پيامبر صلي‌الله عليه و آْله و سلم فرمود: «هركس ماه مبارك را از دست دهد و آمرزيده نشود، خدا او را نيامرزد.»


    آثار روزه:

    روزه، آثار ظاهري و باطني فراواني را در پي دارد. روزه در حداقل و اولين پيامد، به انسان سلامتي مي‌دهد.

    البته، اين همه اهداف آن نمي‌باشد، هدف و اثر اصلي روزه در حديثي قدسي به خوبي بيان شده؛ «نتيجه روزه كم خوري و كم گويي است كه حكمت را به ارمغان مي‌آورد. حكمت نيز، معرفت و يقين را در پي دارد. وقتي بنده‌اي به يقين برسد، باكي ندارد كه چگونه روزگار را سپري كند در سختي يا آسايش و اين مقام خوشنودهاست.

    هركس طبق خشنودي من رفتار كند، سه خصلت به او مي‌دهم: شكري كه ناداني همراه آن نباشد، يادي كه فراموشي نداشته باشد و دوستي‌اي كه دوستي مرا به دوستي آفريدگانم ترجيح ندهد. هنگامي كه او مرا دوست داشت. من هم او را دوست خواهم داشت؛ دوستي او را در دل بندگانم انداخته و چشم قلب او را به عظمت جلالم مي‌گشايم و علم آفريدگانم را از او پنهان نمي‌دارم؛ در تاريكي شب و روشنايي روز با او مناجات مي‌كنم... »

    در پايان انساني كه به حقايق روزه دست يافته، به قرب و معرفت الهي نايل مي‌شود و خدا هيچ مانعي بين او و خود قرار نمي‌دهد كه اين مقام دوستان خداوند است.

    كاربرد روزه در قوانين اجتماعي:

    روزه وسيله‌اي براي تنبيه و تهذيب نفس است از اين رو، خداوند آن را براي بهبود عميق روابط اجتماعي داير نموده، در قرآن به كاربرد روزه درد و مورد قصاص و كفاره مي‌پردازد.

    الف- قصاص: از جمله كاربردهاي مهم و جالب روزه در شرع اسلام قصاص مي‌باشد. خداوند مي‌فرمايد: «... در قصاص نفس غيرعمد مسلمان، كسي كه مال براي ديه ندارد، دو ماه پياپي ، روزه بگيرد كه بخشايشي است از ناحيه خداوند.» با اين آيه، دو ماه روزه، بر شخصي بي‌بضاعت كه توانايي پرداخت ديه را ندارد واجب مي‌شود.

    ب- كفاره: از ديگر كاربردهاي روزه در فقه اسلامي در مقوله كفاره مي‌باشد، كفاره به معناي پوشاندن و عبارت است از عملي كه به گونه‌اي، زشتي معصيتي را بپوشاند. كفاره چيزي است كه گناه را بپوشاند.

    ج- قسم: خدا قسم‌هايي را كه منجر به بستن پيمان مي‌شود، مواخذه نموده و كفاره اي براي آن تعيين مي‌نمايد. در مورد كسي هم كه استطاعت مالي ندارد، سه روز روزه را در نظر مي‌گيرد. تا با اين كار، عمل به سوگندها را محكم نمايد.

    مورد ديگري كه قرآن از روزه به عنوان كفاره، اشاره مي‌نمايد آيه 59 مائده مي‌باشد براي كسي كه در حال احرام شكار كند، در حالي كه استطاعت ندارد. «به جاي اطعام هر مسكين، يك روز، روزه بگيرد تا كيفر نافرماني را بچشد.» اين گونه خداوند، تنبيه لازم را اجرا مي‌نمايد.

