به انجمن خوش آمدید

دسترسی سریع به مطالب و مشاوران همـدردی در کانال ایتا

 

کانال مشاوره همدردی در ایتا

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3
  1. #1
    عضو فعال آغازکننده

    آخرین بازدید
    دوشنبه 24 خرداد 00 [ 00:30]
    تاریخ عضویت
    1387-6-17
    محل سکونت
    سنندج
    نوشته ها
    2,798
    امتیاز
    71,961
    سطح
    100
    Points: 71,961, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran50000 Experience PointsSocialTagger First Class
    تشکرها
    9,001

    تشکرشده 10,163 در 2,191 پست

    Rep Power
    0
    Array

    آنچه که باید بدانیم ؛بلوغ و نوجوانی...

    مقدمه:

    نوجوانی، بلوغ و جوانی دوران حساس زندگی هر فردهستند. دوران نوجوانی زمانی است که تغییرات ظاهری و درونی با هم همراه می شوند تا کمال فرا رسد. در این دوران نه تنها رشد جسمانی آهنگی سریع دارد بلکه تکامل احساسات، روابط اجتماعی و منطقی نیز حرکتی تند و رو به جلو دارند. بلوغ دوران شناخت خود و پدیده های پیرامون خود است و شناخت یعنی تولد و زندگی دوباره. جوانی دوران تجارب سبز است. سبز سمبول طراوت، تازگی، روییدن و بهار است. سرما را از خاطره ها می زداید و خورشید را باهمه لطفش به یاد می آورد.

    بی شک سلامت جسمی، روحی و روانی در این مقاطع زندگی اساس احساسات زیبا و تجربیات موفق است. نوجوان بلوغ را تجربه می کند و تنها با دانش از وقایع این دوران است که او می تواند به خوبی از تغییرات روحی و جسمی خود استقبال کند و از آن یک فرصت در جهت رشد مهیا کند. جوان خود را در میان انبوهی از نیازهای جدید و احساسات نو می بیند، تغییراتی که به خودی خود ذاتی مقدس دارد و هدفش آماده سازی انسان برای برعهده گرفتن مسئولیتهای زندگی اجتماعی و خانوادگی است. این تغییرات دنیای جدیدی از تواناییها را به روی جوان می گشاید و در مقابل مسئولیتهای گوناگون فردی، خانوادگی، اجتماعی و از همه مهمتر مسئولیت در مقابل خود و خدای خود را پدید می آورد. سلامت روح و جسم کلید برخورد صحیح با این تغییرات بالقوه مثبت است. جوان باید بداند که چه مسائلی روح و جسمش را تهدید می کند. او باید بداند که در مقابل تواناییهایی که خداوند به او اعطا نموده، چه مسئولیتهایی دارد. او باید روشهای حفظ سلامت خود را بشناسد و با آگاهی بر تهدیدات بیرونی مقابله کند و درعین حال از جوانی خود لذت برد و آنرا در خدمت ارتقاء خود و جامعه بکار گیرد.

    چرا بهداشت نوجوانان اهمیت دارد؟

    دنیای امروز ، نوجوانان بیشتری نسبت به سایر زمان ها دارد.طبق سرشماری سال 1375،25% جمعیت کشور ایران را افراد19-10سال تشکیل می دهند . این تعداد افزون بر 16 میلیون نفر جمعیت میباشد.تاثیر دوره جوانی بر بقیه سالهای زندگی حیاتی است. نوجوانی زمان گذر از کودکی به بزرگسالی و آمادگی برایبزرگسالی است. نوجوانی زمان اکتساب باروری،اکتساب خصوصیات عاطفی هیجانی بزرگسالی، زمان کسب هویت فردی و اجتماعی و ... میباشد. بلوغفیزیکی،روانی و عاطفی درنوجوانیمتحولشده و ادامه می یابد. بسیاری از مشکلات جسمانی،روانی،اجتماعی و رفتارهای ناسالم ریشه در زمان نوجوانی دارند. ازدواج های ناموفق،حاملگی های پرخطر،مرگ و میر ها،عادات ورفتارهای ناسالم از این زمان شدت می گیرند . تحقیقات نشان می دهندکه بیشتر افراد سیگاری اولین سیگار را در زمان بلوغ تجربه کرده اند.نوجوانان آینده سازان جامعه هستند. نوجوانان کنونی، جامعه و دنیا دهه های آینده را اداره خواهند کرد . پس پرداختن به سلامت نوجوانان سرمایه گذاری برای آینده است.


    چالشهای سلامت در این دوران چیست؟

    با اینکه نوجوانی درفرهنگ ها اغلب با جشن و شادی همراه است ولی نوجوانان برداشت خوبی از بلوغ و بزرگ شدن ندارند. یک نظر سنجی از دختران روستایی نشان داد که اکثر دختران نگرش منفی و احساس ترس و نگرانی ازبلوغ دارند و اکثراً رفتارهای ناسالم بهداشتی درباره قاعدگی از خودنشان می دهند. یافتههای مطالعه دیگری نشان داد که حدود 19-16% دختران و 19% پسران،بلوغ را حادثه ای خوشحال کننده و امیدوار کننده می دانند. نوجوان تغییراتی در جسم و روح خود احساس میکند. سئوالاتی برای او مطرح میشود ودچار اضطراب می گردد. به خود می گویداین علائم چیست که درمن رخ می دهد؟ آیا این تغییرات طبیعی است؟ آیا در همه اتفاق می افتد؟ چه تغییراتی طبیعی هستند؟ من کی ام ؟..... او نیاز به تطابق با این تغییراتدارد.

