به انجمن خوش آمدید

دسترسی سریع به مطالب و مشاوران همـدردی در کانال ایتا

 

کانال مشاوره همدردی در ایتا

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2
  1. #1
    عضو کوشا آغازکننده

    آخرین بازدید
    شنبه 27 مهر 92 [ 19:59]
    تاریخ عضویت
    1387-9-21
    نوشته ها
    297
    امتیاز
    9,209
    سطح
    64
    Points: 9,209, Level: 64
    Level completed: 53%, Points required for next Level: 141
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran5000 Experience Points
    تشکرها
    407

    تشکرشده 419 در 163 پست

    Rep Power
    45
    Array

    نترس ، خواب دیدی !

    نترس ، خواب دیدی !

    كودك به‌علت ديدن خواب‌هاي ترسناك از خواب بيدار مي‌شود و اغلب بخشي از خوابي كه موجب ترس وي شده يا تمامي آن را به‌ياد مي‌آورد.
    كودك اكثرا در رختخواب خود مي‌نشيند و فرياد مي‌كشد يا گريه مي‌كند و يا به‌طرف اتاق خواب و تخت والدين مي‌رود و از آنها تقاضاي كمك مي‌كند.

    ديدن خواب‌هاي ترسناك بيشتر در كودكان 5 تا 6 ساله شايع است و ممكن است بر اثر رويدادها و مسائل ترسناكي باشد كه كودك طي روز در تلويزيون مي‌بيند يا در داستان‌ها و كتاب‌ها مي‌خواند يا اطرافيان تعريف مي‌كنند و يا اصولاً مسئله‌اي باشد كه كودك شخصاً با آن روبه‌رو است؛ مانند دعواها، مشكلات احساسي و در بچه‌هاي بزرگتر، مشكلات در مدرسه و شايد سختي تكاليف درسي و... .

    همچنين كابوس‌هاي كودك مي‌تواند تأثيراتي از اعمال روزانه باشد. يك روز فشرده و سخت مي‌تواند باعث كابوس هنگام خواب شود. البته خواب‌هاي وحشتناك مي‌تواند از تخيل كودك هم شكل بگيرد بدون اينكه معناي خاصي داشته باشد.
    در بچه‌هاي كوچك اين خواب‌ها قسمتي از رشد آنهاست و وقتي از خواب مي‌پرند بلافاصله به خواب مي‌روند و فرداي آن روز چيزي به ‌ياد نمي‌آورند.البته اين نكته را نبايد فراموش كرد كه هر كابوسي به اين معني نيست كه مسئله‌اي وجود دارد. در كودكان، تب، مريضي و زياد يا ديرخوردن غذا مي‌تواند نقش مهمي در كابوس داشته باشد. اما وقتي كودك شما كابوس مي‌بيند شما چه مي‌كنيد؟


    نحوه برخورد والدين :

    لحظه ديدن خواب‌هاي وحشتناك به اين‌گونه بايد عمل كرد:
    1- هنگامي كه كودكي در دل شب فرياد كشيد بي‌آنكه از خواب بيدار شود، بايد او را نوازش كرده و آرام در گوشش لالايي نجوا كنيم. در اين هنگام حتي‌الامكان نبايد كودك را از خواب بيدار كرد.

    2- هنگامي كه كودك از صداي فرياد خودش بيدار شده و همچنان وحشت‌زده و ترسيده است او را در آغوش بگيريد و يك ليوان آب به او بدهيد. او را نوازش كنيد و با صداي آهسته برايش تعريف كنيد كه «اين فقط يك خواب بود و گذشت؛ آنچه ديدي همه در خواب بود».

    3- حتي اگر كودك معني واژه رويا (خواب) را هنوز ياد نگرفته باشد، طنين آرامش‌‌بخش صدايتان او را تسكين خواهد داد و به او خواهد فهماند كه آنچه ديده واقعيت نداشته است. اگر كودك باز هم بي‌قراري كرد مي‌توان چراغ را روشن كرد و گفت «بيا دنبال آن چيزي كه مي‌ترسي بگرديم» يا به او بگوييم «چراغ را برايت روشن مي‌گذارم».

    4- امكان دارد كه در بعضي موارد، صحنه‌هايي از آن كابوس وحشتناك دوباره در ذهن كودك دوباره تكرار شود و از ترس اينكه دوباره آن منظره‌هاي وحشتناك را ببيند از رفتن به رختخواب امتناع ورزد؛ توصيه‌اي كه در اين زمان وجود دارد اين است كه موضوع خوابي را كه كودك عنوان مي‌كند، به شكل ديگري به‌پايان برسانيم؛ به اين شكل كه مثلاً اگر خواب اژدها را ديده به او بگوييم كه در انتها تو شمشيري داشتي و اژدها را كشتي.

