به انجمن خوش آمدید

دسترسی سریع به مطالب و مشاوران همـدردی در کانال ایتا

 

کانال مشاوره همدردی در ایتا

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
  1. #1
    عضو کوشا آغازکننده

    آخرین بازدید
    سه شنبه 17 بهمن 91 [ 11:56]
    تاریخ عضویت
    1387-3-23
    نوشته ها
    390
    امتیاز
    6,183
    سطح
    51
    Points: 6,183, Level: 51
    Level completed: 17%, Points required for next Level: 167
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran5000 Experience Points
    تشکرها
    202

    تشکرشده 210 در 101 پست

    Rep Power
    55
    Array

    تاثیر هنر سخن وری در روابط اجتماعی

    تاثیر هنر سخن وری در روابط اجتماعی

    انسان موجودی اجتماعی است و بر همین اساس نیاز دارد با دیگران ارتباط برقرار كند. این ارتباط جنبه های متفاوتی دارد. ارتباط كلامی، نوشتاری، دیداری و... كه امروزه تنوع گسترده تری از آن را شاهد هستیم.
    یكی از مهم ترین راه های برقراری رابطه با دیگران ارتباط كلامی است.
    كلماتی كه ما بر زبان می رانیم با لحن های متفاوتی بروز می یابد كه این لحن ها از احساس درونی ما شكل می گیرد. بسته به احساس خود نسبت به مخاطب ممكن است یكی از لحن های خشن، ملایم، زیر، بم یا یكنواخت و معمولی را به كار بریم اما از این كه هریك از این لحن ها چه تاثیری برمخاطب می گذارد و در كل بررسی تاثیر لحن و گفتار در روابط اجتماعی، موضوعی است كه در گزارش امروز به آن پرداخته ایم.
    مدیریت صدا

    به گفته كارشناسان 38 درصد از استنباط اولیه از هر عبارت بستگی به شیوه بیان آن عبارت دارد و در حقیقت مردم از طرز گفتار ما درباره شخصیت ما قضاوت می كنند. به طور حتم این حدیث امام معصوم(ع) را شنیده اید كه می فرمایند: «شخصیت هركس پشت زبان او پنهان شده و تا كسی لب به سخن نگشوده است، نمی توان به درستی تشخیص داد كه چه نوع اخلاقی دارد.» شاید برای شما هم پیش آمده باشد كه در برخورد اولیه با شخصی، از روی ظاهر او قضاوتی كرده باشید اما پس از این که با آن شخص هم كلام شدید، قضاوتتان تغییر یابد. همین موضوع ثابت می كند، نحوه سخن گفتن و نوع لحن ما تا چه حد در برقراری رابطه اجتماعی موثر است.
    شما حداقل روزی یك بار چهره خود را در آیینه می بینید و می توانید بفهمید كه امروز مردم شما را چگونه خواهند دید به همین سادگی. اما این موضوع در مورد صدایتان اتفاق نمی افتد. شما هرگز صدای خود را همان گونه كه دیگران می شنوند، نمی شنوید. آیا به خاطر دارید اولین باری كه به صدای ضبط شده خود گوش كردید چه حسی داشتید؟ به طور حتم آن صدا برایتان تعجب برانگیز بوده است و لابد با خودتان گفته اید: آیا این من هستم؟
    بله این دقیقا شما هستید و آن چه می شنوید صدای مربوط به شماست یعنی همان صدایی كه دیگران از شما درك می كنند. ضبط صوت در واقع آیینه صدای شماست.
    برخی از اقشار از جمله هنرپیشگان، گویندگان رادیو و تلویزیون، دوبلرها، خوانندگان و سخنرانان به دلیل نوع كارشان از كم و كیف صدای خودآگاه هستند و می دانند كه صدایشان چه تاثیری روی دیگران می گذارد. این نوع افراد با مدیریت صحیح صدای خود به جذب شنونده می پردازند اما دیگر افراد كمتر به این مهارت دست می یابند.
    لحن صدا بیانگر احساسات و عواطف