    دردنیا نیمی از نوجوانان درمقابل ایدز و بیماریهای مقاربتی وحاملگی حفاظت کافی ندارند؛درمعرض روابط جنسی ناسالم و حفاظت و حمایت نشده، مصرف مواد، بیماریهای مقاربتی، روابط جنسی فارغ از مسئولیت، حاملگی زودرس،خشونت،شکست دردرس و مدرسه و موارد مربوط به سلامت فردی، تغذیه، ورزش ... هستند. از مسائل دیگر آن است که دختران رفتارهای سلامت مناسبی در ضمن قاعدگی ندارند. عموماً منبع اکتساب اطلاعاتآنان،‌دوستان،کتبو جلات .... میباشد؛به نظر میرسد که نحوه برداشت افراد جامعه از جنسیت و نقش جنسیتی خود سالم نیست و این امر موجب تظاهرات مختلف، اختلالات سلامت جسمانی، روانی،عاطفی واجتماعی میشود.

    پس بصورت خلاصه می توان نتیجه گرفت که توجه به مقوله بهداشت در این سنین و بخصوص بهداشت بلوغ و باروری هم اولویت بهداشتی و همدارای نتایج طولانی مدت برایسرمایه های آینده و آینده سازان جوامعاست. توجه داشته باشیم که نوجوان در سنین بلوغ نیاز مبرمی به اطلاعات صحیح در زمینه بدن و سلامت خوددارد . بدیهی است اگر نوجوان اطلاعات صحیح را از منابع سالم دریافت نکند،اطلاعات خود راازمنابع ناسالم کسب خواهد کرد ودر این صورت صدمات طولانی مدت خواهد دید.

    سخنی با پدر ومادرها:

    شناخت نوجوانكار چندان آسانی نیست، بیشترین تجربه هایی كه در گذشته كارساز بود، امروز كارآیی خود را از دست داده و عصر تكنولوژی همه چیزرا در هم ریخته است. اختراعات ، ابداعات و اكتشافات گوناگون، در گوشه و كنار جهان ، روی افكارآنان تاثیر گذاشته است،بطوریكه نوجوان اكنون با دیدی متفاوت به مسایل پیرامون خود می نگرد. نوجوان درگذشته به لباس ، اهمیت چندانی نمی داد، كافی بود پوشاكی مناسب بر تن داشته باشد؛ولی امروز، نوع لباس، رنگ ، طرز دوخت و حتی دكمه های آن مورد توجه وی قرار دارد.مدوپیروی از آن ، از شیوه های بالندگی نوجوانان شده است، در گذشته ، غالبا هر چند نفردر یك اتاق می خوابیدند و صدایشان هم در نمی آمد، لیكن امروزه هر نوجوانی طالب اتاقی جداگانه است؛ بنابراین، مشاهده می كنیم كه همه چیز ، دستخوش تغییر و تحول گردیده و حاصل این تحولات : آن كه : اطاعت كردن ها، جای خود را به نافرمانی داده ،و چشم گفتن ها و حرف شنوی ها ، مبدل به " تمی توانم" ها و " نمی شود" ها شده است. پدران امروز از نوجوانان خود انتظار اطاعت بدون چون و چرا دارند، و همیشه شكایت میكنند كه: ما در جوانی ، چنین و چنان بودیم! ولی آن نوجوانی كه فلان فیلم جدید را درتلویزیون یا سینما دیده و درباره آن با والدینش ، به بحث و گاهی به جدل می نشیند ،نمی تواند كوركورانه مطیع و فرمانبردار باشد، امروز دیگر دوره نصیحت و وصیت سپریشده و نوجوان از "بكن و نكن" ها خسته است، و به طنز می گوید :" والدین ما زیادی برای ما بالای منبر می روند!" آیا این همه تحولات و تغییرات نباید ، اندیشه در روش تعلیم و تربیت را به ما یادآور شود؟! مسلما هیچ پدر و مادری علاقمند نیست كه بانوجوانش " بگو ، مگو" داشته باشد، ولی متاسفانه گاهی ، ناچار به این كار می شود؛عیب از كجاست و مقصر كیست؟ تقصیر نوجوان است ، یا تقصیر پدر ومادرها؟! شاید هم هیچكس مقصر نیست ؛ اصلا چرا دنبال مقصر بگردیم ؟ چرا به تغییرات و تفاوتها اندیشهنكنیم؟ نقش والدین ، مربیان و اولیای امور نكات حائز اهمیت در برخوردبا نوجوان كهبایستی از طرف والدین ، مربیان و اولیای امور مورد توجه قرار گیرند تا او بتوانددوران بحرانی بلوغ را به سلامت پشت سر بگذارد برخی در ذیل اشاره شده است ، امید است با در نظر گرفتن این نكات ضروری به خود و فرزندمان كمك نمائیم:

    · عدم درک نوجوان از طرف افراد با صلاحیت ، باعث سوق پیداکردننوجوان ، به طرف منابع ناصالح میشود و اغلب زیر بنای رفتارهای ناهنجار ،‌دربزرگسالی را فراهم می آورد. نقش حیاتی افرادکلیدی فوق به قرار زیر است:

    · احترام به نوجوان

    · ابراز علاقه و محبت به نوجوان،به ترتیبی که نوجوان خود را شایسته دوست داشتن احساس کند

    · درکنار او ؛ونه درمقابل اوبودن

    · دوست بودن با نوجوان به جای ارباب و دشمن اوبودن

    · ایجاد عزت نفس در نوجوان

    · دادن شخصیت به نوجوان به ترتیبی که نوجوان نیاز به نشان دادن خودبه طریق رفتارهای پرخطر و ماجراجویانه نداشته باشد . ممکن است که مصرف مواد مخدر ازطرف نوجوان به دلیل دستیابی به احساس استقلال از والدین و مخالفت صریح در مقابل معیارهای جامعه و مقابله با اضطراب، گوشه گیری و افسردگی یا پذیرفته شدن از طرف گروه همسال باشد. فراراز خانه می تواند یکی از نشانه های مهم استرس های محیطی برروی نوجوان باشد . عواقب این اقدام برروی سلامت فرد واضح و روشن است. والدین و اولیاء با حمایت نوجوان می توانند از این امر جلوگیری کنند.

