به انجمن خوش آمدید

دسترسی سریع به مطالب و مشاوران همـدردی در کانال ایتا

 

کانال مشاوره همدردی در ایتا

صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 11
  1. #1
    عضو همراه آغازکننده

    آخرین بازدید
    جمعه 30 مرداد 94 [ 18:18]
    تاریخ عضویت
    1387-8-04
    نوشته ها
    1,150
    امتیاز
    16,194
    سطح
    81
    Points: 16,194, Level: 81
    Level completed: 69%, Points required for next Level: 156
    Overall activity: 4.0%
    دستاوردها:
    Veteran10000 Experience PointsTagger Second Class
    تشکرها
    1,211

    تشکرشده 1,247 در 437 پست

    Rep Power
    132
    Array

    شباهت در زندگي

    شباهت در زندگي

    با توجه به بررسي هاي باليني شباهت هاي اخلاقي و شخصيتي زن و شوهر روي موفقيت ازدواج آنها نقش تعيين كننده اي دارد. ميزان بي ثباتي و طلاق در زوج هاي به هم شبيه، كمتر مشاهده مي شود. با توجه به نتايج به دست آمده، نداشتن شباهت با بي ثباتي و طلاق همراه است



    از زمان هاي خيلي دور همواره اين سؤال بين روان شناسان خانواده مطرح بوده است كه آيا شباهت ها باعث به وجود آمدن ازدواج موفق مي شود يا تفاوت ها؟
    پژوهش هاي به عمل آمده نشان مي دهد كه با ثبات ترين ازدواج ها آنهايي هستند كه زن و شوهر بيشترين شباهت ها را با هم داشته اند. استفن وايت معتقد است: «با توجه به بررسي هاي باليني، شباهت هاي اخلاقي و شخصيتي زن و شوهر روي موفقيت ازدواج آنها نقش تعيين كننده اي دارد» ميزان بي ثباتي و طلاق در زوج هاي به هم شبيه، كمتر مشاهده مي شود. با توجه به نتايج به دست آمده، نداشتن شباهت با بي ثباتي و طلاق همراه است. بعضي از روان شناسان شباهت هاي موجود بين زوجين رادر حكم سپرده بانكي تلقي مي كنند و اشاره مي كنند اگر ميزان سپرده بانكي شما رقم بزرگي باشد و ميزان بدهي بانكي شما كم، در آن صورت در مقابل بحران هاي اقتصادي بهتر مي توانيد مقاومت كنيد و به نحو احسن مي توانيد احساس امنيت نماييد. ولي اگر ميزان بدهي هاي شما نسبت به سپرده بانكي كم باشد، به همان نسبت احتمال اين كه دچار مشكل شويد زياد خواهد بود. اين تشبيه نشان مي دهد كه هر قدر تشابه بين زوجين بيشتر باشد به همان نسبت ازدواج آنان از استحكام و دوام بيشتري برخوردار خواهد بود و هر قدر تفاوت آنها بيشتر باشد به همان نسبت احتمال اين كه دچار بحران شوند زياد خواهد شد، سؤالي كه در اين جا مطرح مي شود اين است كه وجود كدام يك از تشابهات براي ازدواج لازم و ضروري هستند؟
    هوش: اگر هوش زن و شوهر به يك اندازه باشد رابطه زناشويي با گرفتاري كمتري روبه رو مي شود. توجه داشته باشيد كه«تحصيلات» ملاك نظر نيست چرا كه بعضي از اشخاص بسيار با هوش به هر دليل ممكن است به كالج و دانشگاه راه پيدا نكنند. منظور اين است كه زن و شوهر به لحاظ بهره هوشي بايد در يك رديف قرار داشته باشند، بايد بتوانند اشيا و امور را به يك شكل ببينند و درباره آنها به يك شكل صحبت كنند. اگر يكي از طرفين ازدواج اغلب گمان مي كند كه همسرش متوجه منظور او نشده است، شرايط خوشايندي بين آنها برقرار نمي شود.