    به طور حتم برایتان پیش آمده است كه كسی به شما بگویید: با این لحن با من صحبت نكن. در این موارد ممكن است شما از كلمات خوب و مودبانه ای برای سخن گفتن استفاده كرده باشید اما آن چه اهمیت بسیاری دارد و متاسفانه كمتر به آن توجه داریم طرز بیان یا لحن كلام است درست همان چیزی كه در ذهن شنونده تاثیر می گذارد. در اصطلاح عامیانه می گویند فلانی با نیش و كنایه حرف می زند.
    به گفته یك گفتار درمان، در واقع این عواطف و احساسات ما انسان هاست كه از طریق گفت و گو انتقال می یابد نه كلمات و جملاتی كه مورد استفاده قرار می دهیم.
    پژوهشگران دریافته اند كه لحن صدای افراد بیانگر 4دسته احساسات است: مثبت، ناخوشایند، غم و ترس و این لحن صداست كه به تنهایی مشخص می كند فرد سخن گو چه حسی را در وجود خود نهفته است. البته صداهای بسیار بلند هم اگرچه در ابتدا شنونده را جذب می كند اما در عرض چند دقیقه احساس خستگی و فرار از محیط را در مخاطب ایجاد خواهد كرد.
    بیشتر احساسات از طریق شنیداری قابل انتقال است برخلاف نوشتن که نمی توان به طور کامل احساس را منتقل کرد؛ به همین دلیل است كه حرفه روزنامه نگاری نسبت به كارهای خبری صوتی و تصویری دشوارتر است.
    یك كارشناس مدیریت می گوید: از نوع صدا و طرز بیان كلمات می توان به شخصیت هر انسانی پی برد. به عنوان مثال كسی كه با صدای بلند و بدون لكنت صحبت می كند شخصی پرانرژی و فعال به نظر می رسد و برعكس انسان های آرام و خونسرد صدای آهسته تر و لحن یكنواخت تری دارند.
    رابطه تن صدا با فرهنگ و شغل

    صدا از یك حنجره خاص تولید می شود و با توجه به فیزیك متفاوت سیستم صوتی افراد، صداها بسیار متفاوت و گاه منحصر به فرد است. یعنی چون صدا یك پدیده مادرزادی است پس در این بخش قضیه نمی توان دخالتی داشت.
    اما همان طور كه گفته شد لحن صدا و طرز بیان مهم تر از نوع صدا و حتی كلمات است. موضوع قابل توجه این است كه انسان ها با شیوه خاصی از تكلم به دنیا نمی آیند بلكه بر حسب تجربه و عادت زیر و بم و آهنگ صدا و لحن كلام خود را انتخاب می كنند.
    این موضوع باعث می شود تا افراد قادر باشند كیفیت صدای خود را تغییر دهند و موجب جذب شنوندگان بیشتری شوند. اما بسیاری از عوامل وجود دارد كه بر نوع لحن و بیان و تن صدا تاثیرگذار است. از آن جمله محیط كار و زندگی.
    تجربه نشان داده است روستانشینان نسبت به شهرنشینان از صدای بلندتری برای سخن گفتن استفاده می كنند و یا عرب ها و هندوها نسبت به اروپاییان صدای بلندتری دارند. این موضوع تا حدی نشات گرفته از فرهنگ و تاحدی دیگر موقعیت جغرافیایی زندگی افراد است.
    «ره آموز» می گوید: در گذشته عرب های بادیه نشین با صدای بلند با یكدیگر صحبت می كردند زیرا معتقد بودند بلندی صدا نشانه اقتدار است و دشمن از آن هراس دارد و یا روستاییان و عشایر به علت زندگی در دشت و كوهستان و فواصل طولانی راه، صدای خود را برای صحبت كردن از راه دور تقویت می كنند.
    این موضوع در مورد مشاغل هم صادق است. مثلا معلمان، هنرپیشگان تئاتر یا كارگران واحدهای صنعتی پر سر و صدای از تن صدای بالاتری برخوردارند و در مقابل كاركنان ادارات دولتی به طور معمول آهسته تر صحبت می كنند.
    آموزش برای سخن وری

