به انجمن خوش آمدید

دسترسی سریع به مطالب و مشاوران همـدردی در کانال ایتا

 

کانال مشاوره همدردی در ایتا

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 10
  1. #1
    عضو عادی آغازکننده

    آخرین بازدید
    پنجشنبه 28 خرداد 88 [ 10:21]
    تاریخ عضویت
    1387-9-13
    نوشته ها
    175
    امتیاز
    3,661
    سطح
    38
    Points: 3,661, Level: 38
    Level completed: 8%, Points required for next Level: 139
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran1000 Experience Points
    تشکرها
    24

    تشکرشده 27 در 23 پست

    Rep Power
    0
    Array

    براي موفقيت بيشتر در امتحانات چه بخورید؟

    مطلبي در اين باره كه فرزندان شما براي موفقيت بيشتر در امتحانات چه بخورند؟
    البته لا زم به ذكر مجدد است كه موارد ياد شده در صورتي ضامن موفقيت خواهد بود كه تمرين و تكرار دروس را به همراه داشته باشد
    تحقيقات و مطالعات جديد حاكي از آن است كه چنانچه كودكي با رژيم غذايي نامناسب و ناكافي تغذيه شود، تاثيرات سوئي بر قابليت فراگيري كودك، تمركز حواس و هوشياري وي بر جاي مي ماند.
    به خوبي روشن شده است كه سوء تغذيه پروتئين - انرژي اختلا لي است كه در اثر كمبود مواد مغذي گوناگون به وجود مي آيد و قادر به به مخاطره انداختن سلا مت مغزي و قدرت حافظه و يادگيري است.حتي كمبودهاي تغذيه اي كوتاه مدت نظير حذف يك وعده غذايي مثل صبحانه يا گرسنگي كوتاه مدت قادر به ايجاد افت تحصيلي است.
    بنابراين صبح ها با بيدار كردن به موقع كودكانتان، فرصتي را فراهم آوريد تا صبحانه كاملي را ميل كنند. متاسفانه صبحانه كه مهمترين وعده غذايي است در كشور ما بسيار سهل انگارانه ترك مي شود و آزمايش ها نشان دهنده آن است كودكاني كه قبل از مدرسه به صرف صبحانه مي پردازند، توان يادگيري و تمركز در آنها به شكل چشمگيري افزايش نشان مي دهد.
    از آنجايي كه راهكارهاي تغذيه اي به خوبي قادر به تامين اين مواد مغذي است، بر آن شديم تا علا وه بر ذكر مواد غذايي سرشار از ويتامين و مواد معدني (ريز مغذي ها) كه قادر به ارتقاي قدرت حافظه، يادگيري و توان مغزي هستند، به مواردي كه سبب كاهش استرس و اضطراب در كودكان و نوجوانان و كلا دانش آموزان در زمان امتحان مي شود، بپردازيم.
    در زير به مواد غذايي مناسب براي دانش آموزان خصوصا در زمان امتحان مي پردازيم:

    الف) تن ماهي – ماهي قزل آلا :
    يك ضرب المثل انگليسي مي گويد
    sea foods are brain foods يعني ماهي غذاي مغز است.
    دانشمندان دريافته اند كه كمبود شديد دوكوزا هگزانوئيك اسيد ( (DHA)اسيد چرب موجود در ماهي ها)، موجب بروز اختلا لا تي در رفتار كودك مي شود و در واقع نشانه هايي مانند عدم تمركز فكري در كلا س درس، بي قراري و ناآرامي كودك حين درس يا در اثناي مطالعه يك صفحه از نوعي ناهنجاري به نام پر جنب و جوشي توام با عدم تمركز فكري و بي حواسي (ADHD) حكايت دارند كه در نهايت مانع پيشرفت تحصيلي مي شوند. در اين افراد طي آزمايش هاي انجام شده، مشخص شده كه ميزان اين اسيد چرب بسيار پايين بوده و تجويز آن موجب برطرف شدن اين اختلا لا ت شده است؛ افزون بر اين موجب آرامش كامل كودك در مواقع پر تنش ياد شده مي شود.
    بنابراين اگر كودك شما از دسته دانش آموزاني است كه تخصص فراواني در تقليد صداي انواع حيوانات، موتورسيكلت و بوق ماشين در حين درس دادن معلم دارد، بد نيست وعده هاي غذايي سرشار از اين ماده غذايي را امتحان كنيد.
    موارد اخير يعني انواع ماهي ها به خصوص تن و قزل آلا و ساردين با ارتقاي عملكرد مغزي و هوشياري و حافظه اي كودكان به قوي كردن عضلا ت چشم آنها نيز مي پردازد. با توجه به استفاده طولا ني مدت دانش آموزان از كامپيوتر و اينكه ساعات متمادي را در مقابل صفحه نمايش رايانه به صرف بازي هاي كامپيوتري و تماشاي تلويزيون مي گذرانند و مثلا بازي كردن GTA براي آنها از نان شب هم واجب تر است، اين امر اهميت مضاعفي مي يابد.
    بنابراين استفاده از انواع ماهي ها به عنوان وعده اصلي يا ميان وعده تهيه شده از آنها بسيار سودمند است. ما تغذيه اي شامل ساندويچ كوچكي از تن ماهي را براي مدرسه كودكان بسيار توصيه مي كنيم.