    پي نوشت:

    1- ابن هشام، سيره النبي، ج 3، مكتبه علي صبيح و اولاده، 1383 ه.ق، ص774
    2- علي كرمي فريدني، برگرداني تازه از نهج الفصاحه، چاپ اول، قم، انتشارات حلم، 1384 ش، ص 202
    3- همان، ص 225
    4- بقره، 183
    5- مريم26
    6- بقره، 185- بقره، 187
    7- ره توشه راهيان نور ، شماره 56، روزه و رمضان المبارك، صادق گلزاده، ص 27
    8- همان
    9-همان، ص 28
    10-آمدي، غررالحكم و دررالحكم، حديث 3363
    11-ميرزا جواد آقا ملكي تبريزي، المراقبات، ابراهيم محدث، چاپ اول، بي جا، نشر اخلاق، 1375، ص 209
    12-همان، ص 216
    13-نهج الفصاحه، ص 196
    14-المراقبات، ص 194
    15-همان
    16-بقره، 187
    17-بقره، 185 و 184
    18-المراقبات، صص 200و 209و 196
    19-نهج الفصاحه، ص 316، 315، 101
    20-المراقبات، ص212
    21-همان، صص 214، 213، 212
    22-نهج الفصاحه، صص 355، 281
    23-همان، صص 359، 358
    24-همان، ص359
    25-همان، صص 557، 354
    26-المراقبات، ص 194 (به نقل از حديث پيامبر)
    27-المراقبات، ص 194 (به نقل از حديث پيامبر)
    28-مريم، 26
    29-المراقبات، ص200
    30-بقره، 185
    31-همان
    32-سيره ابن هشام، ج 1، ص 157
    33-المراقبات، ص 199
    34-بقره، 185
    35-احزاب، 35- نهج الفصاحه، ص 557
    36-المراقبات، ص 215
    37-نهج الفصاحه، ص 355
    38-المراقبات، صص 195، 194
    39-همان، ص 195
    40-علامه طباطبايي، نفسيرالميزان، ج 5، سيدمحمدباقر موسوي همداني، قم، دفترانتشارات اسلامي، بي تا، ص 59
    41-نساء، 92
    42-تفسيرالميزان، ج5، ص 61
    43-همان، ج 6، ص 164
    44-مائده، 59
    45-مائده 95

  4. 7 کاربر از پست مفید کنجکاو تشکرکرده اند .

    کنجکاو (شنبه 31 مرداد 88)

  5. #3
    عضو همراه

    آخرین بازدید
    سه شنبه 13 مهر 89 [ 16:10]
    تاریخ عضویت
    1387-1-19
    نوشته ها
    1,801
    امتیاز
    13,034
    سطح
    74
    Points: 13,034, Level: 74
    Level completed: 46%, Points required for next Level: 216
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran10000 Experience Points
    تشکرها
    954

    تشکرشده 992 در 530 پست

    Rep Power
    198
    Array

    RE: ๑۩๑۞๑۩๑ماه مهمانی خدا๑۩๑۞๑۩๑

    حضرت علي (ع) مي فرمايد :

    گواراترین زندگی برای کسی است که به آنچه خداوند قسمت او کرده ، خرسند و راضی باشد.

  6. 3 کاربر از پست مفید دانه تشکرکرده اند .

    دانه (شنبه 31 مرداد 88)

  7. #4
    عضو فعال آغازکننده

    آخرین بازدید
    یکشنبه 18 مرداد 94 [ 14:38]
    تاریخ عضویت
    1387-6-12
    محل سکونت
    همدردی
    نوشته ها
    2,295
    امتیاز
    31,060
    سطح
    100
    Points: 31,060, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 10.0%
    دستاوردها:
    VeteranSocial25000 Experience Points
    تشکرها
    11,614

    تشکرشده 12,542 در 2,269 پست

    Rep Power
    256
    Array

    RE: ۞ماه خدا۞

    فضيلت افطارى در ماه رمضان
    ايها الناس من فطر منكم صائما مؤ منا فى هذا الشهر كان له بذلك عندالله عتق رقبة و مغفرة لما مضى من ذنوبه قيل يا رسول الله فليس نقدر على ذلك فقال صلى اللّه عليه و آله اتقوا النار و لو بشق تمرة اتقوا النار ولو بشربة من ماء.

