به انجمن خوش آمدید

دسترسی سریع به مطالب و مشاوران همـدردی در کانال ایتا

 

کانال مشاوره همدردی در ایتا

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 , از مجموع 5
  1. #1
    عضو عادی آغازکننده

    آخرین بازدید
    جمعه 16 مهر 89 [ 23:11]
    تاریخ عضویت
    1387-11-18
    نوشته ها
    114
    امتیاز
    4,352
    سطح
    42
    Points: 4,352, Level: 42
    Level completed: 1%, Points required for next Level: 198
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran1000 Experience Points
    تشکرها
    126

    تشکرشده 124 در 58 پست

    Rep Power
    0
    Array

    آرامش درمانی ( فنون ریلكس تراپی)



    فواید و عملكرد آرامش



    ● به طور كلی آرامش هم از عواقب و عارضه های روان – تنی پیشگیری می كند و هم موجب بهبودی و رفع عارضه ها می شود وRelax علاوه بر تنظیم اتوماتیك جسم و روح ، باعث افزایش بازده مفید نیز می شود.
    ● سلول های مغز بر اثر خستگی و كاركرد زیاد مواد زهرآلودی از خود تولید می كنند كه باعث تخریب و فرسودگی آنها می شود و اختلالاتی در مغز به وجود می آید و در ضمن ناراحتی های راون – تنی را موجب می گردد كه بر اثر آرامش سلول های تخریب شده ترمیم می شوند.

    ● چند دقیقهRelax عمیق می تواند به سرعت خستگی جسمی و روحی را كاهش دهد در حالی كه ممكن است یك خواب چند ساعته نتواند خستگی را كاهش بدهد و شخص بعد از بیداری باز هم احساس خستگی كند.

    ● طی تحقیقات جدید ، آن تقسیم بندی كه سابقاً برای غدد و اعصاب برای تولید هورمون ها و مواد شیمیایی انجام شده بود نمی تواند به شكل مجزا درست باشد زیرا اعضا می توانند مانند مغز تفكر داشته باشند و مغز می تواند مانند لوزالمعده به تولید انسولین بپردازد.

    ●DNA در زخم ها و كوفتگی ها و در نهایت در كل بدن موجب ترمیم سلول می شود. اطلاعاتDNA ارثی و یا بر اثر تفكرات شخص ایجاد می شود. درهنگامی كه بدن را در حالتRelax قرار می دهیم با ایجاد یك تعادل در كل بدن در جهت ترمیم و هماهنگی عمل كرده ایم. آرامش مختص مغز نیست بلكه در تمام عضلات و اندام ها می توان ایجاد آرامش نمود و در نتیجه در لحظه ای كه در كل بدن ایجاد آرامش نموده ایم، علاوه بر تعادل و هماهنگی در یك عضو خاص ، هماهنگی و تعادلی بین آن عضو با كل بدن و ذهن ایجاد می شود.

    ● بهترین تولید كننده داروهای آرام بخش، خواب آور، برطرف كننده درد، آنتی بیوتیك ها و ... بدن است. بدن كه مواد شیمیایی را به عنوان دارو ارسال می كند از شعور خاصی برخوردار است به طوری كه میزان داروی تولید شده با مقدار مصرف هماهنگی دارد.

    ● بدن مواد مخدری را برای ایجاد آرامش تولید می كند كه اعتیادآور نیست ولی اگر با محرك های مكانیكی مانند: طب سوزنی ، تولید مواد مخدر را در بدن زیاد نماییم در شخص ایجاد اعتیاد می كند. پس ساخت این مواد باید تحت نظر شعور درونی باشد ؛ در ضمن اگر در وضعیت آرامش و یا تعادل روانی قرار بگیریم بدن به اندازه لازم مواد مخدر می سازد.

    ● داروهایی كه برای دلخوشی بیمار داده می شود مانند داروهای واقعی برای آرامش اثر می گذارند بخصوص این كه داروی دلخوش كنك به عنوان یك داروی قوی در ایجاد آرامش معرفی شود.
    [align=center]الـــفبای عــــشق
    Love\'s ABC\'s
    عـــشق
    Love
    می پذیرد،کــنار می آید،هلـهله می کند،حـمایت می کند
    ثروت مـی دهد،می بخشد،می بـالاند،یاری می رسـاند
    Accept,Behaves,Cheers,Defends
    Enriches,Forgives,Grow,and help

    [/align]

  2. 3 کاربر از پست مفید yasi_m تشکرکرده اند .

    yasi_m (دوشنبه 01 خرداد 91)

  3. #2
    عضو عادی آغازکننده

    آخرین بازدید
    جمعه 16 مهر 89 [ 23:11]
    تاریخ عضویت
    1387-11-18
    نوشته ها
    114
    امتیاز
    4,352
    سطح
    42
    Points: 4,352, Level: 42
    Level completed: 1%, Points required for next Level: 198
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran1000 Experience Points
    تشکرها
    126

    تشکرشده 124 در 58 پست

    Rep Power
    0
    Array

    RE: آرامش درمانی و فنون ریلكس تراپی

    فنون ريلاكس تراپي

    1- آرامش عضلاني

    2- آرامش تنفسی

    3- آرامش مغز

    4- دفع سموم روانی

    5- تخیلات ذهنی آرام بخش

    6- بیوفیدبك آرامش

    7- آرامش متعالی

    8- آرامش كاربردی




    فنون ریلكس تراپی (قسمت اول)


    1-آرامش عضلانی

    ● در اثر ترس و اضطراب و تنش حاصله تنسTense)) یا انقباض عضلانی ایجاد می شود. بنابراین برای كاهش ترس و اضطراب می توان تنش زدایی كنیم یا عضلات را وانهاده كنیم. نهایتاً در قبال آرامش و یا ریلكس تن، آرامش روان نیز ایجاد می شود.

