به انجمن خوش آمدید

دسترسی سریع به مطالب و مشاوران همـدردی در کانال ایتا

 

کانال مشاوره همدردی در ایتا

نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 , از مجموع 2
  1. #1
    عضو عادی آغازکننده

    آخرین بازدید
    چهارشنبه 01 شهریور 96 [ 14:15]
    تاریخ عضویت
    1394-7-06
    نوشته ها
    130
    امتیاز
    3,017
    سطح
    33
    Points: 3,017, Level: 33
    Level completed: 78%, Points required for next Level: 33
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    1000 Experience PointsTagger First Class1 year registered
    تشکرها
    2

    تشکرشده 127 در 70 پست

    Rep Power
    28
    Array

    ویژگی های عمومی و متناقض افراد خلاق:

    هیچ چیز به اندازه خلاقیت به کامل بودن زندگی انسان کمک نمی‌کند. در واقع، مواردی که ما را از سایر موجودات متمایز می‌کند؛ یعنی زبان، ارزش‌ها، هنر و علم و فناوری در نتیجه خلاقیت و تفکر خلاق بشر است.

    خلاقیت، ارتباطی مستقیم با روح و روان و شادمانی فرد و سلامت جسم او دارد. هر وقت، رفتاری خلاق از خود نشان می‌دهیم بیش از هر زمان دیگر احساس سرزندگی می‌کنیم. هیجان یک نقاش از طرح خلاقانه‌اش یا دانشمند از ابتکارش در تولید فناوری جدید را در نظر بگیرید. افراد خلاق تقریبا خود را با هر شرایطی وفق می‌دهند و برای رسیدن به اهداف خود از هر چیزی که در دسترس‌شان است، استفاده می‌کنند. بهترین واژه‌ای که می‌توان با آن افراد خلاق را نامید، پیچیدگی است. آنها تفکر و عمل را در کنار هم دارند؛ دو ویژگی‌ای که در اکثر مردم تک‌تک دیده می‌شود. آنها به جای این که یک نفر باشند، گویی چند نفر در یک کالبد هستند.

    1

    پرانرژی‌اند: افراد خلاق اگرچه ظاهرا آرام هستند و ساعت‌ها کار می‌کنند و در کارشان بسیار متمرکز می‌شوند، اما پرازانرژی بوده و در محیط اطراف خود فضایی از طراوت و اشتیاق به وجود می‌آورند. در واقع آنها از موهبت فیزیکی بسیار خوبی برخوردارند. اغلب آنها حتی در 70 یا 80 سالگی‌شان انرژی داشته و سالم هستند. درحقیقت، این انرژی از درون وجود به سبب ذهن بسیار متمرکزشان نشات می‌گیرد و صرفا برتری ژنتیکی نیست. البته این موضوع به این مفهوم نیست که افراد خلاق بیش‌فعال هستند. در حقیقت بسیار می‌خوابند و استراحت می‌کنند. موضوع این است که آنها بخوبی انرژی خود را کنترل می‌کنند. هر وقت لازم باشد براحتی روی موضوعی متمرکز می‌شوند و در مواقع لزوم بسرعت باتری خود را شارژ می‌کنند. آنها متوجه شده‌اند فعالیت و استراحت، دو جزء مهم برای رسیدن به اهداف‌شان است.

    2

    از مواد خام ذهنشان بیشتر استفاده می‌کنند: به نظر می‌رسد وقتی افراد بسیار خلاق سعی می‌کنند مشکلی را حل کنند یا به هدفی برسند، بویژه وقتی آن هدف با قدرت ابتکارشان ارتباط پیدا کند، نسبت به افراد عادی بیشتر از مغزشان استفاده می‌کنند. مثلا اگر از یک فرد معمولی بخواهید تصویر گربه‌ای را بکشد، او به شکل ظاهری یک گربه فکر می‌کند و با دقت آنچه را از یک گربه می‌داند، می‌کشد، اما یک نقاش خلاق، عمقی‌تر می‌اندیشد؛ نه‌تنها به خود گربه فکر می‌کند بلکه به مکانی که ایستاده، کاری که آن انجام می‌دهد و حتی به خطوط و نقش و نگار بدنش دقت می‌کند. حتی ممکن است به آن شخصیت و عواطف انسانی بدهد و چیزی واقعا بیش از یک گربه به شما تحویل می‌دهد.