    · حمایتاز نوجوان باایجاد فضایی آرام،پرمحبت، به دور از مناقشات و قهر وغضب

    · مشورت بانوجوان به جای قهر و تحکم ،راهنمایی برای انتخاب صحیح

    · درک وضعیت بحرانی بلوغ

    · کمک به هدایت نوجوان، برای عبور از مرحله نوجوانی و پذیرفتن مسئولیتهای بزرگسالی،‌نقطه اتکا بودن برای او،پشتیبان او بودن

    · دانش و درک از خصوصیات و شرایط زیستی و فیزیولوژیک بلوغ نوجوان

    · شناخت مسائل و مشکلات و نحوه برخورد صحیح با آن

    · ایجاد اعتماد در نوجوان به ترتیبی که او والدین و افراد ذیصلاح را مورد اعتمادترین و معتبرترین افراد بداند.

    · راهنمایی و هدایت نوجوان درانتخاب دوستان مناسب

    · رابطه همدلانه و صمیمانه به جای تمسخر او

    · دردسترس بودن برای مشاوره ویاریرساندن بهاو

    · ایجاد سرگرمی سازنده درمنزل و خارج از منزل

    · تشویق برای فعالیت درگروههای همسال ازقبیل فعالیت های ورزشی ،هنری ، درسی و تحصیلی ، تفریحی،‌آموزشی

    · نظارت بر نیازمندی های بهداشت و سلامتی ازقبیل تغذیه ، ورزش ،رفتارهای سالم

    · دادن اطلاعات مورد لزوم درباره تصمیمات مهم زندگی از قبیل ازدواج، بارداری ، دوستیابی و دانش جنسی و جنسیتی ، جایگاه ها ، حقوق و احترام افراد

    · جلوگیری از خشونت و رفتارهای مخرب ، کنترل انگیزه های رفتارهای ناسالم

    · کمک به ایجاد اعتماد به نفس و تحت تاثیردیگران نبودن،به نحوی که نوجوان توان تجزیه و تحلیل شرایط وشهامت گفتن« نه» راداشته باشند.


    ویژگی های دوران بلوغ:

    بلوغ زمان تغییرات سریع است.بلوغ با تغییرات مشخص و رشد سریع در همه اندامهای بدن همراه است.تغییرات ناگهانی و سریعی كه هنگام بلوغ اتفاق می افتد ، موجب سراسیمه شدن ، دست پاچگی و نگرانی نوجوان می شود و در خیلی از موارد منجر به بروز رفتارهای ناهنجار و غیر مطلوبی در آنان می گردد.

    ادامه دارد.....

  2. 3 کاربر از پست مفید keyvan تشکرکرده اند .

    keyvan (شنبه 26 اردیبهشت 88)

  3. #2
    عضو فعال آغازکننده

    آخرین بازدید
    دوشنبه 24 خرداد 00 [ 00:30]
    تاریخ عضویت
    1387-6-17
    محل سکونت
    سنندج
    نوشته ها
    2,798
    امتیاز
    71,961
    سطح
    100
    Points: 71,961, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran50000 Experience PointsSocialTagger First Class
    تشکرها
    9,001

    تشکرشده 10,163 در 2,191 پست

    Rep Power
    0
    Array

    RE: بلوغ و نوجوانی...

    تغییرات در دوران بلوغ:

    بلوغ بحرانی ترین دوره زندگی هر فرد است و برخورد صحیح والدین به نوجوانان كمك می كند تا این دوره پر تلاطم را آرام پشت سر بگذارند. سالم یا فاسد بار آمدن نوجوان به چگونگی تربیت او در خانه و محیط اجتماعی بستگی دارد.تغییرات دوران بلوغ كه در پسر و دخترمتفاوت است شامل دو دسته اند:

    1-تغییرات جسمی 2-تغییرات روحی روانی

    تغییرات دوران بلوغ در پسران:

    تغییرات جسمی :

    بارزترین این تغییرات به خصوص در سالهای 12 تا 17 سالگی است كه تحت تاثیر هورمون جنسی مردانه بروز می كند . در پسران صفات ثانویه جنسی دیرتر از دختران بروز می كند. تغییرات جسمی حاصل از بلوغ پسران شامل:

    رشد موهای زهار و زیر بغل:ابتداموی زهار ( ناحیه تناسلی خارجی) و حدود 20 ماه بعد موی زیر بغل ، سینه و صورت رشد می كند و همزمان فعالیت غدد عرق و چربی افزایش یافته آكنه ایجاد می شود. به دلیل اثرات اجتماعی ، رویش موی صورت برای پسران اهمیت زیادی دارد.

    احتلام شبانه: یك سال پس از رشد بیضه ها و معمولا شبانه یانزدیك صبح و درخواب و به طریق غیر ارادی اتفاق می افتد.

    رشد قد، بازو و ساق: دراین دوره رشد جهشی قد شروع و به طور متوسط 7 تا 5/12 سانتی متر در سال به قد پسران افزوده می شود و قدرت عضلانی و پهنای سینه افزایش می یابد.

    تغییر صدا:به تریج اتفاق می افتد ، ابتدا دو رگه و سپس صدا بم تر ومردانه می شود.

    شروع تغییرات و سن بروز آنها در افراد مختلف متفاوت و تحت تاثیر مجموعه عوامل هورمونی ، ژنتیك و محیطی می باشد كه در این میان تغذیه مناسب و كافی ، ورزش و فعالیت جسمانی و رفاه جسمی و روحی تاثیر به سزائی دارند.


    تغییرات روحی –روانی:


    تغییرات اخلاقی كه در این دوره برای نوجوان بروز می كند:

    به سرعت عصبانی و خشمگین می شود در عین حال به سرعت پشیمان گشته و خود را سرزنش می كند و به طور كلی ناسازگار است.