    ●بی حركتی و رهایی عضلات به سرعت می تواند تنش حاصله و تنس عضلانی را كم كند و اضطراب و تنش های فكری را كاهش دهد.

    ● برای درك و آگاهی از ریلكس عضلات را در حالت تنس یا انقباض شدیدتر قرار می دهیم تا بعد از رهایی ، هم تفاوت انقباض و ریلكس را درك كنیم و هم به ریلكس عمیق تری برسیم.

    ● تنس یا انقباض عضلانی در قسمت های مختلف ناراحتی های متفاوتی را ایجاد می كند. تنس در گلو و تارهای صوتی موجب لرزش یا خشن شدن صدا، تنس در عضلات سر موجب سردرد، و تنس در روده ها موجب كولیت یا دل دردهای عصبی می شود. بنابراین یك ریلكس عمیق می تواند همزمان تمام تنس یا تنش های حاصله را برطرف كند.

    ● برای ریلكس عضلانی در پنج مرحله از پاها شروع می كنیم و بعد دست ها و سر و صورت، عضلات شكم ، كمر و سینه ؛ و در آخرین مرحله به تمرینات مركب به طوری كه چند عضله با هم ریلكس شوند اقدام می كنیم.

    ● برای ریلكس می توان از تمركز فكر بر روی عضلات استفاده كرد و آنها را شل و كرخت و بی حس كرد و با كنترل ذهنی تمام عضلات را از حالت تنس خارج نمود ؛ و از ریلكس تمركزی می توان در تمام حالات و شرایط استفاده بهینه كرد.

    ● وقتی عضلات با تمركز فكری ریلكس می شوند بدین معنا نیست كه واقعاً عضله شل شده باشد بلكه با تمركز فكر پیام های انتقال عصبی را مجهز به كاهش تحریك عصب سمپاتیك می كند و عضله از حالت تنس حاصله از تنش خارج و به حالت وانهادگی یا ریلكس در می آید.


    ● مرحله لتارژی یا موت كاذب از عمیق ترین مراحل ریلكس است به طوری كه فرد در این مرحله كاملاً بی حس می شود و اگر تیغی به عضلات او بزنید احساس درد نخواهد كرد. در این حالت آرامش به حد اعلای خود می رسد و شخص در حالت خلسه و از خود بی خود شدن دور از هرگونه اضطراب و تشویش خاطر قرار می گیرد.

    ● بعد از رهایی و شل و كرخت كردن عضلات ممكن است احساس سنگینی در عضلات حس شود و می توان با تمركز فكر احساس سنگینی را افزود تا حدی كه نتوانیم حركتی كنیم و به مرحله آرامش عمیق تر برسیم زیرا ایجاد سنگینی در اوج ریلكس است.

    ● در هر وضعیتی اگر خود را سنگین حس كنید و اگر به طور كلی همیشه آرام و متین و سنگین حركت نمایید از یك آرامش همیشگی برخوردار خواهید شد.

    ● در اثر احساس سنگینی ریتم تنفسی و ضربان قلب نیز آهسته و آرام خواهد شد و این سنگینی موجب سنگینی و متانت در شخصیت شما نیز خواهد شد.

    ● یوگا ورزش روحی است كه مبادرت به تمرین آن موجب تقویت اعصاب و تنظیم و تقویت غدد داخلی و مقاوم شدن روح و ریلكس عضلانی و در نهایت كسب آرامش خواهد شد.

    ● برای كسب آرامش از طریق استحمام ابتدا باید با استفاده از آب گرم تنس عضلانی را كاهش داد و سپس با آب سرد شور و نشاط و تقویت اعصاب را ایجاد نمود ؛ به طور كلی با استحمام روزانه می توان به آرامش خوبی رسید.

    ● دستگاه ارتعاش دهنده موجب تحریك عضلات می شود و احساس شادابی و ریلكس می كند. با تحریك مداوم عضلات چهره می توان در حفظ جوانی و جلوگیری از چین و چروك صورت اقدام نمود.

    ● حمام آفتاب موجب تحریك عضلانی می شود و ایجاد شور و نشاط می نماید و روی دم و بازدم منظم و تقویت اعصاب شدیداً مؤثر است ؛ البته ولی آفتاب شدید با تحریكات شدید فرد را عصبی تر نیز می كند ولی استفاده بهینه از آفتاب شخص را خوش مشرب و اجتماعی می كند.






    -------------------------
    منبع :
    Relax therapy ( آرامش تن، روان ، ذهن ) تألیف :رسول فتحی
    [align=center]الـــفبای عــــشق
    Love\'s ABC\'s
    عـــشق
    Love
    می پذیرد،کــنار می آید،هلـهله می کند،حـمایت می کند
    ثروت مـی دهد،می بخشد،می بـالاند،یاری می رسـاند
    Accept,Behaves,Cheers,Defends
    Enriches,Forgives,Grow,and help

    [/align]

  4. کاربر روبرو از پست مفید yasi_m تشکرکرده است .

    yasi_m (دوشنبه 01 خرداد 91)

  5. #3
    عضو فعال

    آخرین بازدید
    دوشنبه 24 خرداد 00 [ 00:30]
    تاریخ عضویت
    1387-6-17
    محل سکونت
    سنندج
    نوشته ها
    2,798
    امتیاز
    71,961
    سطح
    100
    Points: 71,961, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran50000 Experience PointsSocialTagger First Class
    تشکرها
    9,001

    تشکرشده 10,163 در 2,191 پست

    Rep Power
    0
    Array

    RE: آرامش درمانی ( فنون ریلكس تراپی)

    فنون ريلکس تراپي: ( قسمت دوم )



    آرامش تنفسي


    *- عرفاً و اصولاً افراد آرام از تنفس عميق ، و افراد مضطرب و هيجاني از تنفس تند، سطحي و کوتاه برخوردارند.

