چند راهکار برای این که راحت به فرزندان خود "نه" بگوییم

♣ برای جلو گیری از افزایش "نه"گفتن ها او را از قبل آماده کنید:اگر می خواهید با فرزندتان به مغازه اسباب بازی فروشی بروید وبرای دوستش کادوی تولد بخرید،باید متوجه این موضوع باشید که با در خواست های مکرر او در مغازه مواجه خواهید شد.او از شما انتظار دارد تمام اسباب بازی هارا برای او بخرید.پس از قبل او را آماده کنید.به جای این که مرتب در مغازه بگویید: "نه ،برای تو نمی خرم" بهتر است قبل از آن که وارد مغازه شوید به او بگویید: "امروز می خواهیم برای دوستت اسباب بازی بخریم،نه برای تو"بنابراین او با امادگی بیشتری با شما وارد مغازه خواهد شد.
♣ اجازه دهید کودکتان "نه"بگوید: خودتان را طوری آماده کنید که با آرامش کامل مخالفت های کودکتان را بپذیرید.تصور کنید کودک دو سا له تان در خانه را باز کرده وبه طرف بیرون می رود. از او می خواهید که در را ببندد و به خانه بر گردد،ولی او فریاد می زند و می گوید: "نه!"ممکن است عکس العمل شما در وهله اول بدین صورت باشد: "حالا دیگر این بچه کارش به این جا رسیده که جواب من را هم می دهد.حالا به او نشان می دهم که رییس کیست و...."مطمئن باشید این گونه رفتار برای کودکان نو پا بسیار طبیعی است.هیچ اشکالی ندارد،اگر آنها مخالفتشان را به شما ابراز کنند.به هیچ عنوان فکر نکنید آنها می خواهند با شما لجبازی بکنند.آنها باید در این سن "نه" بگویند تا شخصیتشان شکل بگیرد و هویت خود را پیدا کنند.والدین باید به افکار فرزندان خود احترام بگذارند و وارد حریم شخصی آنها نشوند. اگر می خواهید فرزندانتان در آینده سست عنصر نباشند وبتوانند به پیشنهادهای نا مناسب دوستان خود(دزدی،مواد مخدر و ...)پاسخ منفی بدهند.
♣ همزمان با گفتن "نه"نام او را نیز بگویید:به جای اینکه "نه"را به طور مستقیم و تنها به کار ببرید،بهتر است همزمان با آن ،نام او را نیز بگویید.با این عمل به مخاطب خود احترام می گذارید و با انعطاف بیشتری پیامتان را منتقل می کنید برخی از والدین به فرزند خود دستور می دهند وبا این عمل می خواهند قدرتشان را به او نشان دهند.در صورتی که کاملاًدر اشتباه هستند و نتیجه کاملاًعکس می گیرند.در اصل،فردی قدرتمند است که به طرف مقابل خود احترام بگذارد.
♣ با او به طور منطقی برخورد کنید: هنگامی که شما می خواهید جلوی کار بد و اشتباه کودکتان را بگیرید،لازم نیست این عمل را با خشم و عصبانیت انجام دهید.به عنوان مثال فرض کنید کودک شما یک دستگاه ضبط صوت کوچکی در جایی پیدا کرده است .به نظر او این یک اسباب بازی بسیار خوب و جالبی است . به جای این که آن را به زور از دستش بگیرید و او را دنبال خودتان بکشانید ،چند دقیقه وقت بگذارید و موضوع را برای او روشن کنید وبگویید این ضبط مال ما نیست و بعد با زبان خودش به ضبط صوت بگویید : "بای ، بای ضبط صوت ."او با این روش منطقی و دوستانه خیلی راحت تر گفته شما را می پذیرد و احتمال لجبازی او نیز کاهش می یابد
♣ روی حرف خود بایستید : هنگامی که با او صحبت می کنید ، روی حرف خود بایستید وبه آن عمل کنید
♣ محدودیت هایی برای او تعیین کنید : برخی والدین همه چیز را به نحو احسن برای فرزندان خود مهیا می کند تا مبادا آنها ناراحت و عصبانی شوند . این گونه پدر و مادر ها به ندرت به فرزندانشان "نه" می گویند . مادران باید فرا بگیرند که از همان ابتدا به کودک خود "نه" بگویند یعنی درست موقعی که نوزاد شروع به شیر خوردن از سینه مادر می کند . مادر به هیچ عنوان نباید اجازه بدهد که نوزاد سینه اش را گاز بگیرد . باید او را از همان ابتدا متوجه کار نادرستش بکند . در حقیقت ، این عمل اولین گام در جهت تربیت صحیح است . بعضی مادران این کار را نمی کنند ،زیرا می ترسند که نوزادشان گریه و زاری کند و تغذیه کامل نشود ، در نتیجه به او اجازه می دهند کار اشتباه خود را تکرار کند . در صورتی که مادران باید بدانند که از همان ابتدا باید حد و مرزها را برای فرزندانشان تعیین کنند اگر مادران در موقع مناسب به طور جدی ، محکم و با عشق و محبت به فرزندانشان "نه"بگویند و با آنها مخالفت کنند ، هیچگونه آسیبی به شخصیت آنها وارد نمی شود و آنها به مرور زمان به این محدودیت ها عادت خواهند کرد
♣ به او مسوولیت بدهید :بعضی بچه ها به هیچ عنوان زیر بار صحبت های والدین خود نمی رو ند . آنقدر خواسته خود را تکرار می کنند و می گویند تا شما خسته شوید و "بله "بگویید . این روش اصلاً صحیح نیست . اگر می خواهید نظراو را بپذیرید ، ابتدا سعی کنید با او در آن مورد کاملاً صحبت کنید اگر فکر کردید واقعاً حق با اوست ، بهتر است منطقی عمل کنید ،در این حالت ، او تصور نمی کند که با زور می تواند نظر خود را عملی کند . در عوض می آموزد که حتی برای تغییر نظر شما نیز باید دلایل محکم و قانع کننده ایی داشته باشد.

منبع