    ب) گوشت هاي قرمز - غذاهاي دريايي:
    اكثر مردم غذاها را بدون توجه به ارزش تغذيه اي آنها مصرف مي كنند، بنابراين تاثير گوشت قرمز به عنوان يك منبع عالي آهن و روي بر رفتارهاي عصبي شايان ذكر است. طبق تحقيقي در ايالا ت متحده آمريكا، توصيه مي شود كه با استفاده روزانه 2 تا 3 سروينگ 60-90(گرم) چيزي حدود 2 تا 3 قوطي كبريت در هر روز از گروه گوشت ها (گوشت، مرغ، ماهي، حبوبات و ...) به خصوص گوشت قرمز بدون چربي اين نياز را برطرف كنيد.
    به خاطر آوردن و يادگيري 2 عامل موثر بر قوه ادراك و حافظه به شمار مي آيند. به طور مسلم مواد مغذي جزو بهترين عامل ها در بروز توانايي هاي ژنتيك افراد در رابطه با حافظه و يادگيري و استفاده از توان مغزي هستند.
    بنابراين اگر شما در خانواده اي زندگي مي كنيد كه نسل در نسل شاگرد اول بوده ايد و كودك شما قوانين خانوادگي را مخدوش كرده و ناپلئوني قبول مي شود، بد نيست منابع حاوي آهن (گوشت، خرما، كشمش و ...) و روي (غذاهاي دريايي، سبزي ها و ...) را امتحان كنيد، زيرا تحقيقي وجود دارد مبني بر اينكه 73 دختر بالغ با كمبود آهن متوسط پس از مصرف 8 هفته اي مكمل فروسولفات (حاوي آهن)، بهبود قدرت حافظه و بالا رفتن توانايي در يادگيري لغات را نشان داده اند.
    نخودچي، كشمش، فندق، گردو و ... سرشار از منيزيم بوده و كمبود آن به عنوان يكي از علل ناتواني يادگيري محسوب مي شود. در اين زمينه شعر بسيار معروفي نيز وجود دارد كه شاعر مي فرمايد: مي رم مدرسه، جيب هام پر از فندق و پسته!

    ج) آجيل مغزدار - آناناس:
    قبل از رواج پفك، چيپس و ساير تنقلا ت با ارزش غذايي پايين و مواد مضر گوناگون، بيشتر تنقلا ت را آجيل و مغزه هاي گياهي تشكيل مي داد، از اين رو سلا متي به شكل چشمگيري در بين كودكان وجود داشت. اين مواد مغذي (بادام، نخودچي، كشمش، فندق، گردو و ...) سرشار از منيزيم بوده و كمبود آن به عنوان يكي از علل ناتواني يادگيري محسوب مي شود. در اين زمينه شعر بسيار معروفي نيز وجود دارد كه شاعر مي فرمايد: مي رم مدرسه، جيب هام پر از فندق و پسته!
    علا وه بر موارد ياد شده منيزيم در سبزي هاي پربرگ و سبزرنگ، لوبيا، نخود، آجيل مغزدار، برنج قهوه اي، نان گندم سبوس دار، دانه هاي روغني و برخي ميوه ها يافت مي شود كه از بهترين و مهمترين اين ميوه ها مي توان به آناناس، سيب (به خصوص اگر با پوست ميل شود)و خرما اشاره كرد.
    بنابراين: گردو، بادام و پسته در حد معقول فراموش نشود (مصرف بيش از حد و افراطي در هر چيزي نه تنها سودي ندارد، بلكه ضررهاي بيشماري نيز به همراه خواهد داشت.)

    د) عسل:
    رسول اكرم(ص) فرمودند: عسل مايعي است كه به قوه حافظه كمك مي كند و هر كسي كه مي خواهد حافظه اش زياد شود، بايد عسل بخورد.
    عسل از دسته موادغذايي است كه به عنوان معجزه در اختيار بشر قرار گرفته است، زيرا حاوي مواد مغذي بيشماري بوده و فوايد آن در همه جا كارآمد است. تحقيقات حاكي از آن است كه گلوكز و موادقندي موجود در عسل باعث ايجاد موفقيت در انجام تست هاي حافظه به خصوص در زمينه به خاطرسپاري لغات شده است. از طرفي ويتامين D موجود در عسل اعمال بين كلسيم و فسفر را تنظيم مي كند و در نتيجه اعصاب، كار خود را به خوبي انجام مي دهند. مشخص شده است كه نوشيدني هاي حاوي عسل در كاهش استرس و اضطراب پيش از امتحان نيز بسيار كارآمد است، از اينجا مي توان به حكمت آبميوه هاي كنكور پي برد!