    اى گروه مردم ! هر كس از شما در اين ماه روزه دارى را افطار دهد؛ خداى تعالى پاداش عملش را ثواب يك بنده آزاد كردن و آمرزش گناهان گذشته او قرار خواهد داد. فردى گفت : يا رسول الله ! همه ما كه توانايى افطار دادن نداريم . حضرت فرمود: از آتش جهنم بپرهيزيد، گرچه به دادن نصف دانه خرما باشد (اگر اين را هم نداريد) به دادن شربت آب ساده اى باشد.

    مرحوم مجلسى در بحارالانوار، چند روايت در ثواب افطار دادن در ماه رمضان ، بيان فرموده از جمله از ابى بصير از امام صادق عليه السلام چنين نقل مى كند:
    قال ايما مؤمن اطعم مؤ منا ليلية من شهر رمضان كتب الله له بذلك مثل اجر من اعتق ثلاثين نسمة مؤ منة و كان له بذلك عندالله دعوة مستجابة.

    هر مؤ منى كه مومن ديگرى را در شب ماه رمضان افطار دهد، خداوند براى او ثواب آزاد كردن سى بنده مى نويسد، و در نزد خدا براى او يك دعا مستجاب خواهد بود.
    در روايت ديگرى آن حضرت مى فرمايد:
    من تصدق فى شهر رمضان بصدقة ، صرف الله عنه سبعين نوعا من البلاء.
    هر كس در ماه رمضان ، صدقه اى دهد، خداوند هفتاد نوع بلا از او دور خواهد كرد.
    موسى بن بكر از حضرت موسى بن جعفر عليه السلام چنين نقل مى كند:
    قال فطرك اخاك الصائم افضل من صيام.
    ثواب افطار دادن برادر مؤ منت برتر است از روزه گرفتنت.
    روايت ديگرى است از محاسن برقى از امام صادق عليه السلام كه ترجمه اش را نقل مى كنم :
    حضرت فرمود: جدم امام زين العابدين عليه السلام روزى كه روزه مى گرفت ، دستور مى داد گوسفندى ذبح كنند و آن را تكه تكه نموده بپزند. هنگام عصر كه مى شد حضرت به ديگ ها سر ميزد تا بوى آن را استشمام كند؛ در حاليكه روزه بود، سپس مى فرمود: ظرف ها را بياوريد، براى خانواده فلان اين ظرف را پر كنيد، براى خانواده فلان اين ظرف را پر كنيد. همينطور براى همه سفارش مى كرد كه ببرند تا غذا تمام مى شد. آن وقت حضرت خود با نان و خرما افطار مى كرد.


    منبع: بحارالانوار، ج 96، ص 316-317

    «خدا گوید:تو ای زیباتر از خورشید زیبایم،
    تو ای والاترین مهمان دنیایم،
    بدان آغوش من باز است،
    شروع کن، یک قدم با تو،
    تمام گامهای مانده اش با من…»

  8. 4 کاربر از پست مفید baby تشکرکرده اند .

    baby (یکشنبه 17 مرداد 89)

  9. #5
    عضو کوشا

    آخرین بازدید
    شنبه 20 تیر 94 [ 15:18]
    تاریخ عضویت
    1387-7-07
    نوشته ها
    327
    امتیاز
    7,417
    سطح
    57
    Points: 7,417, Level: 57
    Level completed: 34%, Points required for next Level: 133
    Overall activity: 4.0%
    دستاوردها:
    Veteran5000 Experience Points
    تشکرها
    782

    تشکرشده 791 در 202 پست

    Rep Power
    48
    Array

    RE: ۞ماه خدا۞


    و اينك دري گشوده ميشود....
    پشت اين در انوار طلائي خورشيد مهر تابيدن گرفته و نفس براي بلعيدن هواي تازه و ناب بيقراري ميكند...
    صداي خوش آهنگي مرا بسوي خويش ميخواند! نه ! .... ما را به سوي خويش ميخواند!
    آري .... اوست....
    و اين بار رئوفتر و مهربانتر.... فرصتي است كوتاه در بسياري روزمرگيهامان.....
    ميگويند اين در تنها يك بار در هرسال گشوده ميشود....
    و همه و همه از همه رنگ و شكل و گونه ميتوانند از اين در عبور نموده و پاك شوند....
    اما چرا؟ چرا هنوز بسياري غافليم از باز شدن در رحمت پروردگار؟؟
    چنان سرگرم خويش و زندگي خويشيم گويي هميشه در اين دنيا خواهيم ماند...!
    آه.
    مانده ام ..... سي روز وقت دارم تا خود را به آنطرف اين در رويايي برسانم....