    در مواردی گستاخ و نامهربان و خشن و بی ادب جلوه می كند. ولی انتظار دارد با محبت و دوستی باوی رفتار شود.

    به نحو افراطی به خود توجه دارد و به جالب بودن ظاهرش بسیار علاقمند است و به دنبال كسب محبوبیت ( حتی در جنس مخالف) می باشد. در عین حال دچار بی ثباتی عاطفی است و به دلیل بد اخلاقی و تندی مزاج و بد اخمی های بیجا تمایل به گریه كردن دارد.

    خود را همه چیزدان می پندارد و به همه چیز انتقاد می كند

    نسبت به والدین عناد و سرگشی دارد كه نشانه ای از استقلال طلبی اوست و نه خصومت و دشمنی.

    ترس و نگرانی های درسی و جنسی و ترس از تمسخر دوستان موجب اضطراب و آشفتگی وی می شود.

    تمایل به گوشه گیری دارد.

    احساس دلتنگی و خستگی می كند

    تمایل به مخالفت های اجتماعی دارد

    شرم و حیای بیش از حد دارد

    همزمان با این دوره نگرانی های خاص اجتماعی پسران مانند نگرانی در مورد آینده تحصیلی ، خدمت سربازی ، آینده شغلی و وضع مالی با افزیش سن نوجوان و نزدیك شدن به سال های پایان نوجوانی افزایش می یابد.

    در این دوران خانواده موظفند نوجوان را آگاه سازند و اعتماد به نفس و استقلال و ابتكار آنان را پرورش دهند.


    تغییرات دوران بلوغ در دختران:

    تغییرات جسمی :

    علاوه بر بزرگ شدن همه جانبه اندام های بدن ، افزایش وزن وقد،برجسته شدن پستان ها، رشد موهای زائد در ناحیه زهار و زیر بغل، مهمترین تغییری كه در بدن دختران رخ می دهد قاعدگی(عادت ماهیانه) است.

    تعریف قاعدگی: به خونریزی دوره ای رحم ، قاعدگی می گویندو از زمان شروع خونریزی قاعدگی تا شروع خونریزی دوره بعدی طول مدت قاعدگی گفته می شود كه معمولا 28 روز می باشد و در برخی افراد بین 21 تا 35 روز است. طول مدتبین دو قاعدگی در یك نفر نیز عموما ثابت نیست.

    فاصله دو قاعدگی تحت تاثیر اضطرابهای محیطی ، تغییرات فصلی و چگونگی وضعیت تغذیه ای قرار دارد ، به طور مثال دخترانی كه به مدت طولانی از خانواده دور می شوند فاصله قاعدگی آنها نا منظم می شود.باید دانست بی نظمی قاعدگی تا ایجاد قاعدگی های منظم حداكثر دو سال طول می كشد تا بدن با تغییرات هورمونی هماهنگی یابد. خون قاعدگی به آهستگی و به تدریج طی چند روز ( به طور متوسط بین 3تا 7 روز) از بدن خارج می شود.

    توجه داشته باشید كه بر اثر تغییرات هورمونی در بسیاری از دختران ترشحات دیگری به غیر از خون قاعدگی در طول ماه وجود دارد كه معمولا زرد كم رنگ و یا سفید و یا بی رنگ می باشد و بوی كمی دارد یا اصلا بوئی ندارد.اگر رنگ این ترشحات قهوه ای یا سبز شود ویا بوی شدید داشته باشد ممكن است باعث خارش و سوزش شود، در این وضعیت باید به پزشك مراجعه شود.

    اختلالات پیش از قاعدگی:

    معمولا چند روز قبل از شروع قاعدگی تغییرات جسمانی نظیر كاهش یا افزایش اشتها ، خستگی ، بزرگ و حساس شدن پستان ها ، یبوست ، ورم ،سردرد و سرگیجه ، تغییرات خلقی نظیر بد خلقی ، افسردگی،خواب آلودگی و بی حوصلگی ظاهر می شود كه شدت این علایم در افراد مختلف متفاوت وناشی از تغییرات هورمونیدر بدن می باشد ومعمولا خود به خود از بین می رود. در صورت شدت اختلالات فوق باید به پزشك مراجعه كرد.

    مراقبت های بهداشتی دوران قاعدگی:

    به علت باز بودن دهانه رحم در این دوران رعایت بهداشت فردی بسیار ضروری می باشد وعدم رعایت آن ممكن است منجر با ایجاد عفونت و عوارضی نظیر نازایی در آینده شود. این امر فرد را از نعمت مادر شدن محروم می كند و ممكن است زندگی خانوادگی آتی را دچار مشكل نماید ، بنابراین توجه به نكات زیرحایز اهمیت می باشد:

    در دوران قاعدگی باید از نوار بهداشتی استفاده شود و نوار بهداشتی مرتب و زود به زود تعویض شود ، بخصوص زمانی كه خونریزی بیشتر است با این كار علاوه بر رعارعایت بهداشت از آلوده شدن لباس های دیگر نیز خودداری می شود . نوار بهداشتی مصرف شده راباید داخل كاغذ پیچید و دور انداخت. نوار بهداشتی را نباید به طور مستقیم در توالت انداخت ، زیراباعث گرفتگی توالت می شود. چنانچه امكان استفا ده از نوار بهداشتی وجود نداشته باشد لازم است از پارچه های معمولی و قابل شستشو استفاده شود و پس از استفاده آنها را با آب سرد و صابون شسته درآفتاب خشك نمود و در صورت امكان اتو كرد. تا حد امكان از پنبه یا دستمال كاغذی استفاده نشود و در صورت استفاده یك عدد گاز استریل روی پنبه قرار داده شود ( زیرا قطعات خرد شده دستمال و پنبه ممكن است جذب شده باعث عفونت شود).