    ●- تنفس تند و سطحي انرژي رواني را تقليل مي دهد و کارکرد طبيعي بدن را مختل مي کند و تنش هاي حاصله را افزايش مي دهد.

    ●- چهار نوع روش تنفسي به ترتيب زير است:

    الف) تنفس شانه اي که شخص با بالا بردن شانه هايش عمل دم را انجام مي دهد و در عمل باز دم شانه ها مجدداً پايين مي آيد، اين تنفس در حالت هيجان زدگي پيش مي آيد.

    ب) تنفس سينه اي: عضلات بين دنده اي با انقباض و انبساط، حجم تنفسي را کاهش يا افزايش مي دهند و در افرادي که در حالت عادي به سر مي برند رخ مي دهد.

    ج) تنفس شکمي : در اين حالت شکم به جلو و عقب مي رود و کساني که در وضعيت آرامش به سر مي برند اين حالت را دارند.

    د) تنفس سينه اي- شکمي: کساني که از آرامش خيلي عميق برخور دارند، از اين تنفس برخوردارند در اين تنفس هم تنفس شکمي و هم تنفس سينه اي وجود دارد.

    ●- کمترين حجم تنفسي مربوط به تنفس شانه اي است که در مواقع اضطراب و هيجانات بروز مي کند و بهترين نوع تنفس سينه اي- شکمي است که در حالت آرامش بروز مي کند.

    ●- براي کاهش اضطراب و هيجانات و دوري از هرگونه تنش بايد خود را به تنفس سينه اي- شکمي عادت بدهيم و اين تکنيک در کاهش هيجانات واقعاً معجزه مي کند.

    ●- براي کسب آرامش و اصلاح تنفس بايد از هرگونه حرکت شانه ها به سمت بالا جلوگيري کرد و باعمل دم و بازدم، شکم به جلو و عقب برود و سينه فراخ شود.


    ●- در حالت هيجان زدگي مقداري از هواي تنفسي در عمل بازدم کاملاً تخليه نمي شود و در ريه باقي مي ماند؛ يعني عمل بازدم کوتاه و سطحي مي شود. بنابراين براي کاهش هيجانات مي توانيد هواي تنفسي را با فشار تخليه کنيد که گاه در حالت عادي به شکل "آه کشيدن" در مي آيد.

    ●- در حالت خواب آلودگي، تنفس منظم و صدا دار از ته گلو شنيده مي شود. اين عمل عضلات را ريلکس مي کند و شخص را آماده خواب مي کند. مي توان از همين تکنيک براي ريلکس عضلات استفاده کرد ولي بايد مواظب باشيم که به خواب نرويم تا عضلات عميق تر ريلکس شود.

    ●- تنفس خنک کننده براي افراد عصبي و آتشين مزاج واقعاً معجزه مي کند و حرارت و داغي آنها را مي گيرد، که گاه افراد در وضعيت عصبي اين عمل را به طور طبيعي انجام مي دهند.

    ●- حبس تنفس باعث مي شود واحدهاي مغزي در يک نقطه متمرکز شوند و همين امر باعث تمرکز فکر و نشاط و شادابي مي شود.

    ●- تخليه تنش هاي حاصله، قوي ترين تکنيک ريلکس است ( که بدون استاد نمي توان اين تکنيک را تمرين کرد ).






    فنون ريلکس تراپي: (قسمت سوم)


    آرامش مغز


    ●- کارهاي فکري به طور وقفه ناپذير و با هجوم افکار مزاحم، مغز را دائم در حالت تحريک نگه مي دارد و اجازه استراحت به سلول هاي مغز نمي دهد. بنابراين تحريکات مداوم، سلول هاي مغز را خسته مي کند و موجب تنش مغز مي شود.

    ●- تحريکات مداوم مغز موجب افزايش ضربان هاي الکتريکي مغز مي شود . افزايش تحريکات مغز موجب افزايش تحريکات عصبي مي شود و کل سيستم بدن را که شامل دستگاه اعصاب و غدد مترشحه است مختل مي کند.

    ●- براي آرامش مغز بايد تحريکات يا ضربان هاي الکتريکي را کاهش داد تا به حالت مهار يا آرامش برسد؛ که به وسيله کاهش تحريکات، ارائه تحريکات يکنواخت، عمل شرطي کردن، افزايش تمرکز فکر و شناخت ساعت بيولوژيک مي توان اين امر را انجام داد.

    ●- اگر قسمتي از مغز را مهار کنيم فعاليت حرکتي عضلات مربوطه کاهش پيدا مي کند و عضلات کرخت و شل مي شود و بالعکس، اگر مانع فعاليت حرکتي عضلات شويم و انقباض آنها را کاهش دهيم، قسمت مربوطه مغز مهار مي شود.

