پدرها‌و مادرها چرا و چگونه باید جلوی رفتارهای پرخطر فرزندانشان را بگیرند؟


والدین می‌توانند بر رفتار‌های جنسی نوجوانان خود تاثیر آشكاری بگذارند.

چندی پیش به ملاقات یكی از دوستان روانپزشكم رفته بودم. منتظر بودم تا ویزیت آخرین بیمارش را به پایان برساند. پس از نیم ساعت انتظار دختر جوانی را دیدم كه با چشمان اشك آلود در حالی كه تلاش می‌كرد جلب توجه نكند، از اتاق خارج شد و به سرعت مطب را ترك كرد. با خوشحالی برای دیدن دوستم به اتاق رفتم اما او را در حالی كه عمیقاً به فكر فرو رفته بود دیدم. وقتی كه علت را جویا شدم گفت: در این هفته این چندمین بیماری است كه زندگی‌اش به خاطر ناآگاهی، این‌گونه به تباهی كشیده شده است.
وقتی به چهره نوجوانانی كـه وارد دفتر كارم می‌‌‌شونـد نگاه می‌كنم، چشمان گریان و پشیمان افرادی را می‌بینم كه زندگی‌هایشان به خـاطـر نـتایج متفاوت روابط پرخطر جنسی بــه مخاطره افـتـاده اسـت. امروزه در رابـطـه بـا روابـط جنـسـی نـوجـوانــان، با مـشـكـلات زیـادی رو بـه رو می‌شویم.
شاید علت این باشد كه هنوز در خانواده‌های ایرانی عقاید و اظهارنظرهـای متفاوتی در زمینه صحبت درباره این گونه مسائل وجود دارد. اكثر خانواده‌ها مسائل جنسی نوجوانان‌شان را به كل فراموش می‌كنند و آن را كاملا نادیده می‌گیرند. شاید این روش در زمان‌های قدیم كار چندان غلطی نبود اما امروزه با توجه به امكاناتی كه در دسترس نوجوانان قرار دارد از قبیل اینترنت، دوستان و... كار بسیار نادرستی است چون به هر حال توجه نوجوان به این مسائل جلب می‌شود و خطری كه او را تهدید می‌كند، دریافت اطلاعات غلط در زمینه این مسائل است. با خودم فكر كردم آیا اگر خانواده‌های این نوجوانان در این زمینه با آنان صحبت كرده بودند و آنها آگاهی‌های لازم را داشتند، چند درصد احتمال داشت كه باز زندگی‌شان را این‌گونه تباه كنند؟


چرا نوجوانان گروه پرخطر هستند؟

رشد و نمو غدد داخلی و ترشحات هورمون‌های جنسی به نوجوان امكان برقراری روابط جنسی را می‌دهد و انگیزه و كشش جنسی نسبت به غیر هم‌جنس در او ایجاد می‌‌شود و از طرفی نخستین برخورد نوجوان با جنس مخالف اغلب با ترس و پریشانی خاطر همراه است.
جوان تازه بالغ نیاز جدید و مبهم و تمایلات قوی و نامعلومی را احساس می‌كند كه او را از جلدش خارج كرده او را به سوی جنس مخالف می‌كشاند و جهش‌های شدید محبت، عقب نشینی‌های توضیح ناپذیر و حركات بدون دلیلی كه او را آشفته می‌سازد روبرو می‌كند نوجوان می‌خواهد این همه انرژی را كه به وجود آمده و موجب هیجان او شده است را در جایی آزمایش كند اما در عین حال نگران عواقب آن است.
او بیداری و رشد تمایلات جنسی را دارد ولی هدف ندارد. این مساله در افراد محجوب و كمرو نوعی اضطراب و گیجی ایجاد می‌كند. در جوامعی كه آموزش صحیح در این زمینه وجود ندارد و راه‌های كنترل آن برای نوجوان توضیح داده نمی‌شود این مشكل مضاعف است و در اینجاست كه متأسفانه لغزش و سقوط در پرتگاه در كمین است.