    ه) سوپ جو:
    خوردن سوپ جو در وعده صبحانه از ضعف حافظه به ميزان چشمگيري جلوگيري مي كند. البته اين اثر داراي پيش شرط هايي نيز هست با اين عنوان كه حدود۵۰ گرم سيب زميني در تهيه سوپ به كار رفته باشد، شام سبك بوده و دير خورده نشود.

    و) نان هاي سبوس دار سنگك و جو:
    نان هاي سنتي مثل نان سنگك به دليل دارا بودن سبوس از ميزان بالا يي ويتامين B1 برخوردارند، كه نقش اين ويتامين در سلا مت دستگاه اعصاب انكارناپذير است. اين ويتامين نقش بسيار مهمي در كاهش اضطراب دارد، به شكلي كه مصرف مكمل هاي حاوي ( B1به شكل قرص) از يك هفته قبل از فعاليت هاي استرس زا نظير (زايمان، كنكور، امتحان رانندگي و...) به عنوان درمان مورد استفاده قرار مي گيرد، همچنين اين ويتامين در ارتقاي هوش و تمركز نقش بارزي دارد.

    ز) دانه هاي كنجد، سويا و سبزي هاي برگ سبز تيره:
    موارد ياد شده در بالا غني از چربي هاي امگا)Wc( 6 بوده كه براي عملكرد صحيح سيستم عصبي و درمان خستگي زودرس كارآمد هستند. بنابراين نوعي ماده غذايي را به عنوان ميان وعده ذكر مي كنيم كه به آن سوخت موشك مي گويند: خرما كه هسته آن گرفته شده باشد و با مغز گردو پر شده و سپس در كنجد غلتانده شود.

    ل) شير كم چرب يا بدون چربي:
    براي رشد، حفظ و ارتقاي سيستم عصبي بسيار سودمند است، همچنين به دليل دارا بودن آهن، منيزيم و پتاسيم بسيار مفيد است. ويتامين هاي B6 و B2 و كلسيم كه همگي براي سلا مت دستگاه عصبي مركزي (مغز) ضروري اند بسيار توصيه مي شود. همچنين شير حاوي سروتونين است كه در آرامش روحي بسيار مفيد است، بنابراين مصرف۳ ليوان شير در روز كه 1ليوان آن قبل از خواب ميل شود بسيار توصيه مي شود. البته بايد يادآور شوم كه ويتامين B2 موجود در شير به نور بسيار حساس است، بنابراين شيرهاي كيسه اي و پاكتي يا بسته بندي شده در قوطي هاي پلا ستيكي مات و تيره اولويت مصرف نسبت به شيرهاي شيشه اي دارند.

    ط )عدسي:
    عدسي و ساير حبوبات به شكل پخته بسيار سودمند هستند، مصرف صبحانه به خصوص در فصول سردتر عدسي بسيار لذتبخش خواهد بود و علا وه بر آن به دليل دارابودن آهن، منيزيم و پتاسيم و عاري بودن از چربي هاي مضر، بسيار مفيداست. براي جلوگيري از نفخ اين مواد بهتر است كه قبل از مصرف آنها را خيس كرده و آب آن را 2بار عوض كنيد، استفاده از عرق نعناع يا رازيانه نيز پس از صرف حبوبات خالي از فايده نخواهد بود. بنابراين توصيه براي صبح امتحان، صبحانه اي متشكل از عدسي است.

    ي) آب سالم و گوارا:
    آب سالم و تميز و پاكيزه حداقل۸-7 ليوان در روز توصيه مي شود، زيرا در مقابل استفاده از غذاهاي اسيدي( محصولا ت حيواني، ماهي، پنير و...)، غذاهاي بسته بندي شده، پخته شده با ماكروويو و... به سلول هاي مغز كمك مي كند كه استرس ناشي از ورود اين مواد را كاهش بدهند، بنابراين مصرف حداقل ميزان ذكر شده به سلا مت زيستي كمك شاياني مي كند( از آنجايي كه مورد اخيرهنوز مشمول قانون سرسام آور افزايش قيمت نشده بنابراين بيشتر از ساير موارد مي توان اميد داشت كه از آن استفاده شود.)