    بروز اولین قاعدگی نباید باعث ترس و نگرانسی شود ، این امر نشان می دهد كه فرد سالم است و نوید آمادگی برای مادر شدن را به او می دهد. در صورت وجود هرگونه نگرانی و ابهام علاوه بر مشورت با مادر یا خواهر بزرگتر می توانید با اولیای مدرسه و كاركنان بهداشتی نیز مشورت كنید.

    قاعدگی نه تنها بیماری نیست بلكه یك امر ضروری و طبیعی می باشد ، اگر چه ممكن است به ظاهر باعث ناراحتی شود.

    انجام فعالیتهاو ورزشهای عادی و سبك در این دوران نه تنها هیچگونه منعی ندارد ، بلكه مفید هم می باشد و به آرامش عضلات كمك می كند .بدترین كار دراز كشیدن روی تخت و بی حركت ماندن است.

    به منظور جبران خون از دست رفته بخصوص دراین دوران از غذاهای مقوی نظیر شیر ،گوشت ، حبوبات ، سبزیجات و لبنیات و انواع میوه های تازه و...... بیشتر استفاده كنید. توصیه می شود برای كاهش عوارض اختلالات پیش از قاعدگی رژیم غذایی حاوی ویتامینB6و آهن از یك هفته قبل از شروع قاعدگی شروع شود(گوشت، ماهی، دانه های بدون نمك ، غلات سبوس دار و برگ سبزی ها و موز حاوی ویتامین و بیشتر دانه های بدون نمك ، تخم مرغ ، گوشت ، جگر، نخود فرنگی و لوبیا منبع آهن هستند).

    حمام كردن در دوران قاعدگی نه تنها ضرر ندارد بلكه لازم می باشد، البته بایداز نشستن كف حمام خودداری وتا حد امكان به شكل ایستاده حمام كرد تا بدن به آلودگی های میكروبی كف حمام مبتلا نشود . در این دوران باید از رفتن به استخر و یا دریا نیز اجتناب شود.

    وجود درد در روزهای اویل قاعدگی مساله ای طبیعی است، علت این امر آزاد شدن موادی د رجداره داخلی رحم است ( آندومتر) كه باعث انقباض رحم و در نتیجه درد می شود؛ در صورت شدت دردمی توان از داروهای تسكین دهنده با تجویز پزشك یا ماما استفاده كرد. بهتر است 48 تا 72 ساعت قبل از شروع فاعدگی از این داروها استفاده شود. استفاده از حوله یا پارچه گرم در موضع درد هم مفید می باشد( گرما موجب شل شدن عضلات می شود و می تواند انقباضات را متوقف كند). رژیم غذائی مناسب ( اجتناب از مصرف زیاد شكر ، قهوه و چای ) و استراحت كافی نیز می تواند در تسكین درد موثر باشد.

    باتوجه به این كه در اوایل ، شروع قاعدگی نامنظم است می توان با علامت زدن تاریخ آن در تقویم حول و حوش تاریخ شروع آن را به خاطرسپرد و نوار بهداشتی را بخصوص در مدرسه به همراه داشت تا مشكلی ایجاد نشود.

    چند نكته مهم در بهداشت فردی دختران:

    ü یكی از عوارض شایع دوران نوجوانی آكنه معمولی یا جوش غرور است كه علت آن تغییراتی است كه در هورمونها صورت می گیرد وبه خصوص در دختران قبل از شروع عادت ماهیانه شدت می یابد عواملی نظیر پوست چرب ونحوه تغذیه نیز در شدت آن دخالت دارد . درمان آكنه های ساده رعایت بهداشت پوست، شستشوی مرتب صورت با صابون های غیر محرك و پرهیز از دست زدن به آنها می باشد و در موارد آكنه شدید مراجعه به متخصص پوست توصیه می شود .

    ü در خانم ها به علت نزدیك بودن مقعد با فرج و نیز مجرای خروج ادرار ، امكان انتقال انواع میكروبها به دستگاه تناسلی وجود دارد، بنابراین برای پیشگیری از وقوع عفونت به هنگام طهارت بایدابتدا فرج(قسمت جلویی) و سپس مقعد شسته شود و در دوران قاعدگی نیز پس از هر بار دستشوئی رفتن ( بخصوص بعد از اجابت مزاج ) شستشو به طریقه فوق صورت گیرد و پس از شستشو در صورت امكان با دستمال تمیز خشك شود ، تا حد امكان از آب سرد استفاده نشود، زیرا ممكن است باعث بوجود آمدن انقباض و درد زیر شكم شود.

    ü هیچگاه با دست كثیف یا آلوده طهارت نگیرید.از لباسهای نخی استفاده شود و تعویض آنها زود به زود صورت پذیرد. لباسهای زیررا باید جدا از سایر لباسها بشویید و درآفتاب خشك كنید. هیچگاه از لباس زیر دیگران استفاده نكنید.


    ادامه دارد.....

  4. 2 کاربر از پست مفید keyvan تشکرکرده اند .

    keyvan (شنبه 26 اردیبهشت 88)

  5. #3
    عضو فعال آغازکننده

    آخرین بازدید
    دوشنبه 24 خرداد 00 [ 00:30]
    تاریخ عضویت
    1387-6-17
    محل سکونت
    سنندج
    نوشته ها
    2,798
    امتیاز
    71,961
    سطح
    100
    Points: 71,961, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran50000 Experience PointsSocialTagger First Class
    تشکرها
    9,001

    تشکرشده 10,163 در 2,191 پست

    Rep Power
    0
    Array

    RE: بلوغ و نوجوانی...