تاثیر دوستان

طریقه زندگی و رفتار‌های دوستان، اثر زیادی روی نوجوانان دارد. نوجوانانی كه با دوستانی نشست و برخاست دارند كه در سنین پایین روابط جنسی برقرار می‌كنند و بی پرده درباره آن صحبت می‌كنند، بسیار بیشتر در معرض خطر قرار دارند.
جالب است بدانید كه برخی نوجوانان عقیده دارند كه با این كار در جمع، احترام كسب خواهند كرد و بیشتر تاثیرگذار خواهند بود. پسران نوجوان ممكن است باور داشته باشند كه اگر چنین روابطی داشته باشند از طرف دیگران بیشتر "مرد" جلوه خواهند كردو ترس از اینكه در بین جمع دوستان‌شان مورد تمسخر قرار گیرند، ممكن است در تصمیم گیری‌هایشان تاثیر زیادی داشته باشد.
نوجوانان كم سن و سال نیز با تاثیر گرفتن از رفتار‌های نوجوانان بزرگ‌تر، دوست دارند رفتارهای آنها را تقلید كنندكه به علت داشتن تجربه كم در زندگی، برایشان بسیار خطرناك است. بنابراین توصیه می‌شود كه پدران و مادران، دوستان فرزندان‌شان را تحت نظر داشته باشند و از دوستی صمیمی فرزندان‌شان با افرادی كه مشكلات اخلاقی دارند، به شدت جلوگیری كنند.


رسانه‌های گروهی

تعجبی ندارد اگر بگوییم نوجوانانی كه در تلویزیون و ماهواره برنامه‌های این‌چنینی زیاد تماشا می‌كنند، بیشتر معتقد هستند كه روابط جنسی قبل از ازدواج با افراد مختلف بی‌زیان و حتی گاهی مطلوب است. نوجوانان به طرز بی‌رحمانه‌ای با بمبارانی از برنامه‌ها، تبلیغات و تفریحات و حتی انواعی از موسیقی جنسی در تلویزیون مواجه می‌شوند. والدین باید از این مساله آگاهی یابند و نوجوانان‌شان را برای برخورد با این مساله آماده كنند. آنها باید بیابند كه چه چیز باید جزو مسائل آموزشی فرزندان‌شان قرار گیرد؟ گاهی مقدار وسیعی از اطلاعات متناقض از طریق رسانه‌هابه نوجوانان ارائه می‌شود. ضروری است كه والدین به نوجوانان‌شان كمك كنند تا بتوانند مهارت‌های فكری را در خود تقویت كنند تا قادر شوند اطلاعاتی را كه می‌بینند یا می‌شنوند، تحلیل كنند و خود را از انتخاباتی كه سلامتی‌شان را به خطر می‌اندازد، حفظ كنند.

آیا این مشكلات فقط مختص كشور ماست؟

خیر. این تصور كاملا اشتباه است كه در كشور‌های غربی مسائل جنسی كاملا حل شده و بدون مشكل است. نوجوانان آمریكایی نیز در رابطه با حاملگی زود رس و بیماری‌های مقاربتی مصایب بسیاری را متحمل می‌شوند.
در این كشورها اعتقاد بر این است كه این مصایب ناشی از انقلاب جنسی دهه‌های 60 و 70 و آزادی جنسی ناشی از آن است. این مساله كه بسیاری از دختران و زنان جوان در غرب بیش از پیش گرفتار مشكلات حاملگی در سنین پایین و بیماری‌های جنسی می‌شوند، مورد انكار كسی نیست. این مشكل در اغلب كشورهای غربی عمدتا در پایین‌ترین طبقات اجتماعی متمركز شده است.