    بررسي هاي به عمل آمده نيز نشان مي دهند، اگر بهره هوشي زن و شوهر در يك رديف يا نزديك به هم باشد ثبات ازدواج بيشتر مي شود.
    ارزش ها: لازم است كه زن و شوهر درباره بسياري از ارزش ها وحدت نظر داشته باشند. مثلاً مهم است كه زن و شوهر درباره معنويات و يا زندگي خانوادگي اختلاف نداشته باشند. اگر در اين زمينه وحدت نظري وجود نداشته باشد، بروز اصطكاك ميان آنها حتمي است.
    علايق: اگر زن و شوهر در بسياري از زمينه ها علايق مشترك داشته باشند زندگي به كامشان شيرين مي شود. در اين ميان هر چه تنوع علايق مشترك بيشتر باشد بهتر است.
    توقع از نظامات خانوادگي: زن و شوهر بايستي درباره وظايف و مسئوليت هاي يكديگر در رابطه زناشويي وحدت نظر داشته باشند. طرز فكر افراد در اين زمينه كلاً به دو نوع تقسيم مي شود. بعضي از افراد در مورد وظايف و مسئوليت هاي زن و شوهر به طور سنتي فكر مي كنند بدين معنا كه مديريت داخلي منزل به عهده زن است و مرد نيز به عنوان مدير بيروني منزل، يا نان آور خانواده تلقي مي شود. فردي كه در اين زمينه به طور سنتي فكر مي كند بايد با فردي ازدواج كند كه با او همفكر است. اما در حال حاضر كه نقش هاي زن و مرد دستخوش تغييرات زيادي شده است، عده اي معتقد به تساوي حقوق بين زن و مرد هستند و وظايف و مسئوليت هاي مشابهي نيز براي آنان قايل مي شوند. افرادي كه اين اعتقاد را دارند بايد با همفكران خود ازدواج كنند. سؤال ديگري كه مطرح مي شود اين است كه تفاوت هاي مسئله ساز كدام ها هستند؟ يا به عبارت ديگر، چه تفاوت هايي مي توانند به خوشبختي زندگي زناشويي آسيب برسانند؟
    در پاسخ به اين سؤال بايد گفت: وجود اختلافاتي كه مي توانند به خوشبختي زندگي زناشويي لطمه بزنند عبارتند از :
    ميزان انرژي: وقتي يكي از طرفين ازدواج پرانرژي باشد و در مقابل همسر او كم انرژي، اينان با مشكلات عديده اي برخورد مي كنند. اختلاف در ميزان انرژي در زمينه هاي مختلف خود نمايان مي شود كه از جمله مي توان به معاشرت هاي اجتماعي، فعاليت هاي مذهبي و غيره اشاره كرد. در انجام فعاليت هاي مربوط به خانه نيز سطح انرژي ميان زن و شوهر اغلب مسئله ساز مي شود، مثلاً ممكن است زن بخواهد كارهايي را در روزهاي تعطيل آخرهفته در منزل انجام دهد و شوهر علاقه مند به اين باشد كه روبه روي تلويزيون بنشيند و يا روزنامه بخواند.




    عادات شخصي: وقتي زن و شوهر عادت هاي شخصي متفاوتي داشته باشند، به تدريج وحدت ميان آنها رو به نقصان مي رود. از جمله عادت هاي مسئله ساز مي توان به اين موارد اشاره كرد: وقت شناسي، نظم و ترتيب، وابستگي، مسئوليت و...
    مي توان به عادات شخصي متعددي اشاره كرد كه زن و مرد بايد قبل از ازدواج به آن توجه داشته باشند. مثلاً اگر يكي از آنها سيگار بكشد و ديگري نكشد، اين اختلاف مي تواند در رابطه زناشويي آنها دردسرساز شود. اگر يكي از آنها به خوردن غذاهاي مقوي و مغذي علاقه مند باشد و ديگري به اين كه چه مي خورد بها ندهد، مشكلاتي در زندگي زناشويي ايجاد مي كند.
    استفاده از پول: بسياري از زوج ها در اثر نداشتن توافق بر سر مسايل مالي دچار مشكل مي شوند. يكي به فكر آينده است و مي خواهد پولش را پس انداز كند و ديگري به خرج كردن پول و خوش بودن در لحظه حال علاقه مند است. يكي معتقد به ريسك كردن است و ديگري فكر مي كند كه بايد به تدريج و با ضريب اطمينان بالا بر دارايي هاي خود بيفزايد. يكي مي گويد كه درآمد را بايد خرج فرزندان كرد و ديگري مي خواهد پول را نگه دارد. اختلافاتي از اين قبيل مي تواند شيرازه زندگي زناشويي را تحت تاثير قرار دهد. به همين دليل لازم است كه قبل از ازدواج در اين موارد بيشتر موشكافي شود.
    علايق و مهارت هاي كلامي: اگر يكي از طرفين ازدواج زياد حرف بزند و ديگري كم حرف باشد چه مشكلي پيش مي آيد؟ اگر زن يا مرد علاقه مند به گفت و گو و ديگري خواهان سكوت باشد، استرس فراواني ايجاد مي شود. اگر كسي به هنگام صرف غذا علاقه مند به صحبت باشد و همسرش بخواهد به هنگام صرف غذا سكوت كند و يا اگر يكي از طرفين ازدواج به صحبت تلفني طولاني علاقه مند باشد زمينه هاي اختلاف را پايه ريزي كرده اند. سؤالي كه با توجه به مسايل فوق مطرح مي شود اين است كه اگر افرادي با هم ازدواج كنند و در موارد فوق اختلاف داشته باشند چه ويژگي را بايد در خود بپرورانند تا بتوانند به زندگي زناشويي ادامه دهند؟
    در پاسخ بايد اشاره كرد، اگر زوجين داراي ويژگي انعطاف پذيري باشند مي توانند به جاي اين كه تحت تاثير اختلافات قرار بگيرند با تفاوت ها كنار بيايند و براي حل مشكلات راه حل هاي مناسب پيدا كنند.
    غلامعلي اسماعيلي و سهيلا ساعتي
    روان شناسان مركز مشاوره دانشگاه علامه طباطبايي