    ك) آب نبات ها و آدامس هاي حاوي نعناع و بدون قند:
    نعناع از دير باز به عنوان ماده هوشيار كننده مورد استفاده قرار گرفته است، بنابراين اگر شما دانش آموزاني داريد كه در شيفت بعدازظهر به مدرسه مي روند و بعد از صرف نهار و درست در زماني كه خواب به طرز وحشتناكي تمركز را ضايع مي كند، مجبور به توجه و دقت براي فراگيري دروس هستند، توصيه مي شود استفاده از برگ هاي نعناع، آبنات ها و آدامس هاي حاوي نعناع بعد از صرف ناهار( نه در كلا س درس)! را امتحان كنند و در ضمن بايد يادآور شويم كه آدامس هاي حاوي نعناعي كه به صندلي معلم چسبانده مي شوند، نتيجه عكس خواهند داشت.

    بد نيست در پايان به ذكر برخي موارد بپردازيم كه شايعه مصرف آنها در شب امتحان سابقه طولا ني دارد.
    قهوه:
    در حالي كه استفاده از 1-2 فنجان قهوه صبح ها پس از برخاستن از خواب در اغلب اشخاص براي هوشياري و فعال كردن مغز و سرحال آمدن اثر مثبتي دارد، ولي اگر هر روز مقدار زيادي قهوه خورده شود و اسراف در مصرف قهوه به عمل آيد، پس از چند روز سطح انرژي بدن پايين مي آيد و مصرف كافئين خيلي زياد مي تواند منجر به اضطراب و عصبانيت خيلي شديد، تعريق و افزايش ضربان قلب و فشار خون بالا شود، همچنين مي تواند باعث بالا رفتن ترس و تغيير رفتار اجتماعي و اختلا ل در خواب شود.
    شكر و شيريني ها:
    كربوهيدرات هاي تصفيه شده مثل شكر و شيريني ها باعث يك آرامش فوري ولي مقطعي و موقتي مي شوند و در واقع قند خون را به سرعت بالا برده، متعاقب آن انسولين بالا مي رود و ممكن است قندخون را خيلي پايين تر از مقدار طبيعي بياورد كه باعث ملا ل و خستگي مي شود. همچنين استفاده از شكر و شكلا ت وشيريني در كودكان بيش فعال (هايپراكتيو) سبب تشديد فعاليت آنها و بروز رفتارهاي عصبي در آنها مي شود. از اين جهت كاهش هرچه بيشتر قندهاي ساده و جايگزيني آنها با مواد بسيار ارزنده مثل عسل و خرما توصيه مي شود.
    بنابراين توصيه اكيد براي دانش آموزان بر اين است كه يك صبحانه مقوي شامل: كربوهيدرا ت ها( عدسي يا نان هاي سبوس دار يا كورن فلكس و پوره سيب زميني و...) پروتئين ها ( پنير يا تخم مرغ يا عدسي يا ماست) و ويتامين ها ( ميوه ها به شكل مخلوط يا آبميوه ها ) را در نظر داشته باشند. عسل و خرما حتما در برنامه غذايي آنها وجود داشته باشد و ميان وعده هاي مغذي مثل دانه هاي گياهي، ساندويچ هاي كوچك (تن ماهي، مرغ، نان و پنير و سبزي و گردو و...) را در برنامه غذايي روزانه بگنجانيد.
    به ميزان لا زم آب بنوشيد و از مصرف شير و لبنيات غفلت نورزيد، مصرف چربي ها و موادي كه ارزش تغذيه اي پايين داشته و داراي ضررهاي بيشمار هستند(سوسيس، كالباس، نوشابه ها، كنسروها و چيپس، پفك و...) را به حداقل برسانيد.
    هيچگاه وعده هاي غذايي را حذف نكنيد تا سلا مت اعصاب و روان و موفقيت هاي تحصيلي را در پيش رو داشته باشيد.

    مهمترين نكته كه از اهميت بيشماري برخوردار است، اين است كه تمام موارد ياد شده در صورتي ضامن موفقيت خواهد بود كه تمرين و تكرار دروس را به همراه داشته باشد و به خاطر داشته باشيد اگر تا شب قبل از امتحان كتاب هاي خود را ورق نزده ايد، چنانچه تمام روز را به خوردن مواد مغذي بگذرانيد و صبح امتحان راهي شركت در آزمون شويد، هرگز از راه هاي شرافتمندانه (بدون تقلب) موفق به دريافت نتيجه مطلوب نخواهيد شد!:D
    صدف كوه كن- كارشناس تغذيه و رژيم درماني