تاثیرات راهنمایی والدین

والدین می‌توانند بر رفتار‌های جنسی نوجوانان خود تاثیر آشكاری بگذارند. بهترین راه برای كاهش فعالیت‌های جنسی پرخطر این است كه والدین را تشویق كنیم تا به جای اینكه مانند یك تماشاچی فقط نظاره‌گر باشند، كاملاً در آموزش این مسائل به فرزندان‌شان سهیم باشند. والدین باید مسوولیت آموختن طریقه صحیح زندگی را به فرزندان‌شان شخصاً برعهده بگیرند، چون در هنگام فقدان آموزش‌های رسمی یا خانوادگی نوجوان به سوی یادگیری از گروه همسال، رسانه‌ها و یا تجربه جنسی مخاطره‌آمیز كشانده می‌شود. والدین باید فرزندان‌شان را از تاثیرات جنسی و نیز سوء استفاده‌های جنسی دور كنند. به علاوه پدر و مادر‌ها باید در رابطه با ارتباط‌های صحیح و مطلوب، نوجوانان‌شان را یاری دهند. نوجوانانی كه ارتباطی صمیمی با والدین‌شان دارند، این دوران را به سلا‌مت طی كنند، با وجود دلا‌یل بسیاری كه موجب می‌شود والدین با این موضوع راحت نباشند، كاملاً ضروری است كه ارتباط‌های بین فرزندان و والدین قبل از دوران نوجوانی با بحث‌هایی در مورد روابط سالم و اهداف زندگی آغاز شود و بعد‌ها این گفت و گو‌ها به همه ابعاد توسعه یابد. با صحبت كردن با نوجوانان در مورد ابعاد مختلف روابط و بحث كردن در مورد عواقب و نتایج روابط جنسی زودهنگام و آموزش نوجوانان به اینكه در مورد آنچه می‌شنوند یا می‌بینند به دقت فكر كنند، والدین می‌توانند برای برخورد با مشكلات به نوجوانان قدرت دهند. انتخاب‌هایی كه از سوی نوجوانان در رابطه با رفتار‌های جنسی صورت می‌گیرد، تاثیر زیادی بر باقی زندگی آنها می‌گذارد.



صحبت كردن نوجوان در مورد احساسات و عواطفش با توجه به اینكه در دوران برزخ بین بچگی و بلوغ به سر می‌برد، سخت است، چه برسد به اینكه احساسی را در خود پیدا كند كه نمی‌داند در صورت مطرح كردنش چه برخوردی با او می‌شود.
برخی دیگر از نوجوانان پس از یك‌بار سوال كردن از طرف والدین‌شان با برخوردی مواجه می‌شوند كه ترجیح می‌دهند دیگر هرگز این كار را تكرار نكنند. بنابر این به والدین توصیه می‌شود كه ابتدا گوش كنند، بدون اینكه نظری بدهند و بدون اینكه صحبت نوجوان را قطع كنند. پس از آن، نظر او را درباره آن مطلب جویا شوند و ببینند كه خود او در مورد آن مساله چگونه فكر می‌كند و بعد راجع به آن با هم صحبت كنند.




والدین محترم، فرصت را مغتنم بشمارید. به جای اینكه به دوران نوجوانی فرزندتان به عنوان دوران مشكل‌ساز بنگرید، سعی كنید آن را یك فرصت با ارزش تلقی كنید؛ فرصتی طلایی كه به شما امكان می‌دهد كه به فرزند عزیزتان كمك كنید تا از این دوران پرخطر، به سلامت عبور كند.

خلاصه اینكه



بعضی عوامل كه از برقراری روابط پرخطر و زود هنگام جلوگیری می‌كنند عبارتند از:

گفتگو در رابطه با مسائل جنسی بین والدین و فرزندان
كنترل والدین بر ارتباطات فرزندان
تعدیل در روابط والدین با فرزندان وتوسعه روابط خوب و صمیمانه بین پدر و مادر
وجود انگیزه‌های خوب در محیط آموزشی
شركت در مجامع مذهبی
اعتماد به نفس بالا
كنترل والدین بر رسانه‌های گروهی
دوستان صمیمی‌كه از داشتن چنین روابطی سر باز زنند




------------------------------
منبع : http://salamat.ir/index1.asp?t=15#1