    صدا ميخواند ... "شياطين در اين سي روز در بندند...."

    رب تو رئوفتر از هميشه است .....

    و همه فرشتگان آماده اند تا پس از تطهير تو به پايت سجده كنند!

    اين سرآغاز "انسان" شدن است! فرصتي دوباره يا چند باره به انسان.....
    لطفي است سرشار از محبت ... از پروردگارت!!!

    چرا نيايي؟؟؟ بيا ..... بيا و انسان شو......

    بيا تا بالهايت به تو برگردد.....

    ميدانم ..... ميدانم ..... شروع ميكنم.... راه مي افتم.... اداي كساني را درمياورم كه قصد عبور دارند....
    گرسنه ميمانم.... تشنه ميمانم..... نماز ميگذارم...... و كتاب الهي را روخواني ميكنم.....
    فعلا همرنگ جماعتي به سوي اين در رهنمونم .... و شايد خودم اينگونه ميپندارم و ....!!!
    تا اين حس مرا به كجا كشاند ....
    و صدا ميخواند....
    در اين ماه شياطين در بندند..... شياطين در بندند!!!!
    ..........
    الهي و ربي من لي غيرك.....

  10. 3 کاربر از پست مفید shirin joon تشکرکرده اند .

    shirin joon (سه شنبه 19 مرداد 89)

  11. #6
    عضو فعال آغازکننده

    آخرین بازدید
    یکشنبه 18 مرداد 94 [ 14:38]
    تاریخ عضویت
    1387-6-12
    محل سکونت
    همدردی
    نوشته ها
    2,295
    امتیاز
    31,060
    سطح
    100
    Points: 31,060, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 10.0%
    دستاوردها:
    VeteranSocial25000 Experience Points
    تشکرها
    11,614

    تشکرشده 12,542 در 2,269 پست

    Rep Power
    256
    Array

    RE: ۞ماه خدا۞

    امسال تصمیم گرفتم ، برای بهره برداری بیشتر از این ماه که ما بسرعت از اون گذر می کنیم ، یه جدول درست کنم با تقسیم بندی سطری 30 روز ماه مبارک و ستونهای سخر -روز- شب که شامل قرآن ، ادعیه های مذکور و سایر کارهائیه که میشه در این ماه انجام داد و دل و جان را صفا داد. برنامه داشته باشم تا آخر ماه حسرت زمان تلف شده رو نخورم.
    برا اینکه یکی از آفتهائی که بشدت زمان رو از چنگ ما می دزده سریالهای تلویزیونه ، تصمیم گرفتم بعد از افطار این سریالها رو نگاه نکنم.

    نظر شما راجع به این دو برنامه چیه؟؟؟

  12. 6 کاربر از پست مفید baby تشکرکرده اند .

    baby (سه شنبه 19 مرداد 89)

  13. #7
    ((( مشاور خانواده )))

    آخرین بازدید
    دیروز [ 10:03]
    تاریخ عضویت
    1386-6-25
    نوشته ها
    9,420
    امتیاز
    287,040
    سطح
    100
    Points: 287,040, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    VeteranCreated Blog entryTagger First ClassSocial50000 Experience Points
    نوشته های وبلاگ
    7
    تشکرها
    23,576

    تشکرشده 37,079 در 7,002 پست

    حالت من
    Sepasgozar
    Rep Power
    0
    Array

    RE: ۞ماه خدا۞

    نقل قول نوشته اصلی توسط BABY
    يه جدول درست کنم با تقسیم بندی سطری 30 روز ماه مبارک و ستونهای سخر -روز- شب که شامل قرآن ، ادعیه های مذکور و سایر کارهائیه که میشه در این ماه انجام داد و دل و جان را صفا داد . برنامه داشته باشم تا آخر ماه حسرت زمان تلف شده رو نخورم.