    اختلالات تغذیه ای در بلوغ


    مقدمه

    دوران بلوغ نه تنها با جهش رشد جسمی بلکه با تغییرات خلق و خو و تحولات عاطفی و روانی همراه است. در این مرحله نوجوانان شناخت هویت و کسب استقلال را تجربه می کنند. در این دوران توجه آنها به حفظ ظاهر و تناسب اندام بیشتر جلب میشود و این عوامل رفتارهای غذایی نوجوانان را به شدت تغییر می دهد. حذف بعضی از وعده های غذایی، مصرف تنقلات، غدا خوردن خارج از منزل و علاقه به مصرف غذاهای غیر خانگی از ویژگیهای عادات غذایی دوران نوجوانی است که متاثر از خانواده و دوستان و رسانه های جمعی است.



    ویژگیهای رفتار غذایی نوجوانان نامنظم بوده وعده های غذایی حذف وعده غذایی وبرنامه غذایی نامنظم دردوره نوجوانی یک رفتار غذایی شایع است. معمولاً وعده صبحانه و ناهار بیشتر از وعده شام حذف میشوند و علت عمده آن برنامه درسی و فعالیتهای اجتماعی نوجوانان درطول روز است. محققی به نام Daniel درسال 1977طی مطالعه ای نشانداد که 50% نوجوانان دختر و پسر صبحانه نمی خورند. مطالعه دیگری نشان داده استاگرچه 89% نوجوانان مورد مطالعه از اهمیت مصرف صبحانه آگاه بودند اما فقط 50 درصدآنها بطور منظم صبحانه می خورند و نخوردن صبحانه با دریافت کم مواد مغذی همراه بودهاست. مشکل نخوردن صبحانه در دختران بیشتر ازپسران مشاهده میشود. مصرف بی رویه تنقلات بخش مهمی از رفتارهای غذایی نوجوانان مصرف بی رویه تنقلاتا ست. این تنقلات معمولاً کم فیبر هستند و از نظر ویتامینA ، کلسیم و آهن که برایرشد ضروری است فقیرند. انتخاب صحیح تنقلات بعنوان میان وعده میتواند دردریافت موادمغذی مورد نیاز نوجوانان اثر مثبت داشته باشد. تمایل به مصرف غذاهای آمادهاستفاده از غذاهای آماده بخصوص در نوجوانانی که وقت کافیندارند معمول است. غذاهای آماده که درفروشگاهها و اغذیه فروشیها دردسترس هستند ازنظر آهن، کلسیـــم، ویتامینB ، C، A و اسید فولیک فقیرند. تقریباً درتمام غذاهایآماده، میزان چربی، کلسترول و سدیم بالا است و دربیشتر آنها، 50% کالری از چربیتامین میشود. رفتارهایتغذیه ای نوجوانان و ارتباط آن با وزن و ظاهرفیزیکی پیروی از الگوی غذایی غیر طبیعی دردوران بلوغ به علتتوجه خاص نوجوانان به ظاهر فیزیکی و داشتن اندام متناسب شایع است. مطالعه ای کهدرسال 1989 توسط Maloney و همکارانش در ایالات متحده آمریکا انجام شده است نشانداده است که از 318 دختر و پسر نوجوان 45% مایل بودند که لاغر بشوند و 37% آنهاشروع به کاهش وزن کرده بودند. با افزایش سن نوجوانان، تمایل به کاهش وزن نیز افزایش می یابد. این مطالعه نشان داده است که 70% نوجوانان مورد مطالعه ادعا می کردند کهدرهمین زمان مادران آنها برای کاهش وزن رژیم غذایی داشته اند. شواهد دیگر نیزپیشنهاد میکند که از اوایل دوران بلوغ توجه به ظاهر و تناسب اندام تشدید میشود. محققین نشان داده اند که 90% نوجوانان مورد مطالعه برای حفظ تناسب اندام و زیبایی ظاهر خود تمایل به کاهش وزن داشته اند. ترس از چاقی تحقیقات نشان داده است که چاقی نوجوانی پیامدهای مهماجتماعی، اقتصادی و بهداشتی دارد. یک مطالعه بزرگ طولی که به مدت 7 سال در آمریکاانجام شده نشان داده است که درزنانی که از دوران مدرسه و نوجوانی اضافه وزن داشتهاند شانس ازدواج کمتر بوده است و میزان درآمد کمتری داشته اند. این یافته ها بیشتراز آنکه به وضعیت اجتماعی- اقتصادی بستگی داشته باشد ناشی از نگرش خاص جامعه نسبت به افراد چاق است.
    مطالعات اخیر نشان داده است که ترس از چاقی در نوجوانان ومحدود کردن دریافت غذا متعاقب آن، نهایتاً کوتاه قدی و تاخیر دربلوغ را بدنبالخواهد داشت. ترس از چاقی درنوجوانان برخلاف بی اشتهایی عصبی (Anorexia nervosa) وبولمیا (bulimia nervosa) که از اختلالات تغذیه ای همراه با علائم بالینی میباشند،علامت واضحی ندارد و به این دلیل که والدین و اطرافیان نوجوان متوجه خودداری او ازغذا خوردن به دلیل ترس از چاق شدن نمیشوند، بروز کمبودهای تغذیه ای در این دسته ازنوجوانان بیشتر است.
    مطالعه ای توسط Moses و همکارانش درسال 1989 در آمریکانشان داده است که51 % دختران کم وزن ادعا کرده اند که به شدت از چاق شدن می ترسیدهاند و بی توجه به وزن فعلی خود و بدون داشتن اطلاعات تغذیه ای کافی اقدام به کاهش وزن کرده اند. عوارض رژیم های غذایی برای کاهش وزن در دوره بلوغ اثرات زیانبار کاهش وزن برسلامتی ممکن است در افرادی که اضافه وزن ندارند اما دریافت کالری خود را به شدت محدود می کنند بیشتر باشد. در این افراد کاهش توده عضلانی بیشتر از توده چربی است. رژیم غذایی که با محدود کردن وعدههای غذایی و یا ناشتایی همراه باشد منجر به کاهش وزن سریع میشود که اساساً به علت کاهش آب بدن و توده عضلانی است. اثرات زیانبار رژیم غذایی کاهش وزن در دوره بلوغعلاوه بر اختلال رشد، شامل کمبودهای تغذیه ای، اختلالات قاعدگی، ضعف، خستگی، گیجی،افسردگی، تحریک پذیری، یبوست، نداشتن تمرکز حواس و اشکال در خوابیدن است. تنفسبدبو، ریزش مو و خشکی پوست از عوارض رژیم های غذایی با محدودیت شدید کالری است. افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه و صفرا نیز از عوارض جدی تر اینگونه رژیم های غذاییاست.
    متاسفانه تاخیر رشد و تاخیر در بلوغ جنسی در اثر دریافت ناکافی غذا باکوتاه قدی غیر قابل جبران دراثر کمبود مواد مغذی به ویژه ریز مغذیها گزارش شده است. 39% این موارد با اختلالات غذا خوردن همراه بوده است و اصلاح آن منجر به جبران رشداز دست رفته نشده است.