    http://www.hamshahrionline.ir/HAMNEWS/1382/820816/news/city.htm

  2. #2
    عضو کوشا

    آخرین بازدید
    جمعه 08 دی 91 [ 21:04]
    تاریخ عضویت
    1387-10-14
    نوشته ها
    768
    امتیاز
    18,761
    سطح
    86
    Points: 18,761, Level: 86
    Level completed: 83%, Points required for next Level: 89
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran10000 Experience Points
    تشکرها
    2,477

    تشکرشده 2,462 در 461 پست

    Rep Power
    92
    Array

    RE: شباهت در زندگي

    دوست عزيز مطلب خوب و مفيدي بود و اقعا من اين موضوع رو تاييد و تصديق مي كنم چون خودم اين مورد رو تجربه كردم و واقعا در زندگي شباهاتها و تفاوتها نقش اساسي رو بازي مي كنه ! پس سعي كنيم نزديكترين و شبيه ترين فرد از هر جهت رو واسه ازدواج انتخاب كنيم مخصوصا از لحاظ تطابق معيارها!!!

  3. #3
    عضو همراه

    آخرین بازدید
    شنبه 27 شهریور 89 [ 17:39]
    تاریخ عضویت
    1387-8-24
    نوشته ها
    1,569
    امتیاز
    8,965
    سطح
    63
    Points: 8,965, Level: 63
    Level completed: 72%, Points required for next Level: 85
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran5000 Experience Points
    تشکرها
    484

    تشکرشده 502 در 230 پست

    Rep Power
    172
    Array

    RE: شباهت در زندگي

    توضیح می دین
    من متوجه نمیشم
    منظور چجور معیارهاییه؟

  4. #4
    عضو کوشا

    آخرین بازدید
    جمعه 08 دی 91 [ 21:04]
    تاریخ عضویت
    1387-10-14
    نوشته ها
    768
    امتیاز
    18,761
    سطح
    86
    Points: 18,761, Level: 86
    Level completed: 83%, Points required for next Level: 89
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran10000 Experience Points
    تشکرها
    2,477

    تشکرشده 2,462 در 461 پست

    Rep Power
    92
    Array

    RE: شباهت در زندگي

    سورنا آرمان جان در داستان زندگيم حتما جهت جمع بندي و نتيجه گيري توضيح خواهم داد فقط اونجا حتما يادم بنداز دوست من !!!

  5. #5
    عضو همراه

    آخرین بازدید
    شنبه 27 شهریور 89 [ 17:39]
    تاریخ عضویت
    1387-8-24
    نوشته ها
    1,569
    امتیاز
    8,965
    سطح
    63
    Points: 8,965, Level: 63
    Level completed: 72%, Points required for next Level: 85
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran5000 Experience Points
    تشکرها
    484

    تشکرشده 502 در 230 پست

    Rep Power
    172
    Array

    RE: شباهت در زندگي

    من واقعا موندم. این یه تیکه رو اصلا نمی فهمم
    .چون می گن مرد منطقی خوبه تا زن احساسی رو جمع کنه یا بالعکس
    که الان عکسشو می گین
    ممنونم آرمان گل

  6. #6
    عضو عادی

    آخرین بازدید
    جمعه 16 مهر 89 [ 23:11]
    تاریخ عضویت
    1387-11-18
    نوشته ها
    114
    امتیاز
    4,352
    سطح
    42
    Points: 4,352, Level: 42
    Level completed: 1%, Points required for next Level: 198
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran1000 Experience Points
    تشکرها
    126