    افراد خلاق با استفاده بسیار بیشتر از مواد خام به هدفشان می‌رسند، در واقع با کمک این مواد خام نسبت به یک فرد معمولی ایده‌های بکر بیشتری تولید می‌کنند.

    3

    آگاه هستند: اطلاعات عمومی افراد خلاق بالاست. در تحقیقی مشخص شد افرادی که ضریب هوشی زیر 120 دارند، نمی‌توانند از خود خلاقیت نشان دهند، اما افرادی که ضریب هوشی‌شان بالاتر از 120 است هم الزاما خلاقیت زیادی از خود نشان نمی‌دهند. در واقع افراد خلاق روی تفکرهای متضاد تسلط دارند. از آنجا که اطلاعات عمومی‌شان بالاست، کلی ایده و فکر به ذهن‌شان می‌رسد. آنها انعطاف دارند و می‌توانند مسائل را از جنبه‌های مختلف بررسی کنند.

    4

    شوخ طبع‌اند: افراد خلاق در کنار نظم و انضباط، بازی و شوخی را هم در نظر می‌گیرند. سختکوش هستند، اما هرگز شوخ‌طبعی را فراموش نمی‌کنند و می‌توانند از پس کارهای سختشان با چاشنی شوخی و تخیلات بامزه برآیند.

    5

    خیالپردازند: افراد خلاق به سراغ تخیل و فکرهای فانتزی می‌روند و آن را با منابع حقیقی در می‌آمیزند. هنر و علم برجسته درواقع جهشی از تخیل به دنیایی است که از زمان فعلی متفاوت است. مردم غالبا این گونه تفکرات را صرفا تخیل می‌پندارند، اما تا تخیل وجود نداشته باشد، ابتکار و اختراع نیز به وجود نمی‌آید. افراد خلاق گاهی غرق در تخیلات شده و از درون، آنها راهی به سوی واقعیت باز می‌کنند. وقتی فردی شروع به تفکر خلاقانه می‌کند، تمام شرط و شروط‌های فقط منطقی فکرکردن برداشته می‌شود.

    6

    ویژگی‌های متضاد از خود بروز می‌دهند: افراد خلاق تمایل دارند هم برونگرا و هم درونگرا باشند. ما معمولا به یک سمت تمایل نشان می‌دهیم؛ یا دوست داریم در جمعیت و کنار مردم باشیم یا گوشه‌ای بنشینیم و فقط تماشا کنیم. در حقیقت، در تحقیقات روان‌شناسی مشخص شده است افراد برونگرا و درونگرا شخصیت بسیار ثابتی دارند که آنها را از یکدیگر متمایز می‌کند، اما از طرفی افراد خلاق به نظر می‌رسد هر دو ویژگی را همزمان از خود بروز می‌دهند. آنها در عین حال که دوست دارند در جمع مردم باشند، گاهی گوشه‌ای خلوت را انتخاب کرده و به تفکر خلاقانه خود مشغول می‌شوند. در واقع در جمع بودن به آنها کمک می‌کند به ایده‌های جالب دست پیدا کنند.

    7

    مغرور و متواضع هستند: افراد خلاق در عین حال که به خود افتخار می‌کنند و نشانه‌هایی از غرور در خود بروز می‌دهند، بسیار متواضع هستند. خیلی جالب است فرد مشهوری را ببینید که فکر می‌کنید باید بسیار مغرور و متکبر باشد، اما در عوض با فردی روبه‌رو شوید که خجالتی است و شکسته‌نفسی می‌کند. این افراد دقیقا می‌دانند در کجا ایستاده‌اند و نسبت به منابعی که از دیگران ابتدا برای آگاهی یافتن دریافت کرده‌اند، کاملا آگاه هستند و برای آنها احترام قائلند. در ضمن از نقش خوش‌شانسی که تاحدی در موفقیتشان موثر بوده است، اطلاع دارند. بنابراین فروتنی جزئی از وجودشان می‌شود و از سویی به خود و ایده‌های خلاقانه خود می‌بالند.

