به انجمن خوش آمدید

دسترسی سریع به مطالب و مشاوران همـدردی در کانال ایتا

 

کانال مشاوره همدردی در ایتا

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
  1. #1
    عضو عادی آغازکننده

    آخرین بازدید
    جمعه 16 مهر 89 [ 23:11]
    تاریخ عضویت
    1387-11-18
    نوشته ها
    114
    امتیاز
    4,352
    سطح
    42
    Points: 4,352, Level: 42
    Level completed: 1%, Points required for next Level: 198
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran1000 Experience Points
    تشکرها
    126

    تشکرشده 124 در 58 پست

    Rep Power
    0
    Array

    براي ترک عادت بد چه بايد کرد؟

    آينه‌ها دروغ نمي‌گن
    [/font]

    براي ترک عادت بد چه بايد کرد؟

    شايد بيشتر ما آدم‌ها نخواهيم واقعيت را قبول کنيم اما اکثريت ما حداقل يک عادت بد داريم. مثلا در انجام کارها وقت تلف مي‌کنيم، هميشه دير سر قرار مي‌رسيم و يا سيگار مي‌کشيم! بعضي از اين عادات بد مثل سيگار کشيدن خطراتي هم به دنبال دارد اما بعضي ديگر مثل صاف کردن مکرر صدا حين صحبت يا مواردي که ذکر شد فقط يک حالت ناراحت‌کننده و کسل کننده ساده است که خودمان و اطرافيان به ناچار آن را تحمل مي‌کنند! فکر مي‌کنيد براي شکستن عادات بد چه بايد کرد؟ ...

    خبر خوش اينکه براي اين مشکل راهکار وجود دارد. دکتر پاتريشا فارل، روان‌شناس باليني انگلوود آمريکا معتقد است که اگرچه ترک عادات بد و غلط بسيار سخت است اما اگر راهکار درست را بدانيم حتما مي‌توانيم آن را بشکنيم. طبق نظر دکتر فارل بعضي عادات اگرچه به ظاهر مشکل‌ساز نيستند ولي در طولاني‌مدت، خود فرد و يا اطرافيان را خسته مي‌کنند. مثلا آدم‌هايي که دايم حرف‌هاي منفي مي‌زنند و يا مدام در گذشته زندگي مي‌کنند را در نظر بگيريد. اگر اين عادات را به طور اساسي ترک نکنند خودشان اولين فرد متضرر هستند چون آدم‌هاي اطراف را از دست مي‌دهند و در تنهايي که به دست خود درست کرده‌اند اسير مي‌شوند. فرزندانشان بسياري فرصت‌هاي اجتماعي را از دست مي‌دهند و حتي گاهي از آنها هم دوري مي‌کنند. شايد اين سه راهکار ساده کمک‌کننده باشد البته شرط اول خواستن و تمايل قلبي براي ترک عادت بد است.


    زمان وقوع
    در مورد عادت غلط،‌ هشيارانه عمل کنيد در ابتدا بايد بدانيد چه موقع و چرا درگير آن عادت غلط مي‌شويد و يا به عبارتي چه موقع و چرا عادت بد تمام وجود شما را درگير خود مي‌کند. اگر بخواهيد اين عادات را متوقف کنيد بايد با دقت به اين موضوع توجه داشته باشيد تا تشخيص دهيد تحت چه شرايطي به اين کار روي مي‌آوريد و يا چه احساساتي باعث مي‌شود اين عادات در شما بروز کنند. اگر اين موضوع شناسايي شود، آن وقت مي‌توانيد اصل ماجرا را ريشه‌يابي کرده و به طور صحيح و علمي آن را حل و فصل کنيد. مثلا اگر حين صحبت در يک مکان عمومي و يا در حضور جمعيت دايم صداي خود را صاف مي‌کنيد بايد اضطراب ناشي از حضور در جمع را برطرف کنيد تا اين عادت بد از بين برود.