    ●- روند مهار تدريجي است که توسط سه مرکز در مغز و با توليد چهار هورمون انجام مي گيرد و مهار هر قسمت مغز، ارتباط عصبي- عضلاني همان قسمت را به علت کاهش تحريکات عصبي با مغز قطع مي کند. در نتيجه حرکات عضلات مربوطه کند و در نهايت کرخت و بي حس و ريلکس مي شود.

    ●- قسمت مرکزي مغز آخرين محلي است که مهار مي شود. اين قسمت معمولاً به عنوان يک بخش بيدار به صورت سلول هاي نگهبان عمل مي کند و با کوچکترين تحريک به صورت شرطي، يا در مواقع خطر، قسمت هاي ديگر مغز را نيز از حالت مهار خارج و شخص را بيدار مي کند.

    ●- خواب پنج مرحله دارد که چهار مرحله مسئول ريلکس به نام خواب آرام يا کند ، و يک مرحله مسئول رويا به نام خواب سريع است. در خواب آرام ، مرحله به مرحله ضربان هاي الکتريکي کاهش پيدا مي کند به طوري که در مرحله چهارم به يک ضربه در ثانيه مي رسد و حالت ريلکس عميق ايجاد مي شود.

    ●- خواب مرحله چهارم علاوه بر اينکه يک ريلکس عميق ايجاد مي کند باعث ترميم ضايعات سلولي به صورت اتوماتيک در کل بدن مي گردد و اثرات اعجاز آميز درماني دارد.

    ●- هر دوره يا سيکل خواب حدوداً 90 الي 120 دقيقه است که ساعت بيولوژيک اين دوره ها را تنظيم مي کند. بنابراين براي يک خواب خوب و رضايت بخش، همزمان با اعلام زمان خواب از طرف ساعت بيولوژيک که با علائم کرختي و شل شدن و سنگيني و کندي حرکات مشخص مي شود، بايد بخوابيم و با تنظيم ساعت بيولوژيک با چند دوره خواب کامل بيدار شويم.

    ●-با شناخت مکانيسم خواب و توليد امواج مغز مي توانيم به شکل مصنوعي با کرخت و بي حس کردن و سنگيني عضلات خود، تا مرحله چهارم خواب پيش برويم و از يک خواب مصنوعي خوب براي کسب آرامش استفاده کنيم.

    کلينيک هاي خواب درماني با ارائه يک برنامه منظم، شخص را با روش هاي متفاوت به مدت طولاني به خواب مي برند و در اثر مهار و ريلکس عميق به مدت طولاني ، بيمار بهبودي و شفاي خود را به دست مي آورد.

    ●- براي کسب آرامش بايد با مکانيسم خواب آشنا شويد و با رعايت روش هاي خوابيدن و بيدار شدن ، خود را معالجه کنيد زيرا خواب خوب علاوه بر ايجاد آرامش، با ترميم سلول هاي آسيب ديده در جريان بيماري ها، موجب درمان مي شود.


    -----------------------------
    http://www.irshafa.ir/post-203.aspx

  6. 3 کاربر از پست مفید keyvan تشکرکرده اند .

    keyvan (دوشنبه 01 خرداد 91)

  7. #4
    عضو همراه

    آخرین بازدید
    سه شنبه 04 اسفند 94 [ 11:19]
    تاریخ عضویت
    1387-7-01
    نوشته ها
    1,948
    امتیاز
    22,799
    سطح
    93
    Points: 22,799, Level: 93
    Level completed: 45%, Points required for next Level: 551
    Overall activity: 6.0%
    دستاوردها:
    Veteran10000 Experience Points
    تشکرها
    4,205

    تشکرشده 4,459 در 1,179 پست

    Rep Power
    210
    Array

    به: آرامش درمانی ( فنون ریلكس تراپی)

    دوستان ممنون...فعلا همه مطالب را نتوانستم بخوانم ....ولی در اسرع وقت حتما مطالعه می کنم..
    جالب بود..تشکر

  8. #5
    عضو عادی آغازکننده

    آخرین بازدید
    جمعه 16 مهر 89 [ 23:11]
    تاریخ عضویت
    1387-11-18
    نوشته ها
    114
    امتیاز
    4,352
    سطح
    42
    Points: 4,352, Level: 42
    Level completed: 1%, Points required for next Level: 198
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran1000 Experience Points
    تشکرها
    126

    تشکرشده 124 در 58 پست

    Rep Power
    0
    Array

    RE: آرامش درمانی ( فنون ریلكس تراپی)

    فنون ریلکس تراپی: ( قسمت چهارم )






    دفع سموم روانی


    * ورود خاطره تنش به ضمیر ناخود آگاه موجب می شود که تنش با روح و روان انسان عجین شود و همواره حتی بعد از حذف عامل استرس، باز شخص در حالت تنش و دور از هر گونه آرامش روانی قرار بگیرد.

    *- تراکم تنش از کام های وازده ( انسان آرزوها و کام های ناخوشایند را وا م یزند و به ضمیر ناخودآگاه می راندو این کام ها پیوسته در صدد یافتن راهی هستند که بتوانند از ناخودآگاهی به خودآگاهی آیند) است که موجب جریحه دار شدن روح و روان شده ؛ این تراکم تنش "عقده" یا "کمپلکس" نامیده می شود که موجب افزایش فشار روانی و برهم خوردن آرامش روحی می شود.