    همان طور كه بیان شد شكل و اندازه تارهای صوتی هر فرد با فرد دیگر متفاوت است و به همین دلیل كمیت صداها تغییر پیدا می كند.
    یك كارشناس دیگر می گوید: در برخی از فرهنگ ها آموزش های لازم در خصوص صدا، كیفیت و كمیت آن به جوانان داده می شود تا این افراد بتوانند شیوه سخن وری صحیح را بیاموزند و شایسته است تا مسئولان آموزش و پرورش كشور و استان ما هم در این راستا تلاش كنند چرا كه با یادگیری فنون سخن وری و طرز به كارگیری صحیح صدا برای تلفظ كلمات، اعتماد به نفس شخص برای صحبت كردن افزایش خواهد یافت و هرچه این اعتماد به نفس بالاتر رود، روابط اجتماعی فرد با اطرافیان و اجتماع پیرامون خود بهتر و بهتر خواهد شد.
    این گونه سخن بگویید :

    لحن صدا از كیفیت صوت و طنین آن رنگ می گیرد. تاثیری مناسب از سرعت كلام و زیر و بم صدا موجب جذابیت كلام می شود.
    اولین كلامی كه از زبان خارج می شود لحن كلامتان را تعیین می كند، بنابراین سعی كنید تا صدای شما آرام، منظم و نیرومند باشد. بیش از حد بلند یا كوتاه سخن نگویید، كلمات را به روانی و پشت سر هم ادا كنید و از مكث های بی جا و طولانی خودداری كنید.
    نكته مهم دیگر در ارتباط كلامی بهره گیری از تكیه كلام هاست. بسیاری از افراد از تاكیدی كه روی برخی واژه ها دارند ناآگاه هستند. به طور نمونه در هنگام صحبت كردن یادشان می رود كه چند بار از كلمات «مثلا، قطعا و یا به شخصه» استفاده كرده اند. بهره گیری مناسب از تكیه كلام در یك ارتباط اجتماعی موفق بسیار حائز اهمیت است چرا كه حتی اگر سخنران خوبی باشید ولی بیش از حد از تكیه كلام ها استفاده كنید، توجه شنونده به آن كلمه خاص جلب می شود و به اصطلاح روی آن كلمه حساس خواهد شد و این باعث می شود هدف شما از انتقال یك مطلب، به درستی محقق نشود.
    موفق باشید
    كليه حقوق اين سايت متعلق به موسسه فرهنگي و هنري خراسان است.

  2. 4 کاربر از پست مفید شیلا تشکرکرده اند .

    شیلا (سه شنبه 17 خرداد 90)


 

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. میخوام یه زن واقعی باشم. یک زن کامل یک انسان کامل
    توسط عاشق خانواده در انجمن طــــــــرح مشکلات خانواده: ارتباط مراجعان-مشاوران
    پاسخ ها: 17
    آخرين نوشته: چهارشنبه 25 شهریور 94, 16:55
  2. اضطراب اجتماعی شدیدم زندگیم را مختل کرده
    توسط ranaaa در انجمن روانشناسی عمومی و طرح مشکلات فردی
    پاسخ ها: 7
    آخرين نوشته: شنبه 15 مهر 91, 15:32
  3. فوبیا و اضطراب اجتماعی
    توسط ki@rash در انجمن روانشناسی عمومی و طرح مشکلات فردی
    پاسخ ها: 52
    آخرين نوشته: پنجشنبه 11 خرداد 91, 01:18
  4. سخت بودن انتظار واسه گرفتن جواب مثبت قطعی
    توسط larg.62 در انجمن سایر سئوالات مربوط به ازدواج
    پاسخ ها: 6
    آخرين نوشته: شنبه 15 آبان 89, 09:53
  5. * صداقت واقعی
    توسط escarlet در انجمن تنش و دعوا در ارتباط دختر و پسر
    پاسخ ها: 1
    آخرين نوشته: دوشنبه 21 اردیبهشت 88, 12:22

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright © 1403 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
طراحی ، تبدبل ، پشتیبانی شده توسط انجمنهای تخصصی و آموزشی ویبولتین فارسی
تاریخ این انجمن توسط مصطفی نکویی شمسی شده است.
Forum Modifications By Marco Mamdouh
اکنون ساعت 03:27 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4 می باشد.