    نظر شما راجع به این دو برنامه چیه؟؟؟
    سلام
    پيشنهادم در مورد سایر کارهائیه که میشه در این ماه انجام داد و دل و جان را صفا داد اينه كه:
    براي هر روز ماه رمضان قرار بگذار كه حداقل يك پست محتوايي در پاسخ مراجعين كه درخواست نياز دارند هديه كني. و از خدا هم بخواهي كه مطالبت، گره از زندگي آن فرد باز كنه.


    نظرم خوب بيد؟

  14. 11 کاربر از پست مفید مدیرهمدردی تشکرکرده اند .

    مدیرهمدردی (چهارشنبه 20 مرداد 89)

  15. #8
    عضو کوشا

    آخرین بازدید
    شنبه 20 تیر 94 [ 15:18]
    تاریخ عضویت
    1387-7-07
    نوشته ها
    327
    امتیاز
    7,417
    سطح
    57
    Points: 7,417, Level: 57
    Level completed: 34%, Points required for next Level: 133
    Overall activity: 4.0%
    دستاوردها:
    Veteran5000 Experience Points
    تشکرها
    782

    تشکرشده 791 در 202 پست

    Rep Power
    48
    Array

    RE: ۞ماه خدا۞

    [b]
    چرا كه نه مدير عزيز.... خوب خوب بيد....

    بي بي عزيز ممنون .... بسيار عالي.... منم به فكر افتادم....

    كاش امسال ماه رمضون يه جور ديگه باشه.... پر از صفا..... صفاي دل .... صفاي جان....
    كاش آدما همه يه رنگ بشن..... رنگ خدا.... مهربون بشن و راستگو......
    كاش امسال گرسنه نمونه اطرافمون و سفره افطار ما رنگارنگ واسه مهموناي هفت رنگ پهن نشه.....
    كاش گرسنه واقعي رو سير كنيم..... كاش يتيم ها رو نوازش كنيم....
    كاش ديگه واسه پول كار نكنيم .... لااقل همين يه ماه.....
    كاش به كسي حرف بد نزنيم همين يه ماه.....
    كاش الكي گشنه و تشنه نمونيم تو اين روزاي بلند ....
    كاش بي ثواب نمونيم توي ماه نزول رحمت الهي ....
    كاش دل همديگه رو نشكنيم تو اين يه ماه......
    كاش كسي به خاطر ما بغضش نشكنه دم افطار....
    كاش ....
    كاش ....
    ......

    ماه ....ماه خداست..... مال خودشه .... دوست داره ببخشه .... دوست داره .....

    دوست داره ببخشه .... دوست داره بشوره .... چي رو؟؟؟
    همون زنگارهاي كثيف و زشتي كه داره دور قلبامون جا خشك ميكنه .....
    همون سياهي هايي كه داره قلب قشنگمونو سخت و زشت ميكنه .....
    همون احساس هاي بدي كه ميخوان بين ما و اون فاصله بندازن....
    آره ....
    دنبال بهونه بود.... ماه رمضون مثل يه حمام بزرگ واسه روح من و تو ساخت.....
    پس به پيش ! واسه يه كيسه كشي جانانه .....
    وقتشه يه مشت و مالي به روح خسته و درمونده مون بديم.....
    بچه ها پاشين .....
    امسال بايد فرق كنه ...... امسال بياين همه واسه هم دعا كنيم ......
    بياين همه با هم اولين افطار اولين دعامون اين باشه .....[/b]



    اللهم عجل لوليك الفرج .....

    آمين....

    و التماس دعا.....


  16. 6 کاربر از پست مفید shirin joon تشکرکرده اند .

    shirin joon (شنبه 31 تیر 91)

  17. #9
    عضو همراه

    آخرین بازدید
    چهارشنبه 02 شهریور 01 [ 10:24]
    تاریخ عضویت
    1386-6-22
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    1,166
    امتیاز
    41,377
    سطح
    100
    Points: 41,377, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    VeteranSocial25000 Experience PointsTagger Second Class
    تشکرها
    2,961

    تشکرشده 3,584 در 906 پست

    Rep Power
    0
    Array

    RE: ۞ماه خدا۞



    ماه رمضان برای آن است که یک ماه مرخصی از زمین برای سفر به ملکوت بگیریم


    .