    *- ضمیر ناخود آگاه همواره در پی کامجویی ( دستیابی به خواسته های خود ) است و ضمیر خود آگاه مانع آن می شود ؛ که سرانجام با دخالت ضمیر خود آگاه برتر در امر قانون و مسائلِ وجدانی ، این سه نیرو در گیر کشمکش روانی و جنگ و ستیز قرار بگیرند و در نتیجه آرامش روانی دچار اختلال و شخص دچار تنش و بیماری های روان تنی شود.

    *- برای کسب آرامش روانی باید این سه نیرو باهم سازش کنند برای همین منظور احتیاج به مکانیسم های روانی است که این سه نیرو را راضی نگه دارد (مکانیسم های روانی فرایندهایی هستند که شخص را در مواجهه با مسائل بیرونی یاری می کنند).

    *- مکانیسم های روانی با شکل برتر و تکامل یافته تر، دست یابی به خواسته ها را به عرضه ظهور می رساند. این دست یابی به خواسته ها در مراحل ابتدایی، خود را در قالب های گوناگون نشان می دهد.هنرمند واکنش خود را از کام های وازده به شکل هنر در می آورد. هنر برترین روش ارضا کردن تمایلات سرکوفته است که به وسیله تصعید به اشکال گوناگون متجلی می شود.

    * آرزوها و تمایلاتی که وجدان آ«ها را پذیرفته و در بیداری بدان توجه زیادی داشته ایم ولی نتوانسته ایم به آ«ها جامه عمل بپوشانیم، در عالم خواب به حقیقت می پیوندند ؛ بنابراین تجلی آرزوهای درونی در عالم رویا و خواب باعث آرامش درونی می شود.

    *- علاوه بر دستیابی به خواسته ها ، دردهای درونی با پوشش مبدل در قالب هنر و ادبیات و ... به نمایش گذاشته می شود که خواهان درمان و التیام می باشد.

    *- هنرمند همچون یک روان پزشک ابتدا دردهای درونی را به نمایش می گذارد، سپس مرهمی برای دردها می شود و موجب تسکین و آرامش دردها و التیام زخم های روحی می گردد.

    *- هنرمند بعد از التیام زخم های روانی به تدریج باید از لذاید مادی و ابتدایی دور شود و در خط پیشرفت و تعالی قرار بگیرد و در قالب هنرش روح عرفانی و معنوی دمیده شود و منحصر به زمان و مکان و اشخاص نشود. همواره در سیر متعالی غرق آرامش عرفانی شود و التیام زخم های روحی خود را در آن مرحله جستجو کند.

    *- دو نوع هنر ارزشمند است:


    الف) هنر پاتولوژیک با ارزش درمانی

    ب) هنر رئالیست با ارزش فرهنگی و وسیله ای برای پالایش روانی.



    *- از نقاشی کودکان که نمونه ای از هنر پاتولوژیک است می توان به دردهای درونی آنها پی برد که چگونه و به چه صورت درگیر حالات روحی روانی هستند و برای التیام و تسکین دردهای خود در جستجوی چه مرهمی هستند.

    *- برای کسب آرامش یا باید امیال و آرزوها را مجدداً در خط تحقق یافتن انداخت و یا اینکه با درد دل کردن و برگشت به خاطرات گذشته و تجزیه و تحلیل دردها آنها را التیام داد.

    *- روانکاو سعی می کند با کنار زدن پرده آهنین خود آگاه و نیمه خود آگاه، به آرزوها و امیال نهانی بیمار دسترسی پیدا کند. بیمار با عنوان کردن دردهای درونی اش آنها را تخلیه کند و یا از درون بزداید و روح خود را با مجهز شدن به مکانیسم های روانی با یک شستشوی روانی از آلودگی ها پاک کند و با مجهز شدن به مکانیسم های روانی دیگر تمایل به پنهان کردن و سرکوبی آنها نشان ندهد.

    *- روانکاو با شناخت فرهنگ و اعتقادات و سمبل های روانی بیمارش به تجزیه و تحلیل حالات روحی وی می پردازد و به کمک هیپوآنالیز سریع تر به تفسیر خواب و رؤیاها که ممکن است به زبان سمبلیک عنوان شده باشد می پردازد و بعد با شگردی ماهرانه سه نیروی درونی بیمار را متحد می کند و او را به آرامش واقعی می رساند.

    *- روانکاو گاه با تجربه دوران های کودکی بیمار در حالت بهتر می تواند او را در مسیر دستیابی به آرزوهایش قرار بدهد و یا با استفاده از مکانیسم ها و تصعید کام ها (آرزوها وامیال نهانی ) ، او را در مسیر دستیابی به خواسته های متعالی قرار بدهد و در نهایت هدفش کسب آرامش بیمار است.

    *- نهایتاً کسب آرامش روحی و روانی : یعنی اتحاد سه نیروی ضمیر ناخود آگاه - خود آگاه – نیمه خود آگاه.




    فنون ریلاكس تراپی: ( قسمت پنجم )




    تخیلات ذهنی آرام بخش

    ● تصورات و تخیلات الگوهای ذهنی هستند كه بر كنش و رفتار هر شخص اثر مستقیم دارد كه حالات روحی، شخصیت و حساسیت هر فرد را در بر می گیرد.

    ● الگوهای ذهنی ناهماهنگ شخص از خود نسبت به محیط می تواند حالات روحی او را دچار اختلال و شخص را حساس و شكننده كند و در اثر كمترین استرس دچار تنش و بیماری های روان – تنی شود.

