به انجمن خوش آمدید

دسترسی سریع به مطالب و مشاوران همـدردی در کانال ایتا

 

کانال مشاوره همدردی در ایتا

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2
  1. #1
    عضو عادی آغازکننده

    آخرین بازدید
    سه شنبه 02 تیر 88 [ 17:33]
    تاریخ عضویت
    1387-8-24
    نوشته ها
    80
    امتیاز
    5,132
    سطح
    45
    Points: 5,132, Level: 45
    Level completed: 91%, Points required for next Level: 18
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran5000 Experience Points
    تشکرها
    26

    تشکرشده 29 در 17 پست

    Rep Power
    0
    Array

    رقابت طلبی افراطی

    روشهای غلبه بر حس رقابت طلبی

    هر کسي دوست دارد برنده باشد، اما برخي از افراد هستند که "وسواس رقابت" آنها را در بر مي گيرد. اين افراد تمايل دارند که هميشه نفر اول باشند، بهترين بوده، و دلشان مي خواهد که در هر کاري که وارد مي شوند، برنده خارج شوند. اين حس رقابت طلبي سبب ايجاد تنش در روابط فردي و اجتماعي آنها مي شود. دکتر فيل روانشناس معروف به ما هشدار مي دهد که: "عشق و رقابت مانند روغن و آب هستند، و هيچ گاه با هم مخلوط نمي شوند." او پيشنهادات زير را براي افراد رقابت جو مطرح کرده و به آنها توصيه مي کند که ياد بگيرند آرام باشند و از همان چيزهايي که دارند نهايت لذت و استفاده را ببرید.

    گاهي اوقات برخي از افراد هستند که حتي در مورد خواهر و برادرهاي خودشان هم احساس بدي پيدا مي کنند. اين قبيل افراد به ظاهر و چگونگي برادر و يا خواهر خود حسادت مي مي ورزند. اگر شما جزء اين گروه هستيد، به هيچ وجه نبايد به خودتان اجازه بدهيد که در کارهاي آنها دخالت کرده و خرابشان کنيد. دکتر فيل به مهمانان برنامه ي خود، خواهرهاي دوقولوي 46 ساله اي را معرفي مي کند که در تمام طول عمر خود با هم در حال رقابت بوده اند. وي سپس اظهار مي دارد: "زمانيکه با خواهر خودتان رقابت مي کنيد تا برنده شويد، بايد از او يک بازنده بسازيد." به اين موضوع فکر کنيد؛ آيا واقعاً احساس مي کنيد که مي توانيد با غرور بگوييد: "من از خواهرم يک بازنده ساختم؟" زمانيکه بر سر مسائل جزئي و سطحي با هم رقابت مي کنيد، با اين کار صرفاً محبت يکديگر را از دست مي دهيد و چيز ديگري هم عايدتان نخواهد شد.

    به جاي اينکه همواره در حال رقابت با يکديگر باشيد، خودتان را جاي او بگذاريد. از موفقيت هاي که به دست مي آورد احساس غرور کرده و به او افتخار کنيد. "اصيل ترين و خالص ترين عشق در اين دنيا عشقي است که ما نسبت به خانواده ي خود داريم، چرا که احساس رقابت نسبت به اعضاي خانواده ي خود نداريم. و به اين واسطه ميتوانيم تسلي بخش خاطر خود و آنها باشيم."


