10 راه برای مقابله با لجاجت کودک

با استفاده از روش های ساده و سرگرم كننده می توانید كودك لجباز را آرام كرده و برای دقایقی او را مجبور به همكاری با خود كنید.در نظر بگیرید می خواهید دندان های فرزندان را مسواك بزنید، دهانش را باز نمی كند. در موقع ناخن گرفتن، او خیلی تكان می خورد. اگر كودكتان پارك را ترك نكند، شما دیر به محل كارتان می رسید ولی او همچنان از تاب بازی دست بر نمی دارد. معمولاً كودكان ۴-۳ ساله، ساز ناسازگاری می زنند، خصوصاً زمانی كه والدینشان به طور جدی كاری را از آنها می خواهند، مخالفت می كنند. علت مخالفت آنها بیشتر برای نشان دادن استقلال و بی نیاز بودن آنها به دیگران است و حرف زدن در این مورد با آنها بی فایده است.
بهترین روش برای مطیع كردن كودكان بدون فریاد زدن یا تهدید كردن چیست؟
با كمی خلاقیت و حوصله، می توانید حواس فرزندتان را به كار مورد نظر جلب نمایید. هنگامی كه قرار است پزشك آمپولی را به كودكتان تزریق كند، یا مجبور هستید برای مدت طولانی در صف خرید فروشگاه منتظر بمانید با به كارگیری روش های زیر می توانید فكر او را به جای دیگری مشغول كنید.

۱- او را بخندانید.خنداندن كودكان بهترین راه برای مسواك زدن یا دارو دادن به آنها است.وقتی كه آنها می خندند، نه تنها فكرشان به جای دیگری مشغول نیست بلكه دهانشان نیز كاملاً باز است. سعی كنید با گفتن جوك های بامزه و شكلك درآوردن فرزندانتان را بخندانید.

۲- خاطرات دوران كودكی خود را تعریف كنید. بهترین روش برای سرگرم كردن فرزندانتان در مواقع ضروری داستان گفتن است، حتی اگر داستان ساختگی باشد. به عنوان مثال: اگر در رستوران بودید و او در جای خود آرام و قرار نداشت، بگویید: «عزیزم تو می دانی، وقتی كه مامان، بچه بود، او هرگز روی صندلی رستوران آرام نمی نشست، تا این كه یك روز ...» در عین حال شما نیز می توانید قدرت تخیل خود را امتحان كنید. با گفتن داستان های طولانی، می توانید زمان بیشتری فرزندتان را سرگرم كنید.

۳- آهنگین و موزون صحبت كنید. معمولاً وقت خوابیدن بهترین زمان برای پشت گوش انداختن خیلی چیزها است، با لحنی موزون می توانید فرزندتان را به مسواك زدن و لباس خواب پوشیدن تشویق كنید. همچنین می توانید زمان آواز خواندن یك یا دو كلمه را اشتباه تلفظ كنید. با این كار حواس فرزندتان به اشتباه شما بیشتر از مسواك زدن جلب می شود.

۴- او را به رقابت در انجام یك كار خاص تشویق كنید. اگر فرزندتان باید كلاه سرش كند و دستكش بپوشد و آنها را زیر میز آشپزخانه پنهان می كند بگویید: «چرا روی سر مامان كلاه نمی گذاری و من هم آن یكی كلاه را سرت كنم.» با این كار با او در یك مسابقه شركت كرده اید كه «چه كسی می تواند زودتر كلاه سرش كند؟ شرط می بندم كه برنده می شوم!»
۵- با تصوراتتان، حواس كودكان را پرت كنید. با صبر و حوصله و خلاقیت می توان كارهایی كه به تحرك كمتری نیاز دارد مانند اندازه گیری درجه حرارت بدن را راحت تر انجام داد. هنگامی كه از دماسنج استفاده می كنید، بگویید:«الآن یك فرشته كوچك اینجاست. می دانی او چه كار می كند؟» به همین صورت مكالمه را برای چند ثانیه یا چند دقیقه كه لازم است او را آرام بنشیند ادامه دهید، «فرشته كوچك یك پشتك زد. وای چقدر جالب! الان او جلوی ما ایستاده!»