    8

    از محدودیت‌ها گریزان هستند: افراد خلاق تا حدی از مسئولیت‌هایی که براساس جنسیت به آنها تحمیل می‌شود، می‌گریزند. آزمایش‌هایی که روی دختران و پسران جوان شده است، نشان می‌دهد دخترانی که خلاق هستند روحیه‌ای سخت‌تــــر از دختران دیگر دارند، اما پسران خلاق حساس‌تر از همجنسان خود بوده و کمتر رفتارهای تهاجمی از خود بروز می‌دهند. در واقع، افراد خلاق می‌توانند ویژگی‌ها و توانایی‌های هر دو جنس را نشان دهند.

    9

    محافظه‌کار و شورشی هستند: اشخاص خلاق در عین حال که محافظه‌کار هستند، آشوب هم به پا می‌کنند. آنها هم برای سنت‌های موجود ارزش قائل هستند و هم محافظه‌کارند و درست همان موقع شورش کرده و بت‌شکن می‌شوند. در واقع اگر فقط سنت‌گرا باشند، نمی‌توانند تغییری در زندگی ایجاد کنند و اگر هم بدون توجه و احترام به گذشته به سراغ فرصت‌های جدید بروند، نمی‌توانند موارد تازه و نو را به عنوان پیشرفت در نظر بگیرند. در حقیقت، همانقدر که برای موارد موجود که از گذشته باقی مانده ارزش قائل هستند، شهامت خطر کردن داشته و ایده‌های نو ارائه می‌دهند.

    10

    قبل از این که دست به کار شوند، فکر می‌کنند: افراد خلاق قبل از این که شروع به انجام دادن کاری کنند، از ذهنشان کمک می‌گیرند و موضوع را مرور کرده و احتمالات متفاوتی را در نظر می‌گیرند و جهتی را مشخص می‌کنند. وقتی مساله‌ای را به یک فرد معمولی بدهید، حل کند او فورا دست به کار می‌شود و به علت این که ذهنش بشدت روی حل آن مساله متمرکز می‌شود، نمی‌تواند محدودیت‌ها را کنار بزند و به طور کلی به راه‌حل‌های بسیار معمولی و مشخص فکر می‌کند، اما یک فرد بسیار خلاق مشکل را در سرش می‌چرخاند و تا حدی آن را سبک و سنگین می‌کند. سوال‌هایی از خود می‌پرسد و به سناریوهای مختلف فکر می‌کند و حتی گاهی اوقات برای حل مشکلش از اطلاعات بی‌ربط استفاده می‌کند.

    مثلا اگر از یک شخص نسبتا خلاق بخواهید ایده‌هایی برای کارهایی که می‌شود با یک جعبه بزرگ کرد ارائه دهد او فورا به جعبه‌ها و استفاده معمول‌شان فکر می‌کند: انبار یا اسباب‌بازی بچه‌ها اما یک فرد بسیار خلاق پا را از این فراتر می‌گذارد و به شکل‌های مختلف استفاده از جعبه فکر می‌کند و معمولا ایده‌های جالبی ارائه می‌دهد.

    دردناک‌ترین لحظه برای یک فرد خلاق زمانی است که او احساس کند از ایده‌های بکر و تفکرات نو خالی شده است. در این لحظات او بسیار افسرده و غمگین می‌شود.



    ------------------------------

    مي‌هاي چيك‌سنت‌مي‌هاي، استاد روان‌شناسي و مديريت، در كتاب خود تحت عنوان «خلاقيت: كار و زندگي 91 فرد برجسته» مي‌نويسد:


    «من 30 سال در مورد نحوه زندگي و كار افراد خلاق تحقيق كرده‌ام تا فرآيند رمزآلودي را كه آنها براي رسيدن به ايده‌هاي جديد طي مي‌كنند، بيشتر بشناسم. اگر بخواهم در يك كلمه توضيح دهم كه چه چيزي شخصيت آنها را از ديگران متمايز مي‌كند، بايد بگويم اين کلمه «پيچيدگي» است. آنها تمايل شديدي به تفكر و عمل دارند كه اين مساله در بيشتر مردم تفكيك شده است. آنها ويژگي‌هاي به شدت متناقضي دارند و هر كدام به جاي اينكه يك فرد باشند، چندين نفر هستند.»


    مي‌هاي 10 ويژگي متناقض را كه اغلب افراد خلاق از آن برخوردارند، معرفي مي‌كند:


    1) افراد خلاق انرژي زيادي دارند، اما معمولا ساكت و آرام هستند.

