افراد معمولا با خوش بینی ازدواج می کنند. اگر چه ازدواج های بسیاری به دلیل ااگوهای ارتباطی نامناسب زوجین . متداول شدن مشاجرات واز بین رفتن تدریجی احترام به یکدیگر به شکست می انجامد. در این مقاله تعدادی از اشتباهاتی که زوجین به طور غیر عمد وبه دلیل عدم براوردن کردن مشکلات ارتباطی یا عدم آگاهی از ااگوهای برقراری اتباط مرتکب آن می شوند آورده شده است:
1..."پرهیز از مشاجره
بحث نکردن موجب انباشته شدن خشم شده و سپس به فلج شدن احساسات منجر میشود. یک پیوند پرشور همیشه نباید دراوج مهربانی باشد بلکه گه گاهی بحث وتعارض نیز لازم است.
2..." تشدید اختلاف نظرها
بحث کردن به صورت ماهرانه یکی از کلید های یک ارتباط عالی است. مشاجرانی که از کنترل خارج می شوند بهانه ای برای درگیرهای فیزیکی.لفظی و روانی هستند. زن وشوهر باید برای ابراز خشم خود مشاجره خود را برنامه ریزی کنند. برای عصبانی شدن وقت بگیرید! این یعنی هردو نفر و نه یک نفر حق دارند عصبانی شوند.
3..."دوری از یکدیگر
گاهی دور شدن از یکدیگر مفید است. اما عادت به دور بودن از شریک زندگی و یا اجتناب از همراهی او به معنای پایان یک پیوند سالم است.
4.."انتقاد
صحبت کردن یا تفکر انتقادی در یک رابطه دشوار است. انتقاد معمولا نشانه ای است از این که فرد منتقد در همسر خود چیزهایی می بیند که به آن علاقه ندارد. اشکالی ندارد اگر همسر از همسر خود بخواهید رفتار خود را تغییر دهد اما او را نقد نکنید. بین این دو تفاوت وجود دارد.
5.."تحقیر و بی احترامی
تحقیر کردن نوعی انتقاد است که موجب تشدید آسیب روحی افراد می شود. یک جمله تحقیر آمیز شخصیت طرف مقابل را مورد هدف قرار می دهد. جملاتی نظیر::چی به سرت اومده؟ تو هیچ وقت نمی تونی این کارو درست انجام بدی!.
6.."عکس العمل تدافعی
بیشتر ما ترس را تجربه کرده ایم و طبیعتا دفاع شخصی این ترس را همراهی می کند. مهارت های یک زندگی مشترک به طرفین اجازه می دهد که با احساس امنیت کمتر حالت تدافعی به خود بگیرند.
7.." انکار مسولیت ها
وقتی از زیر بار مسولیت خود شانه خالی می کنید نتیجه این است که همسر خودرا سرزنش کرده و تلاش می کنید او را تغییر دهید. شخص سرزنش شده هم معمولا با این تغییر مخالفت می کند.
8..."بازنویسی خاطرات
در زندگی مشترک تاکید بر تجربیات بد و منفی گذشته نشانه شکست پیوند در آینده است. در تمام ازدواج ها لحظات سخت وجود دارد. زوج هایی که در کنار یکدیگر می مانند به توانایی خود در کنترل این بحران ها افتخار کرده و با یاد آوری خاطرات خوش گذشته شاد می شوند. اما زوج هایی که به جدایی از یکدیگر تمایل نشان می دهند همان هایی هستند که مرتبا لحظات سختی را مرور کرده و با یادآوری آنها به یکدیگر گوشزد می کنند که جفت مناسبی برای هم نبوده اند.
9.."سوء استفاده از اختیارات
برای داشتن یک رابطه سالم لازم است گاهی سخت گیر باشید. زن و شوهری که از اختیارات خود سوءاستفاده می کند باید پاسخگوی اعمال خود باشد. اگر به او اجازه دهید که به این رفتار خود ادامه دهد او را در عواقب بد آن یاری کرده اید.
10.."تغییر رفتار همسر
ما به صورت ذاتی کسی را به عنوان همسر انتخاب می کنیم که موجب هیجان ما شده و احساسات را در ما برانگیخته و به بهبود زخم ها و شکست های عاطفی گذشته ما کمک کند. اگر تلاش او برای یاری رساندن به خودمان را رد کنیم نهایتا در ارتباط با او دچار مشکل خواهیم شد.
منبع:موفقیت "ترجمه: سولماز فروتن