    ● یك تصور عمیق از الگوی ذهنی مناسب می تواند یك شخصیت برتر را با اعتماد به نفس و تسلط و مقاوم نمودن روح ، در اعماق وجودمان شكل بدهد. همواره شخص با یك دید برتر می تواند بر امور تسلط داشته باشد و این اعتماد به نفس موجب آرامش روانی شخص شود.

    ● الگوهای ذهنی ایجاد شده در ذهن، بستگی به موقعیت اجتماعی و دگرگونی های محیطی و حتی وضع ظاهری و در نهایت تفسیر ما از زندگی دارد و خلق این الگوهای ذهنی در ارائه تنش و آرامش مؤثر است.

    ● قوی ترین قوه "مخیله" است زیرا بدون وقفه و 24 ساعته حتی بدون حضور محرك كار می كند و اثرات عمیقی در نگرش و تفكر و حالات روحی ما دارد.

    ● درد و درمان بستگی به امید و دید مثبت و منفی شخص دارد زیرا در دید منفی و ناامیدانه، حالات درد و بیماری ما تصوارت رنجوری بدن ملكه ذهن می شود و در دید مثبت شفا و سلامت و تندرستی ملكه ذهن می گردد.

    ● ملكه ذهن مثبت یا منفی به اعماق درون نفوذ می كند و در آن صورت خواسته یا ناخواسته اعمال بدن را تحت تأثیر قرار می دهد.

    ● برای ورود الگوهای ذهنی به اعماق درون، باید در حالات خلسه و از خود بی خود شدن قرار گرفت و هر چقدر عمر خلسه بیشتر باشد الگوهای ذهنی شدید در اعماق درون حكاكی می شود.

    ● ارسال الگوهای ذهنی شدید در اعماق درون به دو صورت امكان پذیر است :

    الف) طبیعی : مانند عشق، ایمان، ترس، دعاهای شبانه ، ...

    ب) مصنوعی : فیكس چشمها، بی حسی عضلات، بی حركتی بدن و ...


    ● برای كسب آرامش روحی بعد از ریلكس تن، باید به تخیلات و امیدها و آرزوها و خاطرات شیرین پرداخت تا روح ارضا شود. تصور زیارتگاه ها و اماكن مقدس به روح آرامش عمیق تری می دهد.

    ● در تصورات و تخیلات دسترسی به غیرممكن ها روح را ارضا می كند و یك شخصیت برتر در بازسازی و تكامل روحی می شود و در نهایت موجب تقویت و آرامش روحی می گردد.

    ● "تصورات" می تواند یكی از قوی ترین اثرات آرامش را داشته باشد زیرا می توان در هر موقعیتی این تكنیك را به كار گرفت.





    فنون ریلاكس تراپی(قسمت ششم)



    بیوفیدبك آرامش

    ● بیوفیدبك حالتی است كه شخص آگاهانه به حالت ها و احساسات قبلی خود برگشت می نماید تا بتواند احساسات خود را عمیقاً درك كند و آنها را تحت كنترل ارادی خود بگیرد.
    ● در مغز مراكزی وجود دارد كه نسبت به احساسات برانگیخته می شود تا بتواند هماهنگی لازم را برای برقراری تعادل ایجاد كند . برای هماهنگی دقیق تر درون و برون این مراكز معكوس یا متضاد دارند كه نسبت به احساسات متضاد برانگیخته می شود، مانند سیری، گرسنگی، خشم و شادی، سرما و گرما؛ مغز با توازن این دو مركز، توازن و تعادل را ایجاد می كند.

    ● برای توازن و تعادل روحی و جسمی باید بتوان این احساسات را به صورت ارادی و خود آگاهانه بیدار كرد و افزایش یكی از این دو حس متضاد به حالت توازن و آرامش روحی رسید.

    ● برای بیداری احساسات باید در حافظه این احساسات را بایگانی و نگه داشت تا در صورت لزوم با بیداری یكی از دو حس متضاد بتوان حالات تعادل و آرامش را ایجاد كرد.

    ● بعد از بیداری احساسات می توان احساسات خوشایند را تقویت و احساسات ناخوشایند را كمی تضعیف كرد تا احساس نشاط و آرامش دائمی برقرار شود.

    ● برای بیداری احساسات و حالات روحی باید ابتدا چرخش آگاهی به احساسات فیزیكی و یا احساسات فعلی كرد. سپس مرحله به مرحله احساسات قلبی را بیدار كرده و آنها را در حافظه ذخیره كرده تا در صورت لزوم بتوان با دسترسی به حافظه احساسات مورد نظر را بیدار كرد.

    ● گاه احساسات به صورت سمبلیك در ضمیر ناخودآگاه نقش می گیرند و برای كنترل این احساسات می توان به عمل خواسته یا نیت كردن احساسات سمبلیك را بیدار كرد و آنها را تحت كنترل در آورد.

    ● بیوفیدبك در چهار مرحله است بعد از تسلط كامل در هر چهار مرحله می توان به سرعت احساسات را در هر موقعیت بیدار نموده و جسم و روح را تحت كنترل گرفت و نهایتاً به تعادل روحی و آرامش رسید.

    ● برای كنترل بهتر احساسات متضاد باید به صورت تسلسلی و پشت سرهم بیدار شوند تا وجه التفاوت این دو حس بهتر درك شده و راحت تر بتوان آنها را بیدار و ایجاد توازن و تعادل روحی كرد.

    ● تمرینات ابتدا باید با حوصله و دقیق سپس رفته رفته با سرعت بیشتر انجام شود و با تكرار تمرین می توان دو احساس متضاد را در حافظه حكاكی كرد و به سهولت آنها را به یاد آورد و كاملاً به شكل واقعی و حقیقی آنها را بیدار كرد.