    ببينيد که واقعاً چه کسي هستيد و خود حقيقي تان را بپذيريد. دکتر فيل مي گويد: "شما نيازي نداريد که خودتان را با ديگران مقايسه کنيد تا بتوانيد زماني که در آينه نگاه مي کنيد به خود بباليد." هميشه به خاطر داشته باشيد که شما شخصيت منحصر بفرد خودتان را داريد و ديدگاه ديگران در مورد شما تنها بر اساس کارهايي که انجام مي دهيد شکل مي گيرد، نه از طريق مقايسه ي شما با ديگران.
    تصميم بگيريد که اينقدر حس رقابت جويي نداشته باشيد.
    يکي از ميهمانان برنامه به دکتر فيل مي گويد در هر کاري که انجام مي دهد روحيه رقابت جويي بسيار بالايي دارد. از تخته بازي کردن گرفته تا قرارهاي ملاقات عاشقانه. او اظهار مي دارد که نميتواند طبيعت رقابت کننده ي خود را متوقف سازد. اما دکتر فيل به او اطمينان مي دهد که مي تواند يک چنين کاري را انجام دهد. دکتر به او مي گويد: "تو يک فرد بالغ هستي، براي خود تصميم گيري مي کني و مي تواني در زندگي نقشه هاي ذهني ات را متجلي سازي." همه چيز به خودتان بستگي دارد. اگر تصميم بگيريد که با هر کس در هر شرايطي رقابت نکنيد، مطمئن باشيد که مي توانيد از پس آن بر بياييد. مسئوليت تمام کارهايي را که انجام مي دهيد به عهده بگيريد و تصميم بگيريد که تغيير کنيد. رقابت حقيقي اين است که بهترين انساني باشيد که مي توانيد.
    متوجه باشيد که نياز شما به بردن جستجويي براي يافتن اعتبار و تاييد از خارج است.

    دکتر فيل به ميهمانان برنامه خود مي گويد: "ارزش فردي شما نبايد وابسته به تاييد و تصديق ديگران باشد. اگر همان کسي که هستيد را نشان بدهيد، شايد ديگر لازم نبينيد که در هر موقعيتي رقابت کنيد تا رتبه اول نصيبتان گردد.

    دکتر فيل خطاب به يکي ديگر از مهمان هاي برنامه مي گويد: "شما گفتيد که ميخواهيد بهترين باشيد، بنابراين چرا سعي نمي کنيد بهترين کسي باشيد که مي تواند تعادل را در زندگي فردي خود ايجاد نمايد؟" دکتر فيل در ادامه صحبت هاش مي گويد: "اگر دائماً استرس بهتر بودن را به خود تحميل نماييد، نه تنها از نظر رواني، بلکه از نظر فيزيکي نيز به مشکل برخورد خواهيد کرد. تنها چيزي که من از شما مي خواهم اين است که آنقدر به خودتان اعتماد داشته باشيد و براي خودتان ارزش و احترام قائل باشيد که براي جلب توجه و محبت ديگران نياز به برد در شرايط مختلف را احساس نکنيد. در نهايت بايد بگويم که لازم نيست حتماً شما خودتان به دنبال پذيرش برويد، گاهي اوقات بد نيست اجازه دهيد که آنها به سوي شما بيايند."

    منبع:سایت مردمان

  2. #2
    عضو عادی

    آخرین بازدید
    چهارشنبه 11 دی 87 [ 01:21]
    تاریخ عضویت
    1386-10-12
    نوشته ها
    41
    امتیاز
    4,072
    سطح
    40
    Points: 4,072, Level: 40
    Level completed: 61%, Points required for next Level: 78
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Veteran1000 Experience Points
    تشکرها
    32

    تشکرشده 41 در 27 پست

    Rep Power
    0
    Array

    RE: رقابت طلبی افراطی

    با سلام
    موضوعی که شما مطرح کردید بسیار جالب و مورد ابتلاء من است متاسفانه اینحالت به دخترم هم سرایت کرده و لی نمیدانم چگونه آن را برطرف کنم . زندگی من و او آنقدر از تلاش برای بهترین بودن پر شده که فرصت تفریح و استراحت و حتی رسیدگی به دیگران از ما گرفته شده ات اما متاسفانه باز هم حس عدم موفقیت برما حاکم است. لطفا راه حل عملی بدهید.


 

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright © 1403 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
طراحی ، تبدبل ، پشتیبانی شده توسط انجمنهای تخصصی و آموزشی ویبولتین فارسی
تاریخ این انجمن توسط مصطفی نکویی شمسی شده است.
Forum Modifications By Marco Mamdouh
اکنون ساعت 22:33 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4 می باشد.