به انجمن خوش آمدید

دسترسی سریع به مطالب و مشاوران همـدردی در کانال ایتا

 

کانال مشاوره همدردی در ایتا

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 , از مجموع 3
  1. #1
    عضو همراه آغازکننده

    آخرین بازدید
    دوشنبه 04 مهر 01 [ 02:59]
    تاریخ عضویت
    1393-11-15
    نوشته ها
    823
    امتیاز
    34,196
    سطح
    100
    Points: 34,196, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Tagger First ClassSocialOverdriveVeteran25000 Experience Points
    تشکرها
    3,683

    تشکرشده 2,882 در 761 پست

    حالت من
    Sepasgozar
    Rep Power
    235
    Array

    خداوند کارها را آسان نمی کند .

    چهطور میشه سختی ها رو پذیرفت ؟

    خدا کارها رو آسان نمی کند ، انسان را برای پیمودن راه سخت آماده می کند .

    پس اول بپذیریم که آسانی در کار نیست .

    تفسیر سوره لیل در این خصوص بسیار قابل تامل است :

    فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْیُسْرَى ﴿٧﴾ به زودی ما او را برای پیمودن بهترین راه آماده خواهیم کرد .

    فَسَنُیَسِّرُهُ لِلْعُسْرَى ﴿١٠﴾ پس او را به پیمودن دشوارترین راه خواهیم انداخت .

    نكته لطيف آن است كه قرآن مى فرمايد: او را براى آسان ترين راه آماده مى كنيم «فسنيسّره لليسرى» و نفرمود: كار را براى او آسان مى كنيم.

    «سنيسر له اليسرى» و فرق است ميان آنكه انسان روان باشد يا كارش روان باشد.

    انسان مى تواند با توكل و دعا و اتصال به قدرت بى نهايت آسان داراى چنان سكينه و سعه صدر شود كه هر كارى را به راحتى بپذيرد و انجام هر كار خير براى او آسان باشد.

    در تاريخ كربلا مى خوانيم كه همين كه زينب كبرى بدن قطعه قطعه امام حسين عليه السلام را ديد گفت: «ربّنا تقبّل منّا هذا القليل» پروردگارا اين شهيد در نزد عظمت تو كوچك است او را بپذير! آرى ايمان و تقوا انسان را در برابر هر حادثه بيمه كرده و كار روان و آسان مى كند. «فسنيسّره لليسرى »
    مراد از كلمه «يُسرى» و «عُسرى» كه در قالب مؤنث آمده است، كارها يا راه هاى آسان و مشكل است.
    آنچه مهم است، اصل بخشش است، نوع و مقدار آن در مرحله بعد است. عطا گاهى كم است، گاهى زياد، گاهى از مال است و گاهى از مقام و آبرو.
    كلمه ى «حُسنى» يا مصدر است مثل رُجعى و يا مؤنث احسن است.
    امام باقر عليه السلام در تفسير آيه «و امّا مَن اعطى و اتّقى و صدّق بالحسنى فسنيسّره لليسرى» فرمودند: «لا يريد شيئا من الخير الاّ يسّره اللّه له» چيزى را اراده نمى كند مگر آنكه خداوند انجام آن را براى او آسان مى كند.(77)
    و در تفسير آيه «و امّا من بخل واستغنى و كذّب بالحسنى فسنيسّره للعسرى» فرمودند: «لا يريد شيئا من الشرّ الاّ يسّره اللّه له» درباره انجام دادن هيچ شرى تصميم نمى گيرد مگر آنكه خداوند انجام آن شر را براى او آسان كرده و مرتكب مى شود.(78)

    تفسیر نور
    تفسیر نمونه
    ای خواجه درد نیست... وگرنه طبیب هست

    ای بی خبر.. از خورشیدِ پشتِ ابر !


    ویرایش توسط گیسو کمند : دوشنبه 11 دی 96 در ساعت 10:51

  2. 8 کاربر از پست مفید گیسو کمند تشکرکرده اند .

    Erica (دوشنبه 11 دی 96), m.reza91 (سه شنبه 22 اسفند 96), mohamad.reza164 (سه شنبه 22 اسفند 96), sia518 (دوشنبه 11 دی 96), میشل (شنبه 16 دی 96), باغبان (یکشنبه 27 اسفند 96), رویـای.خیس (سه شنبه 03 بهمن 96), سرشار (پنجشنبه 14 دی 96)

  3. #2
    عضو همراه آغازکننده

    آخرین بازدید
    دوشنبه 04 مهر 01 [ 02:59]
    تاریخ عضویت
    1393-11-15
    نوشته ها
    823
    امتیاز
    34,196
    سطح
    100
    Points: 34,196, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Tagger First ClassSocialOverdriveVeteran25000 Experience Points
    تشکرها
    3,683

    تشکرشده 2,882 در 761 پست

    حالت من
    Sepasgozar
    Rep Power
    235
    Array
    فان مع العسر یسراً ، ان مع العسر یسراً ؛

    پس حتماً با سختی آسانی است, حتماً با سختی آسانی است. انشراح آیه 5و6


    نمی‌فرماید که بعد از سختی, آسانی است; تعبیر قرآن این است که با سختی آسانی است;
    یعنی آسانی در شکم سختی و همراه آن است.

