به انجمن خوش آمدید

دسترسی سریع به مطالب و مشاوران همـدردی در کانال ایتا

 

کانال مشاوره همدردی در ایتا

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 1 , از مجموع 1
  1. #1
    عضو فعال آغازکننده

    آخرین بازدید
    دوشنبه 24 خرداد 00 [ 00:30]
    تاریخ عضویت
    1387-6-17
    محل سکونت
    سنندج
    نوشته ها
    2,798
    امتیاز
    71,961
    سطح
    100
    Points: 71,961, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran50000 Experience PointsSocialTagger First Class
    تشکرها
    9,001

    تشکرشده 10,163 در 2,191 پست

    Rep Power
    0
    Array

    ورزش و آرامش روانی

    انسان در ارتباط با محیط بصورت دائمی دارای تبادلات انرژی می‏باشد. یعنی از راه خوردن مواد غذائی و مایعات، خواب و... انرژی دریافت نموده و از طرف دیگر این انرژی‏های دریافتی را مصرف و تخلیه می‏نماید......



    ورزش از چند طریق باعث ایجاد آرامش در انسان می‏گردد:

    1) از طریق تخلیه انرژی‏های درونی.

    انسان در ارتباط با محیط بصورت دائمی دارای تبادلات انرژی می‏باشد. یعنی از راه خوردن مواد غذائی و مایعات، خواب و... انرژی دریافت نموده و از طرف دیگر این انرژی‏های دریافتی را مصرف و تخلیه می‏نماید. اگر این انرژی‏ها در درون انسان متراکم شده و راه تخلیه خود را به صورت صحیح نیابند، ممکن است‏خود را به شکل‏های گوناگون مثل انفجارات روانی، ناآرامی‏های فردی و اجتماعی هیجانات کنترل نشده و همچنین اضطراب و ناآرامی نشان دهند.
    ورزش کردن باعث می‏گردد که این انرژی‏های متراکم درونی انسان که در زمان قدیم صرف کار و رفت و آمد و... می‏شد، در مسیری سالم و سازنده مصرف و تخلیه شود و تعادل درونی بین انرژی‏های دریافتی و پرداختی برقرار و در نتیجه آرامش روانی بر وجود وی حاکم گردد.
    درنظر گرفتن این مسئله بخصوص درنوجوانان و جوانان که دارای انرژی و جنب و جوش فراوانی می‏باشند بسیار مهم است. خود شما هم شاید حالت آرامش روانی توام بانشاطی را که پس از یک ورزش کردن متعادل به انسان دست می‏دهد، تجربه کرده باشید و شاید یکی از علل این مطلب که گفته می‏شود بیماریهای روانی بخصوص اضطراب وافسردگی در زمان‏های قدیم کمتر از امروز بوده است، این بوده که افراد آن روزگار دارای تحرک و فعالیت‏بدنی فراوان بوده‏اند و فرصتی برای ابتلاء به اضطراب و افسردگی نداشته‏اند! امروزه کار درمانی یکی از شیوه‏های درمان بیماران روانی است، چرا که کار کردن هم به مثابه نوعی ورزش کردن است که موجب تخلیه انرژی‏های درونی و بسیاری آثار مفید دیگر می‏شود.


    ۲) از راه ایجاد نشاط روحی.

    یکی از آثاری که همه ورزشکاران درسخنان خود به آن اشاره می‏کنند، نشاطی است که از طریق ورزش کردن نصیب انسان می‏شود. پرواضح است که نشاط را با اضطراب و غم و اندوه و افسردگی سرسازگاری نبوده و آنها را از میان برخواهد داشت.

    ۳) گزارشاتی مبنی برتاثیر ورزش بر افزایش آزاد کردن آندروفین‏ها در بدن وجود دارد. آندروفین‏ها از مخدرهای درونی بدن انسان هستند که دارای اثرات ضد درد آرامبخشی (Sedation) می‏باشند. نیز این مواد با اثرات خواب آوری خود در آرامش بخشی به افراد کمک می‏کنند.

    ۴) از راه تغییر وضعیت‏بدن.

    بطور کلی حالت جسمی و وضعیت‏های مختلفی که جسم و بدن و حالات صورت انسان به خود می‏گیرد، هم نشانگری از حالات روانی او می‏باشد و هم براین حالات روانی دارای تاثیر بوده و زمینه تغییر آنها را فراهم می‏کند.
    شاید یکی از علل اینکه در روایات فرموده‏اند هرگاه دچار غضب شدید، برخاسته و وضو بگیرید، همین مطلب باشد. تغییر با اضطراب بیان شده است. برای مثال گفته شده چارلز دیکنز هر وقت دچار ناکامی و اضطراب می‏شده، در خیابان‏ها به قدم زدن می‏پرداخته است. ورزش کردن می‏تواند بعنوان یکی از راه‏های خوب و مفید تغییر وضعیت‏بدن و دور شدن از محیط و اندیشه اضطراب‏زا مطرح باشد.

    ۵) و بالاخره از راه تقویت‏حس اعتماد به نفس و احساس عزت نفس.

    امروزه هر چه بیشتر می‏گذرد نسبت‏به آثار جسمی و روانی ورزش توجه بیشتری نشان داده شده، آثار مفید ورزش بیشتر کشف می‏شود. برای مثال «در مطالعه اخیری که در ژورنال اپیدمی شناسی آمریکا (American gournal to Epidemiology) به چاپ رسیده نشان داده شده که افزایش مشارکت در برنامه‏های ورزشی، تمرینات بدنی و فعالیت‏های جسمانی به شدت باکاهش علائم افسردگی (احساس اینکه زندگی بی ارزش است و یا برخورداری از یک روحیه ضعیف)، بی قراری و اضطراب (تنش و بی قراری بدن) و احساس کسالت (بی خوابی، احساس فرسودگی) همراه است‏».
    ---------------
    منبع:aftab.ir
    سکوت سرشار از ناگفته‌هاست
    _____________________________

    مجله علم ورزش

  2. کاربر روبرو از پست مفید keyvan تشکرکرده است .

    keyvan (دوشنبه 08 تیر 88)


 

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright © 1403 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
طراحی ، تبدبل ، پشتیبانی شده توسط انجمنهای تخصصی و آموزشی ویبولتین فارسی
تاریخ این انجمن توسط مصطفی نکویی شمسی شده است.
Forum Modifications By Marco Mamdouh
اکنون ساعت 20:00 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4 می باشد.