آن‌چه در رشد آموزشی حرف اول را می‌زند، انگیزه‌ی تحصیلی دانش‌آموز است. جدی‌ترین عامل در رشد یادگیری دانش‌آموزان، انگیزه‌ی تحصیلی آنان است که می‌بایست توسط خانواده و مدرسه تقویت شود. دانش‌آموزی که از نظر تحصیلی و آموزشی دارای انگیزه می‌باشد، علاقه‌مند به یادگیری‌ست و فعالیت‌های مرتبط با یادگیری را دوست‌دارد و به این اعتقاد رسیده ‌که مدرسه، جایگاه مهمی است.

پدران، مادران، معلمان و مدیران مدارس، باید‌‌ در‌نظر داشته باشند یکی از وظیفه‌های مهم آنان، این است که باورِ با‌اهمیت‌بودن مدرسه و یادگیری را در دانش‌آموزان به‌وجود آورند تا از این طریق، تمایل به خوب‌بودن و خوب عمل کردن در مدرسه، در آنان رشد پیدا کند.

برای افزایش انگیزه‌ی تحصیلی دانش‌آموزان، کارهای زیادی وجود دارد که پدر و مادر می‌توانند انجام دهند که د‌ر این‌جا به برخی از آنها اشاره می‌کنم:

- در جلسه‌های مختلف که از طرف مدرسه از شما دعوت می‌شود، با جدیت شرکت کنید. تجربه نشا‌ن داده ‌رمز ایجاد دگرگونی، مشارکت در برنامه‌هایی است که مستلزم حضور فیزیکی پدر و مادر در مدرسه مانند شرکت در جلسه‌های عمومی، کلاس‌های آموزشی و... می‌باشد. هنگامی‌که پدر و مادر، ساعت‌هایی از وقت خود را صرف‌می‌کنند تا د‌ر فعالیت‌های ‌مدرسه شرکت نمایند، این اقدام آنان، پیام مهمی برای دانش‌آموزان دربر دارد و آن، این‌که مدرسه و فعالیت‌های آن برای پدر و مادر مهم است.

حضور پدر و مادر در مدرسه و شرکت در جلسه‌ها و مشارکت در برنامه‌های مدرسه، تأثیر مثبتی در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دارد.
اگر در کارهای روزمره به دانش‌آموزان مسؤو‌‌لیت‌پذیری را آموزش‌ دهید، همین مسؤولیت‌پذیری، قابلیت انتقال به فعالیت‌های آموزشی را خواهد داشت.

- برای ایجاد یک رابطه‌ی خوب با فرزندان‌تان تلاش کنید. برای این منظور، زمان‌هایی ‌را صرف داشتن لحظه‌های خوش با کودکان خود کنید. وقتی را‌جع به مدرسه صحبت می‌کنند، خوب گوش‌دهید. در انجام تکلیف‌های مدرسه، آنان را راهنمایی و همراهی کنید‌. راجع به امور جذاب و مورد علاقه‌ی کودک، با او صحبت کنید. سعی‌کنید فعالیت‌های خانوادگی مانند بازدید از کتابخانه‌ها، موزه‌ها و پارک‌ها داشته باشید.

- با معلم فرزند خود، ارتباط و همکاری داشته باشید. به فرزندتان ‌نشان دهید که برای معلمش ‌احترام قائل‌اید و به همین منظور، هیچ‌گاه در حضور او با معلمش مخالفت نکنید.
و اما معلمان باید توجه داشته باشند که رسالت مهمی بر عهده‌ی آنان نهاده شده است. رسالتی که معلم را در ردیف پیامبران و راهنمایان بشر قرارداده است. پدر و مادر با هزار امید‌ و آرزو، گل‌های باغ زندگی‌شان را در اختیار آنان قرارمی‌دهند. معلمان باید سعی‌کنند تا حد امکان و با تلاش و جدیت، مسائل و مشکل‌های خود به‌خصوص مشکل‌های معیشتی‌شان ‌را از چگونگی ارائه‌ی تدریس به دانش‌آموزان، جدا کنند تا ضمن افزایش انگیزه‌ی تحصیلی دانش‌آموزان، سبب افزایش کیفیت یادگیری دانش آنان می شود .

( منبع :شادکامی )