    سختی‌های دوران تحصیل تبدیل به دانش می شود. سختی‌های کار و کوشش اقتصادی تبدیل به ثروت می‌گردد.

    باید توجه داشت که هر سختی، متناسب با خودش آسانی را به ارمغان می‌آورد، نه هر آسانی را ،
    مثلاً کسی که از استعداد معمولی برخوردار است و پول کمی دارد و وارد بازار تجارت می شود و شب و روز می‌دود،
    به اندازه تلاش و کوشش و آشنایی با رمز و رموز تجارت و بازار و به مقدار پولش سود می‌برد، نه این که یکشبه بتواند یک آدم پولدار شود .


    چرا ما سختی می کشیم ؟

    علل سختی : 1 - ابتلایی و آزمونی 2 - کیفری و عذابی

    الف – اشتباه خودمان :

    زمان ازدواج معیارهای درستی نداشتم »» سختی زندگی بی کیفیت زناشویی
    مراقب سلامتیم نبودم »» سختی بیماری

    ** هر موضوعی به قضا و قدر و مصلحت ربطی ندارد .
    قدَر الهی = آب در 100درجه می جوشد .
    سختی : با آب جوش سماور سوختم .
    علت = خودم مراقب نبودم و ربطی به قضا و قدر ندارد .

    ب – گناه خودمان :
    چوب خدا : حاصل از غرور، خودپسندی ، حق الناس ( دل شکستن و... ) و...
    ب 1 - گاهی بنده خوبی هستیم اما گناهی داریم ، اشتباهی داریم که به وسیله سختی کشیدن جبران می شود .
    ب 2 - گاهی بنده خوبی نیستیم و به واسطه بزرگی گناه مثل قاتلین ائمه که هم این دنیا را از دست دادند و هم آن دنیا را .

    بعضی بنده ها در قسمت ب 2 خوب تفکر میکنند آنالیز می کنند ببینن از کجا خوردن ،
    اصلاح میشوند و توبه میکنند ، نهایتا به این سختی راضی هستن و خوشحالند که تلنگری بهشون زده شده و جبران شده .
    و شیرینی این شناخت و بصیرت براشون ترفیع درجات و پیشرفت و شکوفایی به ارمغان می آورد .

    خنک آن قمار بازی، که بباخت آنچه بودش *** بنماند هیچش الا ، هوس ِ قمار دیگر


    متاسفانه بعضی هم در این قسمت همچنان غفلت می کنیم ، درست آنالیز نمی کنیم و سقوط خود را فراهم می کنیم .

    چون نگنجد او به میزانِ خرد
    پس ترازوی خرد را بردرد

    ج – امتحان الهی :

    باید ایمان داشت که او مهربان ترین است تنها به منظور تجربه‌ای آموزشی و برای تکامل روحمان به ما رنج ارزانی می‌دارد
    و رنج چیزی نیست مگر سکوی پرتاب تکامل انسان .

    گاه باید اندیشید یکی برای خالص شدن و زلال شدن و رضایت محبوب ، خودش داوطلبانه عازم راهی میشود
    راهی پر از زحمت و تمام این زحمات را با جان دل ، به جان میخرد تا خود را به مقصد برساند .
    و مقصد در معامله نیست یعنی بهشت و جهنم نیست فقط محبوب است و رضایت او .

    حال با این مشکل پیش آمده ، یک مسیر آماده ای برایمان فراهم شده که با طی شدنش با زحمتی حتی شاید کمتر به مقصد رسید .

    سلسله موی دوست حلقه دام بلاست **** هر که در این حلقه نیست فارغ از این ماجراست
    .
    .


    مالک ملک وجود حاکم رد و قبول **** هر چه کند جور نیست ور تو بنالی جفاست


    نکته : بله هر چه ارزش وجود و گوهر انسان بیشتر ، سختی بیشتر امتحان بیشتر .

    هرکه در این راه مقرب تر است
    جام بلا بیشترش می دهند


    ** این سختی صرفا بیماری و فقر و.. نیست ، گاهی پول و مقام و نعمات دنیایی و رفاهی است .
    که اهل تقوا خوب میدانند چه مسئولیت سختی دارند .
    بارها شاهد بودیم که شخصیت محبوب داستان ها نهایتا از غرور و خودپسندی و غفلت ،
    فراموش کردند که موقعیت خوبشان امتحان است و دقیقا از همینجا ضربه خوردند .