  18. کاربر روبرو از پست مفید setareh تشکرکرده است .

    setareh (پنجشنبه 21 مرداد 89)

  19. #10
    عضو همراه

    آخرین بازدید
    چهارشنبه 02 شهریور 01 [ 10:24]
    تاریخ عضویت
    1386-6-22
    محل سکونت
    قم
    نوشته ها
    1,166
    امتیاز
    41,377
    سطح
    100
    Points: 41,377, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    VeteranSocial25000 Experience PointsTagger Second Class
    تشکرها
    2,961

    تشکرشده 3,584 در 906 پست

    Rep Power
    0
    Array

    RE: ۞ماه خدا۞


    سلام

    با نیت پاکیزه وارد شوید –دلها تون را پاک کنید-توی دلت کینه ی کسی نباشد
    lماه مبارک رمضان ماه ایستادن جلوی نفس است (مخالفت دربرابر خواسته های طبیعی نفس نه غیر طبیعی)
    ماه مبارک رمضان ماه آشتی با قرآن است ماه انس با قرآن
    قرآن می خوانیم تا خدا با ما حرف بزند .
    در این ماه خواهش های نفسانی رامهار می کنیم. فرصت آزاد سازی قوای روحی به روح می دهیم برای پرواز و اوج گرفتن روح.نخوردن و نیاشامیدن شروع می شود تا همه ی مناظق شخصیت روزه باشد از جوارح از اعضاء(چشم و گوش و دست و پا) تا روزه ی فکر و روزه قلب.

    برنامه های ماه رمضان :
    1- روزه گرفتن

    2 -تلاوت قرآن (ماه مبارک رمضان ماه آشتی با قرآن است ماه انس با قرآن. قرآن می خوانیم تا خدا با ما حرف بزند .)
    حضرت رسول اکرم (ص):
    اگریک آیه درماه رمضان بخوانید مانند این است که کل قرآن رادر سایر ماه ها ختم کردید .
    3-درخواست- دعا –خواستن –با حسن ظن وبا تضرع
    4-یاد کردن از قیامت (وقتی عطش و گرسنگی غالب می شود یاد گرسنگی و عطش آخرت افتادن)
    5-صدقه :مالی –لبخند به سیمای مومن –سنگی از سرراه برداریم هرکار نیک به نیت الهی و خدمت به خلق و....
    6-احترام و تکریم از بزرگسالان
    7- به بچه ها محبت ویژه کردن
    8- صله رحم وبرقراری شبکه فامیلی (چه خدمتی می توانم برای فامیلم بکنم؟)
    9-حفظ زبان و ادب کردن زبان در این ماه (جلوگیری از غیبت)مراقبت از چشم و گوش
    10-رسیدگی به ایتام
    11-رسیدگی به دل خود بوسیله توبه و استغفار (بهترین فرصت برای نجات از نکبت گناه)
    12-رسیدگی به نماز (سجده –رکوع –حضور قلب – اسرار نماز)
    13-توزیع مهربانی –افطاری دادن و...
    14-تمرین حسن خلق –تمرین آسان گیری و راحت گیری برای دیگران
    15-صلوات فراوان بر محمد و آل محمد

    حال با این برنامه می توان برای هریک از این 15مورد برنامه ریزی کرد .









  20. 6 کاربر از پست مفید setareh تشکرکرده اند .

    setareh (چهارشنبه 20 مرداد 89)


 
صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright © 1403 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
طراحی ، تبدبل ، پشتیبانی شده توسط انجمنهای تخصصی و آموزشی ویبولتین فارسی
تاریخ این انجمن توسط مصطفی نکویی شمسی شده است.
Forum Modifications By Marco Mamdouh
اکنون ساعت 10:15 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4 می باشد.