    5- سعي كنيد وقتي كودك خواب ترسناك مي‌بيند و به طرف تخت شما مي‌آيد او را به تخت خودش بازگردانيد چون خيلي مشكل است كه شب‌هاي بعد در اتاق خودش به خواب رود. سعي كنيد پيش كودك تا به‌خواب‌رفتن وي بمانيد و بعد اتاق او را ترك كنيد.

    6- هنگامي كه احساس مي‌كنيد ديدن كابوس در كودكتان به علت اين است كه ذهنش مشغول مسئله‌اي است بايد دقت كنيد كه چه چيزي در زندگي كودك تغيير يافته است.

    7- بعضي اوقات بايد از خود كودك كمك گرفت و يك سؤال باز و دقيق پرسيد؛ مثلاً «ديشب چه خوابي ديده بودي؟ يا دقيقاً از چه چيزي مي‌ترسي؟» و بگذاريم خودش تعريف كند. سعي كنيم بين صحبت‌هايش حرف نزنيم و با دقت گوش كنيم زيرا كودك با اين عمل ما احساس خواهد كرد كه وي را درك مي‌كنيم.

    البته در كودكاني كه كوچك‌تر هستند نبايد انتظار داشته باشيم كه خوابشان را واضح بيان كنند زيرا كودكان در سنين پايين نمي‌توانند دقيقاً خوابي را كه ديده‌اند براي ديگران تعريف كنند و فقط ممكن است يك لغت بگويند مثل: حيوان بد‌جنس يا سگ بزرگ.در اين‌صورت بايد به آنها گفت كه در واقعيت و در اتاق او چيزي وجود ندارد و مي‌توان به همراه كودك همه‌‌جاي خانه را جست‌وجو كرد.

    8- گاهي اوقات براي جلوگيري از ايجاد كابوس لازم است كودك را از تماشاي تلويزيون منع كرد.

    9- در صورتي كه كابوس‌هاي كودك به‌طور مرتب و دائمي بروز مي‌كند، او بايد توسط پزشك مورد معاينه قرار گيرد.


    پيشگيري- سعي كنيد شب‌ها هميشه يك چراغ خواب در اتاق كودك روشن باشد و در تاريكي قبل از اينكه كودك به خواب رود به وسايل اتاق كودك نگاه كنيد كه بد نمانده باشد. مثلاً سايه يك صندلي ممكن است براي كودك ايجاد ترس كند. يا مي‌توان يك عروسك به كودك داد و يا در اتاق او آويزان كرد؛ به او بگوييد كه اين عروسك جلوي خواب‌هاي بد را مي‌گيرد.

    - سعي كنيم كودكان قبل از به‌خواب‌رفتن فيلم‌هاي خشن و ترسناك نبينند يا بازي‌هاي خشن و هيجان‌انگيز انجام ندهند.

    - سعي كنيد قبل از به‌خواب‌رفتن كودك برايش قصه بخوانيد (البته نه قصه‌هاي هيجان‌انگيز) يا يك مسئله را كه براي كودك جالب است برايش تعريف كنيد و به او بگوييد: «اميدوارم امشب در موردش خواب ببيني».

    در يك كلام شما مي‌توانيد يك موقعيت روحي خوب و آرامش قبل از خواب براي كودكانتان ايجاد كنيد.

    منبع : همشهری

  2. 2 کاربر از پست مفید Niloo55 تشکرکرده اند .

    Niloo55 (شنبه 19 اردیبهشت 88)

  3. #2
    ((( مشاور خانواده )))

    آخرین بازدید
    پنجشنبه 30 فروردین 03 [ 13:16]
    تاریخ عضویت
    1386-6-25
    نوشته ها
    9,420
    امتیاز
    287,066
    سطح
    100
    Points: 287,066, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 67.0%
    دستاوردها:
    VeteranCreated Blog entryTagger First ClassSocial50000 Experience Points
    نوشته های وبلاگ
    7
    تشکرها
    23,577

    تشکرشده 37,079 در 7,002 پست

    حالت من
    Sepasgozar
    Rep Power
    0
    Array

    RE: نترس ، خواب دیدی !

    سلام
    با قدردانی از زحمات شما در تهیه مقالات مفید، همچنین با تشكر از اینكه منبع مقالات خود را ذكر می كنید. اگر دسترسی داشتید، حتما نام نویسنده مقاله كه احتمالا در منبع ذكر شده آمده است ، را در اینجا بیاورید.

  4. کاربر روبرو از پست مفید مدیرهمدردی تشکرکرده است .

    مدیرهمدردی (شنبه 19 اردیبهشت 88)


 

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright © 1403 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
طراحی ، تبدبل ، پشتیبانی شده توسط انجمنهای تخصصی و آموزشی ویبولتین فارسی
تاریخ این انجمن توسط مصطفی نکویی شمسی شده است.
Forum Modifications By Marco Mamdouh
اکنون ساعت 10:23 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4 می باشد.