    یادمان باشد اگر
    خاطرمان تنها شد
    طلب عشق
    ز هر بی سر و پایی نکنیم

  2. #2
    عضو عادی آغازکننده

    آخرین بازدید
    پنجشنبه 28 خرداد 88 [ 10:21]
    تاریخ عضویت
    1387-9-13
    نوشته ها
    175
    امتیاز
    3,661
    سطح
    38
    Points: 3,661, Level: 38
    Level completed: 8%, Points required for next Level: 139
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran1000 Experience Points
    تشکرها
    24

    تشکرشده 27 در 23 پست

    Rep Power
    0
    Array

    RE: براي موفقيت بيشتر در امتحانات چه بخورید؟

    خوردني‌هاى شب امتحان
    دانش آموزان در ايام امتحانات استراحت كافى، تحرك جسمانى لازم و مصرف لبنيات، تخم مرغ و ماهى را فراموش نكنند. متخصصان تغذيه معتقدند تغذيه فرد در روزهاى عادى براى ايام پر استرس و غيرعادى مانند امتحانات پاسخگوى نيازهاى بدن نيست و اگر اين حالت در دوران امتحانات ادامه يابد، به سوء تغذيه بدل مى شود. مساله بعدى در اين دوران، استراحت كافى است. از آن جا كه فعاليت فكرى در ايام امتحانات زياد است، خستگى و بيخوابى قدرت حافظه و يادگيرى را كاهش مى دهد.
    به خوبى روشن شده است كه حتى كمبودهاى تغذيه اى كوتاه مدت نظير «حذف يك وعده غذايى» مثل صبحانه يا گرسنگى كوتاه مدت قادر به ايجاد افت تحصيلى است، بنابراين صبح ها با بيدار كردن به موقع كودكان تان فرصتى را فراهم آوريد تا صبحانه كاملى را ميل كنند. متاسفانه در كشور ما عموماً صبحانه مورد بى توجهى قرار مى گيرد.
    از آن جايى كه راهكارهاى تغذيه اى به خوبى قادر به تامين رژيم مناسب در دوران امتحانات است در زير فهرستى از اين مواد پر ارزش و سودمند را آورده ايم.

    * تن ماهى و ماهى قزل آلا: يك ضرب المثل انگليسى مى گويد: ماهى غذاى مغز است. دانشمندان دريافته اند كه كمبود شديد اين ماده غذايى سبب بروز نشانه هايى مانند عدم تمركز فكرى در كلاس، درس، بيقرارى و نا آرامى كودك حين درس يا در اثناى مطالعه مى شود. آزمايش ها نشان داده اند كه در اين كودكان ميزان اسيد چرب بسيار پايين بوده است. بنابراين چنانچه كودك شما از دسته دانش آموزانى است كه تخصص فراوانى در تقليد صداى انواع حيوانات در حين درس دادن معلم دارد، بد نيست وعده هاى غذايى سرشار از اين ماده غذايى را امتحان كنيد. ما تغذيه اى شامل ساندويچ كوچكى از تن ماهى را براى كودكان در مدرسه توصيه مى كنيم.

    * گوشت هاى قرمز و گروه گوشت ها: بيشتر مردم غذاها را بدون توجه به ارزش تغذيه اى آن ها مصرف مى كنند. دانشمندان تغذيه در امريكا مصرف روزانه ۶۰ تا ۹۰ گرم (چيزى حدود ۲ تا ۳ قوطى كبريت در هر روز» از گروه گوشت ها (مرغ، ماهى، گوسفند، جگر، گاو و گوساله و ... و حبوبات) را در طول يك شبانه روز توصيه مى كنند. بنابراين چنانچه شما در خانواده اى زندگى مى كنيد كه نسل در نسل شاگرد اول بوده ايد و كودك شما قوانين خانوادگى را مخدوش كرده و ناپلئونى قبول مى شود، بد نيست منابع حاوى آهن (گوشت، خرما، كشمش و...) و روى (غذاهاى دريايى و سبزى ها و ...) را امتحان كنيد.

    * آجيل مغزدار - آناناس: قبل از رواج چيپس و انواع پفك ها و ساير تنقلات با ارزش پايين غذايى، بيشتر تنقلات را آجيل و مغزهاى گياهى تشكيل مى داد، از اين رو سلامتى به شكل چشمگيرى در ميان كودكان رواج داشت. اين مواد مغذى (بادام، نخودچى، كشمش، فندق، گردو و ...) سرشار از منيزيم بوده و كمبود آن به عنوان يكى از علل ناتوانى يادگيرى به شمار مى رود. علاوه بر مواد ياد شده منيزيم در سبزى هاى پر برگ و سبز رنگ، لوبيا، نخود، آجيل مغزدار، برنج قهوه اى (باشلتوك)، نان گندم سبوس دار، دانه هاى روغنى و برخى ميوه ها يافت مى شود.