    بنابراین دانش آموزان درسنین بلوغ به ویژه دختران بایدبدانند که رژیم های کاهش وزن در این دوره ممکن است منجر به کوتاه ماندن قد شود وعلاوه بر آن به علت بروز انواع کمبودهای تغذیه ای، سلامت آنان به خطر افتاده و بامشکلات متعددی که قبلاً شرح داده شد مواجه می شود. اختلالات تغذیه ایچاقی چاقی کودکان و نوجوانان درحال حاضر یک مشکل تغذیه ایرو به افزایش درکشورهای توسعه یافته بشمار میرود. براساس آخرین اطلاعات حداقل 27درصد کودکان و 21 نوجوانان در آمریکا چاق هستند که معرف 54 درصد افزایش درچاقیکودکان و 39 درصد افزایش درچاقی نوجوانان آمریکایی در دو دهه اخیر است. با این روندهشدار دهنده افزایش چاقی در کودکی و نوجوان، محققین تخمین می زنند که 70 درصدنوجوانان چاق، بزرگسالان چاق خواهند بود و حتی این خطر وجود دارد که این افراد دردوران بزرگسالی دچار چاقی مفرط شوند. بررسی کشوری در سال 1377 (‌ANIS) درزمینهارزیابی رشد کودکان زیر 5 سال ایران نشان داده است که 6/4 درصد پسران و 1/4 درصددختران در مناطق شهری و روستایی کشور چاق هستند. اگر چه چاقی در حال حاضر مشکل عمدهکودکان کشور ما به شمار نمیرود ولی با توجه به عوارض و پیامدهای آن پیشگیری حائزاهمیت است. مدارک موجود حاکی از آن است که چاقی کودکی بیشتر متاثر از عوامل محیطیاست و نشان دهنده آن است که خانواده و جامعه درایجاد رفتارها و عادات صحیح غذاییدرست عمل نکرده است. درمقابل، چاقی نوجوانی هم به عواملی محیطی و هم به عواملژنتیکی بستگی دارد. چاقی در دوران نوجوانی در اغلب اوقات به چاقی بزرگسالی میانجامد که با افزایش خطر ابتلا به دیابت، بیماریهای قلبی-عروقی و افزایش فشار خون همراه است. گزارش برنامه بسیج ملی آموزش کلسترول در آمریکا در سال 1976 حاکی از آناست که کودکان چاق بیشتر در معرض خطرمشکلات بهداشتی شامل کاهش توانمندی جسمی (بهعلت مشکلات ارتوپدی و ریوی، مقاومت به انسولین وافزایش فشارخون) هستند. چاقی درکودکان منجر به افزایش کلسترول بد و کاهش کلسترول خوب می شود. علاوه براین، درکودکان چاق بلوغ زودرس وجود دارد و به همین علت دوران رشد استخوانهای طولی در آنهاکوتاهتر است که منجر به کوتاهی قد خواهد شد. برای پیشگیری از چاقی نوجوانی، انجمن قلب آمریکا توصیه های ذیل را ارائه کرده است. این نکات به والدین و دانش آموزانباید آموزش داده شود: برنامه غذایی خود را طوری تنظیم کنید که کالری حاصل از چربیها بیش از 30 درصد نباشد. برنامه غذایی خود را تعدیل نمایند اما مصرف چربی را چوننوجوانان در دوران رشد هستند نباید حذف کنید. نوجوانان را تشویق کنید که بجایتنقلات پرچربی از میان وعده های سالم مثل میوه ها و سبزی ها استفاده نمایند. نوجوانان می بایستی فعالیت بدنی خود را با ورزش هایی مثل پیاده روی و دوچرخه سواریافزایش دهند. غذا نباید بعنوان پاداش و جایزه به کودکان داده شود. به نوجوانانتوصیه کنید که هر روز براساس یک برنامه منظم ورزش کنند. والدین و معلمان وقت ورزش نوجوانان را نسبت به کارهای دیگر در اولویت قرار دهند. نوجوانان نباید برنامه ورزشیخود را برای انجام کارهای دیگر تعطیل کنند. والدین باید خودشان الگوی مناسب برایدریافت غذای روزانه و فعالیتهای ورزشی باشند. علاوه بر این والدین باید از تناسباندام، تصوری واقع بینانه داشته باشند و یک انتظار منطقی از فرم بدن کودک و نوجوانبا توجه به وضعیت بدنی خود، اقوام و سابقه فامیلی داشته باشند. اضافه وزن درهنگامرشد امری طبیعی است و فقط زمانی که اضافه وزن زیاد و غیر طبیعی است باید کنترل شود. بی اشتهایی عصبی (Anorexia Nervosa) بیاشتهایی عصبی یک اختلال تغذیه ای است که در دوره بلوغ ممکن است بروز نماید. اغلبنوجوانانی که دچار این مشکل میشوند افرادی زیرک، حساس، باهوش و تحریک پذیر هستند. کمک به نوجوانان دچار بی اشتهایی عصبی از نظر تغذیه ای حائز اهمیت است. در بیاشتهایی عصبی که با محدود کردن دریافت کالری منجر به کاهش وزن یا ایجاد اختلال درافزایش وزن دوران بلوغ میشود، تمایل به لاغرتر بودن و توهم چاق بودن وجود دارد. تمایل به لاغر بودن در میان دختران معمول تر است. این دختران علیرغم اینکه لاغرندفکر می کنند که چاق هستند و دچار توهم چاق بودن هستند. این علامت می تواند مشخص کننده بی اشتهایی عصبی باشد. شیوع بی اشتهایی عصبی شناخته شده 0.5 تا 4 درصددردختران نوجوان است. شیوع بی اشتهایی شناخته نشده و بدون علامت چندین برابر بیشتراست. این افراد بیشتر در معرض خطر هستند زیرا کمتر به پزشک مراجعه می کنند و بیشتربرعادات غذایی غلط و کنترل وزن خود اصرار می نمایند. بی اشتهایی عصبی منجر بهآمنوره (قطع قاعدگی)، هیپوترمی یا کاهش دمای بدن و نارسایی قلبی-عروقی خواهد شد. وزن کم، آمنوره و تغذیه ناکافی، دختران دچار بی اشتهایی عصبی را به پوکی استخوانمستعد می نماید. هیپوترمی موجب عدم تحمل سرما و اختلال در ضربان قلب میشود. ناپایداری سیستم قلب و عروق نهایتاً منجر به ضعف، خستگی، گیجی، غش و مرگ خواهد شد. بهترین راه برای ارزیابی نوجوانان دچار بی اشتهایی عصبی استفاده از BMI ( نمایهتوده بدنی ) است نوجوانانی که دچار بی اشتهایی عصبی هستند معمولاً BMI کمتر از 18دارند این افراد باید برای درمان به متخصص تغذیه معرفی شوند. بولمیا (Bulimia Nervosa) بولمیا نیز یکی دیگر از اختلالاتتغذیه ای است که مبتلایان به آن معمولاً درغذا خوردن زیاده روی می کنند و سپس باوادار کردن خود به استفراغ، سعی در کاهش وزن و لاغر شدن دارند. نوجوانان نیز ممکناست به دلایل متعددی دچار بولمیا شوند. هیجان واضطراب، عدم اعتماد به نفس و خصوصیاتفردی از عواملی هستند که خطر بروز اختلال را تشدید می کنند. عوارض بولمیا عبارت استاز خستگی، ضعف و کاهش تمرکز حواس که در ارتباط با دریافت ناکافی انرژی و سایر موادمغذی است. در این افراد نیز مانند مبتلایان به بی اشتهایی عصبی، سوء تغذیه بهتنهایی میتواند موجب تغییرات متعدد درغدد داخلی از جمله اختلال قاعدگی شود. به علت محدود کردن برنامه غذایی علائم هیپوتیروئیدیسم مانند هیپوترمی، بالارفتن کلسترول خون و یبوست ممکن است وجود داشته باشد. بروز این اختلال درنوجوانان شایع نیست امابه علت عوارض متعدد آن برسلامت لازم است مراقبین بهداشت مدارس و والدین از این اختلال آگاه باشند. مهمترین راه پیشگیری از بروز این اختلال تغذیه ای، ایجادرفتارهای غذایی صحیح از دوران کودکی، افزایش آگاهی های تغذیه ای و مطلع ساختن دانش آموزان و نوجوانان از خطرات رژیم های غذایی نامتعادل است. کم خونی فقر آهن کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن، از مشکلاتعمده تغذیه ای و بهداشتی کشور است. گروههایی که بیشتر در معرض کم خونی فقر آهن قراردارند شیرخواران، کودکان زیر 6 سال، نوجوانان بخصوص دختران نوجوان و زنان در سنین باروری بخصوص زنان باردار هستند. پسرا ن و نوجوانان و مرداان بالغ هم ممکن است دچارکم خونی فقر آهن بشوند اما این خطر در آنها کمتر است