    آنها ساعت‌های طولاني و با تمركز زياد كار مي‌كنند، در حالي كه هاله‌ای از تازگي و اشتياق را همراه خود دارند.


    2) افراد خلاق باهوش و همزمان ساده و بي‌تكلف هستند.
    اين ويژگي دربرگيرنده تحرك يا توانايي ايجاد ايده‌هاي فراوان؛ انعطاف‌پذيري يا توانايي تغيير از يك چشم‌انداز به چشم‌اندازي ديگر و ابتكار در به‌كارگيري تداعي معاني نامتعارف است. اينها ابعادي هستند كه در بيشتر تست‌هاي خلاقيت سنجيده مي‌شوند.


    3) افراد خلاق تفريح و انضباط يا مسووليت و بي‌قيدي را با هم تركيب مي‌كنند.
    تفريح و خوشي بدون رفتارهاي متناقض آن، يعني سرسختي، بردباري و پشتكار معنا ندارد. «بیشتر افراد خلاق، به‌رغم سبکبالی و بی‌خیالی، تا دیروقت کار می‌کنند. جورجو وازاری در سال 1550 نوشته که وقتی پائولو اوچلو، نقاش دوره رنسانس، روی قوانین پرسپکتیو بصری کار می‌کرد، در طول شب دائم قدم می‌زد و با خود می‌گفت: این پرسپکتیو چقدر زیباست!»


    4) افراد خلاق بين تخيل و واقعيت در حركت هستند.
    هنر و علم شگفت‌انگيز دربرگيرنده جهش از عالم خيال به دنيايي است كه با دنياي حال متفاوت است.


    5) افراد خلاق هم درون‌گرا هستند و هم برون‌گرا.
    ما به عنوان افراد معمولي گاهي ترجيح مي‌دهيم وسط جمعيت كثيري باشيم و گاهي دوست داريم تنها و نظاره‌گر رفت و آمد ديگران باشيم. اما افراد خلاق هر دو ويژگي را همزمان دارند.


    6) افراد خلاق هم متواضعند و هم مغرور.
    در مواجهه با افراد خلاق و مثلا یک فرد مشهور، انتظار داريد با شخصيتي مغرور و متكبر مواجه شويد، اما در عوض مي‌بينيد كه او سر به زير و خجالتي است.


    7) افراد خلاق رفتار کلیشه‌ای در قالب یک جنسیت خاص ندارند.
    بارها دیده شده که در تست‌های تعادل جنسیتی در مورد جوانان، دختران خلاق و با استعداد نسبت به دختران عادی رفتار مقتدرانه‌تر و خشن‌تری دارند و پسران خلاق هم نسبت به همتایان معمولی خود احساساتی‌تر و آرام‌تر هستند.


    8) افراد خلاق هم سرکش هستند، هم محافظه‌کار.
    خلاق بودن بدون درونی‌سازی حوزه فرهنگ پیش از هر چیز، غیرممکن است. بنابراین یک فرد بدون داشتن تفکرات سنتی و محافظه‌کارانه و در عین حال سرکش و خودرای بودن، نمی‌تواند خلاق باشد.


    9) افراد خلاق نسبت به کارشان بسیار احساساتی هستند، اما در عین حال می‌توانند به شدت معقول و منطقی هم باشند.

    بدون داشتن احساسات، به زودی علاقه به کار و وظیفه‌ای که داریم را از دست می‌دهیم. اما اگر منطقی هم نباشیم، کارمان به خوبی انجام نمی‌شود و اعتبار خود را از دست می‌دهیم.


    10) افراد خلاق خلوص و حساسیتی دارند که آنها را هم در معرض درد و رنج و هم لذت و خوشی قرار می‌دهد.
    شاید مهم‌ترین ویژگی که بیشتر افراد خلاق از آن برخوردارند، توانایی بهره‌ بردن از فرآیند آفرینش چیزی برای خودشان است. بدون داشتن این ویژگی، شاعران برای رسیدن به کمال تلاش نمی‌کنند و به نوشتن شعرهای ریتم‌دار تجاری روی می‌آورند، اقتصاددانان فقط برای بانک‌ها کار می‌کنند؛ جایی که می‌توانند دو برابر دانشگاه از آن پول درآورند و فیزیکدانان انجام تحقیقات پایه‌ای را متوقف کرده و به لابراتوارهای صنعتی که شرایط بهتری دارند و در آنها انتظارات قابل پیش‌بینی هستند، می‌پیوندند.
    می‌های در نهایت می‌گوید: «متناقض یا غیرمتناقض، بیش از هر چیز دریافته‌ام که هیچ فرمولی برای خلاقیت افراد وجود ندارد. افراد خلاق متمایزند چون می‌توانند خود را با هر شرایطی سازگار کنند و با هر چیزی که در دست دارند تلاش کنند به هدفشان برسند.»
    بنابراین، خلاق بودن بیش از هر چیز دیگری نیازمند کاردانی و شجاعت برای تسلیم نشدن است.