۶- تغییر صدا دهید. برای كودكان داستان های جالب با تغییر دادن صدایتان تعریف كنید مانند، صحبت كردن پیرزن بی دندان، صحبت كردن با گویش های مختلف، حرف زدن بچه گانه و یا هر تقلید صدایی كه می توانید انجام دهید. به او بگویید «آیا می توانی شعر» یك توپ دارم، قل قلیه «را مانند آقا خرگوشه از حفظ بخوانی؟» با این كار به راحتی می توان كودكان را در اتاق انتظار پزشك آرام نگاه داشت (اگر چه در بسیاری از مطب ها، تصاویر زیبا و جالب وجود دارد.)

۷- لحظات شیرین را یادآوری كنید. هنگامی كه ناخن پای فرزندتان به لبه فرش گیر می كند و لازم است كه شما آن را بگیرید برای مخالفت نكردن او با این كار، در مورد موضوع یا ماجرای جالبی كه قبلا ً اتفاق افتاده و مورد علاقه او است، صحبت كنید. مثلاً: «یادت می آید روزی كه با پدرت پارك رفتی و به مرغابی های داخل دریاچه غذا دادی؟ مرغابی ها خیلی زیاد بودند. یك، دو، سه، چهار، پنج، بله پنج تا مرغابی. چگونه به آنها غذا دادی؟» وقتی كه ناخن او را می گیرید همه جزئیات را برای او تعریف كنید و سعی كنید در ِیادآوری مطالبی كه فراموش كرده اید،از او كمك بگیرید.

۸- رازی را به او بگویید.اگر تا ۱۵ دقیقه دیگه وقت دكتر دارید و فرزندتان سوار ماشین نمی شود، خم شده و در گوش او بگویید:«من یك راز خیلی مهمی را می خواهم به تو بگویم. می خواهی آن را بشنوی؟» وقتی كه با سر «بله» گفت او را بغل كنید و چیزهای جالب و شیرینی را در گوشش بگویید، سپس با سرعت او را در صندلی ماشین قرار دهید.

۹- روی نكات مثبت تأكید بیشتری كنید. آیا فرزندتان از دست شستن قبل از شام یا شامپو زدن متنفر است؟ تعریف و تمجید كردن از یك مدل قدیمی ترفند خوبی است. بگویید: «هر وقت كه سرت را با شامپو می شویی، موهایت بسیار زیبا و براق به نظر می رسند، همچنین بوی بسیار خوبی هم می دهند.» در همین زمان مقداری شامپو كف دستتان ریخته و آرام آرام آن را روی سر فرزندتان بریزید.

۱۰- او را غلغلك دهید. اگر با به كار بستن تمام این كارها شكست خوردید و به بن بست رسیدید، سعی كنید او را غلغلك دهید. این كار سریع، راحت و نشاط آور است. قبل از این كه متوجه شوید، فرزندتان لباسش را پوشیده و یا دستش را شسته، و ممكن است شما از قهقهه زدن او ناراحت شوید ولی فراموش نكنید خودتان این كار را انجام داده اید.
چند لحظه ژست بگیر!
نگرانید كه چگونه می توانید از فرزندتان در یك آتلیه عكاسی، عكس بگیرید، برای راحتی كار از این سه روش استفاده كنید.با او مجسمه بازی كنید. در طول مسیر برای فرزندتان شرح دهید كه هر دوی ما بازی می كنیم، وقتی كه او را روی صندلی آتلیه می نشیند، شما كناردوربین بایستید. در همین زمان بگویید: «ایست، بی حركت» كسی برنده است كه موقع عكس گرفتن اصلاً تكان نخورد- بی حركت، فقط كمی لبخند.به او جایزه دهید. بگویید كه اگر هنگام عكس گرفتن تكان نخورد، آقای عكاس به او جایزه می دهد و بعد از عكس گرفتن به او جایزه دهید تا هدیه اش را باز كند. اجازه دهید عروسكش را همراه خود بیاورد. بگویید اگر بچه خوبی باشد و آرام بنشیند می تواند با عروسك مورد علاقه خود عكس بگیرد.