به انجمن خوش آمدید

دسترسی سریع به مطالب و مشاوران همـدردی در کانال ایتا

 

کانال مشاوره همدردی در ایتا

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
  1. #1
    عضو کوشا آغازکننده

    آخرین بازدید
    سه شنبه 22 اسفند 02 [ 15:41]
    تاریخ عضویت
    1386-6-22
    نوشته ها
    796
    امتیاز
    23,402
    سطح
    94
    Points: 23,402, Level: 94
    Level completed: 6%, Points required for next Level: 948
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    VeteranRecommendation Second Class10000 Experience PointsSocialTagger Second Class
    تشکرها
    2,041

    تشکرشده 2,229 در 569 پست

    Rep Power
    0
    Array

    صمیمیت و اثرگذاری آن در زندگی مشترک



    ارتباط درست و مثبت با همسر ، از عوامل مهم بهبود کیفیت زندگی مشترک و رهایی از مشکلات می باشد. در زندگی مشترک موفق ، زوج ها به رابطه ی خود با همسرشان اهمیت می دهند؛ به خواسته های هم توجه دارند؛بیشتر مواقع ، آرامش خود را حفظ می کنند ؛ سعی دارند همیشه خودشان باشند ؛ با مسائل به صورت مثبت برخورد کنند و خود را با شرایط وفق دهند؛ مصمم به تغییر خود هستند ولی درصدد تغییر همسر و دیگران بر نمی آیند چرا که می دانند هیچ کس را نمی توان تغییر داد ؛ شرایط را به جای تحمل ، پذیرا می شوندو در صورت بروز اختلاف همه چیز را منفی نمی بینند و ویران نمی سازند ، با بحران های زندگی به آرامی برخورد و عبور کرده و روزهای خوب مشترک گذشته را به کلی نادیده نمی گیرند و به دنبال یافتن راه حل های مثبت و سازنده اند که به دوام زندگی مشترکشان کمک کند.
    در یک زندگی مشترک موفق ، زن و مرد به حرفهای یکدیگر توجه دارند و احساسات خود را به راحتی نشان می دهند ، هر چند احتمال دارد که احساساتشان مورد توجه و تایید همسرشان نباشد.

    متاسفانه بیشتر افراد از کودکی یاد می گیرند احساس های خود را در درون خود نگاه دارند و به ظاهر خود را آرام نشان دهند ولی بار سنگین عدم بروز احساسهای خویش را سال های سال به دوش بکشند . بیان نکردن احساس ها باعث ایجاد مشکلات روانی مانند زودرنجی ، پرتوقعی،زورگویی،گوشه گیری و افسردگی می شود. بنابراین هیچگاه نباید از وجود احساسات غافل شد و ان ها را انکار کرد. می بایست احساس های خود را به طریق منطقی بروز دهیم . به فرزندان خود یاد دهیم که ناراحتی های خود را به طریق صحیح نشان دهند تا سبکبال و آزاد و بدون هرگونه احساس شرمندگی و گناه ، بزرگ شوند. وقتی از بچگی یاد بگیریم احساسات خود را به راحتی بروز دهیم و با انها به درستی برخورد کنیم در بزرگسالی با آرامش خاطر ، با مسائل برخورد کرده و مسائل را به صورت درست تجزیه و تحلیل می کنیم و عقده های ناشی از پنهان کاری را به خود و دیگران تحمیل نمی کنیم و کمتر رفتار ناپسند از خود بروز می دهیم، از همسر و فرزندان توقع نخواهیم داشت که بدون اراده و به صورت چشم بسته به حرف ما گوش کنند.
    در زندگی مشترک وقتی عشق و مهر و محبت و مشارکت عادلانه بین زوجها حاکم باشد ، صمیمیت به وجود می اید . صمیمیت در روابط زناشویی دارای جنبه های قوی عاطفی و اجتماعی است که به پویایی و تداوم زندگی مشترک کمک فراوان می کند.

    جهت تامین بهداشت روانی اعضای خانواده ، داشتن رابطه ی صمیمانه بین زوج ها ، بسیار ضروری است چرا که این رابطه همواره جایگاه خاص و مثبتی در زندگی دارد . وقتی صمیمیت بین زن و مرد برقرار باشد آنان در برابر مشکلات فردی و اجتماعی توانمند می شوند.
    درمان گران خانواده به زوج ها توصیه می کنند با هم صمیمی شوید و یکدیگر را تقویت کنید چرا که وقتی با کسی احساس صمیمیت کنید ، با او رفتار خوبی خواهید داشت. برای این که صمیمیت زن و مرد نسبت به هم افزایش یابد ، سعی کنید به نکات مثبت یکدیگر بیشتر توجه و تمرکز کنید.
    همسران جوان با وجود اینکه یکدیگر را دوست دارند ولی به علت نبود نگرش هایی مشابه ، تجربه و اطلاعات کافی نسبت به مسائل و پدیده ها و عوامل دیگر ، نگران شده و عدم تعادل بینشان به وجود می آید. برای ایجاد تعادل به منظور داشتن رابطه ی صمیمانه ، نیاز است که یکی یا هردو با افزایش اگاهی تلاش کند تا احساس خود را نسبت به دیگری یا نسبت به عوامل و پدیده های اطراف تغییر دهد تا صمیمیت شکل گیرد و تعادل و ثبات در زندگی مشترک به وجود آید.

    باید توجه داشت وقتی احساس صمیمیت بین زن و مرد برقرار باشد و هریک تعهدات و وظایف و نقش های جنسیتی خود را به نحو احسن انجام دهند ، بیشتر به سوی همدیگر جذب شده و موجب نشاط و طراوت و پایداری بیشتر زندگی مشترکشان می شوند؛ در حالی که وقتی یک یا هر دو در زندگی مشترک احساس بی عدالتی و نارضایتی کنند ، از برقراری روابط صمیمانه بین خود و همسر اجتناب کرده و موجب شکست زندگی مشترک می شوند.