    و هنگامی‌كه [سلیمان] آن [تخت] را نزد خود ثابت و پابرجا دید گفت: « این از فضل پروردگار من است تا مرا آزمایش كند »

    برگرفته از آثار استاد محمدعلی انصاری ( گام های موفقیت ، سلوک جمیل ، گلبانگ رهایی و سخنرانی ها )
    مقالات تبیان . نت و کیهان . آی آر
    تفسیر نور
    و اشعار بزرگان
    ای خواجه درد نیست... وگرنه طبیب هست

    ای بی خبر.. از خورشیدِ پشتِ ابر !


    ویرایش توسط گیسو کمند : سه شنبه 22 اسفند 96 در ساعت 09:07 دلیل: منبع را ننوشتم

  4. 5 کاربر از پست مفید گیسو کمند تشکرکرده اند .

    Erica (سه شنبه 22 اسفند 96), m.reza91 (سه شنبه 22 اسفند 96), mohamad.reza164 (سه شنبه 22 اسفند 96), tavalode arezoo (سه شنبه 22 اسفند 96), باغبان (یکشنبه 27 اسفند 96)

  5. #3
    عضو همراه آغازکننده

    آخرین بازدید
    دوشنبه 04 مهر 01 [ 02:59]
    تاریخ عضویت
    1393-11-15
    نوشته ها
    823
    امتیاز
    34,196
    سطح
    100
    Points: 34,196, Level: 100
    Level completed: 0%, Points required for next Level: 0
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    Tagger First ClassSocialOverdriveVeteran25000 Experience Points
    تشکرها
    3,683

    تشکرشده 2,882 در 761 پست

    حالت من
    Sepasgozar
    Rep Power
    235
    Array
    سلسله موی دوست حلقه دام بلاست ** هر که در این حلقه نیست فارغ از این ماجراست

    گر بزنندم به تیغ در نظرش بی دریغ ** دیدن او یک نظر صد چو منش خونبهاست

    گر برود جان ما در طلب وصل دوست ** حیف نباشد که دوست دوستر از جان ماست

    دعوی عشاق را شرع نخواهد بیان ** گونه زردش دلیل ناله زارش گواست

    مایه پرهیزگار قوت صبرست و عقل ** عقل گرفتار عشق صبر زبون هواست

    دلشده پای بند گردن جان در کمند ** زهره گفتار نه کاین چه سبب وان چراست

    مالک ملک وجود حاکم رد و قبول ** هر چه کند جور نیست ور تو بنالی جفاست

    تیغ برآر از نیام زهر برافکن به جام ** کز قبل ما قبول وز طرف ما رضاست

    گر بنوازی به لطف ور بگدازی به قهر ** حکم تو بر من روان زجر تو بر من رواست

    هر که به جور رقیب یا به جفای حبیب ** عهد فرامش کند مدعی بی وفاست

    سعدی از اخلاق دوست هر چه برآید نکوست ** گو همه دشنام گو کز لب شیرین دعاست

    -------------------------------------------------------------------------

    نکته اینجاست که اگر به مطالب فوق مسلط باشیم و به حد قابل قبولی از این شناخت برسیم
    دیگر در هنگام مشکلات و سختی ها ، دچار درگیری ذهنی ، خشم ، نا امیدی و سقوط نمی شویم .

    می شود آنالیز کرد و این مسیر را با موفقیت و حداقل آسیب و بیشترین بهره برداری طی کرد .

    یعنی حتما و قطعا سختی ها ، آسانی دارد و همانطور که در پست 1 اینجا ، اشاره شد ،
    خدا رفتن و عبور کردن در این راه سخت را برای ما آسان می کند .
    حتما و قطعا این سختی ها ، سازندگی در پی خواهد داشت .

    داستان زیر نقل از دوستی است که در مشکل پیش آمده ،
    گره کور یک چالش فکری را درک کرد .
    ای خواجه درد نیست... وگرنه طبیب هست

    ای بی خبر.. از خورشیدِ پشتِ ابر !


    ویرایش توسط گیسو کمند : سه شنبه 22 اسفند 96 در ساعت 09:23

  6. 4 کاربر از پست مفید گیسو کمند تشکرکرده اند .

    Erica (سه شنبه 22 اسفند 96), m.reza91 (سه شنبه 22 اسفند 96), mohamad.reza164 (سه شنبه 22 اسفند 96), باغبان (یکشنبه 27 اسفند 96)


 

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright © 1403 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
طراحی ، تبدبل ، پشتیبانی شده توسط انجمنهای تخصصی و آموزشی ویبولتین فارسی
تاریخ این انجمن توسط مصطفی نکویی شمسی شده است.
Forum Modifications By Marco Mamdouh
اکنون ساعت 03:09 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4 می باشد.