    ● با گسترش آگاهی بر احساسات واقعی و حتی كاذب می توان به كنترل شدیدتری رسید به طوری كه اعمال خارق العاده را با كنترل ذهنی به انجام رساند و این است اسرار كار یوگیها؛



    فنون ریلاكس تراپی: ( قسمت هفتم )




    آرامش متعالی
    ● كم و كیف انرژی روحی یا روانی موجود زنده نقش به سزایی در سرنوشت سلامتی و یا بیماری داشته به طوری كه برای تعیین كیفیت سلامتی می توان از دستگاه مخصوص برای مشاهده اشعه یا هاله های نورانی اطراف موجود زنده استفاده كرد.

    ● میزان قدرت انرژی و رنگ هاله می تواند نوع بیماری را مشخص كرده و حتی بیماری هایی كه در آینده رخ خواهد داد و این كه سیر بهبودی چگونه خواهد بود را نشان می دهد.

    ● اثبات انرژی روانی و هاله های اطراف آن و ارتباط آن با نوع سلامتی و بیماری نشانگر آن است كه بیماری روانی موجب بیماری جسم می شود. به همین منظور برای سلامت و بهبودی جسمی باید به سلامت و بهبودی روحی توجه شود.

    ● برای سلامت و بهبودی روح باید به آرامش متعالی و عرفانی رو آورده و با تكیه به منبع آرامش كه خداوند سبحان است موجب آرامش روح و تسلی خاطر شده و در نهایت موجب بهبودی بیماری جسمی می شود.

    ● بهترین طبیب روح و مشوق ازلی و ابدی و بهترین درمان، عشق درمانی و بهترین دارو ذكر و دعاست به طوری كه معالجه گراف روحی نیز معتقدند آنها وسیله ای بیش نیستند شفا و درمان از طرف خدا می آید.

    ● برای كسب آرامش روحی به طور كلی دو عمل باید انجام داد:


    الف) تقویت قدرت روحی و روانی
    ب) دمیدن روح پاك برای هدایت قدرت روحی و روانی.


    ● نفوذ شخصی علامت قدرت روحی و روانی است كه گاه با آرامش ظاهر موجب تقویت روحی و اعتماد به نفس خود می شویم كه این عمل اثر كوتاه مدت دارد كه گاه با افزاش قدر واقعی با نفوذ كلام و قدرت رفتاری بر دیگران تسلط پیدا كرده و باعث افزایش اعتماد به نفس واقعی شده كه اثر درازمدت را دارد و اگر هر دو با هم باشد بهتر است زیرا موجب آرامش روانی دائمی می شود.

    ● انتقال آرامش به دو صورت میسر می شود.


    الف) ارادی: با ایجاد تمركز فكر و دعا و ...
    ب) غیر ارادی الگوهای مغزی و احساسات یكسان انتقال آرامش از طریق انرژی روانی انجام پذیر است و ربطی به بُعد مكان و زمان ندارد این انتقال از نوع روحانی و معنوی است.


    ● بعد از سیر صعودی در تكامل انسانیت و قرب به خداوند رفته رفته انرژی روحی و روانی او در جهت صفات پسندیده و اخلاقی قوت می گیرد و در همین اثناء میزان انرژی و رنگ هاله به شكل بهتر تغییر پیدا می كند و به رنگ های آبی، سبز و سفید در می آید، به طوری كه رنگ هاله علما و ائمه سفید است و موجب درخشش و روحانیت چهره آنها نیز می شود و با دور شدن از خداوند هاله سیاه شده و رنگ چهره نیز از حالت درخشندگی خارج شده و به تیرگی می گراید.

    ● برترین قوه عشق پاك است، عشق آلودگی های درونی را می زداید و موجب تسكین روح شده و موجب پیوند با خدا گشته و با ایجاد وحدت آرامش اعجاز انگیزی تمام وجودمان را فرا می گیرد.

    ● از دیدگاه عرفان درد به خودی خود معنا ندارد. درمان درد، درمان نفس بیمار است برای رسیدن به آرامش باید نفس بیمار خود را معالجه كنیم و از طرفی از هوی و هوس ها دور شویم وگرنه آرامش روحی میسر نخواهد شد باید از روح پلید دوری جویید و به روح پاك و مقدس عرفانی برسیم.

    ● برای معالجه نفس بیمار باید هر دم مراقب حال و هوای خود باشیم تا افكار پلید نفوذ پیدا ننماید برای این منظور باید دائم ذكر بگوییم و به روح ملكوتی پیوند بخوریم و به آرامش حقیقی برسیم و برای مراقبه كلاسیك یا مدیتیشن می توانیم در محلی ساكت، راحت و صاف و كشیده بنشینم و خیلی آرام و موزون و كشیده ذكری را بر زبان جاری كنیم و بعد از دقایقی از یك احساس آرامش باید همیشه در هر حال مصلحت و مشیت خداوند را سر لوحه كارهایمان كرده و به آن رفتار كنیم.




    فنون ریلاكس تراپی(قسمت هشتم)




    آرامش كاربردی


    ● هدف از آرامش كاربردی به كارگیری تمام فنون ریلاكس در هنگام روبرو شدن با موقعیت های نابهنجار است. به طوری كه اكثر افراد بعد از بهبودی و با قرار گرفتن در موقعیت های اضطراب زا مجدداً دچار تنش و بازگشت بیماری خود می شوند، بنابراین با به كارگیری آرامش كاربردی می توان خود را با جامعه هماهنگ كرد و به آرامش دائمی رسید.
    ● به كار گیری فنون آرامش كاربردی در اشخاص متفاوت خواهد بود كه بستگی به حساسیت های فردی و تنش های حاصله دارد. ولی به طور كلی فن به كارگیری مرحله به مرحله در شكل ساده شروع شده و به مراحل پیچیده ختم می شود.