    https://www.psychologytoday.com/

  2. کاربر روبرو از پست مفید delkhaste تشکرکرده است .

    شیدا. (سه شنبه 19 مرداد 95)

  3. #2
    عضو عادی آغازکننده

    آخرین بازدید
    چهارشنبه 01 شهریور 96 [ 14:15]
    تاریخ عضویت
    1394-7-06
    نوشته ها
    130
    امتیاز
    3,017
    سطح
    33
    Points: 3,017, Level: 33
    Level completed: 78%, Points required for next Level: 33
    Overall activity: 0%
    دستاوردها:
    1000 Experience PointsTagger First Class1 year registered
    تشکرها
    2

    تشکرشده 127 در 70 پست

    Rep Power
    28
    Array
    شخصیت افراد خلاق

    برخی از مردم خلاق تر از دیگرانند و به معنای واقعی کلمه همیشه پر از ایده های ناب هستند ،در حالیکه بقیه به ندرت نشانه هایی از خلاقیت را بروز می دهند و یا هرگز خلاقیتشان را نشان نمی دهند.پس برای جستجوی افراد خلاق چه باید بکنیم؟

    خلاقیت می تواند به سادگی چنین تعریف شود: ظرفیت برای رسیدن به ایده هایی که در خدمت یک هدف قرار می گیرند. بنابراین خلاقیت؛ یکی از مهمترین منابع نو آوری است.خلاقیت در ایجاد نوآوری و پیشرفت و بهبود درزندگی کاری، اقتصاد و صنعت نقشی اساسی دارد.جای تعجب نیست که اغلب کارفرماها، به دنبال استخدام کارکنان خلاق در زمینه هایی هستند که بتوانند ایده ها و پیشنهادات موثرتری برای تولید و یا بهبود محصولات و خدمات و روشهای جدید ارائه بدهند.


    پروفسور مارتینسن از موسسه تجارت نروژ که دومین موسسه مهم آموزش بیزنس و تجارت در اروپاست، یک مطالعه پژوهشی را در این زمینه راهبرد کرده است که برای ایجاد یک پروفایل و پرونده شخصیتی برای افراد خلاق تلاش می کند و می خواهد به این سوال پاسخ دهد که : افراد خلاق با چه ویژگی های شخصیتی، شناخته و مشخص می شوند؟

    این تحقیق بر روی 481 نفر با پس زمینه های متفاوت انجام گرفت که شامل گروههایی با میزان و درجات مختلفی از خلاقیت بود. این گروهها شامل دسته هایی از هنرمندان بازیگر، موسیقی دان، دانشجویان رشته بیزنس و تجارت و حتی مدیران و استادان دانشگاه هم می شد.

    در این پروژه، پژوهشگران خلاقیت، دسته بندی ها و نقشه هایی از ویژگی های شخصیتی شرکت کنندگان را ارائه کردند و توانایی و مهارتهای خلاقیتی آنها را با انواع برنامه ها تست کردند.

    هفت ویژگی شخصیت خلاق

    در طول این مطالعه، پروفسور مارتینسن و تیمش، هفت ویژگی برتر شخصیتی را برای افرادخلاق به شرح زیر تعیین کردند:

    1) جهت یابی قوی و چند جانبه_ افرادی با توانایی تصور بسیار قوی، بازیگوش و سرزنده ، با یک تمایل شدید به ایده های نو، توانایی مسئول و متعهد بودن ، کسانی که توان ایجاد ارتباط و اتصال بین واقعیت و خیال را دارند

    2) نیاز به اصالت _ وجود مقاومت در مقابل قوانین و تعهدات، دارای یک نگرش و رفتار سرکش، نیاز به انجام کارهایی که هیچکس دیگری انجام نمی دهد (یا توانش را ندارد)

    3)انگیزه _ وجود یک نیاز به اجرا و عمل، دارای هدف و انجام هدف گذاری، دارای نگرش و دیدگاه همراه با نوآوری، دارای استقامت برای مقابله با مشکلات

    4) جاه طلبی_ نیاز به تاثیرگذاری و موثر بودن در فعالیتها، مورد توجه و جذاب بودن، تشخیص داده شدن و کاملا مشخص بودن

    5) انعطاف پذیری_ دارای توانایی دیدن جنبه های مختلف یک موضوع و رسیدن به راه حل های گوناگون.