    تشکرشده 124 در 58 پست

    Rep Power
    0
    Array

    RE: شباهت در زندگي

    تشکر دوست عزیز .
    با اجازه میخوام یه شباهت لازم دیگه هم من بگم:

    صمیمیت و گرمی : بهتر است زن و مرد از نظر میزان سردی و یا گرمی،صمیمیت،یا ایجادفاصله با دیگری و به اصطلاح بجوش و خونگرم بودن نیز شبه بهم باشند.حتما شما زوج هایی را دیده اید که یکی بسیار گرم و صمیمی و دیگری مثل فریزر سرد و یخ بوده است" و البته حتما متوجه شده اید چقدر با هم نا هم آهنگ اند.
    [align=center]الـــفبای عــــشق
    Love\'s ABC\'s
    عـــشق
    Love
    می پذیرد،کــنار می آید،هلـهله می کند،حـمایت می کند
    ثروت مـی دهد،می بخشد،می بـالاند،یاری می رسـاند
    Accept,Behaves,Cheers,Defends
    Enriches,Forgives,Grow,and help

    [/align]

  7. #7
    عضو کوشا

    آخرین بازدید
    پنجشنبه 02 مهر 88 [ 19:01]
    تاریخ عضویت
    1387-11-26
    نوشته ها
    343
    امتیاز
    8,997
    سطح
    63
    Points: 8,997, Level: 63
    Level completed: 83%, Points required for next Level: 53
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran5000 Experience Points
    تشکرها
    331

    تشکرشده 338 در 126 پست

    Rep Power
    0
    Array

    RE: شباهت در زندگي

    سلام
    ممنون، چه جالب منم موافقم.
    اما نمی دونم چرا کسانی که از من خوشم می یاد خیلی تفاوت باهام دارن و خودشون می گن به خاطر تفاوت هات جذبت شدیم و دوست داریم.
    ایشالله که هر کی شبیه خودشو پیدا کنه (البته تو جوونیش مادر جون)

  8. #8
    عضو کوشا

    آخرین بازدید
    پنجشنبه 21 خرداد 88 [ 05:57]
    تاریخ عضویت
    1387-8-07
    نوشته ها
    264
    امتیاز
    4,364
    سطح
    42
    Points: 4,364, Level: 42
    Level completed: 7%, Points required for next Level: 186
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran1000 Experience Points
    تشکرها
    76

    تشکرشده 81 در 38 پست

    Rep Power
    0
    Array

    RE: شباهت در زندگي

    dear digitalman
    عالی بود .مرسی.خیلی خوشم امد لااقل با خوندن این متن مطمئن شدم تو انتخابم اشتباه نکردم.شاد باشی

  9. #9
    عضو کوشا

    آخرین بازدید
    جمعه 13 بهمن 91 [ 23:57]
    تاریخ عضویت
    1387-2-21
    نوشته ها
    582
    امتیاز
    6,583
    سطح
    53
    Points: 6,583, Level: 53
    Level completed: 17%, Points required for next Level: 167
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran5000 Experience Points
    تشکرها
    564

    تشکرشده 574 در 212 پست

    Rep Power
    74
    Array

    RE: شباهت در زندگي

    مطلب جالب و مفیدی بود .
    ممنون از شما دوست عزیز!
    موفق باشید!

  10. #10
    عضو عادی

    آخرین بازدید
    سه شنبه 08 اردیبهشت 88 [ 20:26]
    تاریخ عضویت
    1387-9-12
    نوشته ها
    72
    امتیاز
    3,558
    سطح
    37
    Points: 3,558, Level: 37
    Level completed: 39%, Points required for next Level: 92
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran1000 Experience Points
    تشکرها
    9

    تشکرشده 12 در 6 پست

    Rep Power
    0
    Array

    RE: شباهت در زندگي

    خیلی خوب و کامل بود.
    من هم شنیدم 70 درصد شباهت و 30 درصد اختلاف برای همسران مناسبه. البته این 30 درصد باید در امور جزئی باشه، نه بنیادی...
    جایی جمله معروفی شنیدم که: سعی کنید با زنی ازدواج کنید که اگر مرد بود، بهترین دوستتان می شد!


 
صفحه 1 از 2 12 آخرینآخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright © 1403 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
طراحی ، تبدبل ، پشتیبانی شده توسط انجمنهای تخصصی و آموزشی ویبولتین فارسی
تاریخ این انجمن توسط مصطفی نکویی شمسی شده است.
Forum Modifications By Marco Mamdouh
اکنون ساعت 17:38 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4 می باشد.