از ميان همه تصميماتي كه در زندگي خود مي‌گيريد، فقط معدودي از آنها بسيار با اهميت هستند، مثل انتخاب همسري كه مي‌خواهيد عمري با او زندگي كنيد. يك انتخاب اشتباه مي‌تواند زندگيتان را تباه كند، باعث شود روز و شب را در نوميدي و ناكامي بسر بريد، شما را افسرده يا نگران كند، يا در شرايطي قرار دهد كه نه تنها سلامت رواني‌تان در خطر افتد بلكه سلامت جسمي تان هم تحليل رود. همين طور ممكن است وضع اقتصاديتان نابسامان شود يا شايد هم در معرض بد رفتاري‌هاي جسمي يا زباني قرار گيريد، يا به‌عنوان همسري ناموفق درگير مسائل فرزندي شويد كه به تنهايي بايد از پس مشكلات او هم بر آييد.

پيامدهاي يك انتخاب غلط و نارضايتي از زندگي زناشويي و يا حتي فرو پاشي آن، نه تنها زندگي شخصي خودتان را نابود مي‌كند بلكه دود آن به چشم نسل بعدي كه از شما پا مي‌گيرد هم خواهد رفت. بنابراين، با انتخاب درست و عاقلانه شريك زندگي خود، لطف و كمك بزرگي به‌خود مي‌كنيد. بله، شما نيازمند يادگيري برخي مهارت‌هاي ارتباطي پايه نظير حل مسئله و رفع اختلافات هستيد. اما شما در عين حال، به همسري نياز داريد كه در تمامي امور همراهي و همدلي خوبي با شما داشته باشد و به‌اصطلاح يار غارتان باشد؛ يعني با او احساس نزديكي و يكدلي كنيد. شما خانمها و آقايان جالب است كه بدانيد در ميان شاخه‌هاي مختلف علوم، علمي هم به نام علم يا دانش همسر گزيني وجود دارد.
از همسر خود به اندازه اعتمادي كه به او داريد، توقع داشته باشيد ؛ يعني به طرف مقابل خود به اندازه شناختي كه از او داريد اعتماد كنيد.
روابط و مناسبات بين انسان‌ها، به ويژه همسران، پديده‌هايي مرموز يا پر راز و رمز نيستند كه به‌دنبال درخشش جرقه‌اي جادويي وارد زندگي شما شوند، چيزي كه گاهي به آن كيمياي عشق هم مي‌گويند و هيچ ارتباطي هم به داشتن يا نداشتن استعداد خاصي براي ايجاد يك پيوند ابدي ندارد. عشق به هيچ وجه كور نيست. داشتن روابط سالم در زندگي مشترك، در واقع بر پايه عشق، اعتماد و اطمينان، تعهد، صميميت و تعلق خاطر به يكديگر استوار است.

دكتر جان ون مي‌گويد: با افزايش شناخت از شخص مورد علاقه تان، اين شما هستيد كه تشخيص مي‌دهيد آيا اين شخص مي‌تواند مورد اعتمادتان باشد يا نه. همين طور هم آيا امكان دارد همان كسي باشد كه در زندگي مشتركتان بتوانيد به او تكيه كنيد يا نه. به تدريج و با گذشت زمان، شما سطحي از تعهد و مسئوليت را به وجود مي‌آوريد. در اين جا، پنج عامل تعيين‌كننده ارائه مي‌شود كه روابط شمارا استحكام و دوام مي‌بخشند. مشكل اين است كه اين پنج عامل بايد همزمان و هماهنگ رشد و تكامل يابند و شما در اين كار بايد از دل و جان مايه بگذاريد. بنابراين، هرگز اجازه ندهيد كه يكي از اين پنج عامل خيلي بيشتر از ساير عوامل در اين مسير روبه رشد جلو افتد. اين پنج عامل عبارت اند از: شناخت ، اعتماد، اتكاء، تعهد و در گير شدن عواطف و احساسات.