    6) مقاومت پایین عاطفی_ دارای تمایل به تجربیات منفی عاطفی، بی تباتی بیشتر عاطفی در مودها و حالات احساسی و و پایین آمدن اعتماد به نفس در این موقعیتها.

    7)جامعه پذیری پایین و معاشرتی نبودن_ دارای یک تمایل به اینکه خیلی محتاط و با ملاحظه نباشند ، کله شق و لجباز هستند و اشتباه ها و خطاها را در ایده ها و کارهای دیگران پیدا می کنند.

    پروفسور مارتینسن می گوید: " از میان این هفت ویژگی شخصیتی، جهت یابی و انعطاف پذیری(ویژگی اول و پنجم)؛ فاکتورهایی هستند که بیشترین میزان هدایت به سمت تفکر خلاق را دارند؛ جهت یابی به نبوغ و هوش و استعداد مربوط است و انعطاف پذیری هم با بینش ونگرش و بصیرت شخص ارتباط دارد.

    بقیه 5 ویژگی ، تمایلات وفاکتورهای انگیزشی را توصیف می کنند که روی خلاقیت تاثیر می گذارند یا جرقه هایی بسوی خلاقیت می زنند!.. این هفت ویژگی شخصیتی ،با کنش و تاثیرمتقابل بر یکدیگر، نوع اجرا وعملکرد ِشخص خلاق را مشخص می کند و برآن تاثیر می گذارد" .

    مارتینسن معتقد است که باید به کارفرماها توصیه شود که موقعیتهایی را ایجاد و هدایت کنند که نیاز به همکاری را در مقابل نیاز به خلاقیت اندازه گیری و تعیین و تقویت کنند.او همچنین تاکید می کند که گاهی ممکن است لازم باشد که به افراد خلاق کمک شود تا پروژه هایشان را به اتمام برسانند! افراد خلاق همیشه عملگرا و افراد اجرایی نیستند که این در سوی مخالف نظریۀ " مدال خلاقیت" قرار دارد!

    www.sciencedaily.com/


 

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. اگر ما جدا شویم ، برادرم و خواهر شوهرم چه می شوند ؟
    توسط salma82 در انجمن طــــــــرح مشکلات خانواده: ارتباط مراجعان-مشاوران
    پاسخ ها: 17
    آخرين نوشته: یکشنبه 22 اردیبهشت 92, 11:13
  2. کی بچه دار شویم؟
    توسط ترگل1 در انجمن مقالات و مطالب آموزشی در مورد خانواده
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: دوشنبه 24 مرداد 90, 11:36
  3. ویژگی های افراد خود شکوفا
    توسط ani در انجمن شخصیت
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: چهارشنبه 23 دی 88, 14:45
  4. مـلـکـا ذکـر تـو گـویـم
    توسط baran.68 در انجمن موسیقی و آرامش، دانلود موسیقی و...
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: دوشنبه 09 آذر 88, 15:25
  5. کی بچه‌دار شویم و کی نشویم؟
    توسط parnian1 در انجمن مقالات و مطالب آموزشی در مورد خانواده
    پاسخ ها: 0
    آخرين نوشته: یکشنبه 01 آذر 88, 17:29

کلمات کلیدی این موضوع

علاقه مندی ها (Bookmarks)

علاقه مندی ها (Bookmarks)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5
Copyright © 1403 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.
طراحی ، تبدبل ، پشتیبانی شده توسط انجمنهای تخصصی و آموزشی ویبولتین فارسی
تاریخ این انجمن توسط مصطفی نکویی شمسی شده است.
Forum Modifications By Marco Mamdouh
اکنون ساعت 23:21 برپایه ساعت جهانی (GMT - گرینویچ) +4 می باشد.