    * عسل: عسل در رديف مواد غذايى است كه به عنوان معجزه در اختيار بشر قرار گرفته است، زيرا حاوى مواد مغذى بيشمار بوده و فوايد آن همه جا كارآمد است. گلوكز و مواد قندى طبيعى موجود در عسل باعث ايجاد موفقيت در انجام تست هاى حافظه به خصوص در زمينه به خاطر سپارى لغات شده است. مشخص شده است كه نوشيدنى هاى حاوى عسل در كاهش استرس و اضطراب پيش از امتحان نيز بسيار كارآمد است. از اين جا مى توان به حكمت آب ميوه هاى كنكور پى برد!

    * سوپ جو: خوردن سوپ جو در وعده صبحانه از ضعف حافظه به ميزان چشمگيرى جلوگيرى مى كند. البته اين اثر داراى پيش شرط هايى نيز هست، با اين عنوان كه حدود ۵۰ گرم سيب زمينى در تهيه سوپ به كار رفته باشد، شام سبك بوده و دير خورده شود.

    * نان هاى سبوس دار، سنگك و جو: نان هاى سنتى مانند نان سنگك به دليل دارا بودن سبوس از ميزان بالايى ويتامين B1برخوردارند كه نقش اين ويتامين در سلامت دستگاه اعصاب انكارناپذير است. اين ويتامين نقش بسيار مهمى در كاهش اضطراب دارد، به شكلى كه مصرف مكمل هاى حاوى B1 به شكل قرص از يك هفته قبل از فعاليت هاى استرس زا مانند كنكور، شب امتحان، امتحان رانندگى و ... به عنوان درمان مورد استفاده قرار مى گيرد.

    * شير كم چرب يا بدون چربى: كارشناسان تغذيه در مجموع مصرف فرآورده هاى لبنى را توصيه مى كنند كه شامل: دوغ، كشك، پنير، شير و كره است. اين مواد براى رشد، حفظ و ارتقاى سيستم عصبى بسيار سودمند است. شير كم چرب و يا بدون چربى حاوى مقدار زيادى سروتونين است كه در آرامش روحى بسيار سودمند است، بنابراين مصرف سه ليوان شير كه يك ليوان آن قبل از خواب ميل شود بسيار توصيه مى شود. البته بايد يادآور شويم كه ويتامين B2 موجود در شير بسيار به نور حساس است، بنابراين شيرهاى كيسه اى و پاكتى يا بسته بندى شده در قوطى هاى پلاستيكى مات و تيره اولويت مصرف نسبت به شيرهاى شيشه اى دارند.

    * عدسى: عدسى و ساير حبوبات به شكل پخته بسيار سودمنداند. مصرف صبحانه به خصوص در فصول سردتر به شكل عدسى بسيار لذت بخش خواهد بود. البته براى جلوگيرى از نفخ اين مواد بهتر است كه قبل از مصرف آن ها را خيس كرده و آب آن را دوبار عوض كنيد. بنابراين توصيه مى شود براى صبح امتحان، صبحانه عدسى ميل كنيد.

    * آب سالم و گوارا: آب سالم، تميز و گوارا حداقل ۷ تا ۸ ليوان در روز توصيه مى شود زيرا در برابر استفاده از غذاهاى اسيدى (محصولات حيوانى، ماهى، پنير و ...) غذاهاى بسته بندى شده، پخته شده با مايكروويو و ... به سلول هاى مغز كمك مى كند.

    * آب نبات ها و آدامس هاى حاوى نعناع و بدون قند:
    نعناع از ديرباز به عنوان ماده هوشيار كننده مورد استفاده قرار گرفته است، بنابراين اگر شما در خانواده دانش آموزانى داريد كه در شيفت بعد از ظهر به مدرسه مى روند و بعد از صرف ناهار و درست در زمانى كه خواب به طرز وحشتناكى تمركز را ضايع مى كند مجبور به توجه و دقت براى فراگيرى دروس هستند، توصيه مى شود استفاده از برگ هاى نعناع، آب نبات ها و آدامس هاى حاوى نعناع پس از خوردن ناهار را امتحان كنند.

    شايعات مصرف غذايى در شب امتحان

    * قهوه: اين نوشيدنى از قديم مورد استفاده قرار مى گرفته است. مصرف يك تا دو فنجان قهوه صبح ها پس از برخاستن از خواب، در اغلب اشخاص براى هوشيارى و فعال كردن مغز و سر حال آمدن اثر مثبتى دارد اما اسراف در مصرف قهوه پس از چند روز مى تواند منجر به عصبانيت، اضطراب شديد، افزايش ضربان قلب و عرق بيش از حد شود.

    * شكر و شيرينى: شكر و شيرينى ها سبب يك آرامش فورى اما مقطعى و موقتى اند. در واقع قند خون را به سرعت بالا برده و در پى آن انسولين بالا مى رود. چنانچه بخواهيم اين اتفاق بيفتد عسل و خرما بهترين جايگزين ها هستند.