    ● برای درك چگونگی شروع و ادامه این تمرین باید ارزیابی دقیقی از خود داشته باشیم و حالات روحی خود را نسبت به موقعیت های متفاوت دسته بندی كرده و از شكل ساده تا پیچیده نمره گذاری كنیم و بعد از راحت ترین موقعیت شروع به مشكل ترین موقعیت پر تنش برای رفع حساسیت زدایی اقدام كنیم.

    ● برای ارزشیابی باید حالات روحی فعلی و گذشته خود را با كمك گرفتن از دوستان مورد سنجش قرار داده و آنها را دقیق یادداشت كرده و بعد با حدس و گمان علل حالات روحی خود را مشخص كنیم.

    ● بعد از ارزیابی باید سعی كنیم با ارائه منطق راه حل مناسبی برای معمای درونی پیدا كنیم و با تجزیه و تحلیل دقیق پنهان به علل بدست آمده پرداخته و با راه حل مناسب نهایت كار را در نظر بگیرم. این امر موجب آن می شود كه ؟؟؟ پنهان از اعماق درون بیرون آمده و به خود آگاه برسد همین امر موجب تخلیه و آرامش روان می شود.

    ● بعد از مشخص شدن نكات ضعف آنها را به راحتی پذیرفته و در جهت اصلاح آن اقدام كنید تا هم مجبور به سركوب عواطف نشوید و هم با عقل و منطق در راه اصلاح آن بر آید.

    ● برای كسب آرامش هم به نقاط ضعف خود توجه كنید و هم به نقاط ضعف دیگران با توجه به نقاط ضعف دیگران نقاط ضعف خود را بهتر پذیرفته و در نهایت موجب افزایش اعتماد به نفس خود خواهید شد یعنی مشاهده گر زوایای روحی خود و دیگران باشید و سعی كنید هم به خود و هم به دیگران كمك كنید.

    ● قبل از اقدام به عمل و ارائه رفتار و كنش راحت و ریلاكس در عالم تخیلات رفتار خود را با دیگران تنظیم كنید و بعد با آمادگی روانی كامل كم كم برای اقدام به عمل آماده شوید.

    ● برای موفقیت بیشتر در عمل و رفتارتان می توانید صحنه های خیالی را ایجاد كنید و یا به تصویر كشیدن دیگران در صحنه تخیلی اقدام به عمل كنید و با بازسازی صحنه تخیلی حالات و رفتار خود را دقیق تر تنظیم نمایید یعنی با خودتان تئاتر بازی كنید.

    ● اگر در مرحله اقدام شكست خوردید و مجدداً دچار تنش شدید به مقدار كم و اندك موفقیت خود فكر كنید و از شكست به عنوان كسب تجربه یاد كنید و بعد از بازسازی صحنه مجدداً با آمادگی بیشتر اقدام نمایید و به موفقیت كامل فكر كنید.

    ● هر عملی را كه می خواهید انجام بدهید و با شجاعت كامل اقدام كنید و بگذارید دیگران شاكی شوند و برای دفاع از خود تلاش كنید شما با راه حل منطقی و به شكل پسندیده اعمالتان را با شوخی و مزاح هماهنگ كرده تا به شكل مردم پسندانه جلوه كند.

    ● در نهایت هر عملی را كه می خواهید انجام بدهید و ظیفه خود را در عمل نیك و پسندیده بدانید و عاقبت و نتیجه كار را به خداوند رحمان واگذار كنید، زیرا خداوند مصلحت ما را بهتر از خودمان می داند.




    ----------------------------------------
    منبع: ریلاكس تراپی

    تألیف: رسول فتحی
    tebyan.net
    [align=center]الـــفبای عــــشق
    Love\'s ABC\'s
    عـــشق
    Love
    می پذیرد،کــنار می آید،هلـهله می کند،حـمایت می کند
    ثروت مـی دهد،می بخشد،می بـالاند،یاری می رسـاند
    Accept,Behaves,Cheers,Defends
    Enriches,Forgives,Grow,and help

    [/align]

  9. 3 کاربر از پست مفید yasi_m تشکرکرده اند .

    yasi_m (دوشنبه 01 خرداد 91)


 

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ ها: 4
    آخرين نوشته: چهارشنبه 21 دی 90, 00:01
  2. شکست های پی در پی عاطفی -- بی تفاوتی و افسردگی
    توسط arioo در انجمن طـــــــــــرح مشکلات ازدواج: ارتباط مراجعان-مشاوران
    پاسخ ها: 6
    آخرين نوشته: سه شنبه 28 مهر 88, 22:06
  3. هر كس عاشقه بياد تو
    توسط hossein.tajalla در انجمن اعتماد به نفس
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: سه شنبه 30 مهر 87, 16:00

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright © 1403 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
طراحی ، تبدبل ، پشتیبانی شده توسط انجمنهای تخصصی و آموزشی ویبولتین فارسی
تاریخ این انجمن توسط مصطفی نکویی شمسی شده است.
Forum Modifications By Marco Mamdouh
اکنون ساعت 13:03 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4 می باشد.