    -----------------------------------
    منبع:
    قسمت اول
    قسمت دوم ,تغییرات دوران بلوغ
    قسمت سوم اختلالات تغذیه ای در بلوغ

  6. 2 کاربر از پست مفید keyvan تشکرکرده اند .

    keyvan (شنبه 26 اردیبهشت 88)


 

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 16
    آخرين نوشته: چهارشنبه 24 دی 93, 23:38
  2. دروغ گفتن شوهرم
    توسط شوكا در انجمن درگیری و اختلاف زن و شوهر
    پاسخ ها: 3
    آخرين نوشته: یکشنبه 21 آبان 91, 20:37
  3. فریب یا دروغ زنم2
    توسط ramin_zamani در انجمن درگیری و اختلاف زن و شوهر
    پاسخ ها: 110
    آخرين نوشته: یکشنبه 19 تیر 90, 07:22
  4. بلوغ برادر کوچیکم و مشکلی که برام ایجاد کرده
    توسط sara.teh در انجمن روانشناسی عمومی و طرح مشکلات فردی
    پاسخ ها: 35
    آخرين نوشته: دوشنبه 29 فروردین 90, 10:05
  5. فریب یا دروغ زنم
    توسط ramin_zamani در انجمن درگیری و اختلاف زن و شوهر
    پاسخ ها: 17
    آخرين نوشته: یکشنبه 07 فروردین 90, 01:45

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright © 1403 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
طراحی ، تبدبل ، پشتیبانی شده توسط انجمنهای تخصصی و آموزشی ویبولتین فارسی
تاریخ این انجمن توسط مصطفی نکویی شمسی شده است.
Forum Modifications By Marco Mamdouh
اکنون ساعت 16:08 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4 می باشد.