    باید توجه داشت که زنان و مردان ، روابط صمیمانه در زندگی مشترک را با توجه به بینش ، آگاهی و تجربه به صورت های متفاوت دریافت ، تجربه و ارائه می کنند. با وجود آگاهی هاست که زن و مرد متوجه می شوند نیازها و چگونگی برطرف کردن آنها برای زنان و مردان چقدر با هم متقاوت هستند ؛ برای مثال برداشت متفاوت زنان و مردان در مورد صمیمیت ، این است که زنان «خود ابرازگری» را نشانه ی صمیمیت در روابط می دانند در حالی که مردان صمیمیت را «مشارکت در فعالیت ها» تصور می کنند.
    وقتی باور های مثبت و احساس صمیمیت درباره ی خود، همسر و زندگی مشترک داشته باشیم به راحتی می توانیم به همسرمان و دیگر اعضای خانواده ، دلگرمی[b] داده و احساس های خوبی به وجود آوریم.
    با توجه به اینکه منشاء اصلی باورهای مثبت ، تایید و تصدیق خود است با استفاده از توصیه های مشاوران مجرب و تایید واقعی خود ، می توانیم باورهای مثبت را جایگزین باورهای منفی کرده و زندگی پربار و غنی را تجربه کنیم.

    از خود بپرسید:
    - برای اینکه با همسرتان صمیمی شوید چگونه عمل می کنید ؟همسرتان چه کنشها و واکنشهایی از خود بروز می دهد ؟
    - از نظر خودتان ارتباط شما با همسرتان ، چه اندازه خوب و صمیمانه و یا منفی و غیرسازنده است ؟ از نظر همسرتان ، ارتباط او با شما چقدر نزدیک و صمیمانه می باشد؟
    - وقتی از همسرتان دلخور هستید چه واکنشی نشان می دهید و چگونه احساسات منفی تان را بروز می دهید ؟

    چگونگی ارتباط زن و مرد با یکدیگر تا حدودی به زمان کودکیشان بر می گردد چرا که کودکان بسیاری از رفتارهای خود را بر اساس تقلید از والدینشان می آموزند و در بزرگسالی و زندگی مشترک ، همانند سازی کرده و آگاهانه یا ناآگاهانه ، رفتار ، کردار و گفتار آنان را تقلید می کنند و شبیه انان با هم ارتباط برقرار می سازند و در برخورد و رویدادها و حل مسائل ، ان گونه عمل می کنند که در کودکی شاهد حل آنها بوده اند و چه بخواهند و چه نخواهند هوشیارانه و یا ناآگاهانه تحت تاثیر رفتار و چگونگی بروز احساسات والدین خود قرار داشته و عمل می کنند.

    برای درک بهتر مطلب ، لطفا به پرسشهای زیر پاسخ دهید:
    - پدر و مادرتان نیازها و احساسات خود را به یکدیگر چگونه ابراز می کردند ؟ با گفتگو ، به ارامی و به صورت مثبت یا به صورت منفی و با صدای بلند ، پرخاشگرانه ، بدون توجه و رعایت شرایط یکدیگر و یا دیگران ؟
    - آیا پدر و مادرتان از حضور یکدیگر احساس آرامش و امنیت می کردند؟
    - پدر و مادرتان به صورت مثبت ، سازنده و منصفانه ارتباط برقرار می کردند یا غیر منصفانه و منفی ؟
    - والدین شما اهل همکاری بوده و در جلب اعتماد یکدیگر کوشش داشتند یا به صورت مستقیم یا غیر مستقیم پیوسته با یکدیگر در حال رقابت و ستیز بوده اند؟
    - پدر یا مادرتان یکی سلطه جو ، برتری طلب ، پرخاشگر و دیگری سلطه پذیر بوده و سعی می کرده شرایط را تحمل کند و به قول معروف بسوزد و بسازد؟
    - پدر و مادر هردو مثبت اندیش یا منفی اندیش بودند یا یکی مثبت و دیگری به صورت منفی با پدیده ها رو برو می شدند؟
    - والدین شما اهل مطالعه و تفکر بوده اند یا با دنیای کتاب و کتاب خوانی میانه ی خوبی نداشته اند ؟
    - با شما به عنوان کودک چگونه رفتار می شد ؟ ایا مورد اذیت و آزار، تنبیه جسمی و روانی قرار می گرفتید ؟ آیا با انان راحت بودید یا از انها می ترسیدید ؟ به نظر خودتان شرایط تربیت کودکی شما مطلوب بوده یا نامطلوب ؟
    - و ....


    « دکتر میرعماد الدین فریور »

    مجله ی شادکامی و موفقیت (روان شناسی به زبان ساده و برای همه)- شماره 63

  2. 4 کاربر از پست مفید طاهره تشکرکرده اند .

    gholam1234 (پنجشنبه 08 خرداد 99), طاهره (سه شنبه 18 بهمن 90)


 

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: سه شنبه 13 اسفند 92, 10:36
  2. موفقیت از آن كسانی است كه ذهنیت موفق دارند
    توسط ani در انجمن موفقیت و شادی
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: یکشنبه 24 آبان 88, 18:19

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright © 1403 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
طراحی ، تبدبل ، پشتیبانی شده توسط انجمنهای تخصصی و آموزشی ویبولتین فارسی
تاریخ این انجمن توسط مصطفی نکویی شمسی شده است.
Forum Modifications By Marco Mamdouh
اکنون ساعت 19:04 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4 می باشد.