يكي از راههايي كه كمك بزرگي به بقا و دوام زندگي مي كند ، اين است كه ''فرد ، همسر خود را آن چنان كه هست ، بپذيرد'' و او را با تمام خصوصياتش ، با تمام تجارب گذشته ، با پدر ، مادر ، خواهرها و برادرهايش قبول كند.

اگر شما قادر باشيد همسرتان را با هر قيافه ، شغل ، تحصيلات و خانوادهاي كه دارد ، بپذيريد واين نگرش را در خودتان پر رنگ كنيد ، در زندگي مشترك احساس بهتري خواهيد داشت .

بهتراست اين تفكر را در خود تقويت كنيد كه اين شخص با تمام ويژگي هاي خوب و بدي كه دارد مال من است و براي من است و من به او عشق مي ورزم.

موضوع ديگر ، اولين برخورد در پايان يك روز كاري است. آن چه در طول چند دقيقه ي اول ، هنگامي كه همسرتان را مي بينيد ، انجام مي دهيد و مي گوييد ، بسيار مهم است.پس زماني كه كه در پايان روز با همسر خود مواجه مي شويد ، استقبال خوبي از وي به عمل آوريد.

هر وقت احساس فراموش شدگي و تنهايي كرديد ، مهم است به خاطر داشته باشيد كه شما براي شادماني خود مسئول ايد. بنابر اين بايد ابتكار به خرج دهيد و فضايي صميمي بين خود و همسرتان ايجاد كنيد.

يكي از مواردي كه تاثير بسياري در زندگي زناشويي مي گذارد ، نحوه ي بر قراري ارتباط كلامي و شيوه ي حرف زدن زن و شوهر با يكديگر است.

به عبارت ديگر بسياري از مشاجرات خانوادگي ناشي از درست صحبت نكردن و عدم توانايي زوجين در رساندن مفهوم به يكديگر است.

كلمات بار عاطفي دارند و مي توانند بر مخاطب تاثير مثبت يا منفي بگذارند.

خانم ها بايد به كلماتي كه استفاده مي كنند توجه داشته باشند ، اغراق آميز صحبت نكنند . براي مثال خانم ها بهتر است به جاي اين كه به همسر خود بگويند :''تو هيچوقت به فكر ما نيستي ''، از جمله ي :''گاهي اوقات ما را فراموش مي كني '' استفاده كنند ، زيرا معمولا'' آقايان روي كلمات دقيق مي شوند.

در زير نمونه هايي از واكنش هاي كلامي مطرح مي شود . شما كدام پاسخ را ترجيح مي دهيد ؟آيا اگر مورد آخر را انتخاب كنيد ، بهتر نيست ؟
- امروز شايد كمي دير بيام .
الف- كار هميشگي توست .
ب- بازم مي خوان ازت كار بكشن .
ج- منتظرت مي مونم ، ولي خيلي خودت را اذيت نكن .
- چرا غذا نمي خوري ، مگه غذا خوردي ؟
الف- نمي خورم ، از اين غذا خوشم نمي آيد .
ب- كجا غذا خوردم ، باز كج خيال شدي .
ج- با اين كه بوي غذات آدم را به اشتها مي آورد ، اما نمي دانم چرا ميل ندارم .

از ديگر موارد موثر در ايجاد دلخوري بين زن وشوهر، غير مستقيم و با گوشه و كنايه صحبت كردن است .

در جايي كه انسان مي تواند به طور صريح سخن بگويد ، چرا متوسل به طعنه و كنايه شود ؟در اين صورت نه تنها مشكل حل نمي شود ، بلكه رنجش ها عميق تر مي گردد .

وقتي از هم رنجش پيدا مي كنيد و در صدد رفع آن بر نمي آييد ، وقتي اجازه مي دهيد كه ناراحتي ها روي هم انباشته شوند ، بايد انتظار داشته باشيد كه رابطه تان سرد و بي روح شود .

اين نكته مهم است كه قبل از صحبت كردن با همسر خود ، موضوع را با ديگران مطرح نكنيد .

پيشا پيش ياد آوري كنيد كه شايد اصل ماجرا يك سوء تفاهم باشد و غرض از صحبت ، رفع كردن آن است .

هميشه از نكات مثبت شخصيت همسر و كارهاي مطلوبي كه انجام داده است ذكري به ميان آوريد تا فضاي مذاكره صميمي شود .

هرگز همسر خود را با ديگران مقايسه نكنيد و مزاياي آنان را به رخش نكشيد .

از يكدندگي و لجاجت بپرهيزيد .

يكي ديگر از مهارت هايي كه بايد در زندگي مشترك آموخت ، گوش دادن مؤثر به سخنان همسر است .وقتي به صحبت همسرتان توجه نمي كنيد و آن را باور نداريد و به واقع براي منظور او معنايي در نظر مي گيريد ، اقدام به ذهن خواني مي كنيد و بدين ترتيب محتواي حقيقي صحبت همسرتان را با فرضيه هاي خود عوض مي كنيد .

ذهن خواني براي ايجاد صميميت مضر است ، زيرا مسلمات را رها مي كنيد و به خيالات مي چسبيد .

يكي از خصوصيات همسران موفق ، شوخ طبعي ، خوش رويي و خوش خلقي است .

زن و شوهر هر دو نشان مي دهند كه براي روحيات ، احساسات و شخصيت طرف مقابل ارزش قائل اند و سهم خود را در شاد كردن و بهتر ساختن محيط زندگي مي شناسند .

از به كار بردن كلمه طلاق پرهيز كنيد . طبق تحقيقات انجام شده توسط باس ، بسياري از زوج هاي موفق اظهار داشته اند كه تحت هر شرايط حاضر به ادامه ي زندگي اند و هرگز به طلاق فكر نمي كنند .

اين افراد به جاي اين كه مقابل يكديگر حركت كنند ، به موازات همديگر حركت مي كنند .


زبان تشكر و قدر داني داشته باشيد . به همان اندازه كه همسرتان را به خاطر بعضي از رفتارهايش سرزنش و از رفتار او انتقاد مي كنيد ، بايد از او براي خوبي هايش تشكر كنيد .
( برگزيده از نشريه پيوند )

تنها مي توانيم چيزي را بگيريم كه مي دهيم[/size]