    * مهم ترين نكته: توصيه هاى غذايى ما تقريباً تمام شد اما مهم ترين نكته اى كه از اهميت بيشمارى برخوردار است ، اين است كه تمام موارد ياد شده در صورتى ضامن موفقيت خواهد بود كه تمرين و تكرار دروس را به همراه داشته باشيد، اگر تا شب قبل از امتحان كتاب هاى خود را ورق نزده ايد، چنانچه تمام روز را به خوردن مواد مغذى بگذرانيد و صبح امتحان راهى آزمون شويد، هرگز از راه هاى شرافتمندانه (بدون تقلب) موفق به دريافت نتيجه مطلوب نخواهيد شد!

    صدف كوهكن
    كارشناس تغذيه و رژيم درمانى

  3. #3
    عضو عادی

    آخرین بازدید
    چهارشنبه 09 بهمن 87 [ 11:08]
    تاریخ عضویت
    1387-6-21
    نوشته ها
    29
    امتیاز
    3,548
    سطح
    37
    Points: 3,548, Level: 37
    Level completed: 32%, Points required for next Level: 102
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran1000 Experience Points
    تشکرها
    0

    تشکرشده 0 در 0 پست

    Rep Power
    0
    Array

    RE: براي موفقيت بيشتر در امتحانات چه بخورید؟

    ممنونم واقعا مفید بود با اجازه تون می دم دست سردبیرمون که تو نشریه استفاده کنیم ازش.

  4. #4
    عضو کوشا

    آخرین بازدید
    دوشنبه 28 دی 88 [ 21:55]
    تاریخ عضویت
    1387-1-25
    نوشته ها
    313
    امتیاز
    6,373
    سطح
    52
    Points: 6,373, Level: 52
    Level completed: 12%, Points required for next Level: 177
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran5000 Experience Points
    تشکرها
    105

    تشکرشده 114 در 77 پست

    Rep Power
    48
    Array

    RE: براي موفقيت بيشتر در امتحانات چه بخورید؟

    ممنون آموزنده بود بخصوص قسمت آخر:مهمترین نکته
    موفق باشید.....................

  5. #5
    عضو عادی آغازکننده

    آخرین بازدید
    پنجشنبه 28 خرداد 88 [ 10:21]
    تاریخ عضویت
    1387-9-13
    نوشته ها
    175
    امتیاز
    3,661
    سطح
    38
    Points: 3,661, Level: 38
    Level completed: 8%, Points required for next Level: 139
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran1000 Experience Points
    تشکرها
    24

    تشکرشده 27 در 23 پست

    Rep Power
    0
    Array

    RE: براي موفقيت بيشتر در امتحانات چه بخورید؟

    سلام

    از جوابتون ممنونم. باعث دلگرمیم شد.

    راستی....
    اسم سایت را هم برای نشریه بنویسیدید.

    www.parsnice.com

  6. #6
    عضو همراه

    آخرین بازدید
    جمعه 30 مرداد 94 [ 18:18]
    تاریخ عضویت
    1387-8-04
    نوشته ها
    1,150
    امتیاز
    16,194
    سطح
    81
    Points: 16,194, Level: 81
    Level completed: 69%, Points required for next Level: 156
    Overall activity: 4.0%
    دستاوردها:
    Veteran10000 Experience PointsTagger Second Class
    تشکرها
    1,211

    تشکرشده 1,247 در 437 پست

    Rep Power
    132
    Array

    RE: براي موفقيت بيشتر در امتحانات چه بخورید؟

    ممنون بخاطر این تاپیک خوب .
    حالا اگر کسی همه اینارو باهم شب امتحان بخوره حتما با نمره خوب قبول میشه دیگه

  7. #7
    عضو عادی آغازکننده

    آخرین بازدید
    پنجشنبه 28 خرداد 88 [ 10:21]
    تاریخ عضویت
    1387-9-13
    نوشته ها
    175
    امتیاز
    3,661
    سطح
    38
    Points: 3,661, Level: 38
    Level completed: 8%, Points required for next Level: 139
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran1000 Experience Points
    تشکرها
    24

    تشکرشده 27 در 23 پست

    Rep Power
    0
    Array

    RE: براي موفقيت بيشتر در امتحانات چه بخورید؟

    سلام
    البته که با نمره خوب قبول می شود.
    البته اگه به نکته آخر توجه کنند.

    * مهم ترين نكته: توصيه هاى غذايى ما تقريباً تمام شد اما مهم ترين نكته اى كه از اهميت بيشمارى برخوردار است ، اين است كه تمام موارد ياد شده در صورتى ضامن موفقيت خواهد بود كه تمرين و تكرار دروس را به همراه داشته باشيد، اگر تا شب قبل از امتحان كتاب هاى خود را ورق نزده ايد، چنانچه تمام روز را به خوردن مواد مغذى بگذرانيد و صبح امتحان راهى آزمون شويد، هرگز از راه هاى شرافتمندانه (بدون تقلب) موفق به دريافت نتيجه مطلوب نخواهيد شد!

    خوب یک وقت هایی هم از کمک های غیبی مجبوریم استفاده کنیم چه اشکالی داره.

  8. #8
    عضو عادی

    آخرین بازدید
    چهارشنبه 09 بهمن 87 [ 11:08]
    تاریخ عضویت
    1387-6-21
    نوشته ها
    29
    امتیاز
    3,548
    سطح
    37
    Points: 3,548, Level: 37
    Level completed: 32%, Points required for next Level: 102
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran1000 Experience Points
    تشکرها
    0

    تشکرشده 0 در 0 پست

    Rep Power
    0
    Array

    RE: براي موفقيت بيشتر در امتحانات چه بخورید؟

    آره کمک غیبی موثره. تجربه شده
    اللهم اخرجنی من الظلمات.....
    آیت الکرسی....
    نذورات و بقیه موارد

  9. #9
    عضو کوشا

    آخرین بازدید
    چهارشنبه 11 شهریور 88 [ 09:47]
    تاریخ عضویت
    1386-12-12
    نوشته ها
    350
    امتیاز
    6,773
    سطح
    54
    Points: 6,773, Level: 54
    Level completed: 12%, Points required for next Level: 177
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran5000 Experience Points
    تشکرها
    218

    تشکرشده 222 در 118 پست

    Rep Power
    52
    Array

    RE: براي موفقيت بيشتر در امتحانات چه بخورید؟

    خیلی جالبه
    ولی برای من که کمی اضافه وزن دارم مشکل سازه

  10. #10
    عضو عادی آغازکننده

    آخرین بازدید
    پنجشنبه 28 خرداد 88 [ 10:21]
    تاریخ عضویت
    1387-9-13
    نوشته ها
    175
    امتیاز
    3,661
    سطح
    38
    Points: 3,661, Level: 38
    Level completed: 8%, Points required for next Level: 139
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran1000 Experience Points
    تشکرها
    24

    تشکرشده 27 در 23 پست

    Rep Power
    0
    Array

    RE: براي موفقيت بيشتر در امتحانات چه بخورید؟

    عارف عزیز
    اضافه وزن باعث مشکلات جدی در آینده می شه.
    اضافه وزن معضل دنیای امروز است. تحقیقات نشون داده که افرادی که اضافه وزن دارند بیشتر از سایرین مستعد ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی، دیابت، فشارخون و... می شوند.
    بعد شما از کجا می دونید اضافه وزن دارید؟

    این مواردی که گفته شد باید جزئی از رژیم روزانه شما باشد نه جدا از اونا. به جای اسنک هایی که جزء ضرر چیزی به ارمغان نمی آورد از این موارد استفاده کنید.


    مایوس نباش زیرا ممکن است آخرین کلیدی که در جیب داری فقل را بگشاید. (تروتی ویک)


 

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. تضاد فرهنگي با همسرم در تربيت فرزندم مشكل ايجاد كرده
    توسط ronaak_sh در انجمن طــــــــرح مشکلات خانواده: ارتباط مراجعان-مشاوران
    پاسخ ها: 4
    آخرين نوشته: سه شنبه 21 آذر 91, 20:55
  2. چه كار كنم كه اينقدر حساس نباشم و مادرم رو اذيت نكنم.
    توسط haleh10 در انجمن روانشناسی عمومی و طرح مشکلات فردی
    پاسخ ها: 6
    آخرين نوشته: چهارشنبه 12 مهر 91, 17:07
  3. پاسخ ها: 18
    آخرين نوشته: چهارشنبه 05 مهر 91, 00:29
  4. اسرار موفقيت در زندگی
    توسط elina در انجمن موفقیت و شادی
    پاسخ ها: 7
    آخرين نوشته: سه شنبه 24 دی 87, 14:13
  5. رازهاي صميميت بين همسران
    توسط lord.hamed در انجمن مقالات و مطالب آموزشی در مورد خانواده
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: سه شنبه 19 آذر 87, 20:04

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright © 1403 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
طراحی ، تبدبل ، پشتیبانی شده توسط انجمنهای تخصصی و آموزشی ویبولتین فارسی
تاریخ این انجمن توسط مصطفی نکویی شمسی شده است.
Forum Modifications By Marco Mamdouh
اکنون ساعت 14:56 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4 می باشد.