    حرف نزن، بنويس
    همه چيز را بنويسيد تا بتوانيد به‌طور واقعي و حقيقي در مورد آن فکر کنيد. شرايط، احساسات و عواطف قبل و حين بروز آن عادت بد را بنويسيد تا ببينيد در اين جريان اشتباه در ذهن شما چه مي‌گذرد. مثلا وقتي هميشه دير مي‌رسيد بايد گزارشي تهيه کنيد تا ببينيد اشکال کار در کجاست و چه موقع دچار اتلاف وقت مي‌شويد. اين گزارش را حداقل براي يک هفته نگه داريد. مرحله بعدي تجزيه و تحليل اين گزارشات و شناخت عوامل شروع‌کننده اين عادات غلط است. طوري که حتي فکرش را هم نمي‌توانيد بکنيد که چه‌قدر در رفع اين عادات موثر است. چون باعث مي‌شود آگاهانه و هشيارانه به تمام شرايط مربوطه تسلط پيدا کنيد و اين شما باشيد که افسار حرکات و رفتارهايتان را در دست بگيريد نه اينکه آنها زمام وجود شما را تحت کنترل داشته باشند.

    پيدا کردن جايگزين
    وقتي زمان و دليل بروز يک رفتار غلط را شناختيد منطقا مرحله بعدي پيدا کردن جايگزيني موقت يا دايم است. به‌عنوان مثال اگر در شرايطي دايم صدايتان را صاف مي‌کنيد پاسخ جايگزين آن است که آرام عمل‌ دم انجام دهيد چون انجام اين کار و صاف کردن صدا به‌طور هم‌زمان ممکن نيست. در نتيجه اين عادت غلط برطرف مي‌شود. مطمئن باشيد ظرف مدت بسيار کمي نتيجه مي‌گيريد يعني طي چند روز، بروز عادت غلط در شما بسيار کم مي‌شود. اگر هنگام اضطراب فورا فرياد مي‌کشيد و يا غرغر مي‌کنيد، اين بار بلافاصله حين عصباني شدن مي‌توانيد چند شماره بشماريد. نفس عميق بکشيد يا در محلي آرام‌تر کمي چشمان‌تان را ببنديد.

    تغيير جهت فکر
    طبق نظر متخصصان، مديتيشن هم در شکستن عادات غلط کمک‌کننده است. به اين ترتيب وقتي علت و عامل بروز رفتار غلط را شناختيد، دفعه بعد که عامل بروز، وجود داشت با مديتيشن مي‌توانيد فکرتان را به سمت ديگري جهت دهيد. تاکتيک ديگر، بستن يک کش به دور مچ دستتان است. هر بار که متوجه شديد آن عادت غلط در حال بروز است کش را بکشيد تا محکم به دستتان بخورد و دردتان بگيرد. آن وقت فورا رفتارتان را عوض مي‌کنيد و به تدريج عادت غلط را ترک کرده و عادتي مناسب جايگزين آن مي‌کنيد.

    منبع: WebMD
    ترجمه: فرشته آل‌علي
    salamat.ir
    [align=center]الـــفبای عــــشق
    Love\'s ABC\'s
    عـــشق
    Love
    می پذیرد،کــنار می آید،هلـهله می کند،حـمایت می کند
    ثروت مـی دهد،می بخشد،می بـالاند،یاری می رسـاند
    Accept,Behaves,Cheers,Defends
    Enriches,Forgives,Grow,and help

    [/align]

  2. کاربر روبرو از پست مفید yasi_m تشکرکرده است .

    yasi_m (پنجشنبه 10 اردیبهشت 88)


 

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright © 1403 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
طراحی ، تبدبل ، پشتیبانی شده توسط انجمنهای تخصصی و آموزشی ویبولتین فارسی
تاریخ این انجمن توسط مصطفی نکویی شمسی شده است.
Forum Modifications By Marco Mamdouh
اکنون ساعت 09:16 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4 می باشد.