دكتر جان ون مي‌گويد: به هنگام رشد و اعتلاي روابطتان، به منطقه سالم و امني نياز داريد كه در آن وارد شويد. قانون اصلي براي ماندن در اين منطقه سالم و امن، اين است كه هرگز اجازه ندهيد كه يكي از اين پنج عامل پيونددهنده پويا و فعال، رشدي فراتر از مرحله خاص خودش داشته باشد. بنابراين، هرگز نگذاريد كه روابطتان فرا‌تر از ميزان تعهد و وفاداري تان پيش رود و براي طرف مقابل خود هم حد و حدودي از تعهد و وفاداري قائل شويد كه به‌اصطلاح در حيطه اعتماد و اطميناني كه به شما نشان مي‌دهد بگنجد.
از همسر خود به اندازه اعتمادي كه به او داريد، توقع داشته باشيد ؛ يعني به طرف مقابل خود به اندازه شناختي كه از او داريد اعتماد كنيد.
دكتر جان‌ون ‌در ادامه مي‌گويد: اگر از اين منطقه سالم و امن پا فراتر نهيد، آن گاه به خاطر عشق و علاقه‌اي كه به شخص مورد علاقه تان داريد، دچار غفلت مي‌شويد و مسائل و مشكلات بين خودتان را كم اهميت خواهيد شمرد. اگر قبل از شناخت كمي به او اعتماد كنيد يا قبل از آن كه شناخت لازم و كافي از او به دست آوريد يا ميزان تعهدش را نسبت به‌خودتان سنجيده باشيد وارد روابط بسيار نزديكي با او شويد، آن گاه نا چار خواهيد بود كه مشكلات بين خودتان را كوچك جلوه دهيد يا نظر تان را در باره او تغيير دهيد و به‌اصطلاح حرف خودتان را پس بگيريد و وارد مرحله‌اي شويد كه به نوميدي و دلسردي دائمي گرفتارمي شويد و متأسفانه زماني متوجه خواهيد شد انتخابتان يك اشتباه محض بوده كه ديگر خيلي دير شده و كار از كار گذشته است.
رابطه، با شناخت شروع مي‌شود و اين شناخت شماست كه ساير عوامل مؤثر در روابط را تحت كنترل خود مي‌گيرد. شناخت شما از ديگري با وسيع‌تر شدن دامنه روابط و مناسبات متقابل و كسب تجارب مختلف از يكديگر، به تدريج و به مرور زمان عمق بيشتري مي‌يابد. اين نكته مهم است كه متوجه نحوه بر خورد كسي كه قرار است به عنوان همسرتان انتخاب كنيد در موقعيت‌هاي مختلف باشيد: مثلا اينكه رفتارش با دوستان، اعضاي خانواده، روساي اداره‌اش، همكاران، غريبه‌ها و بچه‌ها چگونه است. در جريان مطالعه و بررسي يكديگر و كسب شناخت درست، پنج نكته بسيار مهم وجود دارد كه بايد به آن‌ها توجه كرد:
1 - پيشينه خانوادگي و دوران بچگي
2 - رفتارها و فعا ليت‌هاي آگا هانه و پخته برخاسته از وجدان بيدار
3 - آگاهي از درجه ميزان سازگاري و انعطاف‌پذيري بالقوه خود
4 - ارائه نمونه‌هايي از ديگر الگوهاي ارتباطي
5 - داشتن توان لازم در كار برد مهارت‌هاي ارتباطي با ديگران
اين نكات به بهترين وجه شناخت لازم را از كسي كه مي‌خواهيد به همسري خود بر گزينيد به شما مي‌دهد. دكتر جان ون‌ تاكيد مي‌كند كه با استفاده از اين روش‌ها مي‌توانيد هم به نداي قلب و احساس خود گوش دهيد و هم پيرو عقل خود باشيد.

منبع: همشهري