کودک ...خانواده...خلاقیت:

يک روانشناس باليني گفت: خانواده مستعدترين محيط براي پرورش خلاقيت کودکان و شکل دهي محيط کلامي و نظام تربيتي و رفتاري است.

دکتر مسعود محمدي در گفت و گو با ايرنا افزود: کودک بيشترين اوقات خود را در خانواده سپري مي کند و بر اين اساس طبيعي است که بيشترين تاثير را نيز از خانواده خود بگيرد.

وي اظهار داشت: خلاقيت قابليتي است که در تمام افراد وجود دارد اما نيازمند پرورش و تقويت است تا به حد شکوفايي برسد.

وي با بيان اينکه فراهم کردن محيط براي پرورش خلاقيت کودکان در خانواده به معناي نشان ندادن واکنش نسبت به خطاي کودک نيست، افزود: واکنش والدين نسبت به خطاي کودک مي‌تواند تاثير بسياري بر تقويت يا تضعيف وجدان کودک، قابليت يادگيري درست و نادرست، سطح علاقه به اجتماع و مسؤوليت‌ پذيري وي بگذارد.

اين روانشناس گفت: البته نبايد احساسات کودک را سرکوب کرد چرا که در اين صورت کودک با سوء رفتار در اشکال گوناگون در آينده احساس خود را بيان مي کند.

محمدي، با اشاره به ارتباط دوران کودکي با پرخاشگري در بزرگسالي، افزود: آنچه سبب پرخاشگري افراد در دوران بزرگسالي و گاه شکستن هنجارها و بزهکاري مي شود، سرزنش و نکوهش هايي است که فرد در دوران کودکي خود توسط والدين ديده است.

وي تاکيد کرد: سرزنش هاي والدين سبب از بين رفتن اعتماد به نفس کودک نسبت به عملکرد خود مي شود و به همين دليل کودک بجاي بيان خواسته هاي خود به خواسته هاي ديگران توجه مي کند چرا که عملکرد وي اغلب مورد سرزنش و نکوهش قرار گرفته است.

وي يادآور شد: ادامه اين شيوه توسط والدين به منظور تربيت کودک سبب مي شود تا کودک بعدها دچار مشکل شده و به صورت گرفتن انتقام از طريق شکستن هنجارها و يا پرخاشگري واکنش نشان